357 528 läst ·
9 451 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Ja eller så kan det vara en sådan enkel fråga varför värmerekordet hittils är satt sedan 1947...D daVinci skrev:
Vad är orsaken till det?
Har vi inte bränt fossila bränslen alls sedan juni 1947?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_väderrekord
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Volatilitet har väl funnits hela tiden.Krilleman skrev:
Mer relevant är om något snitt rört sig uppåt.
Kanske finns någon statistik på hur många som dör av värmeen i Frankrike? Och om deet förändrats genom åren.
Ja det var precis det som inträffade.D daVinci skrev:
Försökte du ladda din Iphone dagen innan så strejkade laddaren. Frekvensen fanns helt enkelt inte där... Jag hade flera kollegor som var på plats innan detta inträffade som kan intyga detta faktum.
Regelrätt baskraft hade kunnat rädda hela spektaklet!
https://www.energinyheter.se/20250501/33145/fornybara-energikallor-bakom-spansk-blackout
https://www.unipower.se/sv/nyheter/vad-orsakade-det-stora-avbrottet-i-spanien-och-portugal/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej, läs rapporten som gjordes istället för att låta dig luras av spekulativa artiklar.Krilleman skrev:
Ja det var precis det som inträffade.
Försökte du ladda din Iphone dagen innan så strejkade laddaren. Frekvensen fanns helt enkelt inte där... Jag hade flera kollegor som var på plats innan detta inträffade som kan intyga detta faktum.
Regelrätt baskraft hade kunnat rädda hela spektaklet!
[länk]
[länk]
[bild]
Problemet var inte att upprätthålla nätfrekvens, utan att en som hade på sig att reducera reaktiv effekt gjorde tvärtom. Ingen baskraft gör något åt det. När folk gör fel går det åt skogen.
OK, men varför ville inte en Iphone laddare fullfölja sitt uppdrag dagen innan?D daVinci skrev:
Och det är verifierat att så är saken av folk på plats.
Laddarna var förstås hackade av tyska hackergrupper.Krilleman skrev:
Och det har du fått reda på via någon som du känner och litar på som varit där...? Kommunicerat via sociala medier...Krilleman skrev:
Nej det var helt vanliga laddare.blackarrow skrev:
Eller ja, om laddarna var hackade vet jag inte.
Det var således helt vanliga alldagliga laddare för Iphone.
Jag hade två kamrater som befann sig i området när detta inträffade.blackarrow skrev:
Det dök faktiskt upp felmeddelande dagen innan i skärmen i telefonen: "Iphone kunde inne laddas"...
Förnekar du det?
Är det en "slump" att just dagen innan som detta inträffar?
Jag får sådana meddelanden emellanåt på min iPhone/ipad . ”Laddar inte”Krilleman skrev:
Har aldrig reflekterat över varför de kommer men när jag provat igen senare så har det funkat.
Kan inget om fysisk el men har såpass mycket förnuft att jag inser att det kan bero på en mängd saker och
att därför direkt konstatera att det måste vara oregelmässigi nätfrekvens som var den orsaken är direkt osmart.
Vore väldigt märkligt om laddaren krävde exakt 50 resp 60 Hz (då samma laddare funkar både i usa och Europa) och slutade ladda vid 59,3 eller 49,3. Omöjligt är det givetvis inte, men syftet med att bygga den så vore märkligt.
Ja, i stort sett bara små, men blir dom många som rivs kommer det antagligen att märkas, åtminstone i de områden dom försvinner ...P pmd skrev: