tommib
E Eje_19 skrev:
Dessutom finns många av dom i kulturmiljöer värda att bevara.
Kulturmiljöerna är vanligen en direkt orsak av vattenkraftdammarna, inte så att de råkar vara byggda där.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nja, hela diskussionen startade av att en jeppe hävdade att iphons inte laddade i spanien innan strömavbrottet pga frekvensavvikelse.
Just det är väl ganska hårt debunkat.
Det jag skrev var att det inte var frekvensfel utan att spänningen eskalerade.
Det verkar du ha något bekymmer med.
Då får jag be om ursäkt. Jag förstod inte att du bara skrev om hittepå på social medier.

Jag, det var dålig spännings kvalite i Spanien dagen innan också men som bara störde iPhone. Jag har hört att lighteningkontakterna är känslig för hög fotoninblandning i från solelen. Problemet är störst med vissa asiatisa solceller. De tyska håller bättre kvalitet med rena elektroner.

En annan möjlighet, förutom sw buggar eller missförstådda features, är dålig kontakt.
Screenshot_20260703-093943_Chrome.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D daVinci skrev:
Min källa är de rapporter som skrivits av de inblandade.
Du ska vara lite försiktig med dina källor.

Gör du något byte från desinformation på sociala medier här?

Det var inte min mening att få dig att tro att diagrammen från RED och SvK skulle styrka konspirationsteorierna på sociala medier (vi får väl räkna byggahus.se dit).

D daVinci skrev:
Det fanns inget underskott på produktion. Tvärtom så exporterade Spanien till Marocko, Portugal och Frankrike. OCH lagrade i pumpraftverk (3GW).

Men pga att spänningen steg så kopplade flera kraftverk bort och då föll frekvensen. Och pga detta kopplade Marocko och Frankrike bort.

Det var produktion på 2200 MW som försvann när tre producenter kopplade bort. Det skedde efter att din graf var slut.
Och strax därefter rasade nätet.
Nej, nätet rasar tidigare än 12:33:35. Vad hände efter grafens slut vid 12:33:35 menar du?

Om du tittar på den högra skalan i grafen (frekvens) och backar 13 sekunder ser du att frekvensen där passerar 47,9Hz.
D daVinci skrev:
Rapporterna är ganska tydliga på att spänningen drog iväg och det kunde man inte hantera i tid och det orsaken till avbrottet. Är det meningsfullt att invända mot det.
Fast jag har inte invänt emot att spänningen steg eller ens nämnt vad som orsakade kollapsen. 🤷‍♂️
Tvärs om så visar grafen både spänningstegringen och frekvensen tillsammans.

Tja, det står dig fritt att påstå att RED Electrica producerar fake data och att de även lyckades lura SvK. Tur att vi har dig som kan avslöja konspirationer innom elkraftområdet.

• Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kulturmiljöerna är vanligen en direkt orsak av vattenkraftdammarna, inte så att de råkar vara byggda där.
Att kulturmiljöerna finns där dom finns är inga tillfälligheter. Många dammar byggdes långt innan elproduktion var aktuell, men har senare blivit elproducenter.

blackarrow blackarrow skrev:
Du ska vara lite försiktig med dina källor.

Gör du något byte från desinformation på sociala medier här?
Noterar att du ser rapporter från Red Electrica och ENTSO-E som social media.

Du kanske rent av skulle lägga den informationen i början på dina inlägg så att folk som läser här förstår hur det ligger till.

Nej, nätet rasar tidigare än 12:33:35. Vad hände efter grafens slut vid 12:33:35 menar du?
Grafen där du letade efter spänningsavvikelser tog slut kl 12.
Det är en halvtimme senare som nätet rasade.

Dvs spänningsavvikelser melllan kl 12 och strömavbrottet fanns inte enligt dig. Är det på allvar att du inte förstår bättre?

Tja, det står dig fritt att påstå att RED Electrica producerar fake data och att de även lyckades lura SvK. Tur att vi har dig som kan avslöja konspirationer innom elkraftområdet.
Är det så att du ljuger medvetet om andra. Eller är det något annat fel på dig.

Jag skriver alltså att Red Electrica är en av mina källor. Och då påstår du att jag skriver att dom producerar fake data.
Alla som läser detta lär ju inse att det är någon allvarligt fel med dig.

tommib
E Eje_19 skrev:
Att kulturmiljöerna finns där dom finns är inga tillfälligheter. Många dammar byggdes långt innan elproduktion var aktuell, men har senare blivit elproducenter.
Absolut. Då var de kvarndammar. Dvs de var fortfarande till för energiproduktion, bara inte just el.

Möjligen kan någon enstaka varit till för bevattning eller fiskodling men troligare är just energi.

Magnus E K
Byggdes det inte även dammar för att kunna reglera vattenflödena och därmed undvika/minska översvämningar?

tommib
Säkert, men frågan är hur många i södra Sverige. Speciellt i jämförelse med kvarndammar. Frågan är också om de gav upphov till den typiska miljön som man anser är skyddsvärd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.