368 205 läst ·
9 863 svar
368k läst
9,9k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Det lär tvärtom vara väldigt ovanligt. Och sker det är det definitivt inte leverantörerna som orsakat det genom försummelse eller oförmåga att leverera.A ajn82 skrev:
Ja, marknaden ordnar det. Och du ducker för den enorma apparat som det är att leverera in mat till alla människor. Och att det inte finns ett överkommando som styr och reglerar allt. Utan det är tusentals oberoende aktörer som agerar efter lönsamhet och kundtillfredställelse.
När betalvilja finns så levererar marknaden.
Nja, politikerna lägger sig i och saboterar.A ajn82 skrev:
Kunde dom låt bli det så hade vi haft högre levnadsstandard och mer tillväxt.
Mer korrekt är att:A ajn82 skrev:
* Finns betalvilja som når upp till kostnaderna så levererar marknaden.
* Konkurrensen mellan leverantörerna kommer ta ned priset/kostnaden till minimal nivå.
Nej nu har något gått fel här.A ajn82 skrev:
Det jag säger är att politiker gör bäst i att hålla sig borta. Då uppstår den högsta levnadsstandarden och mest välfungerande marknaden. Jfr John Cowperthwaite som nämnts tidigare i tråden.
Man kan säga att jag prenumererar på John Cowperthwaite's politik som gjorde att HongKong gick från ruinhög till mycket hög levnadsstandard.
Och att de flesta (i tråden) prenumererar på Julius Nyereres politik som gjorde att Tanzania i praktiken stod still trots enorma bidrag.
Nej detta är en halmgubbe.A ajn82 skrev:Egentligen enligt ditt resonemang är försvaret helt onödigt, om ryssen anfallet kommer ju befolkningen vara extremt motiverad att betala för att överleva, så det kommer säkert rulla in en privat entreprenör och rädda dagen, så att vi slösar skattepengar på det i förebyggande syfte verkar ju inte genomtänkt.
Var ser du att folk inte agerar som om det finns en morgondag. Tvärtom gör det flesta det. TROTS att politiker har gjort det mesta för att folk inte skall göra det, utan vara helt beroende av politikerna. T ex brukade företrädare för vänstern säga på 70-talet att det skall inte finnas något privat sparande utan sparandet skall vara offentligt. Dvs vi skall alla vara helt beroende av politikerna.
Även om det tonats ned en aning så finns mekanimser kvar. T ex en konfiskatorisk beskattning av sparande.
Dvs folk är beredda att ha en betydande ekonomisk buffert för oväntade kostnader. Men staten obstruerar.
Och staten blir tungt kriminell vid kriser. T ex så fanns produktion av ansiktsmasker lite här och var i världen. Ett företag (Holland?) som hade producerat upp masker för en kund i ett annat land fick bara försändelsen stulen av staten.
Jag som liberal blir upprörd över kriminalitet. Men jag kan konstatera att alla egoistiska vänstermänniskor är oberörda och menar att holländska staten behövde ju maskerna.
Dvs inom vänstern är det rätt att stjäla det man vill ha.
Man bör förstå att när det finns kriminella gäng som staten som agerar kriminellt på det viset, så blir det också svårt för privata att ha beredskapslager. Istället för att sälja av det till marknadspris kommer staten att stjäla det och dela ut till sina anhängare som kommer applådera nidingsdådet.
Telia hade i praktiken monopol på trådar till hushållen. Men prissatte det så pass högt att Bredbandsbolaget fann det lönsamt att dra in nya trådar. Vilket fick Madam Saddam (Telias VD) helt kolerisk.A ajn82 skrev:
Men detta är vad som händer. Tar någon för mycket betalt hittar entreprenörer andra vägar runt. Notera att om man inte tar oskäligt betala så kommer andra inte vilja konkurrera.
Alternativt. Om staten använder sitt våldskapital och skyddar monopolet kan det vara hur ineffektivt som helst.
För eldistribution har staten satt upp hinder för konkurrens. Och det är klart att då blir det svårt.
Det är ju helt riktigt att jag företräder en politisk minoritet i Europa. Däremot skulle jag inte säga att det är irrelevant. Jag informerar om verkligheten och den är relevant. Vidare är det få som kan säga att de är lika faktabaserade som jag.A ajn82 skrev:
Du läste inte vad jag skrev, alla är hungriga varje dag (utom de som proppar sig i maten i förebyggande syfte, vilket väl i för sig är vanligt i USA), så att leverera mat till NYC är status quo, det är inget konstigt med det, är extremt lätt att bygga företag runt eftersom förbrukningen av mat är nästan konstant. Det är ingen som bara äter till jul, även om många äter lite mer då.D daVinci skrev:Det lär tvärtom vara väldigt ovanligt. Och sker det är det definitivt inte leverantörerna som orsakat det genom försummelse eller oförmåga att leverera.
Ja, marknaden ordnar det. Och du ducker för den enorma apparat som det är att leverera in mat till alla människor. Och att det inte finns ett överkommando som styr och reglerar allt. Utan det är tusentals oberoende aktörer som agerar efter lönsamhet och kundtillfredställelse.
När betalvilja finns så levererar marknaden.
Vad är skillnaden mot att ha beredskapslager för medicin menar du? För det var du emot ett par inlägg upp, jag som precis börjat tycka att du i alla fall var konsekvent.D daVinci skrev:
Du vill inte ha statlig beredskap mot pandemier, men du vill ha statlig beredskap mot invasioner?
👍Ja, detta är nog kanske det allra vettigaste argumentet för kärnkraft gentemot väderberoende kraft. Det som hände då innan vi hade gjort oss så totalt beroende av elektriciteten var naturligtvis på flera sätt enklare att hantera. Händer samma sak innan vi byggt ut kärnkraften lär konsekvenserna bli än värre.A ajn82 skrev:
Deras boskap betade ute och mjölkades för hand vår lever inomhus och mjölkas maskinellt. Som exempel.
Nej, det gör det inte alls!D daVinci skrev:
Rimligen, ja. Speciellt som de kärnreaktorer som byggs idag är bättre och beräknas hålla ca 100år.D daVinci skrev:
Vilket sannolikt snarare blir 150 eller 200år när beräkningen uppdateras om ett sekel. För en individ kanske det inte är några snabba pengar direkt. Men för samhället lär det vara en i dubbel bemärkelse lysande affär.
Det är inget som vi får lära oss i skolan. Och inget som diskuteras. Annat än bland en ganska liten del av befolkningen.A ajn82 skrev:
Det är över 200år sedan senast. Det "borde" ha hänt igen redan under 1900-talet. Hur länge tror folk att det dröjer till nästa gång. 100år eller en vecka? Kommer vi hinna bygga tillräckligt med kärnkraft i Sverige så att vi klarar oss? Eller skall vi räkna med att det är meningslöst att underhålla våra hus för att de kommer ändå inte att finnas någon kvar som skall bo i dem om 30år?A ajn82 skrev:
Det går inte att veta vad som händer i framtiden.
Inte alls. Det talar för att vi som är kvar var bättre förberedda. Eller hade större tur. Inget annat.D daVinci skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 898 inlägg
Det har det säkert också, men vi lever i en global värld nu, där en enes missväxt kan kompenseras av den andre. I Sverige hade vi exempelvis ett skitår jordbruksmässigt 2018. Värmen och torkan gav så dålig skörd att boskap, om än inte människor, nödslaktades.O skrev:
Men vi kan importera, och alla drabbas sällan samtidigt.
Vad gäller el finns det saker vi kan dra ner på om det är riktigt illa, men det är förstås bra att ha ett robust system och inte tro att alla kWh är lika viktiga.
50000 människor sökte kompensation i Ceuta. Blev de välkomnade?Nötegårdsgubben skrev:
När det blir vulkanvinter drabbas hela planeten samtidigt. Det är det som är den stora faran.Nötegårdsgubben skrev:
Det kommer inte att finnas något att importera. Kom ihåg hur solidariteten med grannländerna blåste bort direkt under pandemin. Norge stängde gränsen för svenskar med bostad, skola eller fritidshus i Norge. Vaccin, respiratorer och munskydd gick inte att importera/exportera.
Vad händer om vi inte har sol och heller inte el tror du?
Precis. Och är vi smarta ser vi till att bara bygga produktion av förutsägbara kWh.Nötegårdsgubben skrev:
Klicka här för att svara