tommib
Det är väl jättebra att solen blir billigare. Då kan länderna nära ekvatorn (eller eg mellan vändkretsarna) bygga ut sin elförsörjning billigt och snabbt utan att gå via fossilt som vi en gång gjorde.

Här? Det spelar ingen roll hur billig solpanelen är om den inte producerar något alls.

• Gilla
Eje_19 och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är väl jättebra att solen blir billigare. Då kan länderna nära ekvatorn (eller eg mellan vändkretsarna) bygga ut sin elförsörjning billigt och snabbt utan att gå via fossilt som vi en gång gjorde.
Ja, så blir det. Billiga paneler och batterier från Kina och billig arbetskraft. Lågt elpris får dom. Att bränna kol och olja blir bara dyrt för dom.

Och så kan dom sälja råvaror till kina för betalningen.

Skulle kunna tänka mig att det där gäller hela vägen upp till Danmark. Då måste vi inkludera vindkraft också. Ja, elen. Inte råvarorna.

tommib tommib skrev:
Här? Det spelar ingen roll hur billig solpanelen är om den inte producerar något alls.
I en grann-tråd diskutera man att gå off-grid och bara ha solpaneler och batterier.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
(Är du miljö- eller kanske vänsterpartist? Det skulle förklara mycket här... ;))
I så fall är han väl bland likasinnade.

Jag upplever att nästan alla här är vänsterpartister. (T ex blir arga när jag nämner vissa mindre bra saker om det offentliga. Och uttalar mig positivt om vinst och kapital. Evidens är iaf ganska tungt).

B Byggmarodören skrev:
när en stor del av nätet ersattes och grävdes ner efter Gudrun?
Ungefär hur stor del då och har du en källa til detta?

Mikael_L
P pmd skrev:
I princip håller jag med, men jag undrar varför det gick så bra att bygga up kärnkraft med statligt stöd på 1950-, 1960- och 1970-talen.
Var det statligt stöd?
Det första kärnkraftsverket byggdes ju av Sydkraft....

tommib
D daVinci skrev:
Skulle kunna tänka mig att det där gäller hela vägen upp till Danmark. Då måste vi inkludera vindkraft också.
Nja, det tror inte jag. Men jag har inga siffror för att backa upp det. DK är lite ett specialfall där man parasiterar på omkringliggande länder och förutsätter att man kan köpa el från dem i alla lägen samt exportera sin egen el när vindkraften producerar. De har redan haft "utmaningar" med nätstabiliteten pga stora solcellsparker och moln som snabbt skiftar produktionen upp och ner.
Vad som går och inte går beror hela tiden på vad man är villig att acceptera i övrigt. Om man accepterar att värme i bostaden och varm mat bara är något man får när solen är uppe eller det blåser så går det förstås. De flesta är inte beredda att offra sin bekvämlighet till den graden.

D daVinci skrev:
I en grann-tråd diskutera man att gå off-grid och bara ha solpaneler och batterier.
Det är givetvis möjligt men man lär behöva anpassa sitt hus och sitt leverne rätt rejält. Troligen har man ett väldigt välisolerat hus eller så eldar man ved för värme (eller båda). Maten lär lagas på gashäll under vinterhalvåret, jag tror inte att någon modern person kan laga mat på vedspis på ett vettigt sätt. Det är i de flesta fall inte realistiskt alls att göra så men jag förstår att man drömmer om att klippa alla kablar och leva utanför samhället.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Miljöpartiet går framåt i senaste undersökningen och får över 8 procent.
I dagens tal i Almedalen sade Hellldén att Miljöpartiet under inga omständigheter kommer att acceptera någon nybyggd kärnkraft i Sverige.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
I dagens tal i Almedalen sade Hellldén att Miljöpartiet under inga omständigheter kommer att acceptera någon nybyggd kärnkraft i Sverige.
Han levererade också så mycket vänsterpolitik att DI ställer sig frågande om "Är Miljöpartiet mer vänster än Vänsterpartiet i den ekonomiska politiken?"

Dom verkar helt besinnigslösa när det gäller att sänka tillväxt och levnadsstandard. Det är nog helt enkelt så att med deras vänsterpolitik kommer skattebetalarna inte ens ha råd att subventionera dyra kärnkraftverk.

• Ledsen
  • Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Han levererade också så mycket vänsterpolitik att DI ställer sig frågande om "Är Miljöpartiet mer vänster än Vänsterpartiet i den ekonomiska politiken?"

Dom verkar helt besinnigslösa när det gäller att sänka tillväxt och levnadsstandard. Det är nog helt enkelt så att med deras vänsterpolitik kommer skattebetalarna inte ens ha råd att subventionera dyra kärnkraftverk.
Och i vanlig ordning kommer Socialdemokraterna att dansa efter Helldéns pipa för den heliga maktens skull.
Den kommande rödgröna röran kommer att bli dyr för det svenska folket.😥

• Ledsen
  • Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Hur är det med C.
Jag har fått för mig att de har grävt ner sitt kärnkraftsmotstånd, men jag är inte säker.
Jag är inte heller säker på ifall det bara är smink, eller en riktig kursändring ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur är det med C.
Jag har fått för mig att de har grävt ner sitt kärnkraftsmotstånd, men jag är inte säker.
Jag är inte heller säker på ifall det bara är smink, eller en riktig kursändring ...
Som jag förstår det har motståndet tonats ner men med det partiet vet man aldrig...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det ser väldigt illa ut att tre kommunistpartier spås vinna valet. Nu var det bara 49% som svarade på SCBs undersökning som vi hörde om för några veckor sedan så lite hopp finns kvar.

Det är nog valstrategiskt från Tidö -laget att de gick ut med detta nu, för det tvingar fram ståndpunkter från övriga partier och kan ev lyfta kärnkraften till en valfråga om t.ex Mp och C skulle gå ut och säga att de aktivt kommer lägga ner igen vid vinst

S
Jag är rätt övertygad om att oppositionen ”vinner”..

Men jag är precis lika övertygad om att de kommer förlora nästa. Plus att det kommer vara skakigt mandat under tiden.

Återstår bara att se hur mycket kaos det blir.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.