P
D djac skrev:
Det är såklart bra, vore ännu bättre om detta kunde ske i länderna runt oss.
Jag unnar människor i alla länder att få använda kärnteknik, men för Sverige spelar det mindre roll om vi köper kärnteknik från Kanada eller Tyskland. Svensk kärnkraftsteknik, som en gång var världsledande, behöver byggas upp igen.

P
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Staten ska inte lägga sig i sånt här om de inte tar 100% av ansvaret och det kommer dom inte göra.
I princip håller jag med, men jag undrar varför det gick så bra att bygga up kärnkraft med statligt stöd på 1950-, 1960- och 1970-talen.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
P
Man hade kunnat löst tillfälliga dippar väldigt mycket billigare och med större redundans med tex gaskraft.
En klimatmässigt ganska dålig idé.

Ossian K Olsson
P pmd skrev:
I princip håller jag med, men jag undrar varför det gick så bra att bygga up kärnkraft med statligt stöd på 1950-, 1960- och 1970-talen.
Jag vill ställa motfrågorna då och det är hur mycket statligt stöd gavs då samt hur mycket dyrare är kärnkraft idag per kWh att bygga pga nya krav?

Utkomsten byggnationen av det kärnkraften blev dock att annan energiproduktion inte byggdes då det fanns en överkapacitet pga mycket kärnkraft, vattenkraft samt att energiförbrukningen aldrig blev så hög som förutspåddes. Antagligen pga att fabriker flyttade utomlands men det är bara en egen hypotes.

Skillnaden då och nu är att vi har helt andra kraftproduktionsslag vi hade kunnat satsa på. Vind och sol är otroligt mycket mer effektivt nu för då fanns det knappt. Jag är rädd att kärnkraften kommer bli väldigt dyr och vi måste betala för den många gånger om..

P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det går att dra en direkt parallel med annan strategiskt viktig industri, nämligen försvarsindustrin.

Den skulle aldrig fungera utan ganska omfattande statlig inblandning. Det är nämligen en komplex bransch och företeelse.
I Ukraina har privata initiativ bidragit ganska mycket till demokratiindustrin de senaste fyra åren. Även till försvarsförmågan, faktiskt, men givetvis hade det troligen inte går så värst bra för landet utan statlig ledning av både försvar och demokratiindustri.

Redigerat:
P
D daVinci skrev:
Kärnkraften man nu beslutat om kommer troligen gå back med ca 12 miljoner per dygn.
Prognosen har halverats!?!

P
Det är främst vänsterpartister som bygger kärnkraftverk som slår sönder en fungerande marknad.
Vänsterpartiet tycks inte vilja bygga kärnkraft.
https://www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/karnkraft/
Publicerat den 19:e februari i år. Om de har beslutat sig för en annan policy så borde den väl vara publicerad istället?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Widerberg ska bygga kärnkraft nu. Hoppas det blir välregisserat.

P pmd skrev:
Prognosen har halverats!?!
Upphandlade levererar halva effekten mot ursprunglig beräkning.

• Haha
pmd
  • Laddar…
P
Jag vill ställa motfrågorna då och det är hur mycket statligt stöd gavs då samt hur mycket dyrare är kärnkraft idag per kWh att bygga pga nya krav?
På A vet jag inte och på B svarar jag "antagligen ganska mycket".

A. Jag har försökt ta reda på det, men har inget bra svar. Kärnkraftsutbyggnaden på den tiden komplicerades av "den Svenska Linjen", vilken gick ut på att kombinera elproducerande kärnkraftverk med plutoniumproduktion. Med stora uranfyndigheter i landet skulle det göra oss helt oberoende av utlandet för produktion av atombomber. Det fördyrade antagligen och till slut lades den Svenska LInjen ner efter amerikanska påtryckningar och löfte om uranförsörjning till civila kärnkraftverk, samt ett "hemligt" löfte om att få plats under det amerikanska kärnvapenparaplyet.

B. Lite svävande på rak arm kan jag konstatera att det numer är betydligt svårare att få bygga hus än för 60 år sen.
Utkomsten byggnationen av det kärnkraften blev dock att annan energiproduktion inte byggdes då det fanns en överkapacitet pga mycket kärnkraft, vattenkraft samt att energiförbrukningen aldrig blev så hög som förutspåddes.
Om inte hälften av kärnkraftverken hade lagts ner i förtid hade situationen varit annorlunda. Det är en helt korrekt iakttagelse att politiker inte ska lägga sig i så mycket. Åtminstone inte politiker som driver en enkelspårig politik med skygglappar.

PS. Utkomst betyder inte "outcome".
DS

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det var för att kommunisten Tage Erlander (senare Olof Palme) styrde och ställde då. Finns ingen som höjt skattekvoten så mycket som Tage Erlander.

https://www.nationalekonomi.se/arti...-tillvaxt-under-170-ar-ett-drama-i-tre-akter/
Kan läsas och begrundas.

P
D daVinci skrev:
Upphandlade levererar halva effekten mot ursprunglig beräkning.
Det gäller att bygga så små reaktorer som möjligt, alltså? :-)
Det är ju "true to concept" för SMR åtminstone.

IMG_20260625_150151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260625_150259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
hur mycket dyrare är kärnkraft idag per kWh att bygga pga nya krav?
Hårdare krav bidrar ju. Men det stora är antagligen att lönekostnaderna ökat mycket. Man kan se kostnadsökningen på hur bostadspriser stigit.

(Där arbetskraftskostnaden är låg kan kkv fortfarande vara lönsamt).

Skillnaden då och nu är att vi har helt andra kraftproduktionsslag vi hade kunnat satsa på. Vind och sol är otroligt mycket mer effektivt nu för då fanns det knappt. Jag är rädd att kärnkraften kommer bli väldigt dyr och vi måste betala för den många gånger om..
Vind och sol kostar cirka 30 öre/kWh. Och lagring kostar kanske 25 öre/kWh. Säger man att hälften lagras så blir det i snitt 43 öre/kWh.

Tittar vi på senaste estimatet jag sett, vilket var i en Norsk utredning, så talar man om en kostnad på runt 180 öre/kWh. Dvs förlusterna kommer bli runt 130 öre/kWh. Sedan är det bara räkna ut vad det summerar ihop till.

Ingen som kan räkna kommer vilja befatta sig med en investering i kärnkraft.
Ovan på detta så rullar priserosionen på solpaneler och batterier vidare, vilket gör att pris på solel bara sjunker och sjunker.

D daVinci skrev:
Hårdare krav bidrar ju. Men det stora är antagligen att lönekostnaderna ökat mycket. Man kan se kostnadsökningen på hur bostadspriser stigit.

(Där arbetskraftskostnaden är låg kan kkv fortfarande vara lönsamt).

Vind och sol kostar cirka 30 öre/kWh. Och lagring kostar kanske 25 öre/kWh. Säger man att hälften lagras så blir det i snitt 43 öre/kWh.

Tittar vi på senaste estimatet jag sett, vilket var i en Norsk utredning, så talar man om en kostnad på runt 180 öre/kWh. Dvs förlusterna kommer bli runt 130 öre/kWh. Sedan är det bara räkna ut vad det summerar ihop till.

Ingen som kan räkna kommer vilja befatta sig med en investering i kärnkraft.
Ovan på detta så rullar priserosionen på solpaneler och batterier vidare, vilket gör att pris på solel bara sjunker och sjunker.
Nu har jag rågat tidigare utan att få vettiga svar, men jag frågar igen:
- hur kommer du fram till en systemkostnad på 25 öre/kWh för energilagring?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.