357 512 läst ·
9 451 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, jag förstår att de försöker rädda 'M'-et på det sättet. Men jag är inte övertygad.P pmd skrev:
Om de levererar pss som de levererar ubåtsreaktorer, dvs i en, eller möjligtvis, max tre, delar, då kan jag ge dem 'M'-et, men jag tror inte de kommer att komma så långt.
Som tidigare konstaterats, det våras för kärnkraft i världen, kanske i ännu stor utsträckning än vad det gör inom Sverige till och med
https://www.energinyheter.se/202606...arnkraftsstrategi-siktar-pa-tio-nya-reaktorer
https://www.energinyheter.se/202606...arnkraftsstrategi-siktar-pa-tio-nya-reaktorer
Men där har man inte tänkt låta skattebetalarna stå för kostnaden.D djac skrev:
Det är bara i Sverige som man kan få dia dessa skattepengar, så det är här det (eventuellt) händer.
Så är det, vi har sett det många ggr historiskt, där staten vräker ut pengar, dyker det alltid upp de som gillar att ta emot.
Självklart, att kollektivet ska låna pengar för att ge till aktieägarna är ju en klassisk gren, jag är inte ens längre säker på att valet i september stoppar galenskapen men jag hoppas.Mikael_L skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
”Marknaden löser kärnkraft”
Ja tjena ja.. Långsiktiga planen av uffebluffe är att sälja de där 60% av bolaget till den kompisen som jobbar mest gratis på heliga Birgittas gård för 1% av marknadsvärdet.
Vi ser det största rånet någonsin av skattepengar pågå framför våra ögon nu!
Nej. Vi ser att staten tar ansvar för vår energiförsörjningOssian K Olsson skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Vad brukar hända med en marknad när en aktör kommer in som har kraftigt subventionerade kostnader? Brukar det göra att fler vill slå sig in på den marknaden eller gör det att andra går i konkurs och/eller drar sig ut?pacman42 skrev:
Staten ska inte lägga sig i sånt här om de inte tar 100% av ansvaret och det kommer dom inte göra.
Jag ser inte att det finns några alternativ här. Kärnkraften behövs.Ossian K Olsson skrev:
Vad brukar hända med en marknad när en aktör kommer in som har kraftigt subventionerade kostnader? Brukar det göra att fler vill slå sig in på den marknaden eller gör det att andra går i konkurs och/eller drar sig ut?
Staten ska inte lägga sig i sånt här om de inte tar 100% av ansvaret och det kommer dom inte göra.
Titta bara på hur elpriserna påverkas när det inte blåser, oavsett om det är på sommaren eller på vintern.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Du vet att de höga elpriserna nere i Europa just nu är till stor del för att kärnkraften inte levererar?pacman42 skrev:
Man hade kunnat löst tillfälliga dippar väldigt mycket billigare och med större redundans med tex gaskraft.
Nu går vi mot en framtid med ständigt höga elpriser i stället.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Det går att dra en direkt parallel med annan strategiskt viktig industri, nämligen försvarsindustrin.pacman42 skrev:
Den skulle aldrig fungera utan ganska omfattande statlig inblandning. Det är nämligen en komplex bransch och företeelse.
Så att tro att "marknaden" ensamt skall lösa vägar, järnvägar, nationella kraftledningar, telekominfrastruktur, eller vad det vara må av den digniteten faller lite på både historisk erfarenhet och sin egen (ekonomiska) orimlighet.
Jag kan inte se att kärnkraft egentligen är annorlunda. På samma sätt som Suorvadammen inte är det.
Nej, vi får inte ständigt höga priser. Vi har ett kommande underskott på elproduktion motsvarande ett tiotal reaktorer, dvs vi måste bygga ut elproduktionen NU!Ossian K Olsson skrev:
Gaskraft är helt oacceptabelt i Sverige, det står i princip alla partier bakom. Ingen ny fossil elproduktion i Sverige!
Det finns i praktiken inga vettiga alternativ.
Så staten äger 80%, eftersom man redan till 100% äger vattenfall 🤣Ossian K Olsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg