A Abies koreana skrev:
Du har säkert rätt om Amish folket men min fråga löd;
Det är säkert någon annan som vill svara på den frågan.

Jag rättade en vanlig felaktighet om hur Amish uppför sig.

P
D daVinci skrev:
Visst gör dom det. Men flera länder har satt upp hinder i form av tullar. Så de kinesiska producenterna har ju statliga hinder mot sig.
Inga slavarbetare nånstans i Kina?

P
A Abies koreana skrev:
Vilken miljösekt vill tillbaka till 1800-talet och färdas med häst och vagn?
Uppenbarligen rätt många av miljöpartiets sympatisörer.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Energin är oändlig, vilket följer av Einsteins formel E = mc².
Är universum oändligt?

Även det funnes oändligt med energi så måste energi omvandlas till en användbar form eftersom energi inte kan skapas.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Är universum oändligt?
Du kan ju försöka att bevisa motsatsen.

P
D daVinci skrev:
De statliga företag som fortfarande finns kvar bidrar inte.
Alla företag i Kina är statliga i någon mening. Kina är en kommunistisk diktatur där Partiet har all makt.
Även militären i Kina är underställd Partiet, inte staten.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Vilken miljösekt vill tillbaka till 1800-talet och färdas med häst och vagn?
En del miljömuppar tycks vilja tillbaka till 80-talet och kör därför stora dieseldrivna pickuper. Åtminstone en gjorde det, men han kanske har bytt till elbil nu? 😉

Jag tror att det förekommer en del missförstånd om vad målet är för energibesparingar. Det handlar om att bromsa klimatets ändring pga global uppvärmning. Därför vill många minska elanvändning och därmed minska växthusgasutsläppen. Mycket bra, tycker jag! Vi bör omedelbart sätta igång med att ersätta våra kol- och gaskraftverk med kraftverk som inte släpper ut växthusgaser.

• Haha
Peter787
  • Laddar…
P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
en Amish/Mennonite affärsman (jag blev aldrig klok på vilket)
Amishfolket är en utbrytargrupp från mennoniter.

P Peter787 skrev:
Uppenbarligen rätt många av miljöpartiets sympatisörer.
Det finns avsevärda skillnader mellan sekter och politiska partier. Ett politiskt parti måste följa offentliga regler där medlemsskapet är öppet och det finns inga hinder eller straff för den som önskar lämna när helst man vill.

Sekter handlar om religion och du måste kvalificera dig för att bli medlem, många har även vittnat om hur svårt det är att lämna en sekt - man blir aldrig förlåten. Medlemsskapet är inte offentligt.

Det som är uppenbart för dig är är det inte för mig så vilka miljösekter har vi i Sverige som strävar efter att färdas med häst och vagn?

P pmd skrev:
Amishfolket är en utbrytargrupp från mennoniter.
Ja, det är mer komplicerat än så; men om man skall sammanfatta så är Mennoniter sedda som mindre "extrema" i sitt utövande av sin tro än "Amish". Men det är som sagt en förenkling.

Ändå lite uppfriskande med amishfrågor i kärnkraftstråden. Då är nog huvudfrågan klar.

• Haha
  • Gilla
djac och 6 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det handlar om att bromsa klimatets ändring pga global uppvärmning. Därför vill många minska elanvändning och därmed minska växthusgasutsläppen. Mycket bra, tycker jag!
Typisk mänsklig hybris när människan tror att den kan påverka jordens temperatur.
Jordens temperatur har ökat och minskat över tid och lär fortsätta tills solen blir en röd jätte och slukar jorden och allt liv som finns kvar då.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inga slavarbetare nånstans i Kina?
??
Vad har det med tullar eller andra offentliga hinder att göra?

Arbetsmarknaden är friare i Kina än i Sverige.
Och skattkvoten är mycket högre här än där. Så det är vi som står närmare slaveri.

P
P Peter787 skrev:
Du kan ju försöka att bevisa motsatsen.
Att jag inte kan göra det bevisar inte motsatsen till motsatsen heller..
Ingen har försökt sig på att vare sig bevisa att universum är ändligt eller att det är oändligt, men det finns många teser om universum.

P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är mer komplicerat än så; men om man skall sammanfatta så är Mennoniter sedda som mindre "extrema" i sitt utövande av sin tro än "Amish".
Det brukar vara så i förhållandet mellan ursprungsgruppen och en utbrytargrupp. 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.