P
D djac skrev:
vi har redan dragit ner så mycket på det väsentliga att det begränsar oss och är en stor anledning att vi ser sämst utveckling i europa just i Sverige.
Vad är det som utvecklas sämst i Sverige just nu? Hur mycket sämre utvecklas det i Sverige jämfört med i övriga Europa? Kvantitativt.

P
B bjorn.abelsson skrev:
Om 80 öre är billigt och och elanvändarna är beredda att betala det priset, varför är det då ingen som redan har börjat bygga kärnkraft?
Hur ser beräkningen ut för att komma fram till 80 öre?

P pmd skrev:
Säljer Kina på en konkurrensutsatt marknad utan subventioner?
Om man tror att Kina subventionerar allt som tillverkas i landet är man mer än lovligt okunnig om ekonomi. Det går bara att subventionera några utvalda områden, annars tar pengarna slut.

Däremot är jag övertygad om att Kina subventionerat forskning inom en rad områden. Man försöker inte ens dölja att man lägger massor av pengar på universitet och forskningsinstitut. Man bidrar säkert till industrinära forskning också. De har blivit otroligt bra på batterier och solpaneler. Flyg- och rymdteknik har den kinesiska staten garanterat stöttat.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P
tommib tommib skrev:
Tvärt om tror jag. Priset för civilisation är energi och ju mer vi kan tillverka av den billigt, desto bättre levnadsstandard får vi.
Jevons paradox. Utveckling som ökar resurs- och energieffektivitet medför att användning av resursen ökar.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
P
H HenrikHuslöse skrev:
Om man tror att Kina subventionerar allt som tillverkas i landet är man mer än lovligt okunnig om ekonomi. Det går bara att subventionera några utvalda områden, annars tar pengarna slut.
OK, men det var inte ett svar på frågan.
H HenrikHuslöse skrev:
Däremot är jag övertygad om att Kina subventionerat forskning inom en rad områden.
Det gör i stort sett alla länder.

P
Z Zodde skrev:
Om krig i Europa e den nya normalen så kanske inte 80ö e dyrt.
Men när vin en dag får fred igen lär det definitivt vara det…
Om vi får det …

P
P pmd skrev:
Jevons paradox. Utveckling som ökar resurs- och energieffektivitet medför att användning av resursen ökar.
Det är väldigt bra om energin blir billigare, bättre för invånarna, bättre för företagen.
Energin är oändlig, vilket följer av Einsteins formel E = mc².
Mindre bra för miljösekter som vill tillbaka till 1800-talet med häst och vagn.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Visst gör dom det. Men flera länder har satt upp hinder i form av tullar. Så de kinesiska producenterna har ju statliga hinder mot sig.

tommib tommib skrev:
Nej, jag vill att staten ska bygga kärnkraft. Med de pengar bl.a. jag betalar i statlig inkomstskatt. Jag vill att staten ska driva detta genom Vattenfall.
Varför kan inte du bara göra rätt för dig och betala kärnkraftsel som då kanske landar på 180 öre/kWh.
Du och de som vill ha kärnrkaftsel kan göra så.
Och vi andra köper elen för marknadspris som andra producenter levererar till. För kanske 50 öre/kWh.

Det viktiga för dig verkar dock vara att du får dig kärnkraftsel, vilket du vill ha på något som mest liknar religiösa grunder. Och så skall du hänsynslöst plundra oss andra på kostnaderna. För de vill du inte betala själv.

H HenrikHuslöse skrev:
Ja, man kan enkelt räkna fram begränsningarna genom att titta på deras låga BNP/Capita. Och så se att dom drar in ca 20% av BNP i skatt. Och av dessa 20% måste närmare rubbet spenderas på försvar rättsväsende skola vård mm.

Staten har inga pengar att subventionera för. De sk subventioner som finns är symboliska felräkningspengar.

Kinesiska företags framgångar beror inte på några subventioner. Utan på att man startade med sk ekonomiska frizxoner med start 1979. Där har rå kapitalism gällt och det är det som ligger bakom framgångar och tillväxt. De statliga företag som fortfarande finns kvar bidrar inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag har ingen aning.
Sitter du med svaret?

Mikael_L
P Peter787 skrev:
Ville du bara berätta att du är vare sig matematiker eller fysiker?
Nåja, tack, nu vet vi.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Mindre bra för miljösekter som vill tillbaka till 1800-talet med häst och vagn.
Amish folket i USA är en religiös sekt som förflyttar sig med häst och vagn, de använder ingen el och försöker leva som man gjorde på 1600-talet. Deras drivkraft är religion och har ingenting med miljöfrågor att göra.

Vilken miljösekt vill tillbaka till 1800-talet och färdas med häst och vagn?

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Amish folket i USA är en religiös sekt som förflyttar sig med häst och vagn, de använder ingen el och försöker leva som man gjorde på 1600-talet.
Det där är ett vanligt missförstånd. Det är många i Amishcountry som använder el. Hur man gör det och var man får den ifrån varierar. Det finns inte en uppsättning "Amish"-regler som alla följer, utan det varierar stort.

Men de som använder el genererar den för det mesta själv; man vill vara självförsörjande till så stor del som möjligt. Så generatorer för att driva mjölkmaskinen, eller solpaneler för att driva kreditkortsmaskinen/kassaapparaten är vanligare än man tror i Lancaster county. *)

Mao, inte ens Amish folket är miljötalibaner. Nej, de är bönder först och främst. Med allt vad det innebär av både hänsyn och motsatsen till "miljön".

Här en sång som illustrerar hur det är att leva som Amish:

*) Som illustration så såg jag en gång i Florida hur hotellet hade försett en Amish/Mennonite affärsman (jag blev aldrig klok på vilket) med 25 meter lång sladd till den fasta telefonen som han använde för att vandra runt i poolområdet med. För han kunde använda telefon, men inte en mobil telefon...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har säkert rätt om Amish folket men min fråga löd;

A Abies koreana skrev:
Vilken miljösekt vill tillbaka till 1800-talet och färdas med häst och vagn?

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.