P
D daVinci skrev:
??
Vad har det med tullar eller andra offentliga hinder att göra?
Det var du som tog upp tullar. Min fråga handlade om subventioner.
D daVinci skrev:
Arbetsmarknaden är friare i Kina än i Sverige.
Och skattkvoten är mycket högre här än där. Så det är vi som står närmare slaveri.
Kineser är betydligt mer övervakade än svenskar och det finns ingen rättssäkerhet. För att travestera en annan skribent: om man tror att Kina är ett friare samhälle än Sverige så är man mer än lovlig naiv.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Jordens temperatur har ökat och minskat över tid och lär fortsätta tills solen blir en röd jätte och slukar jorden och allt liv som finns kvar då.
Jag tror att det vore dumt att vänta så länge med att försöka göra något åt den globala uppvärmningen.

Det finns även andra goda skäl att stänga alla våra kol- och gaskraftverk. Det vore bra för miljön där kraftverken finns också.
Hur många kol- och gaskraftverk har vi som kan ersättas med fossilfri elproduktion? Vilka kan stängas med kort varsel?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ändå lite uppfriskande med amishfrågor i kärnkraftstråden. Då är nog huvudfrågan klar.
Ja, såtillvida att vi nog iaf inte kan räkna med mycket hjälp ifrån dem när det kommer till frågan om att bygga ny kärnkraft.

Fast vem vet, man kanske kan bygga en SMR liten nog att den bara precis räcker till en mjölkmaskin? I så fall så tror jag det kan finnas en liten marknad i Lancaster County, Pennsylvania.

;)

• Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Det finns avsevärda skillnader mellan sekter och politiska partier. Ett politiskt parti måste följa offentliga regler där medlemsskapet är öppet och det finns inga hinder eller straff för den som önskar lämna när helst man vill.

Sekter handlar om religion och du måste kvalificera dig för att bli medlem, många har även vittnat om hur svårt det är att lämna en sekt - man blir aldrig förlåten. Medlemsskapet är inte offentligt.

Det som är uppenbart för dig är är det inte för mig så vilka miljösekter har vi i Sverige som strävar efter att färdas med häst och vagn?
Du borde läsa på lite om extrema politiska sekter , typ bokstavsvänstern (de som förökar sig genom delning).

Det finns inga regler som styr hur t.ex. medlemskap ska hanteras, det är helt upp till partiet att bestämma.

Du kan läsa på lite här: Valmyndigheten

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du borde läsa på lite om extrema politiska sekter , typ bokstavsvänstern (de som förökar sig genom delning).
Ja, jag får göra det...

Men några miljösekter som vill förbjuda motortrafik har du inga exempel på?

P Peter787 skrev:
Typisk mänsklig hybris när människan tror att den kan påverka jordens temperatur.
Jordens temperatur har ökat och minskat över tid och lär fortsätta tills solen blir en röd jätte och slukar jorden och allt liv som finns kvar då.
Man blir bara uppgiven och ledsen när man hör ditt dravel.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Mikael_L
P Peter787 skrev:
Uppenbarligen rätt många av miljöpartiets sympatisörer.
Vet du, du är bara löjlig, gör dig löjlig.
Jag borde lägga dig på ignorelistan.

• Gilla
  • Älska
djac och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det där är ett vanligt missförstånd. Det är många i Amishcountry som använder el. Hur man gör det och var man får den ifrån varierar. Det finns inte en uppsättning "Amish"-regler som alla följer, utan det varierar stort.

Men de som använder el genererar den för det mesta själv; man vill vara självförsörjande till så stor del som möjligt. Så generatorer för att driva mjölkmaskinen, eller solpaneler för att driva kreditkortsmaskinen/kassaapparaten är vanligare än man tror i Lancaster county. *)

Mao, inte ens Amish folket är miljötalibaner. Nej, de är bönder först och främst. Med allt vad det innebär av både hänsyn och motsatsen till "miljön".

Här en sång som illustrerar hur det är att leva som Amish:

[media]

*) Som illustration så såg jag en gång i Florida hur hotellet hade försett en Amish/Mennonite affärsman (jag blev aldrig klok på vilket) med 25 meter lång sladd till den fasta telefonen som han använde för att vandra runt i poolområdet med. För han kunde använda telefon, men inte en mobil telefon...

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så finns det någon tung industri kvar här värd namnet som kan svänga ihop en reaktortank, turbiner, ångrör osv. idag? Var inte det en trång sektor när det kom till OL3 även om man ser till hela Europa?
En del av de problemen var att man i EPR-designen valde att bygga större än vad som varit konventionellt. Större reaktorkärl som enbart Samsung Heavy Industries (tror jag det var) hade utrustning för att producera. (Det finns fler leverantörer som klarar det nu, tror jag.)
En stor turbin som förstås då enbart är till nytta för kärnkraftverk och testar gränserna för vad som är fysiskt möjligt. Plus att du får serienummer 1 eller 2 snarare än serienummer 3000. (Tekniskt sett är det väl ett franskt bolag som tillverkar dem, så kompetensen finns. Det råkar bara vara dyrt att bygga stora, unika turbiner...)
EPR känns överlag designad helt utan tanke om att någon ska bygga den.

Sandvik är ju stora inom kärnkraftssegmentet när det gäller rör.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Miljöpartiet (åtminstone i storstadsområden) vill gärna att vi cyklar mer än färdas med motorfordon. Det innebär förstås inte att partiet vill förbjuda motortrafik, men när trafikpolitiken prioriterar cykling framför motorfordon så blir förstås de som föredrar motorfordon sura över det och ibland får de nog för sig att motortrafik är på väg att förbjudas.

A Abies koreana skrev:
Ja, jag får göra det...

Extinction Rebellion får väl räknas som en miljösekt och de vill ju lägga ner raffinaderierna och avveckla fossilekonomin. Det skulle i praktiken innebära att det inte går att tillverka bilar och då återstår andra transportmedel som häst och vagn eller cykel om man föredrar det.

P
Vill de avveckla alla motorfordon oavsett drivmedel?

Q
P Peter787 skrev:
Energin är oändlig, vilket följer av Einsteins formel E = mc².
Det här kan verka triggande på en autist och borde ha försetts med en triggervarning.

Det finns inget i formeln som antyder oändlighet. Tvärtom:

m är ändlig för varje verkligt föremål. c är en konstant.

Universums totala energiinnehåll är ändligt (och bevaras, enligt energikonserveringslagen).

Det är en väldans massa energi men på inget sätt oändligt stor.

Hela mänsklighetens årliga energiförbrukning motsvarar ett halvt lastbilslass material, cirka 6–7 ton.

Jag hittar som vanligt ut själv.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det var just detta jag menade med att det bevisade att en vare sig var matematiker eller fysiker. :)

Mikael_L
P pmd skrev:
Säljer Kina på en konkurrensutsatt marknad utan subventioner?
Jag har ingen aning.
Sitter du med svaret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.