D djac skrev:
Bara långa räntor, det blir en knaper pension där!
Möjligen kan man se ljust på framtiden då man slipper sitta i mörkret pga dyr el. Vindkraften presser ju ner elpriserna. Det är inget konkurser ändrar på. Snarare tvärs om.

blackarrow blackarrow skrev:
Möjligen kan man se ljust på framtiden då man slipper sitta i mörkret pga dyr el. Vindkraften presser ju ner elpriserna. Det är inget konkurser ändrar på. Snarare tvärs om.
Ja, det är kanske inte direkt svar till dig, men när vi ändå talar om priser så är det intressant. Jag gjorde just totalberäkningen för 2025 eftersom SCB ville veta.

Så jag betalade alltså 2,45 kr/kWh för elen med precis alla kostnader, avgifter och skatter inräknade. (Månadsmedelpris i område 3).

Och samtidigt 62 öre/kWh för fjärrvärmen. Även den med allt inräknat (inklusive frivillig servicegaranti fast jag äger anläggningen.) Denna från det lokala fjärrvärmebolaget som köpte loss det från Göteborg Energi. (Har en äldre taxa som inte finns längre skall sägas.)

Det är ändå intressant att det kan skilja så mycket när man ser till totalen. Detta naturligtvis med ett "elpris" som inte är i närheten av den totala kostnaden när alla pålagor och avgifter är medräknade.

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hoppas att de inte har något emot att vänta 20 år på elkraften ...
Med den logiken är det alltid för sent att bygga kärnkraft, samtidigt som det är för tidigt om man stirrar sig blind på dagens efterfrågan.

Det måste finnas en riskbedömd ökad efterfrågan och/eller en förväntad nedläggning av befintliga reaktorer och en tilltro till att man inte blir blåst av ändrade politiska vindar.

• Gilla
fribygg och 10 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Om man skall vara riktigt tydlig så är väl det som krävs för att kärnkraften skall byggas ut att alla partierna tvingas visa hur det skall gå till att leverera den effekt (även när det inte blåser osv) som behövs de närmaste åren och hur man tänker sig att se till att elpriserna inte skjuter iväg alltför mycket under denna tid.

Om man tvingas redovisa siffrorna så kommer nog kärnkraften att framstå som billig.

Jag ser inte att man (med det ökade behovet av energi) klarar av att reglera vindkraftens variationer med vattenkraften. Jag ser inte att import av fossil el är ett alternativ här. Jag ser dock att energibehovet är på väg att öka med enorma volymer och att sol och vind inte löser det problemet.
Jag ser inte varför politikerna ska vara så djupt inne i en sektor, utred vilka egenskaper som behövs och premiera/belasta efter detta, vi får sluta tänka att alla ska ha en massa skattepengar för att tjäna pengar.

Nej, alla politiker tio steg tillbaks från elmarknaden och tillbaks till det tråkiga arbetet man fuskar med idag, sätt policies, våga vara ledare.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Men tveklöst kan staten betala för att lägga ned kkv. För THTR-300 blev det just så. När ägarna var i praktiken konkursmässiga efter alla problem och personalen klantiga och släppte ut radioaktiva gaser så blev det för mycket för staten som köpte loss det och la ned det.
Tror inte det var några folkliga protester mot det. Utan snarare en lättnad.
Jaha, så personalen var klantig? Tja kanske, men jag har läst om konstruktionsfel. Antog då konstruktionen skapade problemen vid normal drift. Eller körde personalen kontrollstavarna (driften) fel på något sätt likt i Chernobyl när bränslet gick sönder i THTR-300 teaktorn eller när kylmediegasen läckte ut?

Det var väl dumt att bygga en så stor experimentanläggning first of it's kind och inte rätta till konstruktionsfel som upptäcktes.

Nu kunde i stället kommunistiska Kina lära sig av konstruktions problemen och bygga HTR-PM
Vilken var så lyckad att man nu 2026 bygger en ny och större HTGR-reaktorer anläggning integrerad med industri.

Detta trots att kinesiska staten stått för 30% av byggkostnaden och 100% av R&D. 🤷‍♂️

D djac skrev:
Jag ser inte varför politikerna ska vara så djupt inne i en sektor, utred vilka egenskaper som behövs och premiera/belasta efter detta, vi får sluta tänka att alla ska ha en massa skattepengar för att tjäna pengar.

Nej, alla politiker tio steg tillbaks från elmarknaden och tillbaks till det tråkiga arbetet man fuskar med idag, sätt policies, våga vara ledare.
Och du tror att de kan hålla sig borta från den? MP lever ju på att göra det till sin sak...

• Gilla
Eje_19 och 3 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Och du tror att de kan hålla sig borta från den? MP lever ju på att göra det till sin sak...
Jag har inte sett så många initiativ från dem, nu är de ju ett litet parti i opposition så de når kanske inte ut, vad vill de nu köpa för skattepengar?

D djac skrev:
Jag har inte sett så många initiativ från dem, nu är de ju ett litet parti i opposition så de når kanske inte ut, vad vill de nu köpa för skattepengar?
De står ju bakom en stor del av vår energipolitiska agenda...

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
De står ju bakom en stor del av vår energipolitiska agenda...
Haha, nu hallucinerar du, allt är ju tvärtom mot vad de står för, hög skatt på el, stora subventioner på fossilt, osv, vad tror du att de ligger bakom?

D djac skrev:
Haha, nu hallucinerar du, allt är ju tvärtom mot vad de står för, hög skatt på el, stora subventioner på fossilt, osv, vad tror du att de ligger bakom?
De skryter ju själva om att de lagt ned flera kärnkraftverk. Bara för att nämna en konkret verifierbar sak.

• Gilla
  • Haha
jawen och 3 till
  • Laddar…
Möjligen kan man se ljust på framtiden då man slipper sitta i mörkret pga dyr el.
Enbart i Frankrike har nu 300.000 luftvärmepumpar sålts första kvartalet 2026. (vilket är rekord)
Och det ökar kraftigt även i andra Europeiska länder, så till slut "kanske" konkurrensen "minskar" något & drar ned elpriserna lite.

Om inte nya datacenter käkar upp hela mellanskillnad då vill säga.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
De skryter ju själva om att de lagt ned flera kärnkraftverk. Bara för att nämna en konkret verifierbar sak.
Tja, som sagt, politiker, de är lite tokiga, Svantesson sa att hon fixade inflationen, haha, vad blir nästa grej, XX löste big bang :)

Skit i sånt trams, var det bara det så har de alltså ingen betydande påverkan, såklart.

J jawen skrev:
Enbart i Frankrike har nu 300.000 luftvärmepumpar sålts första kvartalet 2026. (vilket är rekord)
Och det ökar kraftigt även i andra Europeiska länder, så till slut "kanske" konkurrensen "minskar" något & drar ned elpriserna lite.

Om inte nya datacenter käkar upp hela mellanskillnad då vill säga.
Elförbrukningen som vår nya stålproduktion kräver räcker för att vi skall få problem med priserna.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det är väl tvärtom, att elpriserna går upp om konsumtionen ökar. För de byter ju generellt inte från direktverkande el, utan från gas.

• Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker vänster/höger skalan är märklig.
Det beror nog på att folk använder den ganska huvudlöst.

Måste jag vara emot privat ägande om jag vill ha allmän och offentligt finansierad sjukvård?
Det beror lite på varför du vill ha offentlig sjukvård.
Om du hatar människor och vill dom allt ont så är ju en önskan om offentlig sjukvård helt i linje med det.

Ett annat skäl är ju att du ogillar privat ägande. Men det brukar skära ihop i skallen på dom när jag då uppmärksammar att all utrustning i sjukvården levereras av privat sektor. Och dom i konsekvens inte borde acceptera att privat sektor levererar något till sjukvården.

Är det frihet och är det en viktig frihet att kunna välja bort sjukvård eller välja bättre eller köpa sig före i sjukvårdskön?
Att det är kö beror på att det är offentligt.
Att vilja få sig sjukvård tämligen omgående är väl rimligt. Du verkar vilja beskriva det som något skamligt.

Måste jag vara emot att staten äger Vattenfall om jag tycker industrin bäst drivs av det privata näringslivet och deras investerare?
Ja, det är ju en konsekvens.
Lite grovt förenklat så har norra Sverige historiskt har Vattenfall som elproducent och nätägare medan sydligaste Sverige haft Sydkraft. Är elnäten och elproduktionen så mycket bättre där den ägts, planerats och skötts genom privat ägande* och styrning?
Det låter som ett omfattande jobb att reda ut. Och så måste man kvantifiera vad som skall menas med bättre. Annars blir det bara godtycke.

Enklare att jämföra är Trabanten och BMW årsmodell 1990.

Vindkraft ägs till stora delar av Kina, Norge och Tyskland.
Såg en uppgift på hur många vindkraftverk kinesiska statliga företag äger i Sverige. Det var 4%.

Sen är jag emot att pensionsfonder ska investera i vindkraft och andra riskfyllda investeringar. Gambla inte med andras pengar... 💸 💸
Jag antar att du inte har något pensionssparande på börsen (frivilligt).

Utan helst av allt skall pensionssparande då ligga på ett (räntelöst?) konto hos Riksgälden. Antar jag.

Jag önskar uppriktigt att ni med sådana preferenser fick ha ett avkastningsfritt pensionssparande. Det unnar jag er.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.