357 678 läst ·
9 458 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Verkar vara en mixed bag. Elanvändningen till uppvärmning står närmast still då såväl gas som direktverkande el konverteras till olika sorters elvärmepumpar. Så samtidigt som gasanvändningen minskat med 15–20 % de senaste fem åren har inte elkonsumtionen gått upp, då även direktverkande el konverterats.D daVinci skrev:
Till skillnad från Sverige då vi nästan bara eleffektiviserat eller länder som Nederländerna och Tyskland vilka ökat sin elkonsumtion då de just konverterat mycket gasuppvärmning.
Skadestånd för att frekvensen dyker. Vem ska betala tycker du?D daVinci skrev:Uppenbarligen betalar för leverantörerna det då. Paketen kommer fram.
Nej varför säger du så. Privat sektor är full med skadeståndskalusuler.
Om en elhandlare inte levererar i värld där privat sektor gäller så åker dom på att betala skadestånd.
Så det är precis tvärtom. Då med privat sektor finns incitament.
Ser mest ut som att du sitter och hittar på.
Man sparar pengar genom att undvika skadestånd.
Jag baktalar inte svenska sjukvård. Jag relaterar fakta om offentlig sektor. Som organisationsform.J jawen skrev:
Det ställer jag mig i sig lite tveksam till. Och tomma påståenden från jawen har ju visat sig inte stämma det minsta. Men sjukvården både förr och nu köper ju utrustning och läkemedel från privat sektor. Så den delen fungerar ju.J jawen skrev:
Absolut inte. Var uttalar jag mig negativt om människor i privat sektor och kapitalägare som investerat?J jawen skrev:
Nej det gör jag inte.
Har du läst den här genomgången av en professor https://www.nationalekonomi.se/arti...-tillvaxt-under-170-ar-ett-drama-i-tre-akter/
Du borde göra det.
Vet inte om någon hittar någon logik. Eller något som ens påminner om sanity. Jag gör inte det iaf.J jawen skrev:
Vi förstår att du vill lägga ned all vattenkraft i Sverige som förstört miljön.J jawen skrev:
Absolut inte, utan jag är för att utöka svensk vattenkraft flera 100 %D daVinci skrev:
Göte, Torne, Ångerman, Lule & Kalixälvarna finns oerhört mycket kraft i & man borde med "dagens kunskaper" kunna utnyttja dessa "bättre" med "nästan bibehållet" djurliv.
Allt handlar om vilja & prioriteringar!
Och hade svensk vattenkraft byggts betydligt "större" (än det byggdes) under 40, 50, 60, 70-tal, så hade det fått stå kvar idag.
Man kanske kan formulera det som att paketen kommer fram.pacman42 skrev:
Nja, TCP finns ju där det är viktigt att paketen kommer fram helt korrekt.pacman42 skrev:
Men UDP är det stora. Ljud och bild tolerarar bitfel.
Radiokanalen är ytterst variabel. Många terminaler rör på sig. Och bitrate är enormt hög. Så där blir det nödvändigt med omsändningar.pacman42 skrev:
Gäller väl än mer Wifi. Kommer ihåg någon siffra för länge sedan. Då kom väl i ungefär 1% fram med Wifi. Mycket omsändningar var det då.
Nej, det kommer nya.D daVinci skrev:
Inte riktigt sant det heller. Netflix har omsändningar. TikTok har omsändningar.D daVinci skrev:
Vanliga röstsamtal har tolerant codec, ja.
Jag blir vansinnig när det är störningar i bild och ljud med Teams och Zoom.
Man skickar faktiskt till stor del till den mobil som har bäst radiorör hållanden just nu och låter de med sämre radioförhållanden vänta lite.D daVinci skrev:
Så också idag, inte lika mycket dock.D daVinci skrev:
Nja dom kommer fram. Och långt långt efter att man tappat räkningen kan det komma ett med ett bitfel.pacman42 skrev:
Ja, jag ser det. Fanns lite skäl till det. Dom komprimerar hårdare då dom vet att inga bitfel kommer. Och eftersom det är så få bitfel blir det knappt några omsändningar.pacman42 skrev:
Jag är härdad sedan unga år när mopederna körde förbi och man knappt såg något på tv'n. Ja, annat än störningarna då.pacman42 skrev:
Ja, det är ju inte mycket mening att låta den med sämst kanal få lika mycket BW.pacman42 skrev:
Nej, det tycker jag inte. Inte väldigt mycket, inte ens större än fiskenäringen utan i samma storleksordning.D daVinci skrev:
Tjänstesektorn är däremot mycket stor. 65% är väl mycket?
Om näringarna är lika stora och vi pratar energi , så borde man ställa dem i proportion till förbrukad energi i förhållande till GDP eller exportintäkter.
Som jämförelse kan jag säga att utvinning av mineraler i Sverige utgör 0.5% av BNP.blackarrow skrev:
Nej, det tycker jag inte. Inte väldigt mycket, inte ens större än fiskenäringen utan i samma storleksordning.
Tjänstesektorn är däremot mycket stor. 65% är väl mycket?
Om näringarna är lika stora och vi pratar energi , så borde man ställa dem i proportion till förbrukad energi i förhållande till GDP eller exportintäkter.