360 065 läst ·
9 502 svar
360k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Northvolt hade en massa utländsk arbetskraft och dom hade knappast samma lön som en svensk så deras höga kostnad beror nog snarare på inkompetents.D daVinci skrev:De som Boverket mätte upp var lönekostnad per arbetad timme.
Jag tvivlar på att dom fått in fel data. Sverige var i särklass högst.
Just att man på Northvolt överraskades av att det blev 3 ggr dyrare att bygga en fabrik i Sverige än det kostade i Kina ger också en del stöd. (Att det skulle bli dyrare lär dom ha anat. Men kanske inte så mycket dyrare).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 384 inlägg
Det hade dom väl inte för själva byggandet av fabriken. Och hade dom det var det väl billigare firmor från Baltikum då. Då är det ju ännu värre.M mats.3 skrev:
Varför skall jag göra det. Du behöver ju läsa vad jag skriver. Det var lönekostnad per arbetad timme. Inte lön.M mats.3 skrev:
Lön är något man får och dom tjänar bättre i både Finland och Norge så problemet ligger inte hos byggaren eller företaget isåfall det måste även du begripa.D daVinci skrev:
S Snikholt skrev:Tråden heter ”Vi som gillar kärnkraft…..”
Men jag tror inte du skrivit något positivt om kraftslaget öht.
Jag kan hålla med om att jag inte direkt gillar kärnkraft. Men jag gillar kol, olja och gas betydligt mycket mindre. Om utbyggnad av ny kärnkraft vore det enda alternativet till fossila bränslen skulle jag arbeta för att få tillstånd en utbyggnad av kärnkraften. Och det jag ogillar är inte främst kärnkraften som sådan, utan att den är alldeles för dyr. Om någon skulle vilja bygga kärnkraft utan statligt stöd, fine with me. Det vore till och med bra, vi kan exportera ännu mer el än vad vi gör idag. Men min bedömning är att det är bättre, enklare och billigare att energieffektivisera (Ylletröja i stället för nya elelement, cykel i stället för bil för korta resor, sluta flyga, äta mindre kött och mer vegetabiliskt, minska användningen av konstgödsel), effektutjämna (V2G, vänta med brödrosten tills kaffet är klart, bada inte bastu samtidigt som du kör tvättmaskinen), energilagra (pumpkraftverk, batterier, lagra solvärme från sommar till vinter), bygga ut förnybar elproduktion (sol och vind, geotermisk energi, vågkraftverk, tidvattenskraftverk, strömkraftverk).
Nja; Norges exportkapacitet är begränsad och ofta exporterar vi el söderut samtidigt som vi importerar el från Norge. Det är försvinnande få timmar per år som vi nettoimporterar el. Och den vindkaft vi exporterar ersätter mångdubbelt mer fossilel i Danmark, Tyskland och Storbritannien än den el vi importerar från Norge skulle kunna ersätta.E Eje_19 skrev:
Den svenska gasanvändningen är framförallt det västsvenska naturgasnätet.lars_stefan_axelsson skrev:
I vilket fall intressant slutkläm i artikeln från SVT ovan:
Det hade jag ingen aning om. Dvs att vi här i Västsverige är så stora gasanvändare.
- Naturgas introducerades i Sverige 1985 och svarar i dag för omkring tre procent av energitillförseln i landet. Men i Skåne, Halland, Västra Götaland samt västra Jönköpings län står naturgasanvändningen för omkring 20 procent av energitillförseln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns även ett mindre gasnät i Stockholmsområdet, samt en del industrier som köper lite (LNG?)
Det västsvenska naturgasnätet tar sin gas främst genom rörledning från Danmark men även en LNG-terminal på uppe på västkusten (Lysekil?)
Gasen från Danmark har mig veterligen en del biogas (från Dansk grisuppfödning, typ) inblandad.
Mängden gas som importeras i västsvenska nätet är ca 8TWh /år, vilket alltså motsvarar ungefär Ringhals 3 (eller 4).
Den används en hel del i kemisk industri/plastindustri längs västkusten och uppe i Gnosjötrakten.
Men även en hel del som direkt energikälla för uppvärmning, bränsle i industriella ugnar osv osv.
Det Västsvenska nätet står väl för typ 90% av Sveriges naturgasanvändning.
Jag kan bara lite snabbt ta historien om varför det heter "naturgas", skulle det kommit idag skulle det väl hetat 'fossilgas'.
Ja detta kan säkert många, men andra kanske inte, och tycker det är trevligt att få veta.
Jo för i många städer i Europa, ja hela världen, hade man kommit på hur man skapade brännbar gas genom pyrolys, främst av kol.
Denna gas brukar heta 'stadsgas' och användes för gatubelysning och sen till spisar/ugnar i hemmen och allteftersom alltmer till allmän uppvärming/varmvatten (där är ju stora delar av Europa fortfarande).
När man sedan upptäckte en brännbar gas som kom fram tillsammans med oljeutvinning så kallade man den för 'naturgas', för den kom ju från naturen, behövde inte tillverkas genom pyrolys.
Och tydligen används denna gas i viss mån för eltillverkning, det finns väl någon gasturbin på västkusten kapabel till dödnätstart? bl.a.
År 2010 var det produktionsrekort, med ca 3 TWh el som tillverkades av gas, och 2009 och 2011 ungefär 1,5 TWh el från gas. Sedan har det bara sjunkit.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fossilgas_i_Sverige
Var det inte något av de här åren som blev katastrofdåliga för Svensk kärnkraft, bl.a. med dammsugaren som brann i en reaktor ...?
År 2010 var det produktionsrekort, med ca 3 TWh el som tillverkades av gas, och 2009 och 2011 ungefär 1,5 TWh el från gas. Sedan har det bara sjunkit.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fossilgas_i_Sverige
Var det inte något av de här åren som blev katastrofdåliga för Svensk kärnkraft, bl.a. med dammsugaren som brann i en reaktor ...?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu hoppade jag till ...
"Investera i elnät, järnväg, kollektivtrafik energiproduktion och industrisatsningar"
och
"... bör staten kliva in i industriprojekt där 'tekniksprången är för dyra eller osäkra för att marknaden ensam ska våga bära kostnaden'"
Skulle man kunna hoppas på Blykalla's reaktor Sealer nu ...
Nähä, ja det var ju MP, så då blir det väl inget sånt bra. 😢
Kan man möjligen hoppas på
Rösta på dom. Du vet ju att du vill 😉Mikael_L skrev:
[bild]
Nu hoppade jag till ...
"Investera i elnät, järnväg, kollektivtrafik energiproduktion och industrisatsningar"
och
"... bör staten kliva in i industriprojekt där 'tekniksprången är för dyra eller osäkra för att marknaden ensam ska våga bära kostnaden'"
Mp's retorik för tankarna till hur (S) gjorde på 60/70/80-talen. Var mycket av det slaget.Mikael_L skrev:
Finns lite beskrivet här för den intresserade https://timbro.se/smedjan/industripolitikens-olidliga-vaghet/
Då tog man av det privata näringslivet sina möjligheter att finansiera arbete med tillväxt. Och det tog man sedan som skäl för att staten skulle börja sköta det. Staten var ju vis och förståndig och duglig. Till skillnad då från det privata näringslivet.
Bland annat inrättades 1967 en statlig investeringsbank. (Och nog för väl Mp's retorik tankarna dit).
Palmes kumpan Harry Schein tog över den statliga investeringsbanken 1982. Han skriver i Makten från 1990 att Investeringsbanken under sina första femton år (1967–1982): ”gav ingen utdelning. Betalade ingen skatt och förlorade 61% av sitt realkapital.”
Och så lägger han till att hans företrädare fick konungens medalj för sina förtjänster med investeringsbanken. Så fungerar offentlig sektor. Alla som vill att det offentliga skall sköta något bör jubla här.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 659 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 659 inlägg
Hade helt glömt att text-tv fortfarande existerar! Det fanns innan MP (eller innan nån hört talas om dem i alla fall) men hade inte trott att det skulle finnas kvar efter att de dött ut.Mikael_L skrev:
[bild]
Nu hoppade jag till ...
och
Nja, höstens val bereder mig större problem än på länge, jag hittar inte den borgerlighet som jag brukat rösta på.S Snikholt skrev:
Måste jag puffas över till motståndarlaget så är det väl C, S, MP som känns som alternativen.
Men så hörde jag detta på radion häromveckan, och det reducerade väl bort MP, som alltså tydligen fortfarande ser kärnkraftsmotstånd som viktigare än jordens stora ödesfråga idag, klimatförändringarna.
https://www.sverigesradio.se/artikel/liberalerna-och-miljopartiet-debatterar-karnkraft
Så nej du käre Snikholt, MP har aldrig fått en röst av mig, och ser inte ut att få det i år heller.
Hur mycket du än hoppades på det.
Jag lovar inte något alls om hur jag kommer att rösta i framtiden, är totalt partilös, och totalt otrogen, och har inget besvär med att rösta på någon alls, om jag bara ser och tror på deras politik.
Men partier ändras mycket mer långsamt än mig, för mig tog det ungefär ett halvt liv att förflytta mig från S vänstra kant (har för mig att jag faktiskt röstade VPK ett val) till någonstans bland FP/L och M's liberala flank, där jag typ befinner mig rent ideologiskt idag.
Jag har i många många år tyckt att MP som inte sitter fast i en vänster/höger-ideologisk låsning (egentligen) borde ha kunnat släppa det röda laget och gå in mot mitten, men icke.
Jag är i alla fall helt utan skuld för det som pågår, -not my circus, -not my monkeysMikael_L skrev:
Nja, höstens val bereder mig större problem än på länge, jag hittar inte den borgerlighet som jag brukat rösta på.
Måste jag puffas över till motståndarlaget så är det väl C, S, MP som känns som alternativen.
Men så hörde jag detta på radion häromveckan, och det reducerade väl bort MP, som alltså tydligen fortfarande ser kärnkraftsmotstånd som viktigare än jordens stora ödesfråga idag, klimatförändringarna.
[länk]
Så nej du käre Snikholt, MP har aldrig fått en röst av mig, och ser inte ut att få det i år heller.
Hur mycket du än hoppades på det.
Jag lovar inte något alls om hur jag kommer att rösta i framtiden, är totalt partilös, och totalt otrogen, och har inget besvär med att rösta på någon alls, om jag bara ser och tror på deras politik.
Men partier ändras mycket mer långsamt än mig, för mig tog det ungefär ett halvt liv att förflytta mig från S vänstra kant (har för mig att jag faktiskt röstade VPK ett val) till någonstans bland FP/L och M's liberala flank, där jag typ befinner mig rent ideologiskt idag.
Jag har i många många år tyckt att MP som inte sitter fast i en vänster/höger-ideologisk låsning (egentligen) borde ha kunnat släppa det röda laget och gå in mot mitten, men icke.