S
blackarrow blackarrow skrev:
Är man lite tekniskt intresserad bör man känna till att RBMK reaktorerna hade positiv void koefficient.
Mer ångbublor->effektökning->ännu mer ångbublor-
Vilket ledde till ångexplosionen i Chernobyls RBMK 1000.
… och så hade de ”fördelen” av att man kunde extrahera kärnvapen-plutonium.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
J jawen skrev:
Alaska har ingen statlig inkomstskatt, och det finns ingen specifik delstatlig "elskatt".
Dom pröjsar ca I genomsnitt 20,5 cent/kWh, vilket blir ca 2, 23 kr.
Men som sagt utan statlig inkomstskatt.

Jag betalar nog aldrig under 2,60 kr totalt på min elräkning, & ofta runt 3 kr utslaget.
Men visst talar man om ren elproduktion i länder med sådant skattesystem, så kan nog många "räkna hem" t.o.m KK eller "vad som helst".
Lazard har en LCOE rapport från 2024 som säger ca 80 öre/kWh för geotermisk el. (Lär variera mycket). Men i Alaska är alternativet dieselgeneratorer (tror jag). Och det lär inte vara billigt.

Magnus E K
S Snikholt skrev:
… och så hade de ”fördelen” av att man kunde extrahera kärnvapen-plutonium.
Detta går tekniskt sett att göra med våra svenska lättvattenreaktorer också. Det handlar bara om att köra nyladdat bränsle så kort tid att det Pu-239 som skapas hela tiden vid drift inte hinner förorenas av för mycket Pu-240. (I praktiken kanske det inte går att få ihop tillräcklig mängd på rimlig tid när hela reaktorn måste stoppas och startas om.)

En annan fördel med en grafitmodererad reaktor är att man kan köra den på naturligt uran; ingen anrikning till högre andel U-235 är nödvändig för att kunna få den att fungera. Det går även att göra med tungt vatten istället för vanligt vatten, men grafit bör vara lättare att få tag i. Så om någon skurkstat vill skapa kärnvapen från scratch finns ingen anledning att stöka med urananrikning.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Detta går tekniskt sett att göra med våra svenska lättvattenreaktorer också. Det handlar bara om att köra nyladdat bränsle så kort tid att det Pu-239 som skapas hela tiden vid drift inte hinner förorenas av för mycket Pu-240. (I praktiken kanske det inte går att få ihop tillräcklig mängd på rimlig tid när hela reaktorn måste stoppas och startas om.)
Nej precis. Och det var därför som RBMK hade en bränslebytar-robot som kunde byta bränsle under full drift. Det är en funktion som är enkel att lägga till när man har fast moderator och bränslet inte kommer i kontakt med kylmediet som med RBMK.

Detta är komplett opraktiskt med en lättvattenmodererad reaktor där man måste lyfta locket av reaktortanken för att komma åt bränslet. Det är inte för inte som Marviken också hade en mycket komplicerad mekanism för automatiskt bränslebyte. Som man till sist insåg blev så komplicerad att reaktorn knappast skulle komma att fungera.

Nu tror vi inte att RBMK byggdes så av det skälet. Det är snarare så att RBMK byggdes så för att man hade stor erfarenhet av militära reaktorer och insåg att man kunde bygga en civil reaktor på samma sätt bara genom att skala upp den.

Så om man vill skulle man kunna kalla den en "paramilitär" reaktortyp.
En annan fördel med en grafitmodererad reaktor är att man kan köra den på naturligt uran; ingen anrikning till högre andel U-235 är nödvändig för att kunna få den att fungera. Det går även att göra med tungt vatten istället för vanligt vatten, men grafit bör vara lättare att få tag i. Så om någon skurkstat vill skapa kärnvapen från scratch finns ingen anledning att stöka med urananrikning.
Ja, det var ju den första reaktorn som någonsin kördes. Dvs en grafitstapel med naturligt uran. Och den är också lätt att trimma för plutoniumproduktion. Men måste byggas ganska stor då.

Även Windscale Pile 1 som brann, var en gaskyld grafitmodererad reaktor just för att man bara hade naturligt uran tillgängligt.

Men därmed inte sagt att det är lättare att göra kärnvapen med en dylik. Så det finns en anledning till att de flesta börjar med ett uranbaserat vapen. En plutoniumbaserad bomb måste vara av implosionstyp, vilket är en betydligt svårare konstruktion, än ett "gun type" vapen som man relativt enkelt kan bygga av U235. Amerikanerna, berömt, var så säkra på konstruktionen att man aldrig testsköt. Man släppte den första, och enda, bomben av typen på Hiroshima och så var det klart.

En anrikningsanläggning drar inte heller ögonen till sig på samma sätt som en vapenplutoniumreaktor. Den förra kan lätt förklaras bort med ett civilt kärnkraftsprogram.

Redigerat:
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
En artikel i NyTeknik om kärnkraft i Norge. https://www.nyteknik.se/energi/ener...e-aer-stendoett-det-boer-alla-foersta/4458151

Energianalytiker: ”Kärnkraft i Norge är stendött – det bör alla förstå”​

Energianalytiker Jarand Rystad anser att framtida kärnkraft i Norge aldrig kommer att bli lönsamt.
Jarand Rystad är vd och grundare av Rystad Energy, ett ledande analys- och konsultföretag inom energi. Han var inbjuden till en panel för att diskutera kärnkraftens framtid i Norge.

Diskussionen startade med anförande av Kristin Halvorsen, ordföranden för den norska statliga kärnkraftskommittén, som presenterades sin rapport (pdf) den 8 april.
Artikeln gäller just Norge då. Men det sägs lite intressanta saker.
Det finns en Norsk kärnkraftskommittee som jobbat fram en rapport nyligen. Och dom lyckades bli enhälliga om att Kärnkraft var helt ointressant i Norge de kommande decennierna.

Man listade några punkter:
  • Elpriserna i Norge kommer inte att täcka kostnaderna för kärnkraft, utifrån dagens kunskapsläge.
  • Kärnkraft kan inte bidra till att Norge når sina klimatmål före 2050.
  • Norge har ingen erfarenhet av kärnkraftsproduktion och inga komparativa fördelar. Vi bör låta länder med erfarenhet prova nya koncept som små modulära reaktorer (SMR).
  • Norge bör avvakta möjliga tekniska innovationer inom kärnkraft.
  • Norge saknar kompetens och kapacitet på kärnkraftsområdet.
  • Det finns stor osäkerhet och högre risk för investerare i ett nytt kärnkraftsland. Investeringar kan utebli trots omfattande statliga insatser för att skapa förutsättningar.
Man har också räknat på kostnader och priser.
När det gäller kostnader anser utredningen att de kommer att ligga på 132–219 norska öre/kWh, medan förväntade elpriser efter 2040 kommer att ligga på 50–80 norska öre/kWh.

Kostnaderna för kärnkraft måste falla med 70 till 80 procent för att kärnkraft ska vara lönsamt, slår utredningen fast.
Och detta stämmer mycket väl med min uppfattning om priser. Den dagen kostnaderna för kärnkraft fallit till 1/5 så kan man börja fundera på att investera.

SMR ser inte ut att vara lösningen:
– Runt år 2000 bestämde sig delar av industrin för att utveckla små reaktorer, men det har tagit så lång tid att mogna fram sådana koncept. Det är bara i Ontario i Kanada som man har beslutat att bygga fler sådana reaktorer. Det kan se ut som att SMR är föråldrat innan det ens implementeras, eftersom el från sol, vind, vatten och batterier kostar en bråkdel av kärnkraft, även när systemkostnaderna räknas in. Framtidens kraftsystem behöver flexibel tilläggskapacitet, inte stabil baskraft.
Nuscales misslyckande ger väl en hel del stöd för det. Eller har har vi alla som vill pynta ca 96 mdr för 450 MW? Dom har stått och väntat på kunder med en godkänd SMR länge och väl nu.

Han öppnar dock upp för en möjlighet för kärnkraft:
Rystad ansåg att en storskalig utbyggnad av kärnkraft i Europa var orealistisk, med ett undantag:

– Om du använder kinesisk teknik med kinesiska regleringar och kinesisk arbetskraft kan det säkert bli lönsamt. Regleringarna där ligger på en helt annan nivå.
Jag skulle dock säga att det alternativet också är orealistiskt. När Ebba går till Byggnads och förslår kinesiska lönekostnader tar dom fram rottingen och så får Ebba så mycket stryk att hon inte kan sitta på en vecka.
(Allt som oftast verkar folk inte förstå verkligheten. Och Byggnads ingår i verkligheten. Tidö-regeringen låter tom myndigheterna hjälpa facket att trakassera Tesla. DET är verkligheten).

Det positiva här är att man i alla fall i Norge har några rationella personer som verkar ha klarat av att räkna och dra logiska slutsatser. Skulle vi behöva i Sverige också.

B bjorn.abelsson skrev:
Fossilfri vattenel från Norge är vad vi importerar idag när det inte blåser.
Då får danskar, tyskar britter m fl elda mer fossilel om vi lägger beslag på den fossilfria norska elen.

Magnus E K
Norge har väl typ mest vattenkraft per capita i världen och dessutom mycket högre elförbrukning per capita (ingen slump förstås) än jämförbara länder så det finns stor besparingspotential, dvs mindre troligt med en märkbar ökning av förbrukningen närmaste decennierna. Dessutom har de egen produktion av naturgas så om ny elproduktion ändå snabbt skulle behövas är det mer logiskt att bygga gaskraft än i t ex Sverige och Finland. Så sammantaget antagligen svårt att hitta ett vinterland där kärnkraft är mer onödigt.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Norge har väl typ mest vattenkraft per capita i världen och dessutom mycket högre elförbrukning per capita (ingen slump förstås) än jämförbara länder så det finns stor besparingspotential, dvs mindre troligt med en märkbar ökning av förbrukningen närmaste decennierna. Dessutom har de egen produktion av naturgas så om ny elproduktion ändå snabbt skulle behövas är det mer logiskt att bygga gaskraft än i t ex Sverige och Finland. Så sammantaget antagligen svårt att hitta ett vinterland där kärnkraft är mer onödigt.
Varför är det mer logiskt att Norge skulle bygga gaskraft än Sverige å Finland?
Tror du norska bolag får ”rabatt” på gaspriset bara för Norge har fyndigheter eller hur tänker du?

Magnus E K
Z Zodde skrev:
Varför är det mer logiskt att Norge skulle bygga gaskraft än Sverige å Finland?
Tror du norska bolag får ”rabatt” på gaspriset bara för Norge har fyndigheter eller hur tänker du?
Nej. Jag tänkte på leveranssäkerhet snarare än kostnad.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nej. Jag tänkte på leveranssäkerhet snarare än kostnad.
På vilket sätt är det påtagligt mer säkert för en tanker att gå från Nordsjön till Bergen än från Nordsjön till Göteborg eller PreemRaff?

Nja, att ett bolag utvinner naturgas och säljer på långa kontrakt till någon kund är inte detsamma som att Olas El AS har någon fördel att köpa naturgas. Ola är hänvisad till spotmarknad.
Det är knappast fördel att starta en kraftproducent med gasturbiner i Norge. (Möjligen då att pris på utsläppsrätter är lägre där?)

Det är ofta man ser att folk verkar tro att länder är AB som äger allt i landet. Och folk tror att dom själva är delägare i privata företag. Dom kan t ex säg att vi exporterar lastbilar fast dom inte har något ägande i något lastbilsföretag.

Z Zodde skrev:
På vilket sätt är det påtagligt mer säkert för en tanker att gå från Nordsjön till Bergen än från Nordsjön till Göteborg eller PreemRaff?
Tja, de slipper kanske den politiska risken... ;)

Nu är det några år sedan jag arbetade i Norge och bättre hade fingret på den norska pulsen, men jag tror att steget är mindre för ett land som producerar naturgas att också använda den, än vad det är i Sverige. Jag har dock inga vederhäftiga källor eller dylikt så om någon vet så får de gärna fylla i.

I vilket fall intressant slutkläm i artikeln från SVT ovan:

• Naturgas introducerades i Sverige 1985 och svarar i dag för omkring tre procent av energitillförseln i landet. Men i Skåne, Halland, Västra Götaland samt västra Jönköpings län står naturgasanvändningen för omkring 20 procent av energitillförseln.
Det hade jag ingen aning om. Dvs att vi här i Västsverige är så stora gasanvändare.

Någon som vet vart den tar vägen? Dvs vad den används till? Terminalen ville bla tillgodose sjöfarten, där man ser en liten trend mot LNG som drivmedel. Men den får väl tankas utomlands istället...

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag tror att många med lite kännedom om Sverige hade det. Jag visste det. Hade jag fått frågan hade jag bara behövts säga "Byggnads" så hade man nog förstått. Om inte det räckt hade jag väl fått lägga till "Transport och elektrikerförbundet".

Men nu kom ju Peter från Tesla och där hade dom inga sådana bekymmer så han var nog inte förberedd. Och det dom tittade på var ju byggda fabriker gissar jag.

Boverket gjorde en undersökning om de höga byggkostnaderna i Sverige för ett gäng år sedan. Där hade man en jämförelse av kostnader för en timmes byggarbete mellan olika länder. Sverige låg på dubbla lönekostnaden jämfört med Finland. Per arbetad timme då.

Där borde lönekostnaden vara klart lägre. Kanske inte blir så stor skillnad mot ett i Kina. Sedan bör man väl inte bygga precis samma variant/typ/kvalitet som stod där.
Sökte lite om RBMK-1500. Och såg följande kommentar "Det hade bara en bra punkt - förmågan att tankas under drift, utan att stänga ner hela reaktorn. Förutom det var det en fruktansvärd design."
Lönen för en snickare var ungefär lika i Åland som i Sverige när jag jobbade där för ett par årsedan och lönen är högre i Norge så det är inte lönen som är den största boven i kostnaderna så det är snarare allt runt om bygget som kostar mer i Sverige.

M mats.3 skrev:
Lönen för en snickare var ungefär lika i Åland som i Sverige när jag jobbade där för ett par årsedan och lönen är högre i Norge så det är inte lönen som är den största boven i kostnaderna så det är snarare allt runt om bygget som kostar mer i Sverige.
De som Boverket mätte upp var lönekostnad per arbetad timme.

Jag tvivlar på att dom fått in fel data. Sverige var i särklass högst.

Just att man på Northvolt överraskades av att det blev 3 ggr dyrare att bygga en fabrik i Sverige än det kostade i Kina ger också en del stöd. (Att det skulle bli dyrare lär dom ha anat. Men kanske inte så mycket dyrare).

D daVinci skrev:
De som Boverket mätte upp var lönekostnad per arbetad timme.

Jag tvivlar på att dom fått in fel data. Sverige var i särklass högst.

Just att man på Northvolt överraskades av att det blev 3 ggr dyrare att bygga en fabrik i Sverige än det kostade i Kina ger också en del stöd. (Att det skulle bli dyrare lär dom ha anat. Men kanske inte så mycket dyrare).
Googla på bygglöner i Sverige, Norge och Finland så ser du att dom andra har betydligt bättre lön så hur boverket kollar lönen det vet jag inte så det måste vara alla skatter m.m runt om som är dyrare i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.