360 226 läst ·
9 508 svar
360k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Man kommer alltid att hitta en rubrik som blir en click-bait, menar du väl ...A atomlab skrev:
SVK har dock annan åsikt:
https://web.archive.org/web/2026042...met/kraftsystemdata/information-fran-driften/
Och det var samma besked förra veckan:
https://web.archive.org/web/2026042...met/kraftsystemdata/information-fran-driften/
Fyllnadsgraden ligger där ja, men när man räknar med hur mycket snö som finns så är det ovanligt lite, dvs fyllnadsgraden efter snösmältningen kommer inte att vara på normala nivåer.Mikael_L skrev:
Det finns två sätt att räkna, amn räknar antingen bara hur mycket vatten som finns i dammarna, eller så räknar man med dammar plus vattnet som finns ute i naturen och som skall fylla dammarna. Man varnade för att det var lite snö redan i februari.
Kärnkraftens planerbarhet för mig att tänka på T-forden. Man fick välja vilken färg man ville på T-forden, så länge man valde svart.AndersMalmgren skrev:
För kärnkraften kan man planera vilket effekt som helst, så länge det är maxeffekt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 806 inlägg
På vilket sätt är planerbart på eller av sämre än ingen planerbarhet alls?D daVinci skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 806 inlägg
Vi har ju precis fastställt att den inte är planerbar då den är beroende av faktorer som smältsnö. Däremot är effekten ställbarD daVinci skrev:
Och varför skulle den inte vara planerbar för det?AndersMalmgren skrev:
Är kärnkraften då inte heller planerbar när den är beroende av bränsle och reparatörer mm.
Är det inte just det som är det planerbara?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 806 inlägg
Nej planerbar betyder att du kan planera när du ska köra. Du är inte beroende av externa naturkrafter som att solen ska skina eller vinden ska blåsa.D daVinci skrev:
Vattenkraft räknas som planeringsbart energislag, men det gäller ju uppenbarligen inte alltid.
Jag skulle snarare formulera det som att kanske 75% av kapaciteten är planerbar.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 806 inlägg
Men det gäller ju all elproduktion.AndersMalmgren skrev:
Men för att planerbar skall ha någon slags betydelse måste man kunna planera effekten.
Och det kan man med vattenkraft. Och gasturbiner. Och batterilager. Och pumpkraftverk.
Men sedan är det dåligt. Vind, sol, kärnkraft där går det inte att planera ett önskat effektuttag.
Jag skrev ju vad du är beroende av för externa faktorer för kärnkraft.AndersMalmgren skrev:
Bränsle kan du inte räkna med att få hem. Kan vara stopp i internationella leveranser.
Och reparationer kan du inte räkna med att få gjorda. Jag eländet i Frankrike med 30 trasiga kärnreaktorer i 1 år ungefär.
Och i Sverige kan du bli blockerad av facket.
När har inte vattenkraften levererat?AndersMalmgren skrev:
Var har du fått det ifrån? Det är inget jag har gett uttryck för.S Snikholt skrev:
Du har väl inte skippat att läsa kontext i diskussionen med AndersMalmgren där han menar att vattenkraften inte är planerbar, och jag försöker reda ut konsekvenserna av det.
Vid det här laget borde du vet att jag försöker få fram konsekevenser av det som påstås. Konsekvenser av det AndersMalmgren påstår är inte något jag tycker.
Du får ta den diskussionen med AndersMalmgren.