357 504 läst ·
9 451 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Får mig att tänka på en husägare som säger: "H-vete, det regnar in, trots att jag tagit bort taket".Mikael_L skrev:
Logiken är väl på ungefär samma nivå.
Det är väl så att det finns emotionellt fastslagna axiom som stipulerar att "vindkraft är olönsamt".Mikael_L skrev:
Man kan istället formulera det som att vindkraft inte kan anpassa sig och leverera i enlighet med efterfrågan.pacman42 skrev:
Men av någon anledning så undviker vindkraftshatarna den formuleringen.
Det skulle möjligen kunna bero på att det är något man kan säga om kärnkraft också.
När man vill vara missvisande möjligen ja.D daVinci skrev:
Under topplasttimmarna 2025 (de 5% högsta timmarna) så levererade vindkraften mellan 379MWh/h till 12683MWh/h, en 3300% skillnad medan kärnkraften levererade 5643MWh/h till 7038MWh/h, en 25% skillnad. Det är liksom inte i närheten av samma pålitlighet mellan kraftslagen
Hur blir det missvisande. Påståendet är synnerligen korrekt.B Byggmarodören skrev:
Varken vindkraft eller kärnkraft klarar av att följa efterfrågan. Det är ett faktum. Inget tyckande eller åsikt.
Dom är faktiskt lika odugliga. Jag har faktiskt räknat efter en gång. Dom var lika kassa.
Och för att undvika att någon missförstår igen, så skall jag förtydliga att jag talade om att möta förändring i efterfrågan.
Kanske bäst att jag skriver det igen: möta förändring i efterfrågan.
Världen är ju dock större än EU och ingenstans har de fattat exakt hur jämförelsevis billigt det är med kärnkraft.pacman42 skrev:
Som herr Axelsson nyss skrev så finns det fler faktorer i ekvationen.
Skillnaden i avbetalnings tid. Skillnaden i risk. Skillnaden i form av att någon annan betalar för de dagar då det inte blåser.
Sedan finns det indirekta bidrag från EU i form av lånegarantier. Vi har även räntesnurror.
Och glöm inte tiden från beslut till de första intjänade pengarna.
Det finns många faktorer här.
D djac skrev:
- Tja. Det har väl alla med lite (teknisk) kunskap i ämnet i Sverige vetat de senaste 50-60 åren.
- De med ekonomisk kunskap borde oxo begripit det när alla andra el-energislag subventioneras. Om inte förr så när kärnkraften beskattades.
Ok, så det är bara svenskar som kan förstå, det förklarar ju en del gällande resten av världen men att de som vet saker alltid frågar de som inget vet innan de tar beslut tror jag inte på.O skrev:
Att det sedan finns de som trots avsaknad av kunskap som hävdar annat är inget speciellt när det gäller kärnkraft. Det obegripliga är väl snarare att så många lyssnar på de som inte vet, och dessutom tror på dem.
- Tja. Det har väl alla med lite (teknisk) kunskap i ämnet i Sverige vetat de senaste 50-60 åren.
- De med ekonomisk kunskap borde oxo begripit det när alla andra el-energislag subventioneras. Om inte förr så när kärnkraften beskattades.
Vinden var nästan 3ggr sämre på det än kärnkraft under 2025.D daVinci skrev:
Om man rakt av räknar tillgänglighet i % för ett kraftslag jmf med hur hög efterfrågan är i % av vår topplasttimme så missade kärnkraften i snitt med 11% och vinden med 30% (2.6MW för lite/mycket kärnkraft i snitt varje timme mot 7MW för lite/mycket för vinden, om det hade funnits tillräckligt av endera kraftslaget för möta hela efterfrågan, stddev på 7% för kärnkraft o 19% för vinden).
Det är inte en siffra som har nån direkt praktisk nytta, men du var ju väldigt tydlig med att det var just förändring i efterfrågan kontra förändring i produktion du menade.
Edit: det är inte så konstigt det blir så heller, under de där 5% topplasttimmarna när förbrukningen är som högst så levererade kärnkraften i snitt nästan 90% mot knappt 38% för vinden. Om man tripplar mängden vindkraft för hantera de här timmarna så överproducerar vindkraften istället grovt när förbrukningen är lägre och det blir fel där istället.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, jag skrev ju en brasklapp vad gäller R2. R1 tror jag hade kunnat gå längre. Och vad gäller O1/O2 så genomfördes ju stora investeringar precis innan stängningen som till stor del berodde på effektskatten. Samma för R1. Med pålagorna så blev den inte lönsam, men det är ju enkelt att få vad som helst olönsamt om man bara får bestämma om pålagorna...Mikael_L skrev:
Men, som vi sett sedan dess, med ett oerhört strategiskt läge när det kommer till elförsörjning och därmed möjlighet till intjäning. Så där är jag inte så säker.Mikael_L skrev:
Visst, våra svenska kokarreaktorer var ganska små, men de hade säkert också kunnat livstidsförlängas till 80 år de med. Fördelen var ju trots allt att de var gamla, vilket gör att kapitalkostnaden redan var amorterad (och uppäten av inflationen).
Jag har däremot försökt få lite siffror på kostnaden för oberoende härdkylning (O1 fick väl det?) men inte hittat några vederhäftiga siffror. B1/B2 fick ju filtren innan dess, till även det ganska stor kostnad, och den gick bra att räkna hem.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Nej, det är ju platt ingen som sagt att det är billigare än fossila kraftverk. Och sådana har de i multum i den så kallade resten av världen.D djac skrev:
Kina bygger kärnkraft så det knakar. (Och sol och vind).
Men de bygger mer kolkraft. Kina lade till 95 GW kolkraft till elnätet fördelat på femtio verk bara förra året med en total planering på 161 GW (dvs vad man bad om).
De har ungefär 1200 kolkraftverk i drift.
Faktum kvarstår att det byggs vindkraft, som påstås dyrare än kärnkraft.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är ju platt ingen som sagt att det är billigare än fossila kraftverk. Och sådana har de i multum i den så kallade resten av världen.
Kina bygger kärnkraft så det knakar. (Och sol och vind).
Men de bygger mer kolkraft. Kina lade till 95 GW kolkraft till elnätet fördelat på femtio verk bara förra året med en total planering på 161 GW (dvs vad man bad om).
De har ungefär 1200 kolkraftverk i drift.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg