D
pacman42 pacman42 skrev:
Vindkraft är jättebra när man är beroende av fossila energi. Den ersätter denna snabbt, samtidigt som den fossila produktionen kan komplettera när det inte blåser. Det är jättesvårt på kort sikt. Det löser dock inte problemet med hur man helt skall bli av med fossil elproduktion.

Så det går inte att titta på resten av världen, de har andra förutsättningar. Man måste naturligtvis titta på de lokala förutsättningarna i varje land.

Detta är ju inte särskilt svårt att förstå om man sätter sig in lite i hur det fungerar. Jag har stått på ett berg i Appalacherna och haft en kolgruva och ett kolkraftverk i ryggen samtidigt som jag såg 100-tals vindsnurror på bergen runtomkring (jag har ett foto därifrån där man kan räkna till över 50 snurror bara i det fotot, hade jag tagit en 30-bild så hade det nog varit över 150 snurror på samma bild). Då får man perspektiv på saken.
Fast det du säger här är inte relevant, du påstår att vindkraft är dyrare än kärnkraft, det skulle ju betyda att du kan tjäna enorma pengar på att sälja denna kunskap i världen, uppenbarligen har alla de som lägger pengarna på vindkraft missuppfattat allt?

D djac skrev:
Fast det du säger här är inte relevant, du påstår att vindkraft är dyrare än kärnkraft, det skulle ju betyda att du kan tjäna enorma pengar på att sälja denna kunskap i världen, uppenbarligen har alla de som lägger pengarna på vindkraft missuppfattat allt?
Va? Vem har sagt att alla beslut om vilka energislag vi skall ha har fattats på strikt ekonomiska grundvalar??? (Eller beslut inom energiområdet i stort, eller beslut i största allmänhet...)

Om du tror det, då får du nog börja läsa om tråden från början... ;)

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag frågade ChatGPT

Har det varit elavbrott på stamnätet i norra Sverige1950 till 2025

Svar NEJ
  • Det finns inga kända stora systemkollapser i själva stamnätet i norra Sverige (1950–2025)
Där emot har södra Sverige blivit släkt 1983

Storstörningen 1983 var ett elavbrott den 27 december 1983 klockan 12.57 som drabbade praktiskt taget hela syd- och mellansverige.
Du får gärna fråga ChatGPT men jag är tacksam om du slutar publicera svaren du får.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det jag främst syftar på är att "den billiga energin i norr" snart inte finns att importera till söder längre.

Jag syftar också på att vattenkraften reglerförmåga i princip redan är uppnådd (lite marginal finns fortfarande kvar).
Nja, om inget speciellt händer så blir det snarare mer. Finland som är det närmaste slukarhålet, ökar ju på sin inhemska elproduktion mer och mer. Och då får Sverige mindre avsättning för sin överproduktion. Om inte elen blir billigare än i Finland, varvid man i Finland får lägga ned elproduktion.

Annars blir det i Sverige man får lägga ned elproduktion. Överproduktionen är väl i paritet med 4 kärnreaktorer.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag menar också att om det inte är stabil baskraft som introduceras så kommer den ökande energiförbrukningen från "nu" inte har någon reglerkraft om det inte skall vara fossilkraft.
OM man nu skulle vilja öka överproduktionen. Gud vet varför, men någon dödlig lär inte veta. Då är det väl geotermisk man skulle ge sig på. Den har sämre lönsamhet än vindkraft men klar bättre än kärnkraft. Energibrunnarna är det dyra, men de håller i någon miljon år. Sedan är jag medveten om att Sveriges berggrund inte är den mest optimala, men det går fortfarande bra och priset blir bara lite högre. Men priset lär bli klart lägre än för kärnkraft.

pacman42 pacman42 skrev:
I kostnaderna för vindkraft och kärnkraft så har dessutom system kostnaderna för att kompensera för när det inte blåser tagits med, dvs havsbaserad vindkraft är dyrare än kärnkraften.
Vilka systemkostnader då?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Va? Vem har sagt att alla beslut om vilka energislag vi skall ha har fattats på strikt ekonomiska grundvalar??? (Eller beslut inom energiområdet i stort, eller beslut i största allmänhet...)
Det är sant. Staten har varit på tok för mycket inblandad. Och då blir det Aral-sjö nivå på besluten.

När samsung utvecklar en ny processnod för DRAM och en design som hör till, för ett gäng miljarder, så är det strikt kostnadsstyrt. Men det är för att det är privat sektor som avgör, mer eller mindre till 100%.

Precis. Iom övergången till naturgas så har man fått kraftverk som kan vara både baslast och snabb reglerkraft om man vill ha stor del av vind/sol med i mixen.

De är också billigare än vad motsvarande kolkraftverk är. En snabb sökning säger att de är i storleksordningen fem gånger så billiga att bygga som motsvarande kolkraftverk. Och till det skall läggas att gasen är billigare i inköp, transporter (främst om man har pipelines) och att man slipper hela avfallskostnaden och hanteringen, som är omfattande vid kolanvändning. Så, win-win-win-win (eller hur många man nu vill räkna.)

Så det är inte för inte som tyskland trodde att man enkelt kunde göra sig av med kärnkraft och växla över till gas istället. Även om Putin blev det stora smolket i den glädjebägaren, så har man ju kämpat på med t ex trycket att göra gaskraft till en "grön" energikälla i EU:s taxonomi, och fortsatta planer på att bygga mycket mer gaskraft vad det lider. (Jaja, man säger "vätgas" i framtiden för dessa, men det kan inte ses som annat är ren "greenwashing").
Och sedan får man en helt annan intressant "biverkning" av denna strategi, plast (PVC bla) blir väldigt billig att tillverka. Etan blir nämligen en biprodukt vid framställning av fossilgas (naturgas). Man kan inte blanda in för mycket av denna och därför avskilja den och sälja separat för nästan ingenting. Säljs den inte så facklas den.

Så nu har vi alltså Etan som är billigare än råvara från återvunnen plast, plasten eldas därför upp och blir fossil energi den också.

Allt pga att man vill åt det billiga och praktiska metanet från jordskorpan.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vindkraft till havs är dyrare än kärnkraft för samhället, ja. Detta pga att livslängden är mindre än hälften av ett KKVs livslängd. Här har du också dilemmat. Återbetalningstiden är mer än det dubbla för KKV. Dvs riskerna är större om vi får ordning på fusion eller liknande. Med vindkraften så har du minskat risken kraftigt pga att livslängden är kortare.

Detta vet folk i branschen om. Det är inget revolutionerande med det.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
D

Om du tror det, då får du nog börja läsa om tråden från början... ;)
Roligt men du glömmer att jag inte är med i sekten, så jag missar alla mässorna med sina predikningar, därför antog jag att när det skrevs att vindkraft är dyrare än kärnkraft så rörde det sig om pengar, alltså vanliga pengar i jordelivet. Nu antyder du att det kanske rör sig om någon mer abstrakt valuta, som det kanske bara pratas om i slutna rum., då blir det ju lätt lite tokigt.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Detta vet folk i branschen om. Det är inget revolutionerande med det.
Du menar alltså att de vet att vindkraft är dyrare, de hade fått mer avkastning på kärnkraft, som det dessutom skriks efter, men de väljer ändå den mindre populära och mindre lönsamma investeringen?

Du reagerar inte lite själv här..?

D djac skrev:
Roligt men du glömmer att jag inte är med i sekten, så jag missar alla mässorna med sina predikningar, därför antog jag att när det skrevs att vindkraft är dyrare än kärnkraft så rörde det sig om pengar, alltså vanliga pengar i jordelivet. Nu antyder du att det kanske rör sig om någon mer abstrakt valuta, som det kanske bara pratas om i slutna rum., då blir det ju lätt lite tokigt.
Nej. Jag har inte sagt något om det öht.

Du skrev att om det uppenbarligen var så att vindkraft var lika dyrt som kärnkraft, ja då skulle Pacman ju kunna tjäna stora pengar på att sälja denna fantastiska kunskap. Mao att det inte kan vara så.

Det var vad du sa.

Vad jag säger är att när det kommer till kostnad så är det ju bevisligen inte en större faktor när det kommer till iaf att lägga ner kärnkraftverk här i Sverige. Om man gjort en ren kostnadskalkyl så skulle vi inte lagt ner åtminstone Barsebäck, och antagligen inte alla de andra heller (R2 antagligen undantagen och kalkylen blir lite mera tillkrånglad med vissa av de andra).

Så ditt grundargument faller helt. Det är ingen som står och väljer mellan havsbaserad vindkraft och kärnkraft enbart pga vad det ena eller andra skulle behöva ha betalt per kWh.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om man gjort en ren kostnadskalkyl så skulle vi inte lagt ner åtminstone Barsebäck, och antagligen inte alla de andra heller (R2 antagligen undantagen och kalkylen blir lite mera tillkrånglad med vissa av de andra).
Nåja, O1 och R2 tror jag hade lagts ner nästan oavsett allt annat.
Och Barsebäck, det var två små reaktorer som skulle varit i drift i 50år nu, så de kanske hade lagts ner ändå.
När säkerhetskraven på oberoende härdkylning kom, så tror jag att B1 och B2 hade legat risigt till, om vi inte redan hade böjt oss för danskarna.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Du menar alltså att de vet att vindkraft är dyrare, de hade fått mer avkastning på kärnkraft, som det dessutom skriks efter, men de väljer ändå den mindre populära och mindre lönsamma investeringen?

Du reagerar inte lite själv här..?
Som herr Axelsson nyss skrev så finns det fler faktorer i ekvationen.

Skillnaden i avbetalnings tid. Skillnaden i risk. Skillnaden i form av att någon annan betalar för de dagar då det inte blåser.

Sedan finns det indirekta bidrag från EU i form av lånegarantier. Vi har även räntesnurror.

Och glöm inte tiden från beslut till de första intjänade pengarna.

Det finns många faktorer här.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan finns det indirekta bidrag från EU i form av lånegarantier. Vi har även räntesnurror.
Jag måste ju säga att jag inte förstår detta tjatande om att räntesnurror skulle vara en orsak eller bevis på t.ex. vindkraft är olönsamt.
Räntesnurror är ju själva motsatsen, det är ju ett tecken på att det är fööör lönsamt, och därför görs denna konstruktion för att undvika vinstskatt ...?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag måste ju säga att jag inte förstår detta tjatande om att räntesnurror skulle vara en orsak eller bevis på t.ex. vindkraft är olönsamt.
Räntesnurror är ju själva motsatsen, det är ju ett tecken på att det är fööör lönsamt, och därför görs denna konstruktion för att undvika vinstskatt ...?
Nej, de används till att dränera företaget på pengar och låta det gå i KK. Åtminstone så har vi några exempel på det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det används också av de som startat friskolor, som köpte delar av apoteksverksamheten osv, för att föra ut vinst skattefritt ur Sverige till bolag i skatteparadis som har som enda verksamhet att ta in dessa räntor.
Det är det normala användandet av räntesnurror.

Det är oavsett ingen subvention, utan det är fifflande med siffror, att frakta ut vinst från ett bolag.
Och att man måste använda detta för att driva ett företag i konkurs är väl i så fall ett bevis på att företaget (vindkraftsparken) egentligen bar sig ekonomiskt, utan det var tvunget att plundras för att erhålla negativa resultat.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.