S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men tråden här var tänkt att handla om hur kärnkraften ska kunna bli aptitlig, att det blir något som någon verkligen kan tänka sig att beställa från menyn.
DET tycker jag inte att du, och de flesta andra här inte har något svar på, eller ens tankar över.
Det har vi väl visst - subventioner. Då blir det aptitligt. Annars inte.

Behöver inte ens bli särskilt dyrt. Det beror på vad man jämför med.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det så?
Barsebäck byggdes av Sydkraft, Oskarshamn ägdes aldrig av Vattenfall ...
(edit: nu har jag kollat, Oskarshamn kärnkraftverk byggdes av Krångede kraft och Sydkraft i samarbete)
Alltså, jag har inte koll, mer än så. Men du menar att Staten gick in och byggde åt privata ägare?
Ja isåfall är det ju lika som det som är planen nu, gott så.
Det här med statligt CFD är något nytt, vad gäller kärnkraft.

Men många europeiska länder har det för havsbaserad vind.

Vad jag kan se är dessa nivåer högre än det som föreslås för kärnkraft här.

Jag förstår fortfarande inte vad alternativet till kärnkraft är om vi inte skall importera fossil el när det är vindstilla.

• Gilla
  • Älska
Emanuel01 och 8 till
  • Laddar…
S
Men personligen skulle jag acceptera ett RAB istället för CfD.

Borde alla solcells och vindfarmare älska också.

D daVinci skrev:
Vems uppgift då?

Enligt info i tråden åker skattebetalarna i Storbritannien enligt dagskurs på att garantera ett elpris för Hinkley Point C på hela 161 öre/kWh. Och det verkar inte räcka för ingen verkar villig att gå in som med-finansiär i bygget.
Vad har Hinkley Point C med det Finska OL3 att göra?
OL3 Byggdes till fast pris! Och Finland gör vinst nu.

Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
OL3 Byggdes till fast pris! Och Finland gör vinst nu.
Det har jag ingen aning om.
Men däremot har Hinkley point en stor likhet med finansieringsupplägget som har gjorts i Sverige.
Men vi lär väl behöva höja det garanterade priset med minst 40 öre till, för att det ska börja hända något.

...eller ... jo, en aning.
Det är väl samma leverantör/byggare.

Krilleman
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår fortfarande inte vad alternativet till kärnkraft är om vi inte skall importera fossil el när det är vindstilla.
Frysa i mörkret?

• Gilla
  • Haha
Eje_19 och 4 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Irrelevant. Jag lyfta fram vilket garanterat pris som EDF mfl får. Dvs 161 öre/kWh. Och det verkar inte räcka för att de som kan räkna vill vara med i "projektet".

pacman42 pacman42 skrev:
Betalar man i nivå med kärnkraftspris de timmarna så ordnar väl marknaden fram el.

S
D daVinci skrev:
Betalar man i nivå med kärnkraftspris de timmarna så ordnar väl marknaden fram el.
Fossilt och fint

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Räkna med 7-8 kronor per kWh och räkna med fossilt. De timmarna var stora delar av januari och februari i år.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Räkna med 7-8 kronor per kWh och räkna med fossilt. De timmarna var stora delar av januari och februari i år.
Hur många timmar var vi nettoimportörer?

Krilleman Krilleman skrev:
Frysa i mörkret?
FB_IMG_1750621186417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Emanuel01 och 6 till
  • Laddar…
S
Guzzi Guzzi skrev:
Hur många timmar var vi nettoimportörer?
Vilka vi?
SE4 är beroende av inhemsk och/eller utländsk överföring typ jämt.

D djac skrev:
Jag ser två vägar, se till att annan produktion också blir dyrare, alla här vet vad jag tycker är rimligt,
Nu sätts ju inte priset utifrån vad produktion kostar, utan på Nordpool där även de flesta (80%) med billig produktionskostnad går med förlust.
D djac skrev:
eller så får man visa på att kärnkraften bidrar med annat oumbärligt, förutom elen, och och se till att den får betalt för detta, denna kostnad ska då hamna på elräkningen.
Kanske ett teknikneutralt stöd för produktionstyper som kan komplettera dagens och morgondagens varierande produktion?
Givetvis finansierat med certifikat på elräkningen, inte över skatten.

Om vi nu ska ha någon grön omställning...

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.