Mikael_L Mikael_L skrev:
Snälla, kan du inte bara släppa det här spåret, i den här tråden i alla fall.
Det enda du egentligen säger är att detta är ett "problem" som väldigt snart har löst sig av sig självt.
Alla vindkraftverk är snart borta, alla bolag i konkurs, ingen kommer bygga mer ...
Chilla, ta det lugnt.

Berätta istället vad som är fel som gör att det inte står en kö av investerare som vill bygga kärnkraft nu när det äntligen blev möjligt.
Ok.
Jag anser att vindkraften är en så stor del av problemet att den inte kan uteslutas ur diskussionen, men jag ska åtminstone försöka begränsa min kritik mot den.

När det gäller byggande eller inte av ny kärnkraft, anser jag att en avgörande del av problemet sitter i politiken. Sedan 1970-talet, alltså 50år, har kk varit ett omstritt kraftslag, utsatt för för hårda restriktioner, t o m förbud.

För dryga 10år sedan, strax efter valet 2014, klippte den nytillträdda vänsterregeringen till med en effektskatt som nära nog dödade all kk i Sverige, innan man besinnade sig!
Vem tror att nått liknande inte kan hända igen?

Med ett tämligen nära förestående val, där samma partier som låg bakom dödandeförsöket ligger på plus i opinionen tycker jag det är en sund reaktion att avvakta.

En annan viktig faktor är att politiker, genom omfattande stöd gynnat ett kraftslag med den egenheten att, när det fungerar som bäst, blir förlusterna som allra störst, vilket även drabbar de mer tillförlitliga och långlivade kraftslagen.

Ytterligare en osäkerhet är om politiken, efter valet kommer att återuppta gynnandet av vindkraften.
Kommer man att plöja ner ytterligare några hundra miljarder i den, med hjälp av pengar nu avsedda för ny kärnkraft?
Även det påstår jag är en starkt hämmande faktor.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
ALLA reaktorer i Europa är nästan exakt lika gamla.
Alla finns kvar från den stora kärnkraftssatsningen mellan ungefär 1975-1986.
Av de tidigare är de flesta nedlagda idag, och de senare ... ja det blev inte så speciellt många efter 1987.

Och detta är ju förstås ett problem, alla dessa har idag passerat sin planerade livslängd.
Alla ägare av sådan här kärnkraft livstidsförlänger nu, men hur länge kan det funka?
Ok, misstänkte att många är ungefär lika gamla. Jag har ingen bra förklaring till att våra reaktorer har lägre tillgänglighet, utom möjligen att dom hålls i bättre skick och har goda förutsättningar att klara ett långt liv.
Man har tydligen tänkt sig att köra nåra av våra reaktorer uppåt 80år, Om såna livstidsförlängningar är möjliga återstår att se.

J jawen skrev:
som "levande äldre person" reagerar jag på "vad som jag tycker" gått åt helvete i Sverige. Och en av dessa är att våra kostnader för att värma våra hem vintertid, har blivit en ren klassfråga.
Det är ren inbillning om du tror att det här är ett nytt problem. Det har varit dyrare de senaste fem åren än perioden innan dess, ja. Mycket för att vi i den fria världen försöker skatta bort fossilkraft samtidigt som Ryssland gjort världen farligare och energi dyrare. Men med all sannolikhet är det bara ett hack i kurvan mot ständigt bättre villkor för alla.

Är du som du själv säger en ”levande äldre person” borde du känna till att det större delen av din livstid varit sämre.
J jawen skrev:
mångt & mycket pga. kapitalism
Ja. Och alla förbättringar du upplevt under din livstid är också pga. kapitalism. Väljer du bort dem för att slippa avigsidorna?

• Gilla
mats.3 och 3 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Vind och sol är knappast mer sagor än SMR, fusion eller kärnkraft gen IV. Det är märkligt hur kärnkraftskramare tror på en teknisk utveckling när det gäller kärnkraft men misstror teknisk utveckling när det gäller alternativen.. Men eftersom vi har ett elöverskott på 20 procent och en minskande elanvändning kan vi lugnt vänta tills vi ser vilken teknik som utvecklas mest.
Sol och vind är, och kommer sannolikt vara, beroende av lagringsmöjligheter.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Om den minskning av elanvändningen som vi sett under flera decennier skulle vänd till en ökning så räcker 30 TWh rätt långt för att hinna bygga ut ny elproduktion. Att bygga nytt utan att veta om det kommer att finnas någon som vill köpa all ny el är dumt. Åtminstone om vi inte kraftigt bygger ut också vår exportkapacitet. Men om vi gör det kommer å andra sidan våra elpriser att fortsatt styras av elpriserna i Europa.
Med teknikneutrala regler kan marknaden själv bedöma vilken elproduktion som eventuellt behöver byggas ut. Att politikerna skulle vara bättre på att bedöma detta än vad marknaden är bedömer jag som osannolikt.
En stor del av den minskade elanvändningen de senaste decennierna har säkert att göra med värmepumparnas popularitet.

B bjorn.abelsson skrev:
Inte särskilt plötsligt. Det har varit tillåtet sedan 2016.
Bara ett par år innan försökte den nytillträdda regeringen döda kk.

B bjorn.abelsson skrev:
Just det! Elpriserna är för låga. Men varför ska skattebetalarna subventionera elpriserna? Jag tycker att elanvändarna bör betala för den el de vill ha, ingen annan.
Enig!
Jag tycker inte skattebetalarna ska subventionera elpriserna, men så har politikerna bestämt.

B bjorn.abelsson skrev:
Dessutom kan en hel del av de vägar som byggts till vindkraftsparkerna, elledningarna och kanske fundamenten användas till nya snurror på samma platd.
Ersätter man 2-3MW verk med ~6MW är risken ganska stor att man måste uppgradera allt, men det blir säkert billigare än att börja från noll.

B bjorn.abelsson skrev:
Så du menar att

Så du menar att vi ska fortsätta att släppa ut koldioxid och värma planeten genom att använda kol för att reducera järnmalmen? Fossilfritt stål är ingen dröm, det är en nödvändighet om vi vill stoppa den globala uppvärmningen.
Inte alls. Hur gör du den kopplingen?
Jag tycker vi ska använda så lite kol som möjligt. Jag ser oxo svårigheterna kring tillverkning av fossilfritt stål.
Stegra har inte lyckats särskilt väl hittills. Hybrit har hamnat i malpåse ...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Q
E Eje_19 skrev:
Kommer man att plöja ner ytterligare några hundra miljarder i den, med hjälp av pengar nu avsedda för ny kärnkraft?
Svensk vindkraft har i huvudsak inte byggts med statliga pengar, utan med privata investeringar från energibolag, pensionsfonder och internationella investerare. Totalt rör det sig om investeringar på flera hundra miljarder kronor, vilket gör att kapitalet bakom utbyggnaden till största delen kommer från marknaden.

Staten har dock bidragit med vissa stöd och incitament. Det viktigaste var elcertifikatsystemet, som gav producenter extra intäkter, men det finansierades av elkunder snarare än via statsbudgeten. På senare år har även direkta stöd förekommit, till exempel ersättning till kommuner som upplåter mark för vindkraft, men dessa ligger på några hundra miljoner kronor per år.

Sammantaget innebär det att statens direkta ekonomiska bidrag är litet i förhållande till de totala investeringarna. Vindkraftsutbyggnaden i Sverige kan därför beskrivas som i huvudsak marknadsdriven, med begränsad statlig finansiering.

Z Zodde skrev:
Norrmännens expertutvalg om ev framtida kärnkraft kom idag med sin konklusion …

[länk]
Ser ut som dom låtit fakta och logik styra.

Skulle Norge vilja öka på sin sk baskraft så kommer troligen geotermisk energi att vara mer mer lönsam (eller mindre olönsam). Och det är något som kan gå från beslut till drift på antagligen mindre än ett år.

Mikael_L
Q qvirre skrev:
Staten har dock bidragit med vissa stöd och incitament. Det viktigaste var elcertifikatsystemet, som gav producenter extra intäkter, men det finansierades av elkunder snarare än via statsbudgeten.
Och det kan ju även nämnas att den stödformen är helt avvecklad för vindkraft (och annan kraft som kunde få stödet) efter 2021, men i praktiken var elcertifikatssystemet dött redan 2020, i mitten av 2020 så nådde ersättningen den låga nivån av 3 öre/kWh, så denna ersättning drev knappast på mer utbyggnad.

673047-975112196ab73c5138054ff7f60f41d3.jpg
I denna bild syns det att ersättningen mars 2023 var nere på 0,3 öre/kWh.
Jämfört med toppen 2008 då vindkraftsägaren kunde få över 30 öre/kWh.

https://www.byggahus.se/forum/threa...attre-an-nagonsin.481983/page-97#post-5196248

Det är ändå lite märkligt att man ska behöva nämna detta gång på gång.
Det finns alltid en till som har gått på denna myt.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och det vi behövde betala för denna subvention är peanuts jämfört med vad vi kommer att få betala för kärnkraft som inte byggs kostnadseffektivt, utan istället finansieras med våra skattepengar.
Ni vet, det där som är så skönt - någon annan betalar ...

Det här är förövrigt hur våra elräkningar drabbades av elcertifikaten, jag tror att de utlovade 80öre/kWh kommer vara betydligt värre, för att inte tala om Hinkley points strike price på 121 öre/kWh

År Kostnad/kWh [öre]
2003 1,5
2004 1,9
2005 2,3
2006 2,1
2007 3
2008 4
2009 5
2010 5,3
2011 4,4
2012 3,6
2013 2,7
2014 2,8
2015 2,5
2016 3,6
2017 3,1
2018 3,6
2019 3,5
2020 1,8
2021 0,5
2022 0,2
2023 0,2

Redigerat:
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det vi behövde betala för denna subvention är peanuts jämfört med vad vi kommer att få betala för kärnkraft som inte byggs kostnadseffektivt, utan istället finansieras med våra skattepengar.
Ni vet, det där som är så skönt - någon annan betalar ...

Det här är förövrigt hur våra elräkningar drabbades av elcertifikaten, jag tror att de utlovade 80öre/kWh kommer vara betydligt värre, för att inte tala om Hinkley points strike price på 121 öre/kWh

ÅrKostnad/kWh [öre]

[td]
2003

[/td][td]
1,5

[/td]
[td]
2004

[/td][td]
1,9

[/td]
[td]
2005

[/td][td]
2,3

[/td]
[td]
2006

[/td][td]
2,1

[/td]
[td]
2007

[/td][td]
3

[/td]
[td]
2008

[/td][td]
4

[/td]
[td]
2009

[/td][td]
5

[/td]
[td]
2010

[/td][td]
5,3

[/td]
[td]
2011

[/td][td]
4,4

[/td]
[td]
2012

[/td][td]
3,6

[/td]
[td]
2013

[/td][td]
2,7

[/td]
[td]
2014

[/td][td]
2,8

[/td]
[td]
2015

[/td][td]
2,5

[/td]
[td]
2016

[/td][td]
3,6

[/td]
[td]
2017

[/td][td]
3,1

[/td]
[td]
2018

[/td][td]
3,6

[/td]
[td]
2019

[/td][td]
3,5

[/td]
[td]
2020

[/td][td]
1,8

[/td]
[td]
2021

[/td][td]
0,5

[/td]
[td]
2022

[/td][td]
0,2

[/td]
[td]
2023

[/td][td]
0,2

[/td]​
Det som förslagit är en form av CFD.
Det verkar som att du räknar med att kärnkraftsel ska kosta skattebetalarna 80öre per producerad enhet.

En reaktor placerad i SE4 kommer inte att vara så dyr som du befarar.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.