D daVinci skrev:
Jag kan vänta. Inga problem med det. Men det du producerade var bara ett hjärndött "läs artikeln".

Jag tittade i länken.
Large DW lär det handla om. Och för 2026 ger det 35 öre/kWh omräknat med kursen 9 kr.

Har du ens tittat i länken?

Det som är lite bisarrt här är att 2021 när Energiforsk räknar fram 32 öre så har dom här jepparna 56 öre. Möjligen är det dyrare i USA eller nåt.

Det som blir lite dyrare är små vindkraftverk man har på tomten. Då kommer man upp i 94 öre. Men det är ju inte speciellt relevant.

Har du bara tagit största siffran du hittar utan att kolla det minsta lilla?
Med hänsyn tagen till Naturvårdsverkets förslag, att bygga i sämre vindlägen, närmare folk för att slippa de negativa sidorna med att ödelägga ytterligare markområden i landet, hamnar produktionskostnaderna i spannet 1-2kr/kWh. Jag citerade det som stod i artikeln.
Dessutom lär produktionskostnaderna, enligt samma artikel, ha ökat med 40-50% den senaste tiden.
Utan att titta i spåkulan låter det rimligt i o m att verken åldras ... Mest troligt kommer de kostnaderna dessutom att öka ytterligare med stigande ålder ...

Mikael_L
Jodå.
Och jag har kollat, Svenska reaktorer har bland den sämsta capacity factor av reaktorer i världen, och detta beror antagligen på att vi kör långa revisioner (i jämförelse) för att vi inte behöver ha alla rektorer igång.
Eller möjligen kan det bero på att vi har de sämsta reaktorerna i Europa också.

För 40 år sedan hade vi inte heller den vind och solkraft installerad, som vi har nu, vindkraften gav nästan lika mycket energi som kärnkraften förra året, 44,6 vs 38,7 TWh. Men vi hade möjlighet att exportera, även för 40 år sedan.

Det är ju inget helt svart/vitt drama det här, både överproduktion och underproduktion regleras ju med export/import samt att andra kraftslag får reglera.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var kanske inte riktigt en gemensam slutsats, jag ser behovet att kunna reglera ner kärnkraft, ifall vi ska ha mycket av den. Som ett alternativ till att köra on/off, och ha revisioner som är halvåret långa och bara köra alla verken mitt i vintern.
Om kärnkraften var mer snabbreglerad så skulle den kunna ersätta gas och kol-kraft.

Nu tänkte ajn82 att det ändå inte går att reglera upp och ner efter behov, även om kärnreaktorn skulle vara designad för detta, pga att det är bundet för mycket kapital i reaktorn, man har inte råd att låta den stå still.

Och är det så, ja då har man ju förstås inte heller råd att köra den, bara för behöva betala för att bli av med elen (eller bygga 1GW doppvärmare i Östersjön, för att få längre badsäsong).
Åtminstone fransosernas kkv har byggts för att klara att fungera som reglerkraft sedan begynnelsen.
Den kk vi har idag lär knappast behöva regleras. Hinner vi bygga nåra stora reaktorer innan vindkraften tjänat ut kan det finnas ett reglerbehov, men det är knappast troligt. Behöver vi dessutom ~260TWh framåt 2050 har vi större bekymmer att fixa TWh än att reglera dom ...

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Jag poängterade att den tekniska lösningen för att reglera med kärnkraft inte är ekonomiskt intressant att lösa.

Du kan nästan lika gärna dumpa överbliven energi till att värma havsvatten eller dylikt, ur ett ekonomiskt perspektiv, eftersom bränslet är i princip gratis.

Alla stora investeringar "lider" av att när man väl gjort den vill man fördela kostnaden över så stor användning som möjligt för att få ner kostnaden per enhet.

Men det betyder inte att man aldrig ska investera i långa infrastruktur projekt, man får bara vara medveten om problematiken.

Detta är också källan till varför intermittent produktion kannibaliserar på baskraft, eftersom det minskar nyttjandegraden och/eller sänker priserna tidvis på året, vilket gör att priset måste höjas motsvarande de dagar man inte får energi från dem för att finansiera backup-/baskraft, vilket leder till byggnation av kraftslag med låg investeringskostnad, dvs gas. (Vilka istället har stor rörlig produktionskostnad, vilket leder till höga fluktuationer på elpriset)

• Gilla
hjalmar17 och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag poängterade att den tekniska lösningen för att reglera med kärnkraft inte är ekonomiskt intressant att lösa.

Du kan nästan lika gärna dumpa överbliven energi till att värma havsvatten eller dylikt, ur ett ekonomiskt perspektiv, eftersom bränslet är i princip gratis.

Alla stora investeringar "lider" av att när man väl gjort den vill man fördela kostnaden över så stor användning som möjligt för att få ner kostnaden per enhet.

Men det betyder inte att man aldrig ska investera i långa infrastruktur projekt, man får bara vara medveten om problematiken.

Detta är också källan till varför intermittent produktion kannibaliserar på baskraft, eftersom det minskar nyttjandegraden och/eller sänker priserna tidvis på året, vilket gör att priset måste höjas motsvarande de dagar man inte får energi från dem för att finansiera backup-/baskraft, vilket leder till byggnation av kraftslag med låg investeringskostnad, dvs gas. (Vilka istället har stor rörlig produktionskostnad, vilket leder till höga fluktuationer på elpriset)
Dumpa värmen i vattenlager för fjärrvärme istället

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå.
Och jag har kollat, Svenska reaktorer har bland den sämsta capacity factor av reaktorer i världen, och detta beror antagligen på att vi kör långa revisioner (i jämförelse) för att vi inte behöver ha alla rektorer igång.
Eller möjligen kan det bero på att vi har de sämsta reaktorerna i Europa också.

För 40 år sedan hade vi inte heller den vind och solkraft installerad, som vi har nu, vindkraften gav nästan lika mycket energi som kärnkraften förra året, 44,6 vs 38,7 TWh. Men vi hade möjlighet att exportera, även för 40 år sedan.

Det är ju inget helt svart/vitt drama det här, både överproduktion och underproduktion regleras ju med export/import samt att andra kraftslag får reglera.
Möjligen är du på rätt spår. Har du tagit med i beräkningen att våra kvarvarande reaktorer är 40-50år gamla?
Jag tror inte dom är sämre än andra, då man avser att driva nåra av dom till 80års ålder åtminstone ...

pacman42 pacman42 skrev:
Dumpa värmen i vattenlager för fjärrvärme istället
Det är säkert en bättre idé än att försöka göra besvärlig vätgas av överskottselen ;-)

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Men du tror folk är sugna att använda egna pengar till att ersätta vindkraften som tjänat ut inom 15år?
E Eje_19 skrev:
Om ingen är beredd att förlora pengar på att bygga vindkraft ganska snart, kommer vårt nu stora elöverskott snart att vara ett minne enbart.
Vindkraft är inte lönsam. Ny kärnkraft är inte lönsam. Vattenkraften är redan utbyggd. Solpaneler fungerar bara på sommarhalvåret.
Jag tror vi står inför ett omfattande problem....
Eller så vaknar vi och inser att ett modernt samhälle måste få kosta!
E Eje_19 skrev:
Som du säkert känner till har en stor del av vindkraften halva eller mindre än så kvar av sin tekniska livslängd.
(De flesta snurror här i trakten (norra SE3) passerar snart 15år i drift.)
Dryga 5500 vindkraftverk behöver bytas ut från ganska snart och ungefär 20år framåt. Då är det snart dags att byta ut de äldsta igen .... Enligt beräkningar kostade den första omgången 300miljarder SEK. Ska de gamla ersättas av nya, större snurror lär det kosta lika mycket till. Tror du det är en bra idé?
Min uppfattning är att, klarar vi att bygga stora reaktorer(typ F3/O3) á 100-120miljarder/st ska vi passa på.
Att investerarna inte står på kö, har i huvudsak med med den politiska situationen att göra. Efter valet i september kan kk snabbt få den dödsstöt ganska få vill ha ... Jag tror det är en from förhoppning att Miljöpartiet ska backa ... Vi vet hur det gick 2014 ...
E Eje_19 skrev:
Man kommer inte ifrån att vindkraften tillverkar massor av el samtidigt, vilket ofta innebär att dom inte får just nått betalt för elen. Jag läste en färsk artikel om vindkraft i Affärvärlden idag. Bekymren tycks fortsätta.
[länk]

Vad gäller ekonomiska argument är mina tyngsta invändningar den extremt korta livslängden tillsamman med
december, januari och februari. Nått kk knappast bryr sig i. Visst kan det blåsa, men solen ser vi knappt till mer än nån timme kring lunch nån dag ibland under de tre månaderna. Solel gör sig bäst som AC-el på sommaren. Men då finns det vanligen el ändå, så även det är ett tunt argument.

Vad gäller ny kärnkraft tror jag, i motsats till dig, att lång livslängd är det vi ska satsa på. 80 eller gärna 100 års livslängd och stora reaktorer, så har vi tid på oss att sätta fart på nästa generations kk, där vi använder det som idag kallas för avfall. Vi måste ha med oss att avfallet har kvar närmare 90% av energiinnehållet. Att gräva ner det i Forsmark i 100 000 år låter i mina öron som rent vansinne. Vem är tokig nog att gräva ner nyhuggen ved i en grop i backen?
Att bygga reaktorer för ~20 års drift tror jag inte ett dugg på. Med tanke på strålsäkerhet osv tror jag inte dom går att bygga så billigt som skulle behövas. Dessutom tror jag det kommer krävas säkerhetsarrangemang av en omfattning som få tänkt på. Man lär knappast kunna norpa vapenplutonium där, men men .....
Vad betyder då detta? Jag bedömer att staten behöver gå in med stora satsningar. Ett av statens uppdrag är att bidra till nödvändig infrastruktur. Dit anser jag att trygg energiförsörjning hör.
Skiter vi i vindkraften i 50år lär vi ha en grundplåt på några hundra miljarder att satsa på någorlunda jämn och trygg EL-försörjning ....

Att Sverige och svenska politiker och debattörer haft råd och möjlighet att tjafsa om energiförsörjning sedan Fälldins tid är helt och hållet kk:s förtjänst, åtminstone nästan så! ;-)
E Eje_19 skrev:
Vindkraft för 30öre/kWh är knappast aktuell, när produktionskostnaden närmar sig kronan eller t o m över.
Nölands artikel i Affärsvärlden för nån dag sen:
[länk]

Ja, visst har vindkraftens överetablering med de omfattande förlusterna att göra. Att elen nu kostar 17öre/kWh i SE1 o 2 gäller troligen bara så långe vindkraftverken snurrar. När tillräckligt många stannat lär priserna stiga.
En fördubbling av vindkraften är antagligen det mest korkade vi kan göra inom energiproduktion. Ytterst få är intresserade av att få vindkraft som granne. Så de "seriösa analyserna" kommer få det motigt.

Två vindkraftverk på Björnberget i Ångetrakten är skadade. Verken är på dryga 6MW/st. Dom blir tre år i år!
Det kan förstås vara tillfälligheter, men farhågor finns om att man byggt för stort.
[länk]
E Eje_19 skrev:
Nää, vet inte varför, men Nöland presenterar andra, jag förmodar färskare siffror:
[länk]
E Eje_19 skrev:
Jodå, jag kan svara, men sitter inte vid datorn hela dagarna!
Det ser inte ut att räcka med en krona heller, det kan bli 2!
Citat ur artikeln:
"År 2025 stoppades 43 av 46 vindkraftsprojekt av svenska kommuner, enligt Green Power Sweden. Naturvårdsverkets förslag att lokalisera vindkraft till redan exploaterad mark för att minska naturpåverkan och markkonflikter innebär samtidigt tillgång till svagare vindresurser och mindre turbiner närmare bebyggelse.
Det skulle innebära produktionskostnader i storleksordningen 100–200 öre per kWh."
E Eje_19 skrev:
Jag ser att man ska ta den där skriften med en stor nypa salt, men så är den drygt fem år gammal. Mycket har hänt sen 2021. Bl a har vindkraftsutbyggnaden närapå helt stannat av.
I skriften är så gott som hela Gävleborgs län utan känd konflikt för vindkraftsutbyggnad ... utom 796 av 16580 km2. Är felen lika grava i resten av landet, kanske Naturvårdsverkets förslag att bygga i sämre vindlägen det som återstår ...
Faan tro't ...
E Eje_19 skrev:
Med hänsyn tagen till Naturvårdsverkets förslag, att bygga i sämre vindlägen, närmare folk för att slippa de negativa sidorna med att ödelägga ytterligare markområden i landet, hamnar produktionskostnaderna i spannet 1-2kr/kWh. Jag citerade det som stod i artikeln.
Dessutom lär produktionskostnaderna, enligt samma artikel, ha ökat med 40-50% den senaste tiden.
Utan att titta i spåkulan låter det rimligt i o m att verken åldras ... Mest troligt kommer de kostnaderna dessutom att öka ytterligare med stigande ålder ...
Snälla, kan du inte bara släppa det här spåret, i den här tråden i alla fall.
Det enda du egentligen säger är att detta är ett "problem" som väldigt snart har löst sig av sig självt.
Alla vindkraftverk är snart borta, alla bolag i konkurs, ingen kommer bygga mer ...
Chilla, ta det lugnt.

Berätta istället vad som är fel som gör att det inte står en kö av investerare som vill bygga kärnkraft nu när det äntligen blev möjligt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Berätta istället vad som är fel som gör att det inte står en kö av investerare som vill bygga kärnkraft nu när det äntligen blev möjligt.
Hur många behövs för det ska räknas som en kö? Det är ju ett flertal projekt på gång redan,
Videberg Kraft (Vattenfal), Studsvik (Kärnfull Next), Blykalla, nån lurendrejare i Kävlinge/Barsebäck etc

Det hade väl varit konstigt om det varit 100-tals ansökningar, speciellt som S sagt de kommer stoppa allt som inte är på nån av de redan etablerade platserna?

• Gilla
Eje_19 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Har du tagit med i beräkningen att våra kvarvarande reaktorer är 40-50år gamla?
ALLA reaktorer i Europa är nästan exakt lika gamla.
Alla finns kvar från den stora kärnkraftssatsningen mellan ungefär 1975-1986.
Av de tidigare är de flesta nedlagda idag, och de senare ... ja det blev inte så speciellt många efter 1987.

Och detta är ju förstås ett problem, alla dessa har idag passerat sin planerade livslängd.
Alla ägare av sådan här kärnkraft livstidsförlänger nu, men hur länge kan det funka?

Mikael_L
B Byggmarodören skrev:
Hur många behövs för det ska räknas som en kö? Det är ju ett flertal projekt på gång redan,
Videberg Kraft (Vattenfal), Studsvik (Kärnfull Next), Blykalla, nån lurendrejare i Kävlinge/Barsebäck etc

Det hade väl varit konstigt om det varit 100-tals ansökningar, speciellt som S sagt de kommer stoppa allt som inte är på nån av de redan etablerade platserna?
Ja men bra.
Då ska jag be moderatorerna stänga tråden.
Det är alltså redan på gång en massa ny kärnkraft, det är inget mer som behövs ...
Trådens fråga är besvarad!

• Älska
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Men då får man ju inte något betalt.
Och om vi bygger för mycket kärnkraft, så kommer detta behöva ske under flera, många, månader varje år ...

Jag ser samma problem som dig, och jag ser att just detta är en trolig broms mot mer kärnkraft.

A ajn82 skrev:
Detta är också källan till varför intermittent produktion kannibaliserar på baskraft, eftersom det minskar nyttjandegraden och/eller sänker priserna tidvis på året,
Egentligen inte, då förbrukningen varierar mellan 9GW och 26GW, så är den variationen ett större problem.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja men bra.
Då ska jag be moderatorerna stänga tråden.
Det är alltså redan på gång en massa ny kärnkraft, det är inget mer som behövs ...
Trådens fråga är besvarad!
Kan nog vara lämpligt att vänta med att ropa hej till efter valet i höst, men om nuvarande trajektorie fortsätter tror jag vi har en andra kärnkraftsålder i stora delar av världen. (Precis som jag även skrivit tidigare i ett inlägg som listade projekt i Sverige och våra grannländer)

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då får man ju inte något betalt.
Och om vi bygger för mycket kärnkraft, så kommer detta behöva ske under flera, många, månader varje år ...
Vilket är precis samma utfall som att reglera ner, fast minus kostnaden för bygga den logiken och mekaniken. Så det driver kostnader utan att driva några intäkter, så det är dödfött ur ett ekonomiskt perspektiv (men om det är något marknaden kan prissätta och betala för ändras såklart förutsättningarna, eller om man kan buffra fjärrvärme t.ex)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Egentligen inte, då förbrukningen varierar mellan 9GW och 26GW, så är den variationen ett större problem.
Fast variationen av vindkraftens produktion hamnar ovanpå detta, så den gör det värre, inte bättre.

• Gilla
Eje_19 och 4 till
  • Laddar…
S
A ajn82 skrev:

Precis så

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.