Q
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast det sker ju: Blykalla håller tex på med en process att öppna SME'r i Norrsundet/Gävletrakten...
[länk]

Note: Artikeln säger "sex kärnkraftverk" - det handlar om upp till 6 reaktorer av SME typ förstås...journalister är inte alltid så tekniskt kunniga
Planen är ju helt orealistisk. Första demonstratorn utan kärnbränsle är inte färdigutvärderad ännu. De har ingen licens för designen.

Om det vore en helt färdig design på befintlig kärnkraftssite så skulle 10 år vara normal till snabb tid här i Europa. Sydkoreas senaste tog 8 år och de är världsmästare och byggde beprövad design.

Jag är positiv till projektet men vi lär prata om 2045 innan det finns 6 reaktorer på plats. Det förutsätter också att inga oväntade problem med material etc uppenbarar sig när den första av de 6 ska köras i normal drift i kanske 3-5 år för att kunna upptäcka problem. Ny design lär ha oväntade problem som dyker upp längs vägen. Kostnaden kommer också bli hög för denna första reaktor. Bedömningar för den första SMR reaktorn med ny design är i häraden 250 öre/kWh. Sen är förhoppningen att det ska sjunka om man bygger många.

Det är ingen anledning till att inte försöka men det kommer inte vara avgörande för vår elproduktion på flera decennier.

Då hinner nog andra mer beprövade SMR före. Bäst för tidplanen hade nog varit fullstora beprövade kort för att ersätta de vi har lagt ner.

Så jag skulle inte kalla en plan för en ansökan som att det sker. Det finns en tanke om att det ska ske någon gång i framtiden om tekniken/ekonomin håller måttet.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Varför kan du inte svara?

Jag har läst och hittar inte någon redogörelse för någon 1 kr/kWh.
Öht talade artikeln mer om försäljningspris. Inte produktionskostnad.
Jodå, jag kan svara, men sitter inte vid datorn hela dagarna!
Det ser inte ut att räcka med en krona heller, det kan bli 2!
Citat ur artikeln:
"År 2025 stoppades 43 av 46 vindkraftsprojekt av svenska kommuner, enligt Green Power Sweden. Naturvårdsverkets förslag att lokalisera vindkraft till redan exploaterad mark för att minska naturpåverkan och markkonflikter innebär samtidigt tillgång till svagare vindresurser och mindre turbiner närmare bebyggelse.
Det skulle innebära produktionskostnader i storleksordningen 100–200 öre per kWh."

Q
Mikael_L Mikael_L skrev:
men helt klart förutsätter de en ganska rejält ökad elanvändning, så det lär ju vara beräknat för en framtid med fossilfritt stål och mer elbilar
Ja, det stämmer.

Rapporten svarar på frågan: Vad är den kostnadsmäsigt optimala mixen för det svenska elsystemet 2050.

Det inkluderar då systemkostnader.

Så här tänker man sig att det ska se ut med förbrukningen (det lägre scenariot är valt, 264 TWh):

Graf som visar prognostiserad svensk elförbrukning från 1990 till 2050 enligt SEA, med historisk, lägre och högre elektrifieringsscenarier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär fördelar sig installerad effekt och producerad energi i detta optimala scenario 2050:
Diagram över svensk kapacitetsmix 2050 i olika regioner, visar hydro, kärnkraft, vind, sol och biomassa i GW, med totalt Sverige längst ner.
Skapa konto

Diagram över svensk elproduktionsmix 2050; visar hydro, kärnkraft, vind, sol och biomassa i TWh för regioner SE1-SE4 och total produktion.
Skapa konto

Priserna förväntas då bli så här (som synes är de lönsamt med vind i Norra Sverige då vi byggt transmission samt fått ökad förbrukning):

Diagram över genomsnittliga timpris för el i fyra svenska prisområden, SE1-SE4, under ett dygn. Kurvor visar prisvariationer från kl 0 till 24.
Skapa konto

Och som svar på hur mycket baskraft vi kan tänkas behöva så syns det här:
Diagram över Sveriges elförbrukning varje timme 2023 (lila) och 2050 (gul) vid lägre elektrifieringsscenariot, med efterfrågans variation över timmar.
Skapa konto

Allt från den mycket läsvärda rapporten:
https://www.oecd-nea.org/jcms/pl_11...ity-demand-without-carbon-emissions-in-sweden

Q
E Eje_19 skrev:
Citat ur artikeln:
"År 2025 stoppades 43 av 46 vindkraftsprojekt av svenska kommuner, enligt Green Power Sweden. Naturvårdsverkets förslag att lokalisera vindkraft till redan exploaterad mark för att minska naturpåverkan och markkonflikter innebär samtidigt tillgång till svagare vindresurser och mindre turbiner närmare bebyggelse.
Det skulle innebära produktionskostnader i storleksordningen 100–200 öre per kWh."
Följer man den sista länken så ser man att han i bästa fall har missuppfattat läget och i sämsta fall rent av ljuger.

Det finns gott om Klass 1 och Klass 2 vindlägen utan kända konflikter kvar i Sverige att bygga på.

Väljer man klass 1 på länken han själv anger som källa så ser kostnaden ut som följer för stora kraftverk (som är normen idag):

Diagram över framtida kostnader för stora vindkraftverk (LCOE) från 2020 till 2050 i olika scenarier; tre kurvor visas.
Skapa konto

Här är en källa till att det finns goda vindlägen kvar utan konflikter (dvs som relativt enkelt kommer accepteras):

Tabell som visar ytor utan känd konflikt (Klass 1) och med möjlighet till samexistens (Klass 2) för vindkraft i svenska län vid 150m och 200m navhöjd.
Skapa konto

https://www.energimyndigheten.se/48...la-utbyggnadsbehov-och-generationsvaxling.pdf

Q qvirre skrev:
Planen är ju helt orealistisk. Första demonstratorn utan kärnbränsle är inte färdigutvärderad ännu. De har ingen licens för designen.

Om det vore en helt färdig design på befintlig kärnkraftssite så skulle 10 år vara normal till snabb tid här i Europa. Sydkoreas senaste tog 8 år och de är världsmästare och byggde beprövad design.

Jag är positiv till projektet men vi lär prata om 2045 innan det finns 6 reaktorer på plats. Det förutsätter också att inga oväntade problem med material etc uppenbarar sig när den första av de 6 ska köras i normal drift i kanske 3-5 år för att kunna upptäcka problem. Ny design lär ha oväntade problem som dyker upp längs vägen. Kostnaden kommer också bli hög för denna första reaktor. Bedömningar för den första SMR reaktorn med ny design är i häraden 250 öre/kWh. Sen är förhoppningen att det ska sjunka om man bygger många.

Det är ingen anledning till att inte försöka men det kommer inte vara avgörande för vår elproduktion på flera decennier.

Då hinner nog andra mer beprövade SMR före. Bäst för tidplanen hade nog varit fullstora beprövade kort för att ersätta de vi har lagt ner.

Så jag skulle inte kalla en plan för en ansökan som att det sker. Det finns en tanke om att det ska ske någon gång i framtiden om tekniken/ekonomin håller måttet.
JAg kan hålla med om att det är sannolikt att det blir förseningar. Startups måste ju ha ett visst mått av optimism och som vanligt i stora projekt mer eller mindre räknar man med förseningar/fördyringar, men om man skulle sätta upp "worst case" från början så skulle inga av dessa projekt bli av.
Men mitt svar var på Mikael_L's kommentar om att "inga projekt pågår"...sen om just detta kommer i mål och när är en annan fråga.

Man kan notera, som du skrev, dock att i Asien så byggs, fullstora, kärnreaktorer på relativt kort tid. Vi har problemet med att vi dels tappat en hel del know how sedan 70-80 talet, och att vi har enormt byråkratiska processer. Säkerhet är viktigt, men när ansökningsprocesser, administration och dokumentation tar mer än 80-90% av kostnaden så kan man fråga sig om det verkligen tillför någon reell säkerhet...

Blykalla skriver dock om siten i Norrsundet: skriver "could become operational" in the first half of 2030's. Så dom är inte heller så säkra på den tidslinjen. Iom att demonstratorn skall utvärderas ca 2030 så känns det som att om dom "chansar", lite a la SpaceX (dvs fail fast) så kan m,an kanske i bästa fall hoppåas på det. Mest troligen komemr framförallt byrpkratiska processer dra ut på det in mot 2040...det är därför vi skulle börjat med detta 2005, inte nu egentligen :/

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jaha, då blir det helt enkelt knappt någon mer kärnkraft, i alla fall i Sverige.
Det beror som vanligt vad syftet är. Är det att säkerställa god framtida tillgång till koldioxid fri el, skapa nätnyttor, förbättra den nationella säkerheten och vara en försäkring mot att vi inte har ett för dåligt elsystem om 15–20 år, då finns det nog ett vettigt politiskt case för det.

Nedsida med att inte göra det nu är att även morgondagens (eller 2035–2045 års) miljöpartister sitter och säger att vi inte kan satsa på kärnkraft för att det tar för lång tid, samtidigt som de då har motarbetat det sen deras föräldrar var små. Medan nedsidan med att göra det nu är att ännu inte beprövad teknik kan komma att göra investeringarna både olönsamma och på andra vis överflödiga.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Kostnaden kommer också bli hög för denna första reaktor. Bedömningar för den första SMR reaktorn med ny design är i häraden 250 öre/kWh.
Ja, men det är inte detsamma som att första kunden måste bära den kostnaden. Tror man att man har ett vinnande koncept kan man förstås bygga de första exemplaren med förlust så länge som man har en rimlig förväntan på att en lång serie ska ge ett samlat positivt resultat.

Det är ju inte som om en biltillverkare förväntar sig att den första bilen som säljs av en ny modell ska bära hela utvecklingskostnaden.

Därmed inte sagt att det är någon smal sak att vare sig lyckas eller få fram tillräckligt med kapital för att det ska gå.

• Gilla
STB och 4 till
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Jag kan vänta. Inga problem med det. Men det du producerade var bara ett hjärndött "läs artikeln".

E Eje_19 skrev:
Citat ur artikeln:
Jag tittade i länken.
Large DW lär det handla om. Och för 2026 ger det 35 öre/kWh omräknat med kursen 9 kr.

Har du ens tittat i länken?

Det som är lite bisarrt här är att 2021 när Energiforsk räknar fram 32 öre så har dom här jepparna 56 öre. Möjligen är det dyrare i USA eller nåt.

Det som blir lite dyrare är små vindkraftverk man har på tomten. Då kommer man upp i 94 öre. Men det är ju inte speciellt relevant.

Har du bara tagit största siffran du hittar utan att kolla det minsta lilla?

Q
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men det är inte detsamma som att första kunden måste bära den kostnaden. Tror man att man har ett vinnande koncept kan man förstås bygga de första exemplaren med förlust så länge som man har en rimlig förväntan på att en lång serie ska ge ett samlat positivt resultat.

Det är ju inte som om en biltillverkare förväntar sig att den första bilen som säljs av en ny modell ska bära hela utvecklingskostnaden.

Därmed inte sagt att det är någon smal sak att vare sig lyckas eller få fram tillräckligt med kapital för att det ska gå.
Håller med, men tiderna är väldigt långa till möjlig break-even så det blir som du säger tufft att lyckas. Det var mer bara ett konstaterande kring konstnaderna och ledtider för ett projekt som kan låta som det är snart här och kommer leda till låga kostnader för kärnkraft inom 10 år. Jag tror vi pratar väsentligt längre tid än så.

Mikael_L
Det beror som vanligt vad syftet är. Är det att säkerställa god framtida tillgång till koldioxid fri el, skapa nätnyttor, förbättra den nationella säkerheten och vara en försäkring mot att vi inte har ett för dåligt elsystem om 15–20 år, då finns det nog ett vettigt politiskt case för det.

Nedsida med att inte göra det nu är att även morgondagens (eller 2035–2045 års) miljöpartister sitter och säger att vi inte kan satsa på kärnkraft för att det tar för lång tid, samtidigt som de då har motarbetat det sen deras föräldrar var små. Medan nedsidan med att göra det nu är att ännu inte beprövad teknik kan komma att göra investeringarna både olönsamma och på andra vis överflödiga.
Nu skrev ju ajn82 rakt upp och ner att det inte går, av ekonomiska skäl, så jag höll ju bara med.
Du ska kanske citera ajn82 istället och ta diskussionen med hen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det får väl sägas, åtminstone idag, vara ett teoretiskt problem i Sverige.
(De negativa priserna vi ser beror ju främst på sol och vindkraft i andra länder, det kommer vi liksom inte ifrån).
Rent teoretiskt har vi för mycket baskraft idag.
Kärnkraft 7 GW
Vattenkraft, kan aldrig ge mindre än 2 GW (pga vattendomar och annat), men man kan nog påstå att vattenkraften i princip aldrig går under 3 GW, och vid 3GW så stiger nivåerna snabbt i magasinen, så den låga nivån kan man inte hålla speciellt många dagar.
Sen har vi sol och vind, vind ger ju rätt sällan mindre än 1GW.

Och under en del dagar så ligger Sveriges effektbehov nedåt 9GW, kan ligga på typ 10GW under perioder.

Så idag har vi teoretiskt för mycket baskraft, i praktiken har vi inte det, för det står ju alltid minst en reaktor för revision vid dessa tider med lågt effektbehov, och sen kan vi ju alltid exportera, det kommer funka bra så länge som det eldas kol och gas för att tillverka el i en del grannländer.
Men i någon inte allt för avlägsen framtid så finns det kanske ingen fossil kraft att ersätta med överskott av Svensk energi, då kan det bli spännande - var ska alla dumpa sin energi?

Men det är i vilket fall viktigt att ha med sig detta i tanken, vilket behov av baskraft har vi egentligen, och hur mycket kan vi ha som max.
Annars är det ju lätt att råka ha otur när man tänker och skriva som Magnus E K råkade göra, att vi skulle bygga kärnkraft så det räcker till topplasttimmen (ca 26 GW).

@qvirre har ju nämnt att det finns någon beräkning som visar att en sweetspot för Sverige skulle kunna vara ca 10GW kärnkraft (3GW mer än nu) 30 GW vind (dubbelt så mycket som nu) och sen den vattenkraft vi redan har.
Jag har inga synpunkter på dessa siffror, de låter inte orimliga i alla fall, men helt klart förutsätter de en ganska rejält ökad elanvändning, så det lär ju vara beräknat för en framtid med fossilfritt stål och mer elbilar osv.
Jag föreslår att du lär dig läsa först innan du skriver en enda rad till.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu skrev ju ajn82 rakt upp och ner att det inte går, av ekonomiska skäl, så jag höll ju bara med.
Du ska kanske citera ajn82 istället och ta diskussionen med hen.
Som jag såg det var det er gemensamma slutsats jag problematiserade och det du skrev var mer koncist och lättciterat. Men fair enough, klart det var @ajn82 som främst drev tesen, även om jag inte är säker på att ni är överens om din sammanfattning av den.

Q qvirre skrev:
Följer man den sista länken så ser man att han i bästa fall har missuppfattat läget och i sämsta fall rent av ljuger.

Det finns gott om Klass 1 och Klass 2 vindlägen utan kända konflikter kvar i Sverige att bygga på.

Väljer man klass 1 på länken han själv anger som källa så ser kostnaden ut som följer för stora kraftverk (som är normen idag):

[bild]

Här är en källa till att det finns goda vindlägen kvar utan konflikter (dvs som relativt enkelt kommer accepteras):

[bild]

[länk]
Jag ser att man ska ta den där skriften med en stor nypa salt, men så är den drygt fem år gammal. Mycket har hänt sen 2021. Bl a har vindkraftsutbyggnaden närapå helt stannat av.
I skriften är så gott som hela Gävleborgs län utan känd konflikt för vindkraftsutbyggnad ... utom 796 av 16580 km2. Är felen lika grava i resten av landet, kanske Naturvårdsverkets förslag att bygga i sämre vindlägen det som återstår ...
Faan tro't ...

Mikael_L
Som jag såg det var det er gemensamma slutsats jag problematiserade och det du skrev var mer koncist och lättciterat. Men fair enough, klart det var @ajn82 som främst drev tesen, även om jag inte är säker på att ni är överens om din sammanfattning av den.
Det var kanske inte riktigt en gemensam slutsats, jag ser behovet att kunna reglera ner kärnkraft, ifall vi ska ha mycket av den. Som ett alternativ till att köra on/off, och ha revisioner som är halvåret långa och bara köra alla verken mitt i vintern.
Om kärnkraften var mer snabbreglerad så skulle den kunna ersätta gas och kol-kraft.

Nu tänkte ajn82 att det ändå inte går att reglera upp och ner efter behov, även om kärnreaktorn skulle vara designad för detta, pga att det är bundet för mycket kapital i reaktorn, man har inte råd att låta den stå still.

Och är det så, ja då har man ju förstås inte heller råd att köra den, bara för behöva betala för att bli av med elen (eller bygga 1GW doppvärmare i Östersjön, för att få längre badsäsong).

S
Vi hade mer installerad effekt vattenkraft och kärnkraft för 40 år sedan.

Det gick alldeles utmärkt @Mikael_L

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.