360 115 läst ·
9 505 svar
360k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
De 60 miljarderna inkluderar driften till 2040, tydligen ingick det i kalkylen.Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är ju bara bluffsiffror. Byggentreprenaden var fast pris på 14,5 miljarder. Sen gjordes tilläggsjobb för fyra miljarder. Så byggkostnaden hamnade på 18,5. Till det kom budgeterad medicinsk utrustning för fyra miljarder.
Anledningen till att tal som är två–tre gånger så stora cirkulerar är för att man då räknar in 30 års drift av sjukhusbyggnaderna. Man ljuger alltså genom att jämföra äpplen och päron.
Jag har ingen aning om 23 miljarder för ett universitetssjukhus är rimligt på något vis, eller varför det offentliga behöver låta privata företag stå för upplåningen (här är ju jämförelsen med ny kärnkraft intressant då den förutsätter billiga lån från staten), men fördyring var inte ett problem där. Där var det som vanligt med många vårdskandaler i Stockholm dålig journalistik inblandad och pekade finger åt fel sak.
Varför ni inte kan bygga tunnlar på västkusten vet jag inte.
Stockholm håller ju på med sin centralstation, beräknad till 40 miljarder... är det någon som tror att det kommer att sluta på 40 miljarder ?
Jag har sagt till båda mina barn att lämna Sverige medans tid finns.
Tyskland har ju stängt gränsen för manliga tyskar mellan 17 och 45 år, de får inte flytta utomlands mer än 3 månader...
Du kan fortsätta med detta OT i den andra tråden, som jag försöker hänvisa dig till.P Peter787 skrev:Flaskhalsavgifterna var naturligtvis ett resultat av våras politikers feghet gentemot EUs önskan om elområden i Sverige.
Tyskland och Frankrike fick antagligen liknande krav från EU, men de länderna leddes av politiker som hade ryggrad.
Fast i början var flaskhalsavgifterna i stort sätt NOLL, eftersom vi hade kärnkraftsreaktorer i södra Sverige, de höjdes till några miljarder per år 2020, och steg till 73 miljarder 2022.
Vad hände kring 2020...jo nerläggningen av de fullt fungerande kärnkraftreaktorerna i Ringhals och Oskarshamn började på allvar påverka energiförsörjningen i södra Sverige.
Det passar väldigt dåligt i denna tråden att vi ska ta en lektion om flaskhalsavgifter med dig, bara för att du inte kan ett endaste dyft om det.
Ja det är ju helt klart inte alls konstigt att det finns tveksamheter i att investera i kärnkraftsbyggen, sådana stora dyra byggprojekt tenderar ju lätt att bli enorma gökungar, som du förtjänstfullt visar här.P Peter787 skrev:Tyvärr har ju Sverige en historik av absurda projekt som totalt spårat ur både i tid och pengar.
De jag direkt kommer att tänka på är Hallandsåstunneln, planerad att kosta ca: 1 miljard, det blev 10.8 - 11.3 (tydligen vet de inte ens vad den kostade...)
Det tog 23 år att bygga, för att spara 10 minuters tågresa.
Nya Karolinska Sjukhuset (Världens dyraste sjukhus), det skulle kostat 14 miljarder, men blev över 60 miljarder.
Västlänken i Göteborg, beräknad till 20 miljarder (delvis bekostat av de 'trängselavgifter' vi bilister blir avkrävda för att köra i Göteborg) nu beräknas kostnaden till 36 - 50 miljarder.
Tydligen Sveriges dyraste infrastrukturprojekt, vi talar om en liten tunnel på 6 km!, 8.3 miljoner per METER )
LSA skriver ju bra, att vi behöver en CE-märkning för kärnkraftverk, så att spelreglerna är klara och risken minskar.
Om jag inte missminner mig så var den enorma fördyringen av OL3 mycket drivet av att regler och sånt hela tiden ändrades under projektets gång, och krävde ständiga omtag i både planer och redan färdigbyggda delar.
Nu ska väl tråden iofs handla om hur vi ska bära oss åt för att få ny kärnkraft på plats, inte hur vi ska förbättra annan kraft så kärnkraften inte behövs ...E Eje_19 skrev:Tidigare har uppfattningen varit att även gamla turbiner/generatorer är så pass effektiva att dom helst ska fortsätta i drift så länge dom fungerar tillfredsställande. Stilleståndsförlusterna vid moderniseringar är så pass stora att dom svårligen kan tjänas igen inom rimlig tid.
Vet dock inte om den uppfattningen fortfarande råder ...
Men jag avslutar i alla fall med att det är nog väldigt säkert att det finns en del, en hel del, att hämta genom förbättringar (och kanske lite justerande av någon enstaka vattendom).
Men varför det inte har skett (eller jo, det har det ju på, i en del kraftverk) beror väl troligen på en liten räcka av anledningar, där du nämner en, en annan är att alla dammar i en älv är ju inte er enskilda aktörer som kan agera helt på egen hand, utan flöden måste ju passa för alla dammarna i en älv, så därför kan en uppgradering i en enda ge som resultat att det var absolut inget alls värt.
Och sen tror jag att den totala uppgraderingen för att få ut vad som är tekniskt sett max idag, skulle kosta lite mer än det smakar, dvs det blir uppgradering i hundratals kraftverk då, för att mjölka ut allt, så det har helt enkelt inte varit tillräckligt intressant, särskilt som elpriserna historiskt varit ganska låga, dvs mycket skrik för lite ull.
Den tanken har ju inte slagit politiker och tjänstemän inom de statliga pensionsfonderna när det gäller det gröna bedrägeriet.Mikael_L skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 386 inlägg
Ja, men inte i de 14,5 miljarderna, så det är förljuget att jämföra de två. Det är inte heller så man normalt räknar på investeringar, utan det blev bara så då driftkostnaderna var så tydliga grnom OPS-upplägget.P Peter787 skrev:
Nja. 17 miljarder för stationen, 25 för att däcka över spårområdet och bygga hus där.P Peter787 skrev:
Om det slutar där? Ja, tro det eller ej men de flesta stora projekt går rätt bra. Vill du hitta ett dåligt exempel i Stockholm rekommenderar jag Slussen eller avloppstunneln.
Men om du inte snart är på väg i riktningen ”stora projekt går ofta över styr, därför är det vanskligt med ny kärnkraft i Sverige” eller liknande så kommer nog TS snart och tar dig (och mig) i örat.
Sverige hade duktiga och förutseende politiker och industrialister när det begav sig.Mikael_L skrev:
Jag fördömer väl inte det elsystem vi haft.
Jag bara ser (och säger) att saker och ting förändras.
Det är väl inget att vara stolt över att vi producerade el med oljekondenskraft upp till runt 10 TWh per år, några år runt 1970.
Det stoppades ju ganska effektivt av kärnkraftsutbyggnaden.
Så det är väl bra att saker förbättras, men man behöver ju inte fördöma det som varit för det.
[bild]
Vad som inte syns i detta diagram (då det endast avhandlar elproduktion) är att den alltmer goda tillgången på el under 70-talet och framåt, fasade bort olja (och i viss mån kol/koks) såsom uppvärmningskälla till bostäder och lokaler.
Om nu någon börjar fundera på vad vi gjorde med all den elenergi som plötsligt ökade i tillgång med kärnkraftens tillkomst.
Denna resa har nästan inga länder i Kontinentaleuropa mer än knappt påbörjat, också värt att tänka på.
Så deras behov av mer elkraft, kanske kärnkraft, är monumentalt större, vi i norden är redan klara, framme vid det målet.
12 driftsatta reaktorer på ~20år är inget att fnysa åt !!!
Olja var billigt fram till första oljekrisen 1973. första gången jag köpte EO1, troligen våren 1973 kostade den 128kr/m3 hemkörd och fylld i tanken.
Att vi gjorde el med olja i större skala för >50 år sen är inget vi behöver skämmas över! Många får sin dagliga el med hjälp av fossila bränslen än idag. Tyskarna har t o m gått från kk till fossilbränslen även om dom har en hel del sol och vind.
Ja, genom den snabba kk-utbyggnaden(tillsammans med vattenkraften) har Sverige sen 1970-talet haft gott om hyfsat billig el i systemet. Elen tillsammans med värmepumpar slagit ut i princip all annan uppvärmning, om vi inte räknar ved/pelletseldare ;-)
Du har rätt i att många länder har våran resa kvar att göra. Nåra länder planerar ny kk, men min uppfattning är att det borde vara betydligt mer om man vill minska sitt beroende av fossilbränslen. Tyskarna tycks vara i färd med att bygga (natur)gasturbiner med effekt motsvarande den kk dom slaktat ...
Vårt mål är knappast nått då majoriteten av biltrafiken ännu drivs med fossila bränslen.
Haha, lille Mikael tror att han äger tråden bara för att han startat den 😆😆😆😆Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men inte i de 14,5 miljarderna, så det är förljuget att jämföra de två. Det är inte heller så man normalt räknar på investeringar, utan det blev bara så då driftkostnaderna var så tydliga grnom OPS-upplägget.
Nja. 17 miljarder för stationen, 25 för att däcka över spårområdet och bygga hus där.
Om det slutar där? Ja, tro det eller ej men de flesta stora projekt går rätt bra. Vill du hitta ett dåligt exempel i Stockholm rekommenderar jag Slussen eller avloppstunneln.
Men om du inte snart är på väg i riktningen ”stora projekt går ofta över styr, därför är det vanskligt med ny kärnkraft i Sverige” eller liknande så kommer nog TS snart och tar dig (och mig) i örat.
Det var en mycket intressant artikel i Ny Tekniks Teknikhistoria för en dryg vecka sedan, som handlade om ASEA Atom. Nu tycks den ha hamnat bakom betalvägg.Mikael_L skrev:
Jag misstänker att det kan varit lite så.
Svenska ingenjörer har historiskt sett, varit rätt generellt duktiga på det sättet, att välja kostnadseffektivitet.
Ny Europeisk kärnkraft borde kanske bli skapad av ett konglomerat av bra företag och ingenjörer från olika nationer. Nu har jag fått för mig att Frankrike kan vara allra svårast att få med på en sådan resa, och lite synd då de antagligen ändå innehar det högsta kunnandet i Europa vad gäller kärnteknik.
Fransoserna har byggt mycket kk, men deras "track record" på senare år är allt annat än lysande. Jag tror mer på samarbete med sydkoreanerna ... som visat sig kunna bygga inom tid och kostnad.
Nja, de brukar dra över både i tid och pengar.Nötegårdsgubben skrev:
Incitamentet för utföraren att upptäcka problem är ju NOLL, då de efter projektstart har massor av pengar att hämta in i Ändring, Tilläggsarbeten och Avgående arbeten (ÄTA), jag har själv arbetat mot offentlig verksamhet, och de var ofta väldigt amatörmässiga, med några undantag.
För sista gången; Du bestämmer inte vad som skrivs i tråden du startade.Mikael_L skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 386 inlägg
Det är väl smakfullt att försöka hålla sig till ämnet. Vad som skrivs är förstås upp till var och en, men om vad är en annan sak. Vill man prata om andra saker är det lätt att starta en ny tråd.
Tycker inte att @Mikael_L håller något särskilt hårt regemente, men nog borde han ha lite att säga till om när saker spårar ur.
Tycker inte att @Mikael_L håller något särskilt hårt regemente, men nog borde han ha lite att säga till om när saker spårar ur.
Sydkoreanerna kan bara bygga billig kärnkraft i Sydkorea. Här i Europa offererade dom senast kärnkraft till 4 ggr pengarna mot hemma.E Eje_19 skrev:
Här finns inte låga politiska risker, billiga lån/ränta, korta byggtider och sist men inte minst erfarna inhemska leverantörskedjor.
Det är allt detta vi måste fixa för att det ska bli konkurrenskraftigt att bygga kärnkraft i Europa igen.
Man kommer inte ifrån att vindkraften tillverkar massor av el samtidigt, vilket ofta innebär att dom inte får just nått betalt för elen. Jag läste en färsk artikel om vindkraft i Affärvärlden idag. Bekymren tycks fortsätta.Mikael_L skrev:
Och samtidigt så producerar vindkraften ca 40 TWh per år, nästan lika mycket som vår kärnkraft.
Så jag tror att du 'förlorar' ifall du ska köra det ekonomiska argumentet, då kommer det ramla över på sol och vind.
Nu tror jag att ingen är sugen på att investera i ett produktionsslag som är tänkt att producera med vinst även om 100 år ifrån dagens datum.
Jag tror att det är en av de stora nackdelarna med kärnkraft - ja faktiskt.
Vi måste börja bygga mindre billigare och mer snabbyggda kärnreaktorer, som kan vara på plats inom ett par år, och kanske vara avskrivna efter 20 år.
Det händer för mycket inom energiområdet, så det finns ingen som vill ta någon risk (utom möjligen politiker som tar risken med andras pengar, inte sina egna).
https://www.affarsvarlden.se/kronika/noland-vindkraften-fortsatte-att-bloda-i-mars
Vad gäller ekonomiska argument är mina tyngsta invändningar den extremt korta livslängden tillsamman med
december, januari och februari. Nått kk knappast bryr sig i. Visst kan det blåsa, men solen ser vi knappt till mer än nån timme kring lunch nån dag ibland under de tre månaderna. Solel gör sig bäst som AC-el på sommaren. Men då finns det vanligen el ändå, så även det är ett tunt argument.
Vad gäller ny kärnkraft tror jag, i motsats till dig, att lång livslängd är det vi ska satsa på. 80 eller gärna 100 års livslängd och stora reaktorer, så har vi tid på oss att sätta fart på nästa generations kk, där vi använder det som idag kallas för avfall. Vi måste ha med oss att avfallet har kvar närmare 90% av energiinnehållet. Att gräva ner det i Forsmark i 100 000 år låter i mina öron som rent vansinne. Vem är tokig nog att gräva ner nyhuggen ved i en grop i backen?
Att bygga reaktorer för ~20 års drift tror jag inte ett dugg på. Med tanke på strålsäkerhet osv tror jag inte dom går att bygga så billigt som skulle behövas. Dessutom tror jag det kommer krävas säkerhetsarrangemang av en omfattning som få tänkt på. Man lär knappast kunna norpa vapenplutonium där, men men .....
Vad betyder då detta? Jag bedömer att staten behöver gå in med stora satsningar. Ett av statens uppdrag är att bidra till nödvändig infrastruktur. Dit anser jag att trygg energiförsörjning hör.
Skiter vi i vindkraften i 50år lär vi ha en grundplåt på några hundra miljarder att satsa på någorlunda jämn och trygg EL-försörjning ....
Att Sverige och svenska politiker och debattörer haft råd och möjlighet att tjafsa om energiförsörjning sedan Fälldins tid är helt och hållet kk:s förtjänst, åtminstone nästan så! ;-)