357 735 läst ·
9 461 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
De skulle gå sämre elkostnadsmässigt relativt oss, men inte sämre än idag.Q qvirre skrev:Tricket är väl som vanligt att inte sänka oss totalt med drakoniska medel utan låta omställningen ta lagom tid så att vi får bort fossilt utan att kollapsa ekonomin.
Vi vill inte att vårt största kund Tyskland ska gå dåligt.
Tyskland är Sveriges största exportmarknad, med stark koppling inom industri, fordon och maskiner. Svenska företag är djupt integrerade i tysk industri och konjunkturen i Tyskland påverkar därför svensk ekonomi tydligt.
Finns väl ingen uppsida med att straffavgifter får ringar på vattnet till de som inte orsakar avgiften?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Japp. Jag är fullt medveten om det. Jag har läst kursen. Och ändå så är det få andra marknader som fungerar så.Q qvirre skrev:
Dessutom så antar jag att de resultat du hänvisar till (men inte citerar eller på annat sätt gör tillgängliga eller upptäckbara) inte tagit elmarknader med så stort inslag av statliga aktörer med i beaktandet som vi har här. Vi har ingen privatägd kärnkraft i Sverige öht. Det är bara att inte all kärnkraft i Sverige ägs av svenska staten, en helt huvudlös ordning om du frågar mig.
De kan nämligen inte uppföra sig som du säger om ägaren, dvs staten, säger till dem att inte göra det. Något som är fullt möjligt i det här fallet utan några som helst regeländringar, lagändringar eller dylikt.
Jag är överhuvudtaget skeptisk till att marknader skall kunna bidra med så mycket positivt när vi har en situation som vi har med den Nordiska/Europeiska elmarknaden. Den verkar upplagd för market failure från dag ett. Men det är nu tyvärr så att marknadens tillskyndare bara verkar ha läst första kapitlet i ekonomiboken. De verkar sällan ha tagit sig till kapitel två, det som tar upp just marked failure.
Vilka andra marknaden skulle kunna fungera så?lars_stefan_axelsson skrev:
Det krävs en överhet som samlar in bud, från olika aktörer på båda sidor. Det är väl inte ofta det kan uppstå.
Vad är det som är så positivt med att den egna staten är ägare. Så är det i t ex Nordkorea. Få verkar se det som ett föredöme. Men du kanske hör till de få. Låter så iaf.lars_stefan_axelsson skrev:
Politiker kan ställa till med ungefär vad som helst. De behöver faktiskt inget statligt ägande för att ställa till det.lars_stefan_axelsson skrev:
Hur blir det upplagt för market failure??lars_stefan_axelsson skrev:
Jag är överhuvudtaget skeptisk till att marknader skall kunna bidra med så mycket positivt när vi har en situation som vi har med den Nordiska/Europeiska elmarknaden. Den verkar upplagd för market failure från dag ett. Men det är nu tyvärr så att marknadens tillskyndare bara verkar ha läst första kapitlet i ekonomiboken. De verkar sällan ha tagit sig till kapitel två, det som tar upp just marked failure.
Det har rullat på i flera länder sedan 1995. Det är 30 år iaf. Och det är inte så att det varit strömavbrott för att marknadsmekanismerna och aktörerna på NordPool falerat.
Jag uppfattar tvärtom NordPool-mekanismerna som väl genomtänkta av personer med gott systemtänkande.
Så hur är det upplagt för market failure från dag 1??
Du tänker att vi omgående slutar importera från länder som inte har svenska arbetsmarknadslagar och svenska fackliga rättigheter.M MrDizzy skrev:
Borde väl vara så du tänker.
Har du tänkt igenom konsekvenserna av att import till Sverige går ned till 0.
Det är snarlikt iaf. Skulle väl behöva ändra så att man lägger bindande bud ett dygn i förväg.pacman42 skrev:
Dvs en skillnad är att med Nordpool mekanisemrna så lägger man bindande bud. Man måste köpa/sälja. Men på börsen kan man lägga bud som bara blir bindande om något annan tar det.
Det det finns smärre skillnader.
Jag kanske inte förstår vad du skriver men jag tycker det låter som du vill beskatta Tyska företag extra mot idag? Det tror jag inte vi vinner på i längden då det är våra kunder vi ger en nackdel.S Snikholt skrev:
Det tycker jag inte stämmer.lars_stefan_axelsson skrev:
Alla råvarubörser fungerar så. Mat, metaller, träråvaror, energi etc. Det är en rätt omfattande och grundläggande del av vår ekonomi som handlas med pay as clear.
Man vill åt samma principer där som på elmarknaden.
Bortom mina kunskaper, men handlas tex grönt stål tillsammans med annat stål? Det är ju en liknande situation som elen såtillvida det är samma slutprodukt men med olika förutsättningar för produktionen.Q qvirre skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Och försöker du köpa tulpaner i Amsterdam så kommer du finna att den "börsen" inte fungerar så. Inte olja heller. Och inte heller en massa andra marknader; de flesta är som sagt inte utgjorda av varor/tjänster som handlas på börser, eller via auktion.Q qvirre skrev:
Och det är just det vi diskuterar här. El är inte fungible på samma sätt om vi tar hänsyn till produktionsslaget.
Dessutom så är det som sagt även så för de saker du räknar upp. Särskilt om vi tar hänsyn till (pss som för el) att en stor del av produktionen inte handlas på den sortens marknad öht. Det är bara en mycket liten del av den totala produktionen som handlas på spotmarknaden.
Så om den nu skulle vara så förträfflig, varför används den då inte? (Jo, det finns naturligtvis välkända ekonomiska skäl för det.)
I det här fallet, där vi som sagt (och till skillnad från de världsmarknader du räknar upp) har en lokal handel som är så kringskuren av regelverk och reella begränsningar, och där aktörerna dessutom är statliga till mycket stor andel, så faller hela idéen med att en "marknad" skulle kunna lösa några verkliga problem.
Jag kan inte se att den tillför så värst mycket (principiellt) i det fallet. Market failure sa Bill. Failure sa Bull...
Stål finns väl i 50-11 olika kvaliteer. Dvs olika egenskaper. Du får se det som olika produkter.B Byggmarodören skrev:
Och stål handlas väl inte på någon marknadsplats. Utan köpare och säljare träffas separat.
Det ger jag personligen inte mycket för.Q qvirre skrev:
Ekonomer ... de ska ha hand om bokföring inget mer
Citerar dollar miljardären Kirk Kerkorian
"Om ekonomer skulle behärska sitt hantverk skulle de vara miljardärer och inte miljardärernas rådgivare"
😎