Mikael_L Mikael_L skrev:
Dvs, i Sverige, 6-8 GW kärnkraft, som baskraft. Mer än det så behöver vi börja riva vattenkraftverk.
Du glömmer att elbehovet ökar kraftigt kommande år.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tyskarna har ju precis annonserat en satsnint på "Stellaris", ett fusionsnraftverk i kommersiell drift under 30-talet
[länk]

Sen får vi se om det lyckas, jag tror tyvärr på en del förseningar.
Kollade lite på deras websida. Den handlade nästan bara om deras reaktor. Och lite undangömt finns resonemanget med bränsle. Och dom säger korrekt att det finns ca 50 kg Tritium i världen. Och en reaktor på 1 GW skulle förbruka 0.4 kg per dag.

Tritium kan man skapa genom att bombardera Litium-6 med neutroner. Det tänker dom sig att göra. Och medger att det blir mycket svårt. Så vi ska nog inte hålla andan.

Men kanske det finns en reaktor år 2100 som kan producerar el till motsv 2 kr/kWh. Och som förbrukar litium. Förbrukar alltså.

Ja, inget jag kommer investera i. Med priserosionen på solpaneler och batterier så kanske vi kan få oss solel för 20 öre/kWh då.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vad gäller priset så säger ju Blykalla att elen kostar ca 60 öre/kwh från deras SEALER
Låter inte ohemult dyrt jämfört med annan produktion ?
Jordkraft talar om 25 öre/kWh.

Vi kanske måste multiplicera bådas med en faktor 2 iaf.

• Gilla
  • Wow
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men det är ju bra att det inte är sant då, eftersom tydligen Tyskland inte använder någon gas för sin elproduktion...
Oj, nu har du missförsått något.
Tyskland använder visst en del gas för sin elproduktion, kanske inte varje dag.

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De använder varje dag också eftersom den utgör reglerkraft för att möta variation i användning.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Graf över elförbrukning med toppar och dalar, genomsnitt kring 7 GW. Tidsperioden är okänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser väl ut att vara en sådär 7 GW i snitt.

Om det sedan är alla dagar på året vet jag inte.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
De använder varje dag också eftersom den utgör reglerkraft för att möta variation i användning.
Ja det är ganska troligt. Tyskland har nästan ingen alls vattenkraft med magasin som kan användas som reglerkraft.
Däremot har de en inte obetydlig andel pumpkraft som jobbar hårt varje dag för reglering, men det kanske inte räcker (troligen inte).

Men nu släpper vi det där spåret, det där är synnerligen bra argumentet MOT kärnkraft, i denna tråden ska vi fundera på saker som är gynnsamt för kärnkraft.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ganska troligt. Tyskland har nästan ingen alls vattenkraft med magasin som kan användas som reglerkraft.
Däremot har de en inte obetydlig andel pumpkraft som jobbar hårt varje dag för reglering, men det kanske inte räcker (troligen inte).

Men nu släpper vi det där spåret, det där är synnerligen bra argumentet MOT kärnkraft, i denna tråden ska vi fundera på saker som är gynnsamt för kärnkraft.
Nja, gaskraft tillsammans med vind/sol är väl goda argument för kärnkraft för att få ned fossilberoendet. Naturligtvis krävs gas fortfarande för regleringen, men det är mindre än vad som används idag.

Q
Så 20GW är ingenting då?
Men herregud. Läs vad det står. Ingen har sagt att de inte använder gas. Tvärtom har det redovisats gång efter gång precis hur mycket som används. Det är inte noll. Det är heller inte alls i närheten av att ersätta volymen kol som de har minskat som du påstod. Bara en liten del har ersatts med gas, resten med förnybart.

Det har heller inte sagts att installerad effekt inte ökar, det är volymen som är poängen. Reglerkrafteffekten behöver öka med förnybart, det är ingen nyhet eller unik insikt du har, det förstår alla. Volymen kan samtidigt minska.

Varför fortsätter du hävda att någon sagt att gas inte används i Tyskland för elproduktion?

Får släppa detta nu, alla kan läsa faktasiffrorna som presenterats, men inte du tydligen.

Q qvirre skrev:
Men herregud.
Nej jag är närmast ateist, så att du åkallar dina gudar biter inte på mig.

;)

Diagram över Tysklands elproduktion efter energikällor 1990-2024, inklusive vattenkraft, biomassa, vind, kärnkraft och fossila bränslen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och 20GW till det är i storleksordningen 10% av den totala installerade kapaciteten.

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Det mest skrämmande är ju att man visste hur höga tsunamimurar man behövde bygga, men att man inte gjorde det för att det skulle bli för dyrt. Istället byggde man lägre murar för att folk skulle känna sig trygga...
Hur kunde dom veta hur hög mur som behövdes??
Den högsta tsunamin jag känner till var över 500 meter hög i Alaska 1958.

Det borde vara relativt enkelt att simulera.

E elmont skrev:
Hur kunde dom veta hur hög mur som behövdes??
Den högsta tsunamin jag känner till var över 500 meter hög i Alaska 1958.
Det fanns färdiga beräkningar på hur mycket som krävdes. Tsunamin i Alaska berodde på ett enormt jordskred ned i en trång fjord. En tsunami vid kusten är något helt annat

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det fanns färdiga beräkningar på hur mycket som krävdes. Tsunamin i Alaska berodde på ett enormt jordskred ned i en trång fjord. En tsunami vid kusten är något helt annat
Så man vet på förhand vart och hur en tsunami ska bildas? Jag trodde att det fanns många olika "möjligheter" och att man inte på förhand vet var och hur den kommer att slå till.

Nej jag är närmast ateist, så att du åkallar dina gudar biter inte på mig.

;)

[bild]

Och 20GW till det är i storleksordningen 10% av den totala installerade kapaciteten.
Ganska svårt att läsa, men även synd att det normaliserad det till andel av produktionen, hade varit mer intressant om vi även kunde sett hur totalen ändrades över åren. Men man ser i alla fall tydligt att kolkraft och kärnkraft minskar/försvunnit

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.