357 512 läst ·
9 451 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
... och du talar om personer som lever nära existensminimum. Det är en alldeles egen kategori.D djac skrev:
Finns en väldans massa människor som tjänar hälften av vad jag, och förmodligen du tjänar - som arbetar hårdare för brödfödan och inte bara har råd med bil, de är tvungna att ha den.
Där förändringar i den utgiftsposten slår stenhårt.
Men vad gnäller folk för.... har man inte råd med bil får man ta bussen. Tssss
Viktigare att göra symbolpolitik med lite reduktionsplkt så att fossila bränslen blir dyrare.
Dessutom blir matkostnaderna högre, men det gör inget... för klimatkampen går före allt.
Förutom effektavgifter.... där går gränsen
Haha, ok så du menar att har man ingen bil så ska man gå..S Snikholt skrev:... och du talar om personer som lever nära existensminimum. Det är en alldeles egen kategori.
Finns en väldans massa människor som tjänar hälften av vad jag, och förmodligen du tjänar - som arbetar hårdare för brödfödan och inte bara har råd med bil, de är tvungna att ha den.
Där förändringar i den utgiftsposten slår stenhårt.
Men vad gnäller folk för.... har man inte råd med bil får man ta bussen. Tssss
Jag är bekant med de växande klyftorna och hur de har uppstått, jag är ingen förespråkare och har de senaste decennierna gjort vad jag kunnat för att motverka detta, även om utvecklingen råkat gynna en del av oss så ser jag det som väldigt, väldigt dåligt och roten till det mesta som vi anser fel idag.
Hur drog du den slutsatsen?D djac skrev:Haha, ok så du menar att har man ingen bil så ska man gå..
Jag är bekant med de växande klyftorna och hur de har uppstått, jag är ingen förespråkare och har de senaste decennierna gjort vad jag kunnat för att motverka detta, även om utvecklingen råkat gynna en del av oss så ser jag det som väldigt, väldigt dåligt och roten till det mesta som vi anser fel idag.
Givetvis avsågs att de jag talar om är tvungna att ha bil för att kunna få en inkomst, för att det är det enda sättet de kan ta sig till jobbet.
Återigen, problemet går inte att åtgärda genom att subventionera saker, det är fattigdomen som är problemet och skapar ohyggliga problem i samhället. Du kommer även in i detta problemet från fel håll, vi kan gå full Venezuela och ge bort bensinen men det löser inte fattigdomsproblemen.S Snikholt skrev:
Som sagt, vi är helt fel på det i den frågan, jag önskar innerligt att det inte vore så men det går inte att ignorera.
"Subventionera"... nu får du ge dig.D djac skrev:Återigen, problemet går inte att åtgärda genom att subventionera saker, det är fattigdomen som är problemet och skapar ohyggliga problem i samhället. Du kommer även in i detta problemet från fel håll, vi kan gå full Venezuela och ge bort bensinen men det löser inte fattigdomsproblemen.
Som sagt, vi är helt fel på det i den frågan, jag önskar innerligt att det inte vore så men det går inte att ignorera.
Om du kallar att frånta något straffbeskattning för att subventionera - så tar du priset.
I Venzuela, ett föredöme gällande hög fossilanvändning, så kostar bensinen några öre per liter, de har ändå fattiga människor, så vi vet att det är inte lösningen.S Snikholt skrev:
Fattigdomen har enligt SCB minskat i Sverige konstant sen många år tillbaka. Den absoluta fattigdomen har tex minskat från 7% av befolkningen 2011 till runt 4%. Den relativa fattigdomen ligger relativt still runt 14% (var en topp 2021, men minskat igen därefter till runt 13% nu - det lägsta värdet sen 2011).D djac skrev:
Det enda mått som säger att vi blir fattigare (och som media valt att fokusera på) är "Materiell och social fattigdom", men det måttet baseras inte på faktiska siffror utan på en undersökning av självupplevd fattigdom av typen "tycker du att du har råd med bil?"
Lite cherry picking men det är farligt, fram till 2023 gick det, pyttelite, uppåt, blev bättre, men från 2023 har det förvärrats igen, detta är en bra sammanfattning om man inte orkar ta in hela: https://www.raddabarnen.se/globalas...ammanfattning_barnfattigdomsrapport-20252.pdfB Byggmarodören skrev:Fattigdomen har enligt SCB minskat i Sverige konstant sen många år tillbaka. Den absoluta fattigdomen har tex minskat från 7% av befolkningen 2011 till runt 4%. Den relativa fattigdomen ligger relativt still runt 14% (var en topp 2021, men minskat igen därefter till runt 13% nu - det lägsta värdet sen 2011).
Det enda mått som säger att vi blir fattigare (och som media valt att fokusera på) är "Materiell och social fattigdom", men det måttet baseras inte på faktiska siffror utan på en undersökning av självupplevd fattigdom av typen "tycker du att du har råd med bil?"
Vet inte var du får dina siffror ifrån, kikade lite men de verkar svåra att återskapa, det finns mängder men material som du enkelt kan söka upp som allt visar det motsatta.B Byggmarodören skrev:
Det är direkt från SCBs hemsida (sammanställningen är från tidigare i år):D djac skrev:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ng/statistiknyhet/inkomster-och-skatter-2024/
Om man cherrypickar ut enstaka grupper kan man få det att se sämre ut, men för befolkningen/samhället som helhet går det åt rätt håll.
Vägtrafiken betalar inte sina samhällsekonomiska kostnader. Detta framgår klart av de rapporter som myndigheten Trafikanalys ger ut varje år. På landsbygden täcker skatter och avgifter nästan kostnaderna, men i tätorterna borde personbilar betala ungefär sex kronor per mil mer än vad det betalar idag. (Trafikanalys Rapport 2025:1: Transportsektorns samhällsekonomiska kostnader 2024).S Snikholt skrev:
Å andra sidan ger vägtrafiken enormt mycket till samhället.
Hur skulle vårt samhälle funka utan vägtrafik?
Eller hur mycket skulle den kunna minska innan nackdelarna överstiger fördelarna, är kanske mer rätt fråga.
Lite så resoneras det även i energisektorn, t.ex. den fossila energin.
Det är väl inte lönt att diskutera detta vidare, det är nästan omöjligt att kvantifiera för och nackdelarna.
Men kan vara bra att ha i bakhuvudet att många skadliga grejer låter vi fortgå för att det skulle bli värre om vi inte gjorde det.
Det är väl liksom här som swexit-anhängare går bort sig. De har identifierat någon nackdel med EU-medlemskapet (ofta en som finns på riktigt), men de klarar inte av att värdera hur enormt mycket gott vi skulle mista genom att stå utanför EU.
Hur skulle vårt samhälle funka utan vägtrafik?
Eller hur mycket skulle den kunna minska innan nackdelarna överstiger fördelarna, är kanske mer rätt fråga.
Lite så resoneras det även i energisektorn, t.ex. den fossila energin.
Det är väl inte lönt att diskutera detta vidare, det är nästan omöjligt att kvantifiera för och nackdelarna.
Men kan vara bra att ha i bakhuvudet att många skadliga grejer låter vi fortgå för att det skulle bli värre om vi inte gjorde det.
Det är väl liksom här som swexit-anhängare går bort sig. De har identifierat någon nackdel med EU-medlemskapet (ofta en som finns på riktigt), men de klarar inte av att värdera hur enormt mycket gott vi skulle mista genom att stå utanför EU.