D daVinci skrev:
Det är väldigt enklet för (S). Man bara säger att privat sektor får bygga utan bidrag. Då är det tvärstopp.

Sedan är naturligtvis inte det riktigt vad Mp önskar. Men när då (S) säger att det blir ju stopp. Det blir som ni vill. Ni har inget att gnälla över. Då har Mp svår att argumentera emot. Och så blir det så. Och Mp får försöka springa omkring och säga att dom har stoppat kärnkraften.

Men i verkligheten är det bara ekonomiska realiteter som haltat tok-projektet.
Men än en gång, vart skall energin komma ifrån när vi har Dunkelflaute?

Vi ligger på -3 GW som värst nu, vi bygger bara i SE1 nya förbrukare med mer än 3 GW förbrukning som behöver el då (då ligger SE1 på negativ produktion till och med). Det startas nu ett datacenter till Google i Sundsvall på 2 GW. Oj nu har vi visst -8 GW en kall vinterdag. Och detta är med sådant som redan är på gång.

Vindkraften löser inte detta problem. Batterier löser inte detta problem. Vad skall lösa problemet? Vi kan kräma ut 3 GW till ur vattenkraften med nya turbiner och några nya vattendomar (kanske), samt utbyggda ledningar mellan norr och söder. Men sen är det stopp även där.

Det tar tid att bygga ut kärnkraften, men den ger ett bidrag på sikt åtminstone.

Jag har ingen aning rörande vad vi skall göra kortsiktigt annat än att bygga fossil gaskraft och importera fossil el. Inte vad jag vill, men det är i detta läge vi befinner oss.

Det positiva är att ju mer planerbar kraft som byggs till dessa dagar, desto mer vindkraft kan vi släppa in i elsystemet också.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Vi kan absolut låta bli men du framstår för mig som tämligen dumdryg när du insinuerar att du har en susning om mina grundläggande värderingar.
Ja, nej det vet jag såklart inte men jag känner ju mina och ser hur du formulerar dig och gissar utifrån det, det är min metod.

• Haha
Frerider
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men än en gång, vart skall energin komma ifrån när vi har Dunkelflaute?
Som det nu är finns väl ingen ersättning vid en kärnkrafts-Dunkelflaute. Harka skrev något inlägg för en tid sedan om den lilla svenska. I Frankrike har dom större sådana.

Det som krävs för att en kärnkrafts-Dunkelflaute inte skall märkas så mycket är att kärnkraftsägarna skaffar lagring så att dom kan leverera från lagringen när elproduktionen står still.

Hittills har dom inte gjort det. Utan när de har Dunkelflaute så åker elpriset upp istället. När kärnkraftsägarna i Frankrike hade sin mega-Dunkelflaute i ett år hade dom egentligen behövt ha ett års produktion lagrat för 30 kärnreaktorer. Men istället åkte ju bara elpriset upp i taket i hela Europa. Var väl en så där 20 GW som var borta. Då måste förbrukningen ned lika mycket. Det är vad som händer.

Men jag tror inte kärnkraftsägarna kommer lagra något alls. Utan det blir privatkapitalsitiska entreprenörer som ordnar lagring för att jämna ut elpriset. Och i grunden är det bättre. De senare kommer vara duktigare på att kostnadsoptimera än vad några kärnkraftsägare kommer vara.

I grunden handlar dessa diskussioner bara om att ett gäng är något av stalinister som vill ha centrala resurser och central styrning och centrala kommandon. Och jag (och någon annan) menar att el-kunderna visar betalviljan och entreprenörer kommer leverera det kunderna betalar för.

Det första gänget (utan att lägga allt för mycket betydelse i stalinister annat än just preferensen för centrala kommandon) kan inte ta in det jag skriver. Det stämmer inte med deras föreställningar om centralt kommenderade resurser.

I verkligheten löser tvärtom entreprenörer och kapitalister det mesta. Vi har inte mängder av centralstyrda bilfabriker som gör Trabanter. Privat sektor ordnar fram bilar iaf. Som får kontinuerliga egenskapsförbättringar och ökad funktionshöjd. Och på samma sätt med massor av produkter.

Det gäller även komponenter i elproduktion. Turbiner, generatorer mm har producerats av privatkapitalsiter i över 100 år. Men det räcker inte för stalinisterna.

I deras värld måste internet vara en stor katastrof. För staten levererar ingenting till internet. Ingen styrning, ingen hårdvara, ingen mjukvara, inga protokoll. Ingenting. I deras värld måste det vara helt obegripligt att ett enda paket kommer fram utan statens inblandning.

(För mig är det tvärtom. Paketen kommer fram utmärkt pga att staten håller sig borta. Det gör att vi kan skriva inlägg på Byggahusforum).

D daVinci skrev:
Som det nu är finns väl ingen ersättning vid en kärnkrafts-Dunkelflaute. Harka skrev något inlägg för en tid sedan om den lilla svenska. I Frankrike har dom större sådana.

Det som krävs för att en kärnkrafts-Dunkelflaute inte skall märkas så mycket är att kärnkraftsägarna skaffar lagring så att dom kan leverera från lagringen när elproduktionen står still.

Hittills har dom inte gjort det. Utan när de har Dunkelflaute så åker elpriset upp istället. När kärnkraftsägarna i Frankrike hade sin mega-Dunkelflaute i ett år hade dom egentligen behövt ha ett års produktion lagrat för 30 kärnreaktorer. Men istället åkte ju bara elpriset upp i taket i hela Europa. Var väl en så där 20 GW som var borta. Då måste förbrukningen ned lika mycket. Det är vad som händer.

Men jag tror inte kärnkraftsägarna kommer lagra något alls. Utan det blir privatkapitalsitiska entreprenörer som ordnar lagring för att jämna ut elpriset. Och i grunden är det bättre. De senare kommer vara duktigare på att kostnadsoptimera än vad några kärnkraftsägare kommer vara.

I grunden handlar dessa diskussioner bara om att ett gäng är något av stalinister som vill ha centrala resurser och central styrning och centrala kommandon. Och jag (och någon annan) menar att el-kunderna visar betalviljan och entreprenörer kommer leverera det kunderna betalar för.

Det första gänget (utan att lägga allt för mycket betydelse i stalinister annat än just preferensen för centrala kommandon) kan inte ta in det jag skriver. Det stämmer inte med deras föreställningar om centralt kommenderade resurser.

I verkligheten löser tvärtom entreprenörer och kapitalister det mesta. Vi har inte mängder av centralstyrda bilfabriker som gör Trabanter. Privat sektor ordnar fram bilar iaf. Som får kontinuerliga egenskapsförbättringar och ökad funktionshöjd. Och på samma sätt med massor av produkter.

Det gäller även komponenter i elproduktion. Turbiner, generatorer mm har producerats av privatkapitalsiter i över 100 år. Men det räcker inte för stalinisterna.

I deras värld måste internet vara en stor katastrof. För staten levererar ingenting till internet. Ingen styrning, ingen hårdvara, ingen mjukvara, inga protokoll. Ingenting. I deras värld måste det vara helt obegripligt att ett enda paket kommer fram utan statens inblandning.

(För mig är det tvärtom. Paketen kommer fram utmärkt pga att staten håller sig borta. Det gör att vi kan skriva inlägg på Byggahusforum).
OK, så vi attackerar kärnkraften utifrån utebliven kylning nere i Europa istället för att fundera på hur vi skall få till effekt i Sverige när det är kallt här. Ytterst omoget.

Jag är medveten om problemet med kärnkraften när vattnet är för varmt i Europa, men det är inte relevant i Sverige.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
OK, så vi attackerar kärnkraften utifrån utebliven kylning nere i Europa istället för att fundera på hur vi skall få till effekt i Sverige när det är kallt här. Ytterst omoget.

Jag är medveten om problemet med kärnkraften när vattnet är för varmt i Europa, men det är inte relevant i Sverige.
Enda problemet är finansieringen och så hade man kunnat önska kortare byggtid.

D djac skrev:
Enda problemet är finansieringen och så hade man kunnat önska kortare byggtid.
Håller helt med. Men vi måste ju lösa frågan. Alla alternativ måste diskuteras.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja sant, vattenkraft kan utgöra reglerkraft för både vindkraft, solkraft, kärnkraft, och både för säsongsvariation och kortare tider. Så på något vis blir det ju lite av en ickefråga, eller frågan besvaras i alla fall inte av vilken som är den enda kraft som kan samvariera lyckligt med vattenkraften.

Jag har inte undersökt frågan det minsta, men jag har hört att de äldre bestånden av vindkraftverk mer eller mindre saknade funktionalitet för att stoppa utmatning av effekt, men att det ska finnas på det som har byggts de senare åren (hur sena år vet jag inte heller, men fick känslan att det varit legio i kanske 5-8 år, typ). Och finns den funktionen, och att subventionerna har upphört, som de har nu, så antar jag att det är fullt naturligt att man stoppar utmatningen av effekt i samma sekund som elpriset når noll.
Eller nja, det kan ju finnas en säljpremie på några öre för att man säljer "grön el", som sen köps för lite extra pengar av företag som vill greenwasha lite.
Och långa kontrakt kan också vara en parameter som påverkar.
Men, på sista raden, jag vet inte.

Den prognosen känns extremt optimistisk. Så där brukar det bli när jag till sist har räknat fram att jag kan köpa en sak som jag villhöver.
Det känns som att du har blandat ihop valutor, och menar 0,3–0,5 € per såld kWh.

Utan några subventioner så håller jag med dig. Inför man subventioner så hamnar vi raskt i samma skit som när vindkraft och solkraft hade subventioner, en massa produktion av el som ingen behöver med negativa elpriser som resultat.
Varför tror du att det skulle bli annorlunda med kärnkraft?

Ja den enda skillnaden, och jag vill minnas att jag nämnde den, är att staten kan helt enkelt stoppa produktionen, för att minska förlusterna så fort det inte är lönsamt att driva. Och ser det tillräckligt dystert ut kan man avveckla verken, och rycka på axlarna på samma sätt som när nuon-affären till sist fick sin slutnota.
Med ett (utländskt) företag, som fortfarande är lovade fina friska svenska skattepengar i upp till 40 år till, kommer självklart driva det vidare (tills både dina och mina barn har gått i pension, och kanske i graven) för så länge man tjänar på det så fortsätter man, det spelar ingen roll för dem att Svenska staten går i förlust.
Däremot skriver du något här, som jag verkar ha missat, kommer alltså staten att äga 80% av de kärnkraftverk som nu byggs med denna konstruktion?

Tja, problemet kan ju vara att vi inte behöver all denna baskraft, att det t.ex. under april till september inte behövs. Då behöver vi reglerkraft istället, som kan parera årstidsvariationer.

Behovet av mer kärnkraft är jag inte bombsäker på, men jag tycker att det är väldigt riskabelt att chansa (iom den långa byggtiden), och oavsett kommer vi rätt säkert att behöva kärnkraft längre än vad nuvarande reaktorer går att livstidsförlänga, så det är oavsett dags att sätta spaden i marken nu.
Jag är bara inte med på finansieringsmodellen. Jag har redan tjatat hål i öronen på er med att jag tycker att Vattenfall helt enkelt bara ska beordras att börja bygga.

OK, vi slår vad om det, insats en Fullers ESB, eller vi kan väl säga två.
Nu kommer dessa två parallella verkligheter aldrig provas båda två, så det kommer bli omöjligt att avgöra, så jag träffar dig gärna någon gång på något trevligt schapp i sthlm, och bjuder dig på ett par ESB på tapp.
Och det är dessutom ganska troligt att du vann ifall vi körde detta i två parallella universa.

Min poäng var nog mer att några nya reaktorer är faktiskt en rätt rejäl binge pengar, den räcker till väldigt mycket alternativa coola saker.

Det är i princip aldrig det inte blåser alls.
Men det spelar inte så stor roll, för i den mest smarta framtid jag ser så övergår en hel del baskraftsproduktion från vattenkraften till att istället bli reglerkraft, på det sättet så får vi maximalt med billig el.
Att det sen troligen behöver toppas med lite mer kärnkraft, ja då får det bli så.
Hej
Jag ser att Ni spekulerar huruvida vindsnurror kan regeras ner.
I söndags, 23aug när elpriset var något enstaka öre från midnatt till sena eftermiddagen, for vi genom Jädraås och Ånglarna "vindkraftsparker" på Svärdsjö-Svartnäs Besparingsskog. Alla snurror(66st) av modellen Vestas V-112 som togs i drift 2013, stod stilla. Ett par-tre av de nybyggda 6,4MW-verken(Vestas V-162-6,4MW) i samma område snurrade ganska bra, så det var inte vind som saknades.
Min slutsats är att snurrorna vilade p gr av liten efterfrågan/för lågt elpris och att 13år gamla snurror kan stängas av efter behov.

På tidiga kvällen passerades samma "vindkraftsparker" på håll. Då var elpriset betydligt högre och alla V-112-snurror vi såg snurrade....
Både Jädraås och Ånglarna finns på nätet för den som är tillräckligt nyfiken.

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, nej det vet jag såklart inte men jag känner ju mina och ser hur du formulerar dig och gissar utifrån det, det är min metod.
Ja då du tvärtemot det normala i de flesta länder verkar tycka att ”vissa människor anses höra hemma i Sverige mer än andra” inte är rimligt, gissar du nog helt rätt i denna fråga.

Jag vet inte hur världens alla länder hanterar frågor som passkontroll, visum, uppehållstillstånd och invandring, men jag vet att de flesta, liksom Sverige, har regler som gör att alla människor definitivt inte hör hemma i landet lika mycket. Det tycker jag är helt normalt.

Men vi är långt ifrån kärnkraft och jag är enig med dig att en fortsatt diskussion här både är OT och antagligen inte meningsfull.

Redigerat:
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
S
E Eje_19 skrev:
Hej
Jag ser att Ni spekulerar huruvida vindsnurror kan regeras ner.
I söndags, 23aug när elpriset var något enstaka öre från midnatt till sena eftermiddagen, for vi genom Jädraås och Ånglarna "vindkraftsparker" på Svärdsjö-Svartnäs Besparingsskog. Alla snurror(66st) av modellen Vestas V-112 som togs i drift 2013, stod stilla. Ett par-tre av de nybyggda 6,4MW-verken(Vestas V-162-6,4MW) i samma område snurrade ganska bra, så det var inte vind som saknades.
Min slutsats är att snurrorna vilade p gr av liten efterfrågan/för lågt elpris och att 13år gamla snurror kan stängas av efter behov.

På tidiga kvällen passerades samma "vindkraftsparker" på håll. Då var elpriset betydligt högre och alla V-112-snurror vi såg snurrade....
Både Jädraås och Ånglarna finns på nätet för den som är tillräckligt nyfiken.
är du säker? Jag som trodde de alltid sparade vatten åt vattenkraften.... :)

• Gilla
  • Haha
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
är du säker? Jag som trodde de alltid sparade vatten åt vattenkraften.... :)
Eftersom elpriset är 0 så har vattenkraften inget intresse.

Du behöver förstå ekonomi bättre. Nu struntar du bara i ekonomiska realiteter.

D daVinci skrev:

Så dammluckorna var stängda då?

D daVinci skrev:
Det är väldigt enklet för (S). Man bara säger att privat sektor får bygga utan bidrag.
Fast nu är ju sossarna sossar, så att de först får reglera sönder en marknad, sen hantera politikmisslyckandet med mer politik är det bästa de vet.

• Haha
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så dammluckorna var stängda då?
Så mycket som det går. Eller tänker du att vattenkraftsbolagen säljer el i onödan när priset är 0?

S
D daVinci skrev:

När blir de intresserade av att spara vatten då?
När det blåser och priset är 20 öre? 50 öre? 100 öre?

S Snikholt skrev:
När blir de intresserade av att spara vatten då?
När det blåser och priset är 20 öre? 50 öre? 100 öre?
I princip så är vi där redan, man sparar så mycket man kan till en Dunkelflaute. Där och då avänder man maxeffekten i hela vattenkraften. Resten handlar om att vara så smart som möjlig med det vatten man måste släppa igenom av en eller annan orsak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.