357 504 läst ·
9 451 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vad gäller uranpriset, så har de sett ut såhär de sista 10 åren.
4ggr dyrare sedan den sista nedstängningen av svenska reaktorer.
https://tradingeconomics.com/commodity/uranium
På R3 och R4 byter man 1/5 av bränslet varje år, dvs 36000 lbs
Med dagens pris på 80$ så blir det ca 3 miljoner $ per år.
För 5-6 år sedan kostade det under 1 miljon dollar.
Det går antagligen inte att räkna såhär, uran är en sak, kärnbränsle en annan, och sen finns det långa kontrakt osv.
Men det ger en hint om kostnadsökningarna för bränsle i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://tradingeconomics.com/commodity/uranium
Det går antagligen inte att räkna såhär, uran är en sak, kärnbränsle en annan, och sen finns det långa kontrakt osv.
Redigerat:
Det sägs att bränslekonstanden för kärnkraft är nästan försumbar, så tar tillfället att göra den beräkningen.Mikael_L skrev:
[bild]
[länk]
Årsproduktionen på ringhals är ca 16 TWh (https://karnkraft.vattenfall.se/ringhals/produktion/produktionshistorik)
Om vi tar 10 SEK för en USD, har vi alltså 30 MSEK / 17 TWh, dvs 30*10^6 / 17*10^12, men för att beräkna per kWh och inte Wh och i öre istället för kronoer, blir det alltså (30*10^6 / 17*10^9)*100= 0.17 öre / kWh. Vilket är så billigt att jag funderar på var jag räknat fel..
Så om jag inte räknat fel ser man tydligt varför det bara är kapitalkostnaden som räknas, och det inte finns någon anledning att reglera ner produktion från kärnkraft, den kostar i princip inget att köra när man väl gjort investeringen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, jag orkar inte kolla din beräkning, men den stämmer iaf inom en storleksordning med Wikipedia:A ajn82 skrev:Det sägs att bränslekonstanden för kärnkraft är nästan försumbar, så tar tillfället att göra den beräkningen.
Årsproduktionen på ringhals är ca 16 TWh ([länk])
Om vi tar 10 SEK för en USD, har vi alltså 30 MSEK / 17 TWh, dvs 30*10^6 / 17*10^12, men för att beräkna per kWh och inte Wh och i öre istället för kronoer, blir det alltså (30*10^6 / 17*10^9)*100= 0.17 öre / kWh. Vilket är så billigt att jag funderar på var jag räknat fel..
Så om jag inte räknat fel ser man tydligt varför det bara är kapitalkostnaden som räknas, och det inte finns någon anledning att reglera ner produktion från kärnkraft, den kostar i princip inget att köra när man väl gjort investeringen.
"The cost of raw uranium contributes about $0.0015/kWh to the cost of nuclear electricity" Vilket med 10 SEK/USD blir 1,5 öre/kWh. (Om jag räknat rätt.
Vidare så säger de att kostnaden för bränslet är ungefär det dubbla av det råa uraniumkoncentratet som är råvaran så att driftskostnaderna består till ung %14 av kostnader för uraniumkoncentratet (beräknat 2013 iofs). En dubblering av uranpriset skulle ge ungefär 10% dyrare el.
Vad gäller tillgången till uran så måste man också ta med i beräkningen att vi inte öppnat mycket ny produktion på många år och att vi inte aktivt letar efter nya källor. Så jag tror inte man skall överdriva "urankrisen" heller.
Och innan breedning så har vi vanlig hederlig upparbetning som nästa steg. Vad jag vet så är det bara fransoserna som gör det med sitt civila "avfall" och då inte av ekonomiska utan principiella skäl. Men det går som sagt att ta till.
Räknar vi dessutom med torium, som inte verkar oöverstigligt på något sätt, så är vi definitivt hemma under överskådlig framtid. Ja tom oöverskådlig.
Ja sedär, oförskämt billigt...A ajn82 skrev:Det sägs att bränslekonstanden för kärnkraft är nästan försumbar, så tar tillfället att göra den beräkningen.
Årsproduktionen på ringhals är ca 16 TWh ([länk])
Du får dock dubbla det, dvs billigt = 2xbilligt = fortfarande billigt.
För det var uranpåfyllning till en reaktor som kostade runt 30 miljoner.
Men jag försökte mig också på en snabb beräkning, och kom inte fram till något annat. Så JA, urankostnaden är ganska försumbar, inte konstigt att det är svalt intresse för att bygga breeders, det intresset kommer inte vakna förrän uran börjar bli en bristvara.
Om det inte finns någon finess i anrikningsstegen, dvs processen att göra bränsle av uranmalm, dvs att man kan slippa något extra kostsamt mellansteg, t.ex.
Och skillnaden här kan vara att kostnaden beror på vad man räknar med för slags råvara, är det uranmalm (som är ingångsvärdet ifrån vad jag skrev) eller färdiga bränslestavar, eller kutsar, eller yellowcake osv.lars_stefan_axelsson skrev:
På sista raden, det är rätt mycket energi i varje kg uranbränsle, mycket energi i varje gram uranbränsle.
Som en kärnkraftsagnostiker* så kan jag ibland tänka att det vore en poäng att bygga breederreaktorer för att mängden kärnavfall ur en rent moralisk synpunkt. Däremot så misstänker jag att det vore huvudlöst rent ekonomiskt, med tanke på den redan svåra ekonomin för kärnkfraft. Vore också intressant att se lite LCA-analyser för en breederreaktor (alltså miljöpåverkan, både koldioxidekvivalenter så väl som annan) jämfört med att gräva ner avfallet.Mikael_L skrev:
Ja sedär, oförskämt billigt...
Du får dock dubbla det, dvs billigt = 2xbilligt = fortfarande billigt.
För det var uranpåfyllning till en reaktor som kostade runt 30 miljoner.
Men jag försökte mig också på en snabb beräkning, och kom inte fram till något annat. Så JA, urankostnaden är ganska försumbar, inte konstigt att det är svalt intresse för att bygga breeders, det intresset kommer inte vakna förrän uran börjar bli en bristvara.
Om det inte finns någon finess i anrikningsstegen, dvs processen att göra bränsle av uranmalm, dvs att man kan slippa något extra kostsamt mellansteg, t.ex.
*Att vara kärnkraftsagnosticism är det mest irriterande sättet att se på kärnkraft eftersom man då kan reta troende på bägge sidor.
LCA hit och LCA, kostnader hit och dit....J Jorny skrev:Som en kärnkraftsagnostiker* så kan jag ibland tänka att det vore en poäng att bygga breederreaktorer för att mängden kärnavfall ur en rent moralisk synpunkt. Däremot så misstänker jag att det vore huvudlöst rent ekonomiskt, med tanke på den redan svåra ekonomin för kärnkfraft. Vore också intressant att se lite LCA-analyser för en breederreaktor (alltså miljöpåverkan, både koldioxidekvivalenter så väl som annan) jämfört med att gräva ner avfallet.
*Att vara kärnkraftsagnosticism är det mest irriterande sättet att se på kärnkraft eftersom man då kan reta troende på bägge sidor.
Kärnkraft är det bästa sättet att säga fuck you till naturen, utan att förstöra den
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
I beräkningen ovan så är det U3O8 alltså "yellowcake" som avses som ingångsmaterialet till bränsleproduktionen.Mikael_L skrev:
Här är citatet:
"Doubling the uranium price (say from $25 to $50 per lb U3O8) takes the fuel cost up from 0.50 to 0.62 US cents per kWh, an increase of one quarter, and the expected cost of generation of the best US plants from 1.3 US cents per kWh to 1.42 cents per kWh (an increase of almost 10%). So while there is some impact, it is comparatively minor, especially by comparison with the impact of gas prices on the economics of gas generating plants. In these, 90% of the marginal costs can be fuel. Only if uranium prices rise to above $100 per lb U3O8 ($260 /kgU) and stay there for a prolonged period (which seems very unlikely) will the impact on nuclear generating costs be considerable."
Obligatorisk XKCDMikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, där behöver man som sagt inte gå till breeder. Det räcker med upparbetning till MOX-bränsle så har man minskat avfallsvolymen till 35% av den ursprungliga, och dessutom tagit bort en stor del av de isotoper som ger den långa halveringstiden. Det som blir kvar klingar av mycket snabbt (hundratals år) och är därför relativt enkelt att bara gräva ner och glömma bort.J Jorny skrev:
Ekonomin för kärnkraft är bara "svår" om man jämför med fossila energislag s.s. gaskraft. Och då bara om man inte tar miljöpåverkan för all CO2 med i beräkningen. De andra energislagen (utom vattenkraft, men det är begränsat av geografiska skäl) blir dyrare om man räknar hela systemkostnaden, alltså med den lagring som behövs.J Jorny skrev:
Och det är klart att LCA för breeder blir kraftigt negativ jämfört med att gräva ner. Särskilt som man fortfarande måste gräva ner det man får efter en breeder.
Men nu är det ju, som du säger, andra aspekter man i så fall vill åt, så det går inte att räkna traditionell LCA.
Det är ju toppen. Och det är inte ett dugg ironiskt sagt!lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, där behöver man som sagt inte gå till breeder. Det räcker med upparbetning till MOX-bränsle så har man minskat avfallsvolymen till 35% av den ursprungliga, och dessutom tagit bort en stor del av de isotoper som ger den långa halveringstiden. Det som blir kvar klingar av mycket snabbt (hundratals år) och är därför relativt enkelt att bara gräva ner och glömma bort.
Är som sagt agnostiskt inställd till kärnkraft. Har svårt att se skäl för kraftig utbyggnad i Sverige. Troligtvis kommer de att behöva ersättas Däremot hoppas jag att tex Japan kan starta upp sina verk (vore en stor vinst för klimatet) nu efter att de uppgraderats säkerhetsmässigt.lars_stefan_axelsson skrev:
Ekonomin för kärnkraft är bara "svår" om man jämför med fossila energislag s.s. gaskraft. Och då bara om man inte tar miljöpåverkan för all CO2 med i beräkningen. De andra energislagen (utom vattenkraft, men det är begränsat av geografiska skäl) blir dyrare om man räknar hela systemkostnaden, alltså med den lagring som behövs.
Och det är klart att LCA för breeder blir kraftigt negativ jämfört med att gräva ner. Särskilt som man fortfarande måste gräva ner det man får efter en breeder.
Men nu är det ju, som du säger, andra aspekter man i så fall vill åt, så det går inte att räkna traditionell LCA.
Med tanke på utvecklingen när det gäller batterier och solceller så tror jag att det är mycket sannolikt att det kommer att globalt sätt bli den viktigaste kraftkällan. Den är snabb, enkel och billig (med fallande priser ju mer som byggs dessutom). Sen så har den fördelen att den inte är beroende av stora centralt fattade beslut.
Alla kraftslag har sina nackdelar. I Sverige är vi rätt duktiga på att sopa vattenkraftens stora miljöpåverkan under mattan. Där kan jag ibland tänka att oavsett ekonomin i det hela vore det riktigt att bygga kärnkraft om det gör att vi kan på så sätt miljöanpassa även den storskaliga vattenkraften, vilket skulle leda till ett visst produktionsbortfall där.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Hur vet du att det är de sista tio åren? Det är väl inte helt klart än att världen kommer gå under i år.Mikael_L skrev:
[bild]
[länk]
"Senaste" ... då ...
Om det var någon fler som inte förstod det där nästan direkt, eller ens kunde räkna ut det, oavsett hur mycket av din intelligens du använde, så skulle det inte stått "de sista", utan "de senaste".
Om det var någon fler som inte förstod det där nästan direkt, eller ens kunde räkna ut det, oavsett hur mycket av din intelligens du använde, så skulle det inte stått "de sista", utan "de senaste".
För att knyta an till rubriken så måste ju de återkommande problemen med försörjningen av fossila bränslen vara en tydlig indikation på hur dumt det är att fortsätta stimulera fossilanvändningen i Sverige och Europa. Nu när Magda trycker upp priserna igen, tänker jag 
Jag hade kanske hoppats på att klimatkonsekvenserna, med obeskrivliga plågor och död skulle kunna motivera men uppenbarligen kan inget som ligger längre bort än ett kvartal tas in, strunt i det, om vi nu ändå börjar fatta så gissar jag att detta kan vara en stimulans för fossilfri energi, som ju lär inkludera kärnkraft.
Jag hade kanske hoppats på att klimatkonsekvenserna, med obeskrivliga plågor och död skulle kunna motivera men uppenbarligen kan inget som ligger längre bort än ett kvartal tas in, strunt i det, om vi nu ändå börjar fatta så gissar jag att detta kan vara en stimulans för fossilfri energi, som ju lär inkludera kärnkraft.
Att resten av Tidölaget 2020 stödde SD:s motion om att stoppa nedläggningen av Ringhals 1 och återstarta Ringhals 2 var enbart ett politiskt jippo. Det var då sedan länge för sent att ändra de nedläggningsbeslut som fattades fem år tidigare. Man hade sagt upp bränsleavtal, man hade inte sökt förlängt drifttillstånd, man hade börjat avveckla personal. Om det hade funnits en vilja att ändra beslutet hos de borgerliga borde man ha tagit upp den frågan i 2016 års energiöverenskommelse. Även 2019 hade M och KD chansen att rösta för fortsatt drift av reaktorerna i Ringhals, men då röstade man nej. Och om det var effektskatten som var det halmstrå som knäckte kärnkraftskamelens så hade kärnkraftsbolagen redan 2016 kunnat ändra sig, då det var beslutat att effektskatten skulle avskaffas.J jawen skrev:
Den som vill lära sig mer om kärnkraftens historia i Sverige, och inte är helt förblindade av den propaganda som de borgerliga partierna spred inför valet 2022, kan läsa två skrifter. Dels Timbros blogg Smedjan, inlägget "Elkrisen började med Fälldin" från 1 september 2022. dels Magnus Brandels underlagsrapport till Energikommissionen, "Översiktlig sammanställning/analys av energipolitiska beslut mellan 1975 och 2009 i Sverige" (2015-12-31). Även DN:s artikel "Så skapade politik och marknad en perfekt storm som stängde reaktorerna" (2023-01-09) innehåller mycket information om varför sex kärnreaktorer i Sverige har stängts.
Så läs på, och låt oss slippa fortsatt tjat om att det var S och MP som lade ner kärnkraften!