tommib
  • Haha
  • Gilla
Test och 2 till
  • Laddar…
tommib
För övrigt så är ju Akademik Lomonosov rätt intressant. Man kan ju tycka att det borde finnas en marknad för sådana pråmar som man skulle kunna hyra i lite mindre utvecklade delar av världen. Har man bara en kust eller en rimligt stor flod att segla upp för så kan man få el, värme och färskvatten från samma pråm. Det är i praktiken en SMR, som vi diskuterar hur vi ska få till stånd.

Tyvärr är det också omöjligt politiskt, pga idioterna som rattar Ryssland.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vad menar du?

[länk]
Ja, jag tänkte mer på t ex de 1000 RTG-drivna fyrarna som de glatt spred över nejden.

Men de har ju haft kul med kärnvapen också, men tar vi med dem så får vi väl i konsekvensens namn påpeka att amerikanerna också fick en och annan "bra idé". *)

Personligen så har jag ett gott öga till "project Gasbuggy" med efterföljare, som avsåg stimulera gasproduktion genom spräckning av berg.

Men ingen feg "fracking" med hydraulvätska här inte. Nej, här körde man ner kärnstridsspetsar i borrhål och smällde av. Och inte en gång heller. För funkar det inte första gången, så försöker man ju igen! Quitters never win, and winners never quit! ;)

Det blev dock för dyrt och "gasen för radioaktiv för att kunna säljas kommersiellt" som jag minns en sammanfattning...

*) Men de stoppade iaf innan motsvarande projekt som det ryska; Man planerade i "project Chariot" att skapa en ny hamn i Alaska bara lite snabbt genom att smälla fem termonukleära stridsspetsar under marken. Det enda som blev av det var förstudien project Sedan, där man gjorde en stor krater; 100m djup och ~400m tvärs över.

Den håller fortfarande rekordet som den sprängning som orsakat mest radioaktivt nedfall, den står ensam för 7% av allt nedfall som resulterade från testerna i Nevada, och man insåg till slut att det är meningslöst att bygga hamnar om man inte kan beträda, eller bosätta, marken bredvid dem på hundra år eller så...

• Haha
tommib
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Det verkar tillhöra den vänserblivna sekten med tanke på ditt regeringsmotstånd.
Ordet vänsterbliven används för att förlöjliga personer med annan politisk åsikt än man själv har. Ordvalet är mycket avslöjande om den person som använder det, underförstått leder det tankarna till ordet efterbliven. Kan man trampa på funktionshindrade finns inga stora hinder kvar för vad man kan tänkas sätta klacken på.

Efterbliven används inte längre i svenska språket eftersom det är ett fult och nedsättande omdöme om personer med intellektuell funktionsnedsättning, Det finns inget negativt eller efterblivet att rösta på partier som är representerade i vår riksdag, vi lever i en demokrati med allt vad det innebär och jag tror att även du vill fortsätta leva på det sättet.

Detta har varit ett mycket bra forum och förhållandevis befriat från osmakliga sätt att bemöta andra medlemmar, hjälp till att hålla den nivån på samtalen även i fortsättningen.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ordet vänsterbliven används för att förlöjliga personer med annan politisk åsikt än man själv har.
Aldrig hört en miljöpartist kalla någon från SD "vänsterbliven", men det är kanske bara jag?

;)

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Aldrig hört en miljöpartist kalla någon från SD "vänsterbliven", men det är kanske bara jag?
Nej, vi är nog två - åtminstone 😉

A Abies koreana skrev:
Det finns inget negativt /…/ att rösta på partier som är representerade i vår riksdag
Nåja

A Abies koreana skrev:
Ordet vänsterbliven används för att förlöjliga personer med annan politisk åsikt än man själv har. Ordvalet är mycket avslöjande om den person som använder det, underförstått leder det tankarna till ordet efterbliven. Kan man trampa på funktionshindrade finns inga stora hinder kvar för vad man kan tänkas sätta klacken på.

Efterbliven används inte längre i svenska språket eftersom det är ett fult och nedsättande omdöme om personer med intellektuell funktionsnedsättning, Det finns inget negativt eller efterblivet att rösta på partier som är representerade i vår riksdag, vi lever i en demokrati med allt vad det innebär och jag tror att även du vill fortsätta leva på det sättet.

Detta har varit ett mycket bra forum och förhållandevis befriat från osmakliga sätt att bemöta andra medlemmar, hjälp till att hålla den nivån på samtalen även i fortsättningen.
Einstein jag svarade bara på en korkad kommentar så börja med den isåfall men i det fallet så kanske du håller med.

D
M mats.3 skrev:
Det verkar tillhöra den vänserblivna sekten med tanke på ditt regeringsmotstånd.
Nja, det kanske jag gör men det behöver man inte göra för att känna så, det är ganska många med demokratiska värderingar som inte kan acceptera nyordningen.

Mikael_L
Förutom att ett av problemen är att ny kärnkraft verkar vara väldigt dyr att bygga, så har jag nu upptäckt ännu en besvärande omständighet, vi har passerat peak-uran, det är en kommande urankris på gång.

Vi kan börja med detta intressanta diagram över vilka länder det är som bryter och säljer uran.
Illustration av global uranproduktion 1940-2019, uppdelat per land, med toppar runt 1980 och nedgång efter 1991. Länder: USA, USSR, Kanada, Kazakstan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden har SGU på sin hemsida
https://www.sgu.se/globalassets/samhallsplanering/energi/global-uranium-production-by-country.png
Men den kommer ursprungligen härifrån
https://elements.visualcapitalist.com/70-years-of-global-uranium-production-by-country/

Det som är så intressant, varför en sådan midja 1991?
Lades det ner en massa reaktorer då, eller vad?

Svaret är att i en lång följd av år så togs det upp mer uran än vad som behövdes i världen, men efter 1991 så har det tagits upp mindre än världsbehovet, utan det har använts av upplagrat, samt att plutonium och uran från nästan 60.000 skrotade kärnstridsspetsar har använts för att blandas in under anrikningsprocessen.

Men numera är vi ikapp, och det finns helt enkelt en uranbrist i världen, och med detta så kommer skenande priser på kärnbränsle.

Här finns det betydligt mer matnyttigt att läsa:
https://www.moneymanagement.com.au/uranium-supply-approaches-tipping-point/

Hoppas att #Ebba.busch har läst detta.

• Wow
djac
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förutom att ett av problemen är att ny kärnkraft verkar vara väldigt dyr att bygga, så har jag nu upptäckt ännu en besvärande omständighet, vi har passerat peak-uran, det är en kommande urankris på gång.

Vi kan börja med detta intressanta diagram över vilka länder det är som bryter och säljer uran.
[bild]
Bilden har SGU på sin hemsida
[länk]
Men den kommer ursprungligen härifrån
[länk]

Lades det ner en massa reaktorer då, eller vad?

Svaret är att i en lång följd av år så togs det upp mer uran än vad som behövdes i världen, men efter 1991 så har det tagits upp mindre än världsbehovet, utan det har använts av upplagrat, samt att plutonium och uran från nästan 60.000 skrotade kärnstridsspetsar har använts för att blandas in under anrikningsprocessen.

Men numera är vi ikapp, och det finns helt enkelt en uranbrist i världen, och med detta så kommer skenande priser på kärnbränsle.

Här finns det betydligt mer matnyttigt att läsa:
[länk]

Hoppas att #Ebba.busch har läst detta.
Man får satsa på Brid.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Yes, då räcker det vi redan grävt upp i hundra år, kanske hundratals år, beroende på hur mycket kärnkraft som byggs, ... med denna teknik.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Återvinning av kärnvapen vid det kalla krigets slut menar jag man brukar ange som orsak…

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Återvinning av kärnvapen vid det kalla krigets slut menar jag man brukar ange som orsak…
Ja och fram till ungefär den tidpunkten så drevs ju en hel del uranutvinning på av kärnvapenkapplöpningen, och vid skrotningen av stridsspetsarna så upphörde dels behovet av en hel del uranbrytning samtidigt som en hel del av det fissila materialet kunde återvinnas till MOX-kärnbränsle.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.