ClasseClas ClasseClas skrev:
För att knyta an till trådstarten - om någon nu bryr sig - vilket vaccin behövs för att det ska byggas kärnkraft igen?
Den vaccinen heter nog Få-lite-stake-vaccin eller Våga-göra-fel-vaccin-
Vaccinen politikerna fick sist måste hetat Bli-velig-&-gör-ingenting-vaccin 😉

• Haha
  • Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna
E Egen åsikt skrev:
Vad menas med planerbar kärnkraftreaktorer. De är ju stängda halva året, är det planerat, när de behövs som mest.

Under 2025 och inledningen av 2026 har en betydande del av den svenska kärnkraften varit nedstängd för underhåll och revisioner. Rapporter har visat att upp till hälften av de sex kvarvarande reaktorerna (3 av 6) vid tillfällen varit avställda samtidigt, exempelvis under sensommaren 2025, vilket påverkat elproduktionen
.
Det är väl inga problem. Då har vi ju massor med solkraft!
Kärkraften behövs ju inte!
Varför är ni upprörda av att den står still ibland?

Z Zodde skrev:
Ibland får man intrycket av att du inte vet vad du snackar om…
Mitt intryck är att du har svårt att förstå skriven text, vilket du visar om och om igen genom att fortsätta tjata om saker som du borde fattat inte har någon effekt. Jag kommer inte att svara på ditt tjat om att du missuppfattat något i någon annan tråd. Det har noll intresse för någon.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Mitt intryck är att du har svårt att förstå skriven text, vilket du visar om och om igen genom att fortsätta tjata om saker som du borde fattat inte har någon effekt. Jag kommer inte att svara på ditt tjat om att du missuppfattat något i någon annan tråd. Det har noll intresse för någon.
Jag har svårt att förstå DIN text (emellanåt) Du klarar inte å ta åt dig att det även är andra som också har svårt å förstå vad du menar?
Var det inte så sent som igår du fick frågan om ”alarmistisk”var ordet du egentligen menade, då ordet i sig var malplacerat…

Klimatfrågan är alarmerande men å skriva att den är alarmistisk visar igen att du inte riktigt förstår vad du skriver, ,

Alarmerande = ”
  • Betydelse: Oroande, skrämmande, upprörande, brådskande.

• Alarmistisk .
  • Betydelse: Överdriven, panikartad, onödigt räddhågsen.
  • Användning: Beskriver en person eller en framställning som överdriver faror, ofta för att "ropa varg".

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Jag är inte upprörd men gilla fakta och kärnkraftverk och inte hitta på tyckande. men fakta är att den är för dyr att producera per kWh. Bor själv nära ett kärn kraftverk, och det skapar många arbetstillfällen till alla serviceföretag. Du arbetar kanske på ett service företag och är rädd att missa arbetstillfälle.
Du känner kanske inte till att för privatpersoner är det på vintern som behövs mest el, när det är kallt ute. Även då står reaktorerna stilla. Reaktorerna står inte stilla ibland utan ca 50% av året, är det lite ibland för dig? Då behöver du ju inte gnälla de dagar vindkraftverken står stilla när det är vindstilla.

Fakta är att i Sverige har vi färre soltimmar på vintern än under de ljusa timmarna på våren , sommaren.däremot produceras det inte lika mycket på vintern pga. solen är uppe färre timmar.

Z Zodde skrev:
Jag har svårt att förstå DIN text (emellanåt) Du klarar inte å ta åt dig att det även är andra som också har svårt å förstå vad du menar?
Var det inte så sent som igår du fick frågan om ”alarmistisk”var ordet du egentligen menade, då ordet i sig var malplacerat…

Klimatfrågan är alarmerande men å skriva att den är alarmistisk visar igen att du inte riktigt förstår vad du skriver, ,

Alarmerande = ”

• Alarmistisk .
  • Användning: Beskriver en person eller en framställning som överdriver faror, ofta för att "ropa varg".
Jag menade just alarmistisk. Jag förklarade det i ett senare inlägg. Så jag fattar inte riktigt ditt problem. Jag skrev exakt det jag menade. Detta då jag inte håller med klimatforskningen till vissa delar. Därför anser jag att den är alarmistisk då jag tycker den skrämmer upp folk i onödan, är det svårt att förstå?

Så återigen är det du som har svårt att ta till dig text. Men vi vet var vi står i detta, så ingen mening att du fortsätter leta efter inlägg där du inte förstår vad jag menar. Jag tror väldigt få är intresserade av det.

Z Zodde skrev:

Alarmerande = ”

• Alarmistisk .
Man kan inte slå i spiken fullt ut mer än en gång det räcker gott. Fortsätter man blir det ofta negativt och skadar lätt det fina underlag man började med.

L lbgu skrev:
Jag menade just alarmistisk. Jag förklarade det i ett senare inlägg. Så jag fattar inte riktigt ditt problem. Jag skrev exakt det jag menade. Detta då jag inte håller med klimatforskningen till vissa delar. Därför anser jag att den är alarmistisk då jag tycker den skrämmer upp folk i onödan, är det svårt att förstå?

Så återigen är det du som har svårt att ta till dig text. Men vi vet var vi står i detta, så ingen mening att du fortsätter leta efter inlägg där du inte förstår vad jag menar. Jag tror väldigt få är intresserade av det.
Poängen var att visa att det är fler än jag som ifrågasätter din terminologi.

Klimatfrågan kan vara alarmerande.
Tyckare (typ forskare) i klimatfrågan kan vara alarmistiska. (Ropa varg etc)

Men klimatfrågan i sig kan inte vara alarmistisk…

Men ser, likt ditt påstående att det exportören som betalar importtullar, att du istf å ta till dig kritik om terminologi, återigen slingrar dig.

Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Därför att precis all elproduktion som iom det, kanske får ned kWh priset något.
För elpriserna lär ju knappast öka vintertid, om kärnkraften ger mer eller?

Tänk om kärnkraften kunde få 1-5 % av dem enorma beloppen som "petas" ned i AI
Då är det nemas-problemas liksom.

J jawen skrev:
Du har aldrig hört talas om att "få dispens" va?
Du menar korruption.

Men försöker komma bort från det genom att ha regler som måste följas.
Men ni vill vänster vill ju gärna ha korruption så att ni kan mygla till er fördelar på andra bekostnad. Så jag är inte förvånad.

L lbgu skrev:
Mitt intryck är att du har svårt att förstå skriven text
Det är inte min uppfattning. Kan det finnas semantiska brister i din text?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E Egen åsikt skrev:
Vad menas med planerbar kärnkraftreaktorer. De är ju stängda halva året, är det planerat, när de behövs som mest.

Under 2025 och inledningen av 2026 har en betydande del av den svenska kärnkraften varit nedstängd för underhåll och revisioner. Rapporter har visat att upp till hälften av de sex kvarvarande reaktorerna (3 av 6) vid tillfällen varit avställda samtidigt, exempelvis under sensommaren 2025, vilket påverkat elproduktionen
.
Jag tror att vi alla i vårt lilla Svea rike ska vara ytterst jävla glada att ”man” faktiskt följer förordningarna gällande strålsäkerhet för våra reaktorer. Dvs att man faktiskt utför de revisioner som behövs / planeras, gör de återkommande besiktningarna av anläggningen, provar säkerhetssystem mm mm.

Det sista man behöver är någon svensk variant av mr Burns och Homer Simpson som kör efter eget huvud.

Med planerbar elproduktion brukar de allra flesta avse : ”ett kraftverk man startat och låter vara driftsatt till dess att det behöver stoppas - antingen att driftsäsongen är över eller att något akut behöver åtgärdas”.

Z Zodde skrev:
Klimatfrågan kan vara alarmerande.
Tyckare (typ forskare) i klimatfrågan kan vara alarmistiska. (Ropa varg etc)

Men klimatfrågan i sig kan inte vara alarmistisk…
Jag skrev:
"Vetenskapen (majoriteten av klimatforskare) är ju onekligen väldigt alarmistisk."

Jag har inget minne av att jag skrivit att klimatfrågan var alarmistisk, var har du fått det ifrån?

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
ClasseClas
L lbgu skrev:
Jag skrev:
"Vetenskapen (majoriteten av klimatforskare) är ju onekligen väldigt alarmistisk."

Jag har inget minne av att jag skrivit att klimatfrågan var alarmistisk, var har du fått det ifrån?
Nu får ni fanimej ta och ignorera varandra istf att pissa i alla trådar.

Har ni inga nära och kära ni kan skänka lite uppmärksamhet en dag som denna?
Hint, det är alla hjärtans dag idag.

Kontorsmiljö med man i glasögon, text: "Do I have a date for Valentine's Day? Yes. February 14th." Humor om alla hjärtans dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.