Krilleman
Mikael_L Mikael_L skrev:
"Enligt Svenska kraftnät har Karlshamnsverket inom effektreserven inte behövt aktiveras för Sveriges räkning sedan 2013. Däremot kallas det allt oftare in i beredskapsläge, det vill säga två timmars beredskap samt minimidrift vilket innebär att kraftverket gör sig redo att agera, och värmer utrustningen."
[länk]
Varför ska dom agera och vara "standby" om inget är fel?

Hur många liter olja går åt till att vara sk. "stand by"?

Redigerat:
Mikael_L
Sverige har alltid haft effektreserv, i typ hundra år nu.
Men sedan 2011 har Sverige fått ett allt bättre effekt och energiläge, med allt mindre importbehov och allt större säkerhet, så alla andra gamla effektreserver är numera skrotade eller i malpåse, Stenungsund kraftverk var en stor aktör på den tiden.
Västerås kraftvärmeverk har också agerat effektreserv, åtminstone block 3 under de senaste 20 åren.

Vintern 2010/2011 så upphandlades följande verk till effektreserven:
E.ON. Värmekraft Sverige AB, Bråvalla, 220 MW
Karlshamn Kraft AB, Block 1, 330 MW
Korsnäs AB, 120 MW
Mälarenergi AB, Aros, 243 MW
Vattenfall AB, Heat Nordic, (Slite, Stenungsund samt Visby) 396 MW

Så det enkla svaret är att vi alltid haft upphandlad effektreserv, utom denna kommande vinter.
Och de senaste åren har vi upphandlat enormt lite effektreserv, jämfört med för 15 år sedan så Sveriges elproduktion generellt inte var tillräcklig.

Jag hoppas att du tar till dig lite nu, och lär dig.

Jag har själv gjort denna resa, för några år sedan hade jag åsikter betydligt mer lika dina (de går att hitta på detta forum) men jag har blivit rent av förvånad ju mer jag upptäcker.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
STB
  • Laddar…
Mikael_L
Krilleman, du är en extremt duktig röris, jag skulle aldrig få för mig att försöka mästra dig inom det området.
Ditt bidrag på forumet är guld värt.

Men ärligt talat, denna tråden handlar om hur "vi ska göra" för att få till mer kärnkraft, och det blir inte bättre eller lättare av att felaktiga åsikter ska grumla det hela.
Jag anser att man ska, man måste, vara verklighetsförankrad för att kunna åstadkomma riktig förändring.

Ebba Busch var det inte, hon (och övriga regeringen) baserar hela sin retorik på falska grunder, och därför blir det ingen kärnkraft, för dom lurar inte dom som har pengarna.
Det finns ingen elbrist i Sverige, så kärnkraft måste byggas av någon annan orsak, det är den vi måste hitta.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Fast data säger annat om man enkom kikar på Karlshamns reservkraft.
Nu finns dessutom ingen data för 23 eller 24...
Skräll?

[länk]

[bild]
Och det där visar också på att du inte har koll, du har antagligen ingen aning om varför och när Karlshamnsverket förbrukade olja och producerade el under 2021 och 2022?

Skräll, nej inte för mig, men kanske för dig.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Krilleman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Krilleman, du är en extremt duktig röris, jag skulle aldrig få för mig att försöka mästra dig inom det området.
Ditt bidrag på forumet är guld värt.

Men ärligt talat, denna tråden handlar om hur "vi ska göra" för att få till mer kärnkraft, och det blir inte bättre eller lättare av att felaktiga åsikter ska grumla det hela.
Jag anser att man ska, man måste, vara verklighetsförankrad för att kunna åstadkomma riktig förändring.

Ebba Busch var det inte, hon (och övriga regeringen) baserar hela sin retorik på falska grunder, och därför blir det ingen kärnkraft, för dom lurar inte dom som har pengarna.
Det finns ingen elbrist i Sverige, så kärnkraft måste byggas av någon annan orsak, det är den vi måste hitta.
Min insats som röris har inget som helst med detta att göra.

Det jag påståtr är ett helt annat.

Men där har vi olika spegligar på framdriften.

Mikael_L
Min insats som röris har inget som helst med detta att göra.
Det jag ville säga är att jag inte skulle springa in med hög svansföring och börja säga hur det egentligen är, till de som kan mycket mer än mig.
Jag försöker hålla mig ifrån att uttala mig om sånt jag inte vet något om, eller har grunda kunskaper i.
Visst, blir inte alltid så, men jag brukar i alla fall lyckas klämma in något lite som visar att jag inte är helt säker, eller att jag gärna ser att andra också kommer med input.

Säg det när du jämför solel/vindkraft med vattenkraft eller kärnkraft.
Varför skrev du det? Det svarar inte på en enda av frågorna jag ställde.
Vet du inte? Då är det väl bara att medge det då.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det som dock är rätt konstigt är att om man inte ansåg det ekonomiskt att driva R1 vidare, hur kunde man då sitta och planera ny kärnkraft samtidigt?
Fast visst läckte en sekretessbelagd rapport från Vattenfall att R1 och R2 hade varit lönsamma driva flera år till?
Jag minns inte detaljerna kring det tyvärr, men den här länken verkar säga samma sak
https://www.di.se/nyheter/dokument-...steringsbehov-latt-att-driva-vidare-ringhals/

Fast data säger annat om man enkom kikar på Karlshamns reservkraft.
Nu finns dessutom ingen data för 23 eller 24...
Skräll?

[länk]

[bild]
Så gott som allt i det två högra staplarna är inte reservkraft, utan bara att den effekt de offererar på Nordpool har accepteras. Precis som det också står i texten.
30 trasiga kärnreaktorer i Frankrike driver upp elpriset ganska rejält.

Krilleman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det jag ville säga är att jag inte skulle springa in med hög svansföring och börja säga hur det egentligen är, till de som kan mycket mer än mig.
Jag försöker hålla mig ifrån att uttala mig om sånt jag inte vet något om, eller har grunda kunskaper i.
Visst, blir inte alltid så, men jag brukar i alla fall lyckas klämma in något lite som visar att jag inte är helt säker, eller att jag gärna ser att andra också kommer med input.
Fast jag försöker inte hålla någon hög svansföring. Det har jag aldrig gjort. Dessutom är jag den förste att erkänna mina svagheter (läs misstag) när jag har proklamerat något riktigt felaktigt.

Jag vill bara att vi i Swea Rike har en stabil elproduktion som är planerbar på riktigt, åtet runt. Vi kommer inte ha några industrier kvar inom landets gränser om vi inte tillgodoser detta. Således en riktig katastrof för ekonomin.

Där har du dina åsikter hur det ska skötas, medan jag kanske har andra åsikter.

Redigerat:
Krilleman
D daVinci skrev:
Så gott som allt i det två högra staplarna är inte reservkraft, utan bara att den effekt de offererar på Nordpool har accepteras. Precis som det också står i texten.
30 trasiga kärnreaktorer i Frankrike driver upp elpriset ganska rejält.
Varför skulle levererad effekt från Karlshamn redovisas som fransk?
Dessutom med överskriften:

Texten 'Karlshamnsverkets elproduktion' i blått på vit bakgrund.

Är denna produktion således uppskattad? 🤔

Mikael_L
B Byggmarodören skrev:
Fast visst läckte en sekretessbelagd rapport från Vattenfall att R1 och R2 hade varit lönsamma driva flera år till?
Jag minns inte detaljerna kring det tyvärr, men den här länken verkar säga samma sak
[länk]
R1 hade utan tvekan varit lönsam en massa år till.
Enligt alla uppgifter jag lyckats hitta så var reaktorn i väldigt fint skick överlag, den hade bra kapacitesfaktor både historiskt och de senaste åren.
Och såvitt jag förstått var OBH-uppgraderingen (Oberoende härdkylning) redan klar, dvs den var till sin kosntruktion klar, det var "bara" en massa papper och tester.

Så R1 är jag övertygad om hade kunnat tuffat på i typ 20 år till och givit oss billig produktion (dvs inte lägre elpriser typ, men åtminstone mer exportinkomster samt mindre CO2-utsläpp)

Jag är på riktigt ganska förbannad på att "vi" har schabblat bort O2 och R1, som var rätt onödiga nedläggningar, det hade varit riktig klimatnytta att haft dem kvar.
(Vad man dock inte ska glömma är att så fort man tillverkar en ny parallell verklighet, så påverkas allt annat samtidigt, så det kanske blivit mycket mindre vindkraft och klimatnyttan blivit samma till sist).

O1 är jag rätt säker på att OKG tänkte låta gå i graven så fort O2 var klar med sin effektuppgradering och övrig uppgradering (O2 var ju till sist så moderniserad att det var i princip en spritt ny reaktor med en gammal reaktortank).

R1 har jag inte riktigt kommit underfund med hela problematiken med den skadade bottenplåten. Men den drevs fram till sin stängning på ett tillfälligt driftstillstånd, så SSM var åtminstone inte nöjd med de reparationer som gjorts.
R2 hade ju förutom korrosionsskadan kvar att bygga om till OBH, så jag vet inte riktigt, men jag kan tänka mig att den faktiskt var dömd till skrotning, ungefär då den skrotades.

Mikael_L
Fast jag försöker inte hålla någon hög svansföring. Det har jag aldrig gjort. Dessutom är jag den förste att erkänna mina svagheter (läs misstag) när jag har proklamerat något riktigt felaktigt.

Jag vill bara att vi i Swea Rike har en stabil elproduktion som är planerbar på riktigt, åtet runt. Vi kommer inte ha några industrier kvar inom landets gränser om vi inte tillgodoser detta. Således en riktig katastrof för ekonomin.

Där har du dina åsikter hur det ska skötas, medan jag kanske har andra åsikter.
Men Sverige har redan Europas bästa elproduktion, den högsta elexporten, det billigaste elpriset.

Vad är du ute efter mer ... egentligen?

Allt det här kan du lätt kolla.
Det finns som helt offentliga och tillgängliga uppgifter.
Jag har gjort det, och förvånats enormt.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta kan inte vara sant, inte en endaste mm sanning.
Exportledningarnas kapacitet från SE4 är bortåt 4000MW, och SE4 exporterar i princip jämt via dessa.
Och skulle SE4 någon enstaka timme per år inte exportera så har man alltså via dessa ledningar tillgång till nästan 400MW effekt (förutom det som man kan få från norr) - det kan omöjligt bli någon effektbrist, SE4 kan vid varje enskilt ögonblick få el motsvarande 50% av HELA sveriges effektbehov vid topplasttimmen.

Och vidare så kan du försöka förklara varför SE4 exporterar mest när elpriset är som högst, hur rimmar det med att skulle finnas en effektbrist i SE4?

Att man inte kan ansluta vad som helst precis var som helst, ja det är ett faktum i precis hela världen, finns det inte ledningar och tillräckligt kapacitet i området så är det helt enkelt så.
Det är precis lika beklämmande dålig möjlighet att smälla upp en industri eller serverhall på 500MW i Kälen, mitt i SE2. Trots det enorma energi och effektöverskott som de har i SE2.
SE4 är dock väldigt sårbart. Många av export/importkablana i SE4 kräver spänning i båda ändar vid inkoppling så vitt jag vet, så vid en blackout skulle det bli jobbigt.
VSC-teknik är det väl på några men det räcker inte.

Generellt är SE4 att betrakta som ett svagt nät. Detta vet man om på SVK, och man har väl strategier för att förstärka. Men det går sakta…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.