357 573 läst ·
9 455 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Oj lever denna tråd fortfarande!😲
Vi har vetat att vi behöver kärnkraft. hur mycket vi behöver och hur vi får kärnkraft i över 50år. Vi har till och med byggt och haft tillräckligt med kärnkraft under en period. Det enda som behöver göras är att göra samma sak en gång till. Vi vet att vi kan och nu har vi dessutom erfarenhet.
Vad finns det att diskutera?
Mitt 2år gamla inlägg är precis lika rätt nu som då.
Nukleofobin sitter djupt hos de drabbade.
Vi har vetat att vi behöver kärnkraft. hur mycket vi behöver och hur vi får kärnkraft i över 50år. Vi har till och med byggt och haft tillräckligt med kärnkraft under en period. Det enda som behöver göras är att göra samma sak en gång till. Vi vet att vi kan och nu har vi dessutom erfarenhet.
Vad finns det att diskutera?
Mitt 2år gamla inlägg är precis lika rätt nu som då.
Dock vet jag inte om man kan säga att regeringen kommit till skott. Fast ordet "verkar" gör att även denna del är "lika rätt nu som då".O skrev:
Det viktiga är budskapet att kärnkraft är så viktig för den är en nödvändig del av en energiinfrastruktur.
Kärnkraftbaserad energiinfrastruktur är nödvändig för :
Denna infrastruktur måste bekostas av staten eller garanteras med statliga garantier i stil med hur det funkar med friskolor mm. Det får tas på skatten. Vilket naturligtvis inte är något problem det blir som med andra nödvändigheter, som sjukvård, polis, vägar, järnvägar, flygplatser, militär. Staten har råd, för det är ändå vi skattebetalare som betalar i slutändan.
- leveranssäker el
- stabilt elpris, dvs stabilt maxpris när det inte blåser
- att kunna bygga mer vindkraft för den som vill
- att kunna ladda våra elbilar på vintern
- att kunna ersätta miljöskadlig och hälsoskadlig vedeldning med värmepumpar eller tom direktverkande el
- och inte minst för
att långsiktigt och hållbart klara miljö och klimatmål
Bottom line
Det är ett tekniskt system som vi vet hur det skall konstrueras sedan ca 50år. Nu har 4 komponenter i systemet försvunnit och behöver ersättas med moderna kompatibla av senaste snitt. Dessutom behöver systemet byggas ut med fler sådana komponenter. För att vara robust och pålitligt i hela landet.
Så kanske tråden ändå fortfarande har sin funktion. Det som behövs är fullstora kärnreaktorer. Men istället för att prioritera det satsar nu regeringen/Vattenfall på SMR. Orsaken är naturligtvis att de styrelseledamöter MP tillsatte i Vattenfall fortfarande är kvar och driver sitt ideologiskt betingade kärnkraftmotstånd.O skrev:
Jo den mest rabiata kärnkraftmotståndaren Tomas Kåberger avsattes 2023 från Vattenfalls styrelse.O skrev:
Så kanske tråden ändå fortfarande har sin funktion. Det som behövs är fullstora kärnreaktorer. Men istället för att prioritera det satsar nu regeringen/Vattenfall på SMR. Orsaken är naturligtvis att de styrelseledamöter MP tillsatte i Vattenfall fortfarande är kvar och driver sitt ideologiskt betingade kärnkraftmotstånd.
https://www.energinyheter.se/20230405/28934/regeringen-moblerar-om-i-vattenfalls-styrelse
Sen är det nog klokt att satsa på SMR-spåret.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Thomas Kåberger var i Kvartals fredagsintervju härom veckan. Kan rekommenderas; bra samtal.
https://kvartal.se/fredagsintervjun/poddar/det-var-symboliskt-roligt-att-kasta-ut-mig/cG9zdDoyMTkwOQ
https://kvartal.se/fredagsintervjun/poddar/det-var-symboliskt-roligt-att-kasta-ut-mig/cG9zdDoyMTkwOQ
Terrapowers Natrium kylda SMR rör sig framåt
https://www.terrapower.com/natrium-...EkZzAkdDE3NjE2NDE4NDkkajYwJGwwJGg3NjkxODIwMTg.
https://www.terrapower.com/natrium-...EkZzAkdDE3NjE2NDE4NDkkajYwJGwwJGg3NjkxODIwMTg.
Bellevue, WA – October 22, 2025 – TerraPower, a nuclear innovation company, received notification from the U.S. Nuclear Regulatory Commission (NRC) that they have successfully completed the Environmental Impact Statement (EIS) for the Natrium project being developed in Wyoming and found no adverse impact to the environment. This is the first advanced commercial nuclear power plant to achieve this regulatory milestone.
“TerraPower has been committed to bringing the next generation of nuclear power to fruition, and this announcement from the NRC is a testament to our team’s dedication and rigor in meeting all federal licensing requirements. The Natrium plant in Wyoming, Kemmerer Unit 1, is now the first advanced reactor technology to successfully complete an environmental impact statement for the NRC, bringing us another step closer to delivering America’s next nuclear power plant,” said TerraPower President and CEO Chris Levesque.
The next step for the construction permit application (CPA) is the final safety evaluation, which is anticipated by December 31, 2025. TerraPower was the first developer to submit a CPA for a commercial advanced reactor to the NRC in March 2024. TerraPower’s regulatory strategy has been built on providing thorough technical content and robust engagement opportunities to discuss Natrium technology and design with regulators. President Trump’s Executive Orders signed in May 2025 supported the streamlining of regulatory reviews to safely deploy advanced nuclear energy in the United States.
The Natrium technology features a 345 MWe sodium-cooled fast reactor with a molten salt-based energy storage system. The storage technology can boost the system’s output to 500 MWe of power when needed as it is designed to keep base output steady, ensuring constant reliability and can quickly ramp up when demand peaks — it is the only advanced reactor design with this unique feature.
The first Natrium project is being developed through the U.S. Department of Energy’s Advanced Reactor Demonstration Program (ARDP), a public-private partnership. TerraPower began construction on the non-nuclear portions of the site in June 2024. When completed, the Natrium plant will be the first utility-scale advanced nuclear power plant in the United States.
Ja, den var bra.Nötegårdsgubben skrev:
Han var ju föredömligt saklig, och nämnde mycket relevant information.
Väl värd att lyssna på.
En sak han hade kunna nämna om Tyskland och kommande prisfall var ju att på sommaren när sol och vind ger mer så åker priset ned till 0. Det ger en indikation om var priset kommer hamna när kolen inte är på marginalen. (Ja ja, om det händer i framtiden).
Lite kul också att man ligger på 100% solel (ibland) i Södra Australien, och man klarar av att hantera det. (Utan svängmassa). Och att man där har lägre elpriser. (Information som inte kommer fram så mycket i media direkt).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Det var ett timslångt samtal, och ett par veckor sedan jag lyssnade på det, men som så ofta när någon får tala till punkt blev det mindre antagonistiskt än hur man upplever någon i kortare klipp.
Bland de saker jag minns påstod han att han under sin tid i Vattenfalls styrelse hade förespråkat att man skulle få in ordentlig kärnkraftskompetens i den, samtidigt som det var tydligt att just han inte trodde på kärnkraften.
Jag upplevde honom som överoptimistisk (som jag ofta gör med sol-och-vindare), men alls inte obegåvad.
Bland de saker jag minns påstod han att han under sin tid i Vattenfalls styrelse hade förespråkat att man skulle få in ordentlig kärnkraftskompetens i den, samtidigt som det var tydligt att just han inte trodde på kärnkraften.
Jag upplevde honom som överoptimistisk (som jag ofta gör med sol-och-vindare), men alls inte obegåvad.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, jag åker buss och tåg till jobbet. Och jag jobbar den tiden (ja, inte alltid på bussen då, men det räknas i minuter).Z Zodde skrev:
Men på den tiden jag bilpendlade så lyssnade jag oftast på föreläsningsserier (man måste slå ihjäl fem timmar på något sätt), det var dock före poddarnas tid.
Men det är klart, om man åker mycket bil så är det ju en tanke.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, sett till helheten så ser ju Australien inte så bra ut (ur Wikipedia):Nötegårdsgubben skrev:
(Det här var det sista året man hade cirkeldiagram för helheten; den som vill får gärna räkna ihop de modernare siffrorna.)
Per delstat så varierar det:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hur klarar Tasmanien så fina siffror? Jo, det vi alla vetat sedan länge; mycket vattenkraft.
Det finns (ja, "fanns" i vissa avseenden) ju som bekant bara tre nationer av någon storlek som har/har haft i stort sett fossilfri elproduktion, dvs Norge, Sverige och Frankrike. Av detta kan man dra slutsatsen att det egentligen är ganska enkelt:
Så mycket vattenkraft man mäktar med, och så resten kärnkraft. Det blir nära 100% H2O i Norge, hälften i Sverige (i den nära historien) och fullt blås med kärnkraft i Frankrike (även om de också börjar svajja).
Så det finns som sagt ett välbeprövat recept som fungerat i många decennier. Vi behöver inte slå knut på oss själva för att hitta på det nya världsrevolutionerande sättet. Det här är inte nytt. Vi vet redan hur man gör, det är bara det att vi gett oss fanken på att sluta göra det...
En mer djuplodande artikel från NY Times och läget för kärnkraft i USA och Kina
Kineserna har ju hanterat de höga byggkostnaderna vilket inte USA (samt väst klarar)
https://www.nytimes.com/interactive/2025/10/22/climate/china-us-nuclear-energy-race.html
Kineserna har ju hanterat de höga byggkostnaderna vilket inte USA (samt väst klarar)
https://www.nytimes.com/interactive/2025/10/22/climate/china-us-nuclear-energy-race.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som vanligt...P paralun skrev:
Och här är SMR-argumentet, fast med stora reaktorer. (Eftersom Kina bygger tillräckligt mycket för att nå volymfördelar även med stora reaktorer.)It starts with heavy government support. Three state-owned nuclear developers receive cheap government-backed loans to build new reactors, which is valuable since financing can be one-third of costs. The Chinese government also requires electric grid operators to buy some of the power from nuclear plants at favorable rates.
Medan alla i väst pillar i detaljer. Varje lands myndigheter på sitt sätt.
(Om man är miljöpartist är det här det enklaste sättet att garantera att kärnkraftsprojekt blir dyra och dåliga - genom att peta i detaljer som har låg nytta men driver stora kostnader för att allting blir speciellt.)