Krilleman
D daVinci skrev:
En lösning är förstås det som framfördes av en finsk politiker? i samband med folkomröstningen i Sverige: "En riktig karl får tåla lite strålning".
Eller kanske det hör ihop med att Finland har gått igenom nyinstallation, med alla dess barnsjukdomar, och snart åtnjuter stabil baskraft i årtionden efter investeringen av Olkiluoto 3.

Medans i Swea Rike så sker det en hel del ruggdunkning med investering som "sköljer över Sverige nu" i enkom sol/vindkraft & batterifabriker & grön gruvverksamhet.

"Det hade inte sett ut så här om inte Miljöpartiet hade funnits i Sveriges riksdag och Sveriges Regering och drivit på."

Historien glömmer inte.
Dagens sanning.

• Svenska flaggan vajar i vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
Q
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det låter billigt.
Tycker du? Jag tar hellre 1 extra 1 GW reaktor gratis vid beställning av 3 stycken än att betala 30% extra bara för att få massa små reaktorer.

Q qvirre skrev:
Tycker du?
Ja, att elpriset från ny kärnkraft i framtiden är 30 procent högre än vad det varit historiskt är väl en ganska förväntad effekt av normal inflation?

Q qvirre skrev:
Jag tar hellre 1 extra 1 GW reaktor gratis vid beställning av 3 stycken än att betala 30% extra bara för att få massa små reaktorer.
Även jag vill naturligtvis få min el så billigt som möjligt. Om stora eller små reaktorer är att föredra har jag dock ingen kunskap eller uppfattning om.

Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Eller kanske det hör ihop med att Finland har gått igenom nyinstallation, med alla dess barnsjukdomar, och snart åtnjuter stabil baskraft i årtionden efter investeringen av Olkiluoto 3.

Medans i Swea Rike så sker det en hel del ruggdunkning med investering som "sköljer över Sverige nu" i enkom sol/vindkraft & batterifabriker & grön gruvverksamhet.

"Det hade inte sett ut så här om inte Miljöpartiet hade funnits i Sveriges riksdag och Sveriges Regering och drivit på."

Historien glömmer inte.
Dagens sanning.

[media]
Ibland Krilleman, avundas jag dig att kunna leva i en sådan enkel världsbild.
Det tar mer på krafterna att väga in alla faktorer än att helt enkelt ha ett enda (felaktigt) svar på varenda fråga, att skulden för allt bara finns hos en enda person/grupp/orsak.

• Älska
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ibland Krilleman, avundas jag dig att kunna leva i en sådan enkel världsbild.
Det tar mer på krafterna att väga in alla faktorer än att helt enkelt ha ett enda (felaktigt) svar på varenda fråga, att skulden för allt bara finns hos en enda person/grupp/orsak.
Det må så vara. Men tror du alltså på allvar att vi t ex inte fått nedläggningen av de fullt fungerande reaktorerna under förra mandatperioden om de gröna inte varit en del av regeringsunderlaget och suttit i regeringen?

Det vore intressant att höra.

Eller lägger du kanske större vikt på Centerpartiet?

Det är sant att man alltid kan gräva fram komplexitet. Men därmed inte sagt att alla faktorer väger lika, eller ens mycket, i den slutgiltiga analysen.

• Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
DET skrev jag inte.
Min reflektion var väldigt allmänt hållen, det är ingen idé att försöka lyfta ut någon detalj.

Det fullständiga svaret på din fråga är värd en egen tråd.

Alfredo Alfredo skrev:
Även jag vill naturligtvis få min el så billigt som möjligt. Om stora eller små reaktorer är att föredra har jag dock ingen kunskap eller uppfattning om.
Bara av ren nyfikenhet. Hur mycket mer vill kärnkraftsentusiaster betala för elen för att den kommer från kärnkraft?

Dubbla priset?

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Jag lyckas inte dechiffrera detta. Är tanken att finlandare sa det med tanke på en händelse 45 år senare?
Jag tvivlar ju på det.

Är tanken här att när politiker är entusiastiska över någon "industriverksamhet" så bör den genast stoppas?

Dvs när Ebba uttalar sig positivt om kärnkraft så bör kärnkraft stoppas.
Borde vara en konsekvens.

Själv var jag ganska positiv till Northvolt. Hade dom haft lite mer respekt får svårigheterna att rampa upp volymproduktion så hade det nog gått ganska ok. Dom missade på några månader. Men marginalerna är inte bättre än så.

Tja, det kanske inte går att bedriva industriverksamhet i Sverige. Vi trillar tillbaka till en 1930-tals levnadsstandard, och de flesta får leva på landet med utedass och brunn på gården. Utan el.
Och någon liten fabrik får tillverka cyklar. Thats it.

D daVinci skrev:
Bara av ren nyfikenhet. Hur mycket mer vill kärnkraftsentusiaster betala för elen för att den kommer från kärnkraft?

Dubbla priset?
Hur mycket mer vill förnyelsebart-entusiasterna betala för elnätet för att fylla det med vind och solel?

Hur bra för miljön är det med ledningsgator från norr till söder, med anläggningar för stödtjänster ,syntetiskt svängmassa osv

Hur blir total kostanden för el jämfört med strategiskt placerade kärnkraftverk i varje region där bygget av ovanstående kan undvikas?

Att separera elproduktion och transmission är idiotiskt eftersom det är kostnaden och tillgängligheten för hela systemet som räknas.

Intresset för att bygga vindkraft till havs försvann snabbt när de skulle betala för kostnaden att bygga ut nätet ditt, då var det inte lönsamt... Vilket såklart innebär att det för samhället aldrig någonsin var lönsamt eftersom vi konsumenter betalar hela kostnaden i slutändan oavsett.

• Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Inte ett öre är väl det självklara svaret.

Q
Alfredo Alfredo skrev:
, att elpriset från ny kärnkraft i framtiden är 30 procent högre än vad det varit historiskt är väl en ganska förväntad effekt av normal inflation?
Tror du missuppfattat denna del. Det står inget om kärnkraftens kostnad mot övriga kraftkällor eller mot befintlig kärnkraft.

Det står att nybyggd SMR ger 30% dyrare el än el från nybyggda normalstora reaktorer.

Då är det för mig självklart att välja normalstora.

Det är alltså inget argument för eller emot kärnkraft utan ett argument för att välja fullstora när vi bygger nytt.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte ett öre är väl det självklara svaret.
Rätt många elkonsumenter är beredda att betala några öre extra för ursprungsrätter, så man kan väl anta att en och annan kärnkraftsivrare tycker det är värt det också.

K krfsm skrev:
Rätt många elkonsumenter är beredda att betala några öre extra för ursprungsrätter, så man kan väl anta att en och annan kärnkraftsivrare tycker det är värt det också.
Jag har tecknat fastprisavtal med garanterad kärnkraft, dock kostade det inget extra att klicka i den rutan 😀

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K krfsm skrev:
så man kan väl anta att en och annan kärnkraftsivrare tycker det är värt det också.
Jag tvivlar... Tror att kärnkraftssförespråkare är rationellare än så. 😉

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tvivlar... Tror att kärnkraftssförespråkare är rationellare än så. 😉
Kärnfull har väl fortfarande kunder, och de betalar ursprungsgarantier.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.