293 300 läst ·
6 885 svar
293k läst
6,9k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vet inte hur du räknar men du fick 200 miljarder att bli 642 miljarder vilket verkar vara en orimligt usel ränta. Sedan är kostnaden betydligt lägre än 200 miljarder. Rolls Royce som är en av budgivarna i Ringhals anger inte ens hälften. Du får sätta dih med räknestickan igen https://neutronbytes.com/2019/11/09/rolls-royce-reveals-440-mw-commecial-reactor-design/D daVinci skrev:Står om kärnad kraft i NyTeknik. Dvs om de 2 "SMR", som kanske inte är SMR, som det fallna vattnet tänkt nasa.
Ena på 300 MW, och det andra på 470 MW.
Intresserade kan ju läsa själva.
Det jag stannade upp lite inför var frågan om pris och det var hemligt än.
Däremot frågade man en insatt i området som menade att det troligen låg på 200 mdr. (Då baserat på andra case).
Säg då 200 mdr SEK för 400 MW.
Skriver man av på 30 år (och därmed ignorerar underhållskostnader och reparationer) blir det en annuitet på 1755143140 kr/månad. Eller 2 437 698 kr/timme.
Det blir ca 6 kr/kWh. Då tillkommer bränslekostnad, försäkringar mm.
Borde ge förlust när man kommer kunna köpa (lagrad) sol-el för kanske 40 öre.
Som referens så räknar OPG i Kanada med ca 150 miljarder för sina fyra reaktorer. Vilket förstås fortfarande är jävligt dyrt. (Men då är det ägarens kostnader, inte leverantörens.)Dodgen66 skrev:
Tvärtom antog jag låg ränta givet risken. Tom lägre än vad bostadsbyggare åker på under byggtiden. Och det med pant i fastigheten och borgensåtagande av byggarna.Dodgen66 skrev:
Här talar vi om hög risk. Så hög att jag inte skulle våga låna ut.
Nja, 200 kommer från artikeln, och där sägs att priset inte är känt än.Dodgen66 skrev:
Du har inte missat att det här skall göras i Sverige där byggnads mfl bestämt lönekostnaden. RR kan nog ha räknat med halva den lönekostnaden.
För oss som inte kan läsa artikeln - frågade man den här insatta personen specifikt vad en reaktor skulle kosta, eller var det en mer allmän fråga om vad det skulle kosta (och därmed kunna inkludera fler reaktorer, med tanke på att det är smr det gäller)?D daVinci skrev:
Ok, det var lite luddigt. Men jag antar att det var för ca 1500 MW. Dvs flera SMR.K krfsm skrev:
Står så här:
Varken GE Vernova Hitachi eller Rolls-Royce SMR avslöjar någon prislapp. Det är en affärshemlighet. Inte heller Vattenfall vill berätta om den ekonomiska kalkylen.
Men Pär Holmberg, teknologie doktor i elkraftsteknik och senior forskare vid Institutet för näringslivsforskning, har bedömt att det kan röra sig om runt 200 miljarder kronor, baserat på uppgifter från GE Vernova Hitachis projekt med fyra reaktorer i Kanada.
Angående kostnaden så har ju Kanadas OPG-Darlington visat sin kalkyl för 4 st BWRX-300 dvs totalt 1200MWK krfsm skrev:
"How much will the project cost?
The total cost of the four-SMR project is CAD20.9 billion. That's USD15.1 billion, GBP11.2 billion or EUR13.3 billion."
Källa
https://www.world-nuclear-news.org/articles/what-is-the-budget-for-canadas-first-smr-project
Jo, men det skrev jag ju i ett senare inlägg att jag inte sett att det avsåg flera SMR. Och då blir pris per kWh lägre.K krfsm skrev:
(Jag brukar läsa NyTeknik (papperstidningen) på muggen och då blir det lite snuttifierat).
Och vad blir det med svenska lönekostnader?P paralun skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 749 inlägg
Då missförstod jag. Ursäkta.C cpalm skrev:
Ja, det är helt rätt. Som man ser i diagrammet så är det aktiniderna som är farliga efter 1000 år. De är främst plutonium (isotoper) som är problemet då.
Om man upparbetar och separerar dessa så blir bränslet oproblematiskt på mycket kortare tid. Det man extraherar kan man med fördel göra MOX-bränsle av och köra i reaktorn igen. Sorensen visar att man skulle kunna tjäna mycket pengar på den el man genererar från detta. Man kan även extrahera andra värdefulla ämnen, men det finns inte jättemycket pengar i det, så det är tveksamt om det är värt besväret.
Dock, med nuvarande processer, PUREX, så ökar det risken för kärnvapenspridning (inte med automatik, men att den ökar är svårt att komma runt), och den är dessutom ganska skitig. Det är (var?) bara Frankrike som upparbetar sitt avfall för att återanvända aktiniderna och de tjänar inga pengar på det utan gör det mera av princip.
Det här är en fråga som egentligen inte har något att göra med om man gillar eller inte kärnkraft. Detta är en fråga om man vill ha el i södra Sverige efter att norra startat alla sina gröna industrier. Är väldigt orolig att man inte förstår allvaret i frågan från medborgare till riksdagspartier.
De reaktorer vi har idag är alla från början på 1980 talet. Längre underhållsstopp kommer allt oftare, dessa märktes inte av innan då vi hade flera som balanserade dessa på ett ypperligt sätt.
Vad händer om vi får ett större fel i en eller två av dessa, varifrån får man sin el då?
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/G3woJQ/sodra-sverige-kan-inte-rakna-med-el-fran-norr
De reaktorer vi har idag är alla från början på 1980 talet. Längre underhållsstopp kommer allt oftare, dessa märktes inte av innan då vi hade flera som balanserade dessa på ett ypperligt sätt.
Vad händer om vi får ett större fel i en eller två av dessa, varifrån får man sin el då?
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/G3woJQ/sodra-sverige-kan-inte-rakna-med-el-fran-norr
Vi har klarat en av de värsta situationerna, utan större bekymmer.H HeadQuaker skrev:Det här är en fråga som egentligen inte har något att göra med om man gillar eller inte kärnkraft. Detta är en fråga om man vill ha el i södra Sverige efter att norra startat alla sina gröna industrier. Är väldigt orolig att man inte förstår allvaret i frågan från medborgare till riksdagspartier.
[länk]
Det var när Frankrike hade 30 trasiga avstängda reaktorer, vilket skapade underskott i Europa och drog upp elpriset rejält. Samtidigt passade man på i Sverige att ha 3 trasiga reaktorer samtidigt i December. Och då fanns inte OL3 i drift. Det bör vara svårt att skapa en värre situation. Men det löste sig utan större bekymmer.
Lösningen är en kraftfull grid mellan elområdena i Europa. Något trasigt i ett elområden löses då enkelt med import.
Och om liknande händer om 100 år igen så har vi då förhoppningsvis en kraftfullare grid och mer lagring. Och störningen blir ännu mindre.
Jo vad jag kan se så är kanadensiska löner ofta högre än svenska men vi har högre skattetryck.D daVinci skrev:
Så summan 200 miljarder verkar klart rimlig med svenska mått.
Sen den stora vitsen med SMR reaktorer är att man får en mycket kortare byggtid och lönekostnader för bygget.
Om man tar ett annat exempel, Polen så verkar de mer vilja köpa licensen inkl teknologin av GE och vill ha egna leveranskedjor av komponenter där det är möjligt.
https://www.world-nuclear-news.org/articles/site-of-polands-first-smr-selected
Jag tror sedan Rolls-Royce mer kan anamma det här med europeiska leveranskedjor för sitt SMR-koncept.