D
Dan1891 Dan1891 skrev:
Har Kristersson hittad nån spade än?
Nu är det väl snart 3 år se'n han skulle sätta den i jorden.
Ironin är död, nu kallade han Ryssland för "dvärg" också, det är så många lager att det bara blir för mycket.

D djac skrev:
Ironin är död, nu kallade han Ryssland för "dvärg" också, det är så många lager att det bara blir för mycket.
I relation till sin population är det ju helt korrekt.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Och räknar vi med BNP i förhållande till landyta och befolkning så har han ju också rätt.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Står om kärnad kraft i NyTeknik. Dvs om de 2 "SMR", som kanske inte är SMR, som det fallna vattnet tänkt nasa.

Ena på 300 MW, och det andra på 470 MW.

Intresserade kan ju läsa själva.
Det jag stannade upp lite inför var frågan om pris och det var hemligt än.
Däremot frågade man en insatt i området som menade att det troligen låg på 200 mdr. (Då baserat på andra case).

Säg då 200 mdr SEK för 400 MW.

Skriver man av på 30 år (och därmed ignorerar underhållskostnader och reparationer) blir det en annuitet på 1755143140 kr/månad. Eller 2 437 698 kr/timme.

Det blir ca 6 kr/kWh. Då tillkommer bränslekostnad, försäkringar mm.

Borde ge förlust när man kommer kunna köpa (lagrad) sol-el för kanske 40 öre.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
RoTe
D daVinci skrev:
Står om kärnad kraft i NyTeknik. Dvs om de 2 "SMR", som kanske inte är SMR, som det fallna vattnet tänkt nasa.
Ursäkta men fick läsa det där tre gånger för att förstå. Det är inte direkt meningen på ett forum va?

RoTe RoTe skrev:
Ursäkta men fick läsa det där tre gånger för att förstå. Det är inte direkt meningen på ett forum va?
Ok. Jag tar det till mig. Kanske bli lite för mycket "ordvitsande". Jag förklarar så att ingen fler råkar ut för detta.

"Står om kärnad kraft i NyTeknik."
NyTeknik har en artikel om kärnkraft.

"Dvs om de 2 "SMR", som kanske inte är SMR"
Den handlar om de 2 av de SMR som kanske kommer upphandlas. Där de är lite väl stora för att ses som SMR. Därav att dom kanske inte är SMR.

"som det fallna vattnet tänkt nasa."
De som Vattenfall avser upphandla. (Blev ju helt galet med nasa där. I all hast).

RoTe
Står säkert flera hundra ggr i trådens 418 sidor men jag fattar inte varför man inte bara köper en off the shelf produkt, byggs ju kärnkraftverk som tusan världen över.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Står säkert flera hundra ggr i trådens 418 sidor men jag fattar inte varför man inte bara köper en off the shelf produkt, byggs ju kärnkraftverk som tusan världen över.
Fast det Vattenfall tittar på får nog räknas som off the shelf.
Jag tror inte Vattenfall kräver några kostsamma anpassningar. Finns väl ingen anledning till det annat än legala sådana. Eller vad tänker du är mer off the shelf?

Att köpa av Sydkoreanska företag fungerar antagligen inte då dom lär totalvägra skriva på kollektivavtal. Lär finns gränser för vilket vansinne dom går med på.

RoTe
D daVinci skrev:
Fast det Vattenfall tittar på får nog räknas som off the shelf.
Jag tror inte Vattenfall kräver några kostsamma anpassningar. Finns väl ingen anledning till det annat än legala sådana. Eller vad tänker du är mer off the shelf?

Att köpa av Sydkoreanska företag fungerar antagligen inte då dom lär totalvägra skriva på kollektivavtal. Lär finns gränser för vilket vansinne dom går med på.
Jaha då har jag missuppfattat ditt inlägg helt och utan länk så...

RoTe RoTe skrev:
Jaha då har jag missuppfattat ditt inlägg helt och utan länk så...
Nja, det är två olika företag man går vidare med i en upphandling.
Det är färdiga designer. Antagligen så off the shelf det kan vara för den här typen av produkter.

Dock har ingen av dom byggts än. Men Vattenfall blir nog inte först, då andra kunder har kommit längre i processen.

------------------------------
Och nu såg jag att jag missade en detalj tidigare. kostnaden på 200 mdr avser mer än en. Så då åker kWh-priset ned en bit. Dock långt över sol och vind.

Och så kan det bli fördyringar. Det är inte ovanligt när det gäller kkv. Och speciellt nya varianter.

RoTe
D daVinci skrev:
Nja, det är två olika företag man går vidare med i en upphandling.
Det är färdiga designer. Antagligen så off the shelf det kan vara för den här typen av produkter.

Dock har ingen av dom byggts än. Men Vattenfall blir nog inte först, då andra kunder har kommit längre i processen.

------------------------------
Och nu såg jag att jag missade en detalj tidigare. kostnaden på 200 mdr avser mer än en. Så då åker kWh-priset ned en bit. Dock långt över sol och vind.

Och så kan det bli fördyringar. Det är inte ovanligt när det gäller kkv. Och speciellt nya varianter.
Produkter som inte existerar skulle då inte jag kalla off the shelf.

• Gilla
basseman och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Produkter som inte existerar skulle då inte jag kalla off the shelf.
Hur tänker du att ett kkv skall vara för att vara off the shelf då?

För din information så byggs sådana på plats.

RoTe
D daVinci skrev:
Hur tänker du att ett kkv skall vara för att vara off the shelf då?

För din information så byggs sådana på plats.
En existerande modell som det redan finns fungerande verk av samt att den fortfarande byggs. Vad spelar det för roll om dom byggs på plats eller ej? Dom ska producera el, inget annat. Och det där med kollektivavtal kan vi ta och skrota direkt för säkerhets, samhällskritisk och försvarskritisk verksamhet. Vi ser ju gång på gång hur försvaret stoppas att utföra sin kärnverksamhet pga svenska lagar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
En existerande modell som det redan finns fungerande verk av samt att den fortfarande byggs. Vad spelar det för roll om dom byggs på plats eller ej? Dom ska producera el, inget annat.
Då kan inget SMR byggas. Tror inte ett enda existerar. Än. Alla är pappersprodukter.

De som finns byggda är de stora åbäken som tar 25 år att få i drift.

Sedan kan man säga att de två som är utvalda för mer detaljerad upphandling har existerande verk i drift. Men inte av den design som dom säljer in här.

RoTe
D daVinci skrev:
Då kan inget SMR byggas. Tror inte ett enda existerar. Än. Alla är pappersprodukter.

De som finns byggda är de stora åbäken som tar 25 år att få i drift.

Sedan kan man säga att de två som är utvalda för mer detaljerad upphandling har existerande verk i drift. Men inte av den design som dom säljer in här.
SMR finns men är väl kanske inte av "civil säkerhetsklass". Finns bl.a. i Ryssland.

25 år är ju en lögn då vi byggde betydligt snabbare själva i Sverige.

SMR har ingen fördel då vi redan har platser för fler kärnkraftverk färdiga. SMR är bara på modet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.