358 068 läst ·
9 472 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
I marknadsekonomi så fungerar det så att privatkapitalistiska profitjägare med bankkonton utomlands tar av sina besparingar och investerar i kostnadssänkande åtgärder när försäljningsvolymerna går upp.Nötegårdsgubben skrev:
För t ex elektrolysörer som ingår i kostnaden för att tillverka stål (med den processen) så kan man räkna med att priset att få fram vätgas kommer gå ned ganska rejält med tiden.
Det mesta i processen kan man räkn amed kommer att kunna kostnadsminimeras med stigande försäljningsvolym.
Vissa produkter har fallit något extremt i pris genom åren. Halvledarminne kanske toppar prisfallet.
Men han säger ju inte det du claimar?B Byggmarodören skrev:
Kan du lägga in ett ordagrant citat från intervjun, eller hittar du bara på…?
Vill du lite bättre sätta dig in i frågorna kring papper/massa i regionen kan du som nämnts i andra inlägg fundera på hur det 10 mil nordost om Hyltebruk går att bedriva än mer elintensiv produktion för ren massa ingen annan förädling. Detta helt utan att göra mediautrop av det och utan gnäll däremot till och med rejäl modernisering upprustning i närtid.B Byggmarodören skrev:
Det du tar upp stärker knappast en realistisk bedömning av olika branschers problem som bara perifert har med elpriser att göra i många fall. I fallet Hyltebruk inget över huvud taget med utvecklingen från ett mycket stort tidningspappersbruk i toppklass som får som alla andra i den sektorn gå ner när efterfrågan viker globalt och över lång tid.
Bruket har under decennier avvecklats via olika ägare och slutligen hamnat i företagens soptunna där såna företrädare som din VD uppträder en masse.
Jag har frågat här i forumet hur mycket högre nätavgift de vill betala för att det skall finnas överkapacitet, så att t ex Pågen och andra kan ansluta ytterligare förbrukning med kort varsel.B Byggmarodören skrev:
Men jag får inget svar på det.
Nästan så man kan få intrycket att de som gnäller menar att det är någon annan som skall betala vad det kostar. Inte dom själva.
Kanske, eller kanske inte, att han är ansvarig för något som gått dåligt betyder inte att han är bäst på att ge objektiva omdömen, man skulle nog med fog kunna påstå tvärtom.B Byggmarodören skrev:
Är vad du säger att volatiliteten i el-produktionen i ett elområde skulle vara ca 10 ggr större för vind sol produktionen än förbrukningen?B Byggmarodören skrev:
Det är inte vad jag ser när jag tittar i kontrollrummet. Då är förändringarna i förbrukning klar större och snabbare för förbrukningen än för sol eller vind-elproduktionen.
Varför ser jag motsatsen? Och hur är faktorn 10 uppmätt?
Exempel för augusti 2022 för hela landet (slumpmässigt vald månad, jag hade datan från kontrollrummet liggande):D daVinci skrev:Är vad du säger att volatiliteten i el-produktionen i ett elområde skulle vara ca 10 ggr större för vind sol produktionen än förbrukningen?
Det är inte vad jag ser när jag tittar i kontrollrummet. Då är förändringarna i förbrukning klar större och snabbare för förbrukningen än för sol eller vind-elproduktionen.
Förändringen av konsumption och produktion per timme utifrån nominell produktion:
Konsumption: <8.6%
Kärnkraft: <5.6%
Vindkraft: <19.4%
Solkraft: <23.6%
Ett värde på 23.6% innebär tex att den ökar från 50% produktion till 73.6% eller minskar från 50% till 26.4% av installerad effekt.
Variationen blir ännu större för framförallt vind/sol om man tittar över en period på 3-4 timmar istället (men typ oförändrad för kärnkraften). Voaliteten blir i praktiken större också för konsumption kan öka medan produktion minskar och vice versa.
Tittar man på variationen över hela månaden:
Konsumption: 55% skillnad mellan min och max förbrukning (7302 och 11335 MWh/h)
Kärnkraft: 28% produktionsvariation (från 5068 till 6489)
Vindkraft: ca 360% (från 188 till 6878)
Solkraft: över 4000% (från 0.24 till 987)
Eller om man tittar på största avvikelse i månaden från respektive källas genomsnitt:
Konsumption 22.5%
Kärnkraft: 13.2%
Vindkraft: 163%
Solkraft: 354%
10ggr större är en rejäl höftning, men en fingervisning hur mycket mer reglerkraft/lagring det behövs för elsystem med mycket vind/sol kontra kärnkraft.
Det där ser väldigt underligt ut.B Byggmarodören skrev:Exempel för augusti 2022 för hela landet (slumpmässigt vald månad, jag hade datan från kontrollrummet liggande):
Förändringen av konsumption och produktion per timme utifrån nominell produktion:
Konsumption: <8.6%
Kärnkraft: <5.6%
Vindkraft: <19.4%
Solkraft: <23.6%
Ett värde på 23.6% innebär tex att den ökar från 50% produktion till 73.6% eller minskar från 50% till 26.4% av installerad effekt.
Variationen blir ännu större för framförallt vind/sol om man tittar över en period på 3-4 timmar istället (men typ oförändrad för kärnkraften). Voaliteten blir i praktiken större också för konsumption kan öka medan produktion minskar och vice versa.
Vad man än anser om kärnkraft så är den ju väldigt konstant i sin produktion. På gott och ont. Så hur den skulle kunna fladdra >5% är helt obegripligt.
Ja, jag gjorde nu så att jag plockade hem statistiken för 2025. Dvs hela året fram till nu då.
Standardavvikelse mellan intilliggande timmar för SE3 är:
* Kärnkraft: 30 MW (Ofta är det bara 1 MW. Men det blir ju större bidrag när man stänger ned och startar om).
* Sol el: 120 MW.
* Vindkraft: 134 MW.
* Förbrukning: 193 MW
Och det är vad man kan vänta sig. Det som varierar mest är förbrukningen.
De som jämrar sig över sol och vind har helt enkelt inte fattat hur volatil förbrukningen är.
Och använder man förbrukningen som referens så variera kärnkraften riktigt rejält. Den behöver enorma batterilager om den skall klara att matcha förbrukningen.
Men en del verkar ha inbillat sig att förbrukningen är konstant så kärnkraften skulle matcha perfekt.
Du hänvisar med en länk till där man kan höra vad VDn säger oralt/verbalt (vad heter det?, bott för länge i Norge). När vi som tagit oss tid för å lyssna igenom intervjun inte hör han säga det du påstår hade det varit fint med en kommentar.B Byggmarodören skrev:
a) hörde du själv fel (hörde vad du ville höra)?
b) ljög du för forumet i hopp om att ingen skulle lyssna igenom den länkade Intervjuen?
c) länkade du, likt skribenten Paralun m.fl., till nåt du själv inte kollat innehållet på?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Att de nu aktuella förhandlingarna mellan regeringen och sossarna går i mål tror jag blir sista checkrutan att bocka i för att det verkligen ska ske.
Mp och C lämnas vid sidlinjen och alla viktiga beslut fattas med bred majoritet i god tid före valrörelsefördumningen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-i-mote-med-s-om-karnkraft
Sen kan Ulf Kristersson se tillbaka på sin eventuellt korta statsministerperiod och konstatera att han både tog Sverige in i Nato och säkrade kärnkraften medan hans kritiker kan få ha kvar sin bild.
Mp och C lämnas vid sidlinjen och alla viktiga beslut fattas med bred majoritet i god tid före valrörelsefördumningen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-i-mote-med-s-om-karnkraft
Sen kan Ulf Kristersson se tillbaka på sin eventuellt korta statsministerperiod och konstatera att han både tog Sverige in i Nato och säkrade kärnkraften medan hans kritiker kan få ha kvar sin bild.
Ja du kan verkligen få rätt i allt detta.Nötegårdsgubben skrev:
Att de nu aktuella förhandlingarna mellan regeringen och sossarna går i mål tror jag blir sista checkrutan att bocka i för att det verkligen ska ske.
[länk]
Jag har åtminstone ingen annan åsikt eller tro, dock är det ju som vi vet alltid vanskligt att spå, men det vi ser både i kaffesumpen och korten på bordet pekar ju åt det hållet.