D djac skrev:
Självklart är det så, Sverige har och har haft otroligt billig el, så det har bevisligen inte hjälpt. Jag köper inte att den globala flyttkarusellen av industrin sker pga att tillgången på el i Sverige ökat och att priserna är låga. Jag tror du vet allt detta och jag undrar varför vi ens pratar om industrin i elsammanhanget, det är ju bara floskler som används för att lura folk?
Att Kalmar byggt en truckfabrik i Polen lär inte handla om att elen är billigare där.
Däremot är polackerna billigare i drift.
Lönekostnaden är kanske 1/3-del.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Självklart är det så, Sverige har och har haft otroligt billig el, så det har bevisligen inte hjälpt.
Va? Det har du öht inte data nog för att stödja. Vad är det ens för argument??

Och vi har som sagt en massa industri kvar.

Om vi vill ha kvar den (och det måste vi bla av strategiska skäl) så måste vi naturligtvis skydda de (få) konkurrensfördelar vi har kvar.

• Gilla
Emanuel01 och 4 till
  • Laddar…
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Va? Det har du öht inte data nog för att stödja. Vad är det ens för argument??

Och vi har som sagt en massa industri kvar.

Om vi vill ha kvar den (och det måste vi bla av strategiska skäl) så måste vi naturligtvis skydda de (få) konkurrensfördelar vi har kvar.
Ja jo, det är den populistiska ramsan men Sverige har haft och har extremt billig el och ändå har ”vi” lagt ner företag (och ”vi” har startat företag), det verkar alltså hända ändå.

Det finns många kostnader för att driva företag och andra omständigheter som också påverkar. Att singla ut en mindre kostnad och argumentera runt bara den är ren och skär populism, tyvärr, och jag går inte på den enkla.

D djac skrev:
Ja jo, det är den populistiska ramsan men Sverige har haft och har extremt billig el och ändå har ”vi” lagt ner företag (och ”vi” har startat företag), det verkar alltså hända ändå.
Ja, det är ju som du säger inte den enda kostnaden. Så vad är så underligt?

Det har dock varit en klar konkurrensfördel.
D djac skrev:
Det finns många kostnader för att driva företag och andra omständigheter som också påverkar. Att singla ut en mindre kostnad och argumentera runt bara den är ren och skär populism, tyvärr, och jag går inte på den enkla.
Hur skulle det vara om du slog upp lite siffror själv då om du vill föra det argumentet.

Här är några snabba från elforsk: Industrin (basindustri och mineralutvinning) står för en tredjedel av Sveriges energikonsumtion, men du menar att kostnaden för dessa 45 TWh alltså inte spelar någon större roll?

Ur rapporten:

"Industrins höga elanvändning beror till stor del på två faktorer: Sverige har ett kallt klimat och en jämförelsevis stor andel elintensiv industri. Ett viktigt skäl till att industrin har blivit mer elintensiv beror på att kostnaden för fossila bränslen har ökat. Detta har inneburit att industrin ersatt olja med el. Energitillförseln från olja minskade kraftigt under 70 och 80-talet när kärnkraften byggdes ut."

Men det är väl OK då att vi förser industrin med samma dyra (CO2 producerande) el som resten av världen. Vi skall ju enligt dig inte ha någon industri i Sverige (ja du säger ju tom att vi inte har någon industri i Sverige) för det har "marknaden" (vem f-n det nu är) bestämt.

Vi kan ju gå tillbaka till norsk olja/gas eller något...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Att singla ut en mindre kostnad och argumentera runt bara den är ren och skär populism
Det finns ju gott om exempel de senaste åren på företag som lagt ner helt eller varit tvungna minska produktionen pga elpriserna. Att förneka det är väl snarare faktaresistens än nåt annat?
Tomatodlaren i Trelleborg, Hylte Papper...

• Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Det finns ju gott om exempel de senaste åren på företag som lagt ner helt eller varit tvungna minska produktionen pga elpriserna. Att förneka det är väl snarare faktaresistens än nåt annat?
Fast är det verkligen bättre att odla tomat i växthus i Sverige med konstljus, än att importera dem från länder med naturliga förutsättningar att odla dem?
Jag ställer mig skeptiskt till just det exemplet som relevant, det kanske snarare var så att elen var för billig vilket ledde till ett suboptimalt beteende tidigare

B Byggmarodören skrev:
Nja, tomater odlas i stora mängder i Holland. Och dom har väl inga lägre elpriser direkt.

Så det handlar nog om något annat. För höga skatter, för höga lönekostnader eller någon ineffektiva produktion.
Man får komma ihåg att det finns konkurrens, och man är inte på något sätt garanterad överlevnad om konkurrenterna är dugligare.

A ajn82 skrev:
Fast är det verkligen bättre att odla tomat i växthus i Sverige med konstljus, än att importera dem från länder med naturliga förutsättningar att odla dem?
Jag ställer mig skeptiskt till just det exemplet som relevant, det kanske snarare var så att elen var för billig vilket ledde till ett suboptimalt beteende tidigare
Andelen tomater som odlas på friland är nog väldigt liten. Även i länder med tillräckligt bra klimat skulle det inte bli några skördar under vintern så man använder växthus och konstljus för att kunna skörda året om oavsett klimat.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jo, det går absolut diskutera vad som är en vettig nivå på egen produktion vs importera billigare alternativ. Det kommer ofrånkomligen bli subjektivt beroende på vad man värdesätter. Dessbättre är det en annan diskussion än om företag har drabbats av högre/instabila elpriser :)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Relativt kontinenten, har inte Sveriges konkurrensfördel (mtp elpriser) ökat sen 2020?
2015-20 var väl elpriserna hyfsat lika mens det från 2020 har stigit mer i typ Tyskland än hemma…(SE4)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Andelen tomater som odlas på friland är nog väldigt liten. Även i länder med tillräckligt bra klimat skulle det inte bli några skördar under vintern så man använder växthus och konstljus för att kunna skörda året om oavsett klimat.
Det kan ju dock vara en väsentlig skillnad på elräkningen för att värma ett växthus i Sverige jämfört med i Spanien.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Spanien har lite mer solljus på vinterhalvåret också, även jämfört med Trelleborg...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Som boende i området kan jag berätta att den berörda tomatodling även agerade som norrsken över vinterhimmeln här nere, syntes mil bort hur hela himlen lystes upp av ett rosa sken. Så hur stor andel av det tillförda ljuset som kom odlingar till goda kan man undra...

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
B Byggmarodören skrev:
Det mesta har varit skrönor eller handlat om annat, i kombination med att man fått elräkning såklart. Men jag tror man får inse att om inget ändras i systemet så kommer SE4 ha högre elpriser, det rår inte en något ökad produktion på tyvärr, det bör man nog ha med i sin planering

D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är ju som du säger inte den enda kostnaden. Så vad är så underligt?

Det har dock varit en klar konkurrensfördel.

Hur skulle det vara om du slog upp lite siffror själv då om du vill föra det argumentet.

Här är några snabba från elforsk: Industrin (basindustri och mineralutvinning) står för en tredjedel av Sveriges energikonsumtion, men du menar att kostnaden för dessa 45 TWh alltså inte spelar någon större roll?

Ur rapporten:

"Industrins höga elanvändning beror till stor del på två faktorer: Sverige har ett kallt klimat och en jämförelsevis stor andel elintensiv industri. Ett viktigt skäl till att industrin har blivit mer elintensiv beror på att kostnaden för fossila bränslen har ökat. Detta har inneburit att industrin ersatt olja med el. Energitillförseln från olja minskade kraftigt under 70 och 80-talet när kärnkraften byggdes ut."

Men det är väl OK då att vi förser industrin med samma dyra (CO2 producerande) el som resten av världen. Vi skall ju enligt dig inte ha någon industri i Sverige (ja du säger ju tom att vi inte har någon industri i Sverige) för det har "marknaden" (vem f-n det nu är) bestämt.

Vi kan ju gå tillbaka till norsk olja/gas eller något...
Nej jag har inte sagt mycket av det du tillskriver mig men att jag inte köper enkla enpunktssvar på svåra frågor får jag erkänna. Det är så man inropar till sekter, man har enkla svar på allt och i Sverige har vi just nu några stycken svar som vi ges på alla frågor, jag vet att de nästan alltid är fel.

Jag vet att också företag får elräkningar, som är väsentligt lägre i Sverige än i andra länder, det är väl bra. Elen kostar mer i SE4 och det beror på hur elhandeln är utformad, ändrar vi inte på det så kommer priserna fortsätta ligga högt eller lågt av samma anledningar som idag.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.