D djac skrev:
Nej jag har inte sagt mycket av det du tillskriver mig
Jodå. Det gjorde du visst ovan. Så lätt kommer du inte undan.
D djac skrev:
men att jag inte köper enkla enpunktssvar på svåra frågor får jag erkänna.
Så vad är fel på siffrorna ovan? Jag noterar att du enbart presenterar allmänna, och vaga argument. Har du något med mer substans?

Ethos, pathos, logos som sagt. Jag är inte intresserad av de första två.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis som det fungerar idag.
Kärnkraften går (förhoppningsvis) som den ska. Vatten och gaskraft ökar.
Det är inget magiskt, idag kan sveriges vindkraft ge dubbelt så mycket effekt som kärnkraften när det är bra vind, och bara en tiondel av kärnkraften när det är nästan vindstilla.
Har du märkt av det i ditt vägguttag?
Det märks väl inte så mycket i vägguttaget. Där finns alltid ström. Det märks på nordpol och på elräkningen om det blir långvarigt. Beloppet kan både bli stort och litet.

(Lite lustigt att inlägget legat här tills idag då vi helt plötsligt fått vinterelpris mitt i sommaren).

Det märks på elklockan om man försöker anpassa förbrukningen efter priset...

Skärmdump av en webbshop som visar två elprisklockor med WiFi, modell EcoWatch Julia, med priserna 879 kr och 869 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jodå. Det gjorde du visst ovan. Så lätt kommer du inte undan.

Så vad är fel på siffrorna ovan? Jag noterar att du enbart presenterar allmänna, och vaga argument. Har du något med mer substans?

Ethos, pathos, logos som sagt. Jag är inte intresserad av de första två.
Nä, jag har inte för avsikt att gå igen varje startat och avslutat företag i Sverige, så nä det får bli generellt.

Du får leta upp inlägget där jag säger att det inte finns tillverkning i Sverige, -lycka till! :)

D djac skrev:
Nä, jag har inte för avsikt att gå igen varje startat och avslutat företag i Sverige, så nä det får bli generellt.
Dåså. Ge oss lite generella siffror. Det behöver inte vara på individnivå. Långtdärifrån. Det räcker gott med ett vederläggande av de siffror jag visade ovan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan ju dock vara en väsentlig skillnad på elräkningen för att värma ett växthus i Sverige jämfört med i Spanien.
Problemet är att det blir för varmt. Tomater skadas av för hög värme. Men det finns i sig stora tomatodlingar i Spanien. Även i Sverige kan det bli väl varmt för tomater på sommaren. Fast det är lite väl kallt på vintern då.
El löser i sig båda problemen.

D
Dåså. Ge oss lite generella siffror. Det behöver inte vara på individnivå. Långtdärifrån. Det räcker gott med ett vederläggande av de siffror jag visade ovan.
Vad är det för siffra du far efter, det vi diskuterar är alla företagsflyttar och nedläggningar som du befarar sker på grund av elen?

Vår industrisektor har ungefär halverats sen 80-talet och följer därmed trenden i västvärlden, den lär fortsätta. Jag skulle säga att jobb som antingen kan göras bättre av robotar eller AI, eller billigare av arbetare i lågkostnadsländer ligger fortsatt i farozonen, de kommer sannolikt försvinna. Att elen, som både är billig och rikligt tillgänglig i Sverige ska kunna stoppa detta är osannolikt.

Varje industri som förvinner bort gör det på sina egna grunder men det handlar ju om ekonomi, vare sig det var skoindustrin i Malmö, textilindustrin i Borås, osv, osv

Däremot kan man ju fundera på varför det blev Amazon och inte CD-ON, Apple och inte Ericsson, Tesla och inte Volvo, Facebook och inte Lunarstorm. Jag har också sett en del stollar som lägger ner sina företag och gnäller om elen, jag förhåller mig skeptisk till sånt fingerpekande, sannolikt bara ett sätt att flytta skulden till någon annan.

D djac skrev:
Vår industrisektor har ungefär halverats sen 80-talet
I förädlingsvärde? Tror jag inte på.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I förädlingsvärde? Tror jag inte på.
Nej, detta var, som diskuteras, arbetstillfällen.

D djac skrev:
Det är en mycket snäv tolkning av vad som diskuterats. Även om @lars_stefan_axelsson en gång nämnt ett volymmått på antalet anställda är det förstås inte det enda diskussionen handlat om, i synnerhet inte när el diskuterats som insatsvara.

Att vi haft en effektivisering av industrin som lett till färre industriarbetare vet nog ”alla”, men få tycker att det är ett centralt mått.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, det var det absolut inte. Särskilt inte (som Nötegårdsgubben redan sagt) som vi talar om priset på en insatsvara.

Men du kan ju t ex börja med att visa hur priset på insatsvaror varierar mellan olika globala lokaler och t ex visa att kostnaden för el som insatsvara inte alls är någon stor del av kostnaden för (bas) industrin. (Med siffror då, inte allmänt tyckande)

Då har du början på ett bärkraftigt argument.

Varför inte då?
Behöver jag ens svara på det, enkla mål att slå ut, är man då beroende av dessa i krigstid så är det ju dåligt. Tusentals mindre kraftverk är något svårare mål.

D
Nej, det var det absolut inte. Särskilt inte (som Nötegårdsgubben redan sagt) som vi talar om priset på en insatsvara.

Men du kan ju t ex börja med att visa hur priset på insatsvaror varierar mellan olika globala lokaler och t ex visa att kostnaden för el som insatsvara inte alls är någon stor del av kostnaden för (bas) industrin. (Med siffror då, inte allmänt tyckande)

Då har du början på ett bärkraftigt argument.
Du tror att det finns en (1) sådan siffra, att exempelvis en guldsmed, där guld är den dyraste insatsvaran, bryr sig om elpriset lika mycket som en konstgödselfabrik?

Jag ser inget annat än någon som med rök och speglar försöker få ihop ännu en hjärtlandshistoria, tyvärr, läser alltid dina teknikkommentarer med stort intresse men den här köper jag inte ett gram av. Det är inte i huvudsak den billiga elens förskyllan att Sverige har ett för industri högt kostnadsläge.

V Ville_Vessla skrev:
Behöver jag ens svara på det, enkla mål att slå ut, är man då beroende av dessa i krigstid så är det ju dåligt. Tusentals mindre kraftverk är något svårare mål.
Nej. Så fungerar det inte. Inte alls faktiskt...

D djac skrev:
Det är inte i huvudsak den billiga elens förskyllan att Sverige har ett för industri högt kostnadsläge.
Försök förstå istället för att skämta bort motpartens bästa argument så blir det en mer givande diskussion.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du tror att det finns en (1) sådan siffra
Nej. Det skrev jag ju. Insatsvaror i plural.

Och sedan så kom det en massa ethos och pathos. Som vi som sagt inte är intresserade av. Alls faktiskt. Särskilt inte från någon som inte ens vågar skriva ut sitt riktiga namn...

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.