D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae. Det man gjort är att man hoppats på att vi (av klimatskäl) skall växla över vår energiförbrukning till el.

Om vi gör det så får man den ökningen.

Det har dock inte skett; Tyskland släpper t ex fortfarande ut dubbelt så mycket CO2 per medborgare som vi gör; eftersom fossila bränslen fortfarande är ekonomiskt fördelaktiga.

Så eftersom denna omställning går långsammare än vad den borde göra, så missar vi våra prognoser.

Att, som du, dessutom säga att vi skall lägga ner den lilla industri vi har kvar rimmar illa ur en massa synvinklar. För det första så står skogsindustrin fortfarande för en mycket stor del av Sveriges GDP och är fortfarande en mycket stor exportvara. Vi kan inte köra våra pappersmaskiner och sågverk utan el. (Och vi borde köra vår tillverkning av cement, och isoleringsmaterial på el.)

För det andra så är det en strategiskt viktig näring. Vi svenskar vet sedan andra världskriget att vänner och leverantörer det har man i fredstid. I krigstid så måste man klara sig själv. (Det var trots att denna erfarenhet som gjorde att vi byggde upp vår mycket stora, och framgångsrika vapentillverkningsindustri).

Vi hann nästan lägga ner det sista innan sakernas verkliga tillstånd fick oss på bättre tankar och vi behöver bygga upp vår industriella förmåga igen på det här området. Det kan vi inte göra utan tillgång till energi, helst då i form av billig och leveranssäker el.
Jag köper att fossilt är för billigt och därför sker ingen omställning, det har jag nog sagt i vartannat inlägg (och därför blivit kallad många saker).

Sen köper jag inte dina uttryck om att vi lägger upp och ner företag, det sköter marknaden själva och jag vidhåller att få kommer vilja jobba i Sverige, eller annat land med samma kostnadläge, för globallägsta löner, då blir man i alla fall smal, och kall för man kan inte ha bostad.

Iland har vi en råvara, ibland kan vi högförädla och därmed bli relevanta men bulken av industrijobb har sedan länge flyttats till de ställen (Indonesien, Vietnam, etc) som har låga kostnader och Sverige har sedan länge lämnat den fasen och ingen vill tillbaks.

D
Varför inte då?
Ska vi bo i verken och få mat där?

D djac skrev:
Sen köper jag inte dina uttryck om att vi lägger upp och ner företag, det sköter marknaden själva och jag vidhåller att få kommer vilja jobba i Sverige, eller annat land med samma kostnadläge, för globallägsta löner, då blir man i alla fall smal, och kall för man kan inte ha bostad.
Va? Vad är det här? Har ni inte ens den mest basala kunskap om svensk industri?

Svensk tillverkningsindustri är den största industrisektorn och sysselsätter 1,2 miljoner människor. Det är en fjärdedel av alla jobb i Sverige öht.

Vi har hela stora sektorer som fordon (Volvo, Scania, SAAB), skogsindustrin, stål, kemi, läkemedel osv. osv.
D djac skrev:
Iland har vi en råvara, ibland kan vi högförädla och därmed bli relevanta men bulken av industrijobb har sedan länge flyttats till de ställen (Indonesien, Vietnam, etc) som har låga kostnader och Sverige har sedan länge lämnat den fasen och ingen vill tillbaks.
Och hur skall vi kunna högförädla utan el tänker du? Skälet till att vi har kvar så stora tillverkningssektorer är bla just automatisering (stavas el).

• Gilla
  • Älska
Emanuel01 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Enda chansen skulle väl vara om exportkablarna ökar och man då kan hitta utländska köpare men då uppstår så klart den gamla -över ån efter vatten-frågan, varför ska man producera i Sverige och transportera, bättre att bygga där man ska sälja.
Och då ska man, ifall man har råkat mumla "kärnkraft", inse att just den kraftproduktionen är synnerligen lätt och lämplig att placera typ var som helst.
Dvs lämpligast där elbristen är störst, och elpriset högst.

Så skulle i alla fall jag resonera ifall jag hade 150 miljarder som låg och brände i plånboken och fundera på att bygga ett kärnkraftverk för pengarna.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ska vi bo i verken och få mat där?
Mat ja. Vi kommer snart inte att kunna framställa konstgödsel utan större insats av el, och då måste elen komma någonstans ifrån.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och då ska man, ifall man har råkat mumla "kärnkraft", inse att just den kraftproduktionen är synnerligen lätt och lämplig att placera typ var som helst.

Så skulle i alla fall jag resonera ifall jag hade 150 miljarder som låg och brände i plånboken och fundera på att bygga ett kärnkraftverk för pengarna.
Njae, nu tänker du logiskt, inte politiskt. Om Tyskarna skall bygga kärnkraft så måste det ske utanför Tysklands gränser. Notera att de inte har några som helst problem att importera kärnkraft. De kan bara inte ha den själva. (Det finns eventuellt någon logik i detta synsätt, men det får någon i så fall förklara för mig.)

Nu sitter man lite i rävsaxen eftersom staten äger stora elbolag, men det går säkert att tvätta detta ägande på något sätt. Snart så har man inte så mycket val.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D
Va? Vad är det här? Har ni inte ens den mest basala kunskap om svensk industri?

Svensk tillverkningsindustri är den största industrisektorn och sysselsätter 1,2 miljoner människor. Det är en fjärdedel av alla jobb i Sverige öht.

Vi har hela stora sektorer som fordon (Volvo, Scania, SAAB), skogsindustrin, stål, kemi, läkemedel osv. osv.

Och hur skall vi kunna högförädla utan el tänker du? Skälet till att vi har kvar så stora tillverkningssektorer är bla just automatisering (stavas el).
Exakt vem la ner PLM i Fosie, vem startar och lägger ner företag i Sverige menar du?

Mikael_L
D djac skrev:
Detta har väl varit ett konstant problem länge i våra eldiskussioner, man har gjort väldigt märkliga prognoser om extrema förbrukningsökningar som gång efter annan varit totalt fel, i takt med andra förändringar i världen och allmänna effektiviseringar så minskar istället vår förbrukning.
Förra veckan, och jag fortsätter denna vecka, så har jag jobbat med att minska Sveriges elförbruking, utan att något annat händer - dvs ingen minskad produktion.

Jag är med och bygger om ett fläksystem. Det är tre aggregat i ett hyggligt stort hus.
För ca 10 år sedan hade ventilationskillarna kastat ut de gamla asynkronmotorerna och bytt till EC motorer, som jag och ett par andra var och kopplad in.

Dessa EC-fläktar har väl till dags dato antagligen sparat in ca 2 000.000 kWh jämfört med de gamla, och break-even för bytet nåddes troligen inom ca 5 år.

Nu är det dags för nästa steg, nu byts hela värmeåtervinningen ut, och vi installerar dessutom fler energimätare och temperaturgivare, nya cirkulationspumpar överallt osv.
Detta tillsamman med smartare styrning, mer behovsstyrd ventilation osv, så kanske det kan spara ytterligare en miljon kWh under de kommande 10 åren (total killgissning från min sida dock).

Jag tror inte denna ombyggnad kommer spara in sig själv lika snabbt, men det som nu installeras har en enorm livslängd (minst 30 år) så det kommer bli vinst till sist.

Jag ville bara med detta berätta lite om vissa orsaker till att Sverige hela tiden förbrukar mindre elenergi.
Och det jag har varit med om att göra här leder inte till den minsta mindre produktion eller betyder att något företag flyttar sig till utlandet. Nej tvärtom, sådana här förändringar gör Sverige starkare inom internationell konkurrenskraft, då det vi producerar inte behöver lika mycket el (i form av byggnadernas förbrukning).

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Exakt vem la ner PLM i Fosie, vem startar och lägger ner företag i Sverige menar du?
Ja, nu pratade vi ju kostnadsläge och med för högt sådant så läggs verksamhet ner. Eller menar du att elektricitet inte är en insatsvara i svensk industri?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Njae, nu tänker du logiskt, inte politiskt. Om Tyskarna skall bygga kärnkraft så måste det ske utanför Tysklands gränser. Notera att de inte har några som helst problem att importera kärnkraft. De kan bara inte ha den själva. (Det finns eventuellt någon logik i detta synsätt, men det får någon i så fall förklara för mig.)

Nu sitter man lite i rävsaxen eftersom staten äger stora elbolag, men det går säkert att tvätta detta ägande på något sätt. Snart så har man inte så mycket val.
Oja, visst håller jag med om att det var (och är) politiskt. Det var inte tekniskt, det var inte ekonomiskt, och framförallt, det var inte medicinskt motiverat.

Och visst, nedläggningen av åtminstone R1 och O2 hade ju samma orsaker (och icke-orsaker) här i Sverige.

Ja tänk Finland, de är ungefär som vi, bara lite bättre .... :)
Lägger inte ner fossilfri energiproduktion, utan bygger istället mer sådan.
(Nu hade ju dock Finland en flera sekel lång effektbrist, och ville dessutom klippa ett visst beroende av sovjet, f'låt, Stalin .. ehh f'låt, Putin, skulle det väl vara).

Så Finland och Sverige går inte rakt av att jämföra, det är inte lika självklart smart att uppföra en reaktor i Sverige, när vi redan nu exporterar allt som 4 reaktorer ger.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Förra veckan, och jag fortsätter denna vecka, så har jag jobbat med att minska Sveriges elförbruking, utan att något annat händer - dvs ingen minskad produktion.

Jag är med och bygger om ett fläksystem. Det är tre aggregat i ett hyggligt stort hus.
För ca 10 år sedan hade ventilationskillarna kastat ut de gamla asynkronmotorerna och bytt till EC motorer, som jag och ett par andra var och kopplad in.

Dessa EC-fläktar har väl till dags dato antagligen sparat in ca 2 000.000 kWh jämfört med de gamla, och break-even för bytet nåddes troligen inom ca 5 år.

Nu är det dags för nästa steg, nu byts hela värmeåtervinningen ut, och vi installerar dessutom fler energimätare och temperaturgivare, nya cirkulationspumpar överallt osv.
Detta tillsamman med smartare styrning, mer behovsstyrd ventilation osv, så kanske det kan spara ytterligare en miljon kWh under de kommande 10 åren (total killgissning från min sida dock).

Jag tror inte denna ombyggnad kommer spara in sig själv lika snabbt, men det som nu installeras har en enorm livslängd (minst 30 år) så det kommer bli vinst till sist.

Jag ville bara med detta berätta lite om vissa orsaker till att Sverige hela tiden förbrukar mindre elenergi.
Och det jag har varit med om att göra här leder inte till den minsta mindre produktion eller betyder att något företag flyttar sig till utlandet. Nej tvärtom, sådana här förändringar gör Sverige starkare inom internationell konkurrenskraft, då det vi producerar inte behöver lika mycket el (i form av byggnadernas förbrukning).
Jäkligt stora fläktar måste det vara som kunde spara 200 MWh om året 🌬️

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu hade ju dock Finland en flera sekel lång effektbrist, och ville dessutom klippa ett visst beroende av sovjet, f'låt, Stalin .. ehh f'låt, Putin, skulle det väl vara
Nåja. De hade ju två reaktorer på gång, varav den ena skulle byggas av Rosatom i Österbotten, så även finnarna var väl drabbade av den eviga fredens klockor.

Så deras vilja att göra sig oberoende av Ryssland för sin energi var en slingrig resa.

Mikael_L
A ajn82 skrev:
Jäkligt stora fläktar måste det vara som kunde spara 200 MWh om året 🌬️
Jag har inte någon motorskylt att titta på här bakom skrivbordet hemma, jag har inte heller förbrukningsdata, men jag kolla ritningarna och motorskydden (totalt 6 st) ska vara inställda på 8A.
Så jag gissade att varje aggregat drar ca 10kW, och tre aggregat.
Detta är motorskydden med EC-motorer, och jag har hört att de drar ca hälften så mycket.
Sen rundade jag ner hyggligt i slutet av beräkningen.

Men min känsla är att ventilationsaggregaten typ aldrig har överdimensionerande motorer, så strömmen på motorskyddet motsvarar hyggligt bra effekten vid max-flöde.

Dock kan det ju hända att de inte går på maxflöde, åtminstone inte dygnet runt.
Det är tryckstyrda aggregat, och behovsstyrd ventilation i lokalerna, så det varvar säkert ner hyggligt mycket under nätterna t.ex.

Och nu minns jag att programmeraren handställde frånluftsfläkten på typ 65% medan ventgrabbarna jobbade med kanaler så tryckstyrningen gick åt fanders och ville bara maxa fläktarna. Jag antar att 65% var taget ur grafer med historiska driftdata.

Men oavsett, det är trots allt rätt stora mängder elenergi som vi sparar inom denna branschen.
EC-motorer har blivit en no-brainer.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Dvs intill nya datacenter för AI-träning. Och så sälja till fast pris på minst 20 år eller så.

Tja, varför inte bygga ett gäng datacenter runt kkv på en gång och så hyra ut processningskapacitet. Eller iaf hyra ut själva tata centret utan elektroniken.

D
Ja, nu pratade vi ju kostnadsläge och med för högt sådant så läggs verksamhet ner. Eller menar du att elektricitet inte är en insatsvara i svensk industri?
Självklart är det så, Sverige har och har haft otroligt billig el, så det har bevisligen inte hjälpt. Jag köper inte att den globala flyttkarusellen av industrin sker pga att tillgången på el i Sverige ökat och att priserna är låga. Jag tror du vet allt detta och jag undrar varför vi ens pratar om industrin i elsammanhanget, det är ju bara floskler som används för att lura folk?

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.