Q
Mikael_L Mikael_L skrev:
skatten är typ lika hög, så blir alltså elen halva priset för företagen som går samman för egen elproduktion
Skatten är endast 0,6 öre/kWh för Industrin i Sverige som använder el som insatsvara. Så det finns inte mycket att vinna där.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Aha, ja då finns det nog inget skäl för industrin att bygga egen kraftproduktion, om det skulle endast vara den lilla andelen skatt att slippa undan.
Det är alltså Sveriges variant av Mankala-principen ...

Det var som tusan.....

MP går ut officiellt med att kärnkraft är något bra för klmatomställningen.

"Miljöpartiet vill inte längre att kärnkraften ska avvecklas omedelbart och motsätter sig inte heller att det byggs nya reaktorer. Det är några av förslagen i MP:s nya partiprogram.
– Vi måste prioritera klimatomställningen, säger partisekreterare Katrin Wissing."

https://www.dn.se/sverige/mp-karnkraften-behover-inte-avvecklas-omedelbart/

Det här är troligvist synkat med andra gröna rörelser i Europa

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja och, vad stämmer inte med vad Daniel skrev då?
Det du nu skrev gjorde det ju ännu tydligare att vi borde ha börjat bygga ny kärnkraft för flera år sedan.

Och kanske framförallt inte lagt ner riktigt alla reaktorer som lagts ner de senaste 10-15 åren.

Men bitterhet mot vad som varit värmer dåligt, så jag är helt med dig om att nu måste vi blicka framåt.
Och med tanke på den fossila energianvändningen inom Svensk industri trots allt är tänkt att avslutas, så har vi faktiskt ett framtida stort elbehov, som mycket väl kan motivera t.o.m flera nya reaktorer, två nya åtminstone tycker jag att vi borde fundera på.

Själv hade jag ju velat se snabba reaktorer, så vi skulle kunnat elda upp alla de ton med utbränt bränsle vi har.
Tyvärr har ju kärnteknisk forskning och teknikutveckling stått så gott som still i flera decennier, så några sådana reaktorer har vi inte alls klara för att börja bygga.
Absolut, jag är alltid helt ointresserad av både påhittade hjärtland, förskjuten och tillrättalagd historiebeskrivning, gammal skuld, ur perspektivet, -vad ska vi göra nu? Med det vill jag ju naturligtvis inte ge ansvarsfrihet till allt eller för den delen inte lära av det som varit. Nu ska vi framåt och då ska vi bara definiera "what good looks like" och köra mot det.

Jag vänder mig dock mot kärnkraftens gökungeeffekt i debatten, om vi nu vill ha mer el inom överskådlig framtid, ja livstid för de flesta av oss, så är det inte kärnkraft man ska prata om i första hand, det betyder inte att jag anser att den ska glömmas bort för det men man måste ha mer än ett spår igång.

Självklart anser jag att alla verk ska köras så länge det går, det är det här "det går" som det säkert finns tolkningar av, en del anser att det är "till varje pris" andra "så länge det är lönsamt och rimligt", det kommer nog finnas kvar oenighet här.

Sen tycker jag att koncensus globalt ligger på att det behövs lägre andel kärnkraft än vad som skrivs i denna tråden, utan att underbygga det så känns det, givet hur andra länder har det och resonerar, som att vi kanske skulle ligga ungefär där vi är nu och då är det ju dags att bygga nytt nu för att kunna fasa ut någon befintlig när det bedöms som dags att avsluta.

D
P paralun skrev:
Det var som tusan.....

"Miljöpartiet vill inte längre att kärnkraften ska avvecklas omedelbart och motsätter sig inte heller att det byggs nya reaktorer. Det är några av förslagen i MP:s nya partiprogram.
– Vi måste prioritera klimatomställningen, säger partisekreterare Katrin Wissing."

[länk]

Det här är troligvist synkat med andra gröna rörelser i Europa
Oj, nu måste du genast hoppa över i tråden -vi som hatar kärnkraft.
Hejdå

L Leif i Skåne skrev:
Alleima är en avknoppning från Sandvik Steel !
Sandvik har levererat rör till över 100 kärnkraftverk över hela världen i 70år, alltså 25% av världens KKV har rör frän Sandvik Steel.
Jovisst, vi är ju fortfarande världsledande på rostfria rör.

Det "märkliga" var att det är NuScale som är beställare av Doosan.
Doosan är ju en stor komponenttillverkare för bla kärnkraftsindustrin.

NuScale tar nya tag och det är en beställning från Rumänien som även har amerikanska krediter.
https://www.world-nuclear-news.org/articles/us-exim-bank-approves-loan-for-romanian-smr-project

• Gilla
videopac
  • Laddar…
D djac skrev:
Oj, nu måste du genast hoppa över i tråden -vi som hatar kärnkraft.
Hejdå
Inte alls... "Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli" är ämnet för tråden!😉

Den nya MP synen liknar det finska gröna förbundets syn och nu blir det intressant vad den gröna ministerspelevinken Robert Habeck i Tyskland tycker. Sen har vi en till rabiat kärnkraftsmoståndare i Belgien, Tinne Van der Straeten

Det är ju i EU-Bryssel det här avgörs.....

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är det du inte fattar?
Eller har missförstått eller blivit ilurad.

Vi behöver ingen mer baskraft, vi behöver mer reglerkraft.
vi behöver planerbar reglerkraft, SMR eller vattenkraft mao (eller fossilt)

Det är dessutom lite av en myt att de kärnkraftreaktorer vi redan har inte är reglarbara. Titta på franrike, de kan reglera.

Finliret sker dessutom av kondensatorer, jag har gjort jobb för ABB Capacitors, riktigt imponerande komponenter.

Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det blir ju i praktiken samma, bara att istället säga när "det inte blåser i Tyskland".
För då slår priset för gas och kolproduktion genom.
Och ärligt talat, det är inte Tyskland, det är i princip Danmark som sätter våra höga priser.

Kabeln till Tyskland har 600MW kapacitet, kablarna till Danmark har över 2000MW kapacitet (men det beror dock på vilken riktning vi menar).
Och visst skulle man kunna säga att Danmarks elpris sätts av Tyskland, men faktum är att just nu har vi inget grannland med elkablar till som lika mycket åker snålskjuts på andras energisystem som Danmark.
Förut tävlade Finland om denna plats med Danmark, men sedan OL3 har Finland kommit i rätt bra balans.
Ja allså jag har ju hävdat hela tiden vad vi gör (eller danmark för den delen) inte spelar roll. Det är tyskland vi måste förrmå satsa på planerbar energi både baskraft och reglerkraft

Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja allså jag har ju hävdat hela tiden vad vi gör (eller danmark för den delen) inte spelar roll. Det är tyskland vi måste förrmå satsa på planerbar energi både baskraft och reglerkraft

Det är dessutom lite av en myt att de kärnkraftreaktorer vi redan har inte är reglarbara. Titta på franrike, de kan reglera.

Finliret sker dessutom av kondensatorer, jag har gjort jobb för ABB Capacitors, riktigt imponerande komponenter.
Jo men de luriga/kluriga danskarna körde "huvet i väggen" före jul när de inte fick in ett ända anbud för ny vindkraft.

"Danmark, som länge setts som en global föregångare inom vindkraft, har hamnat i en oväntad kris. Landets största upphandling av havsbaserad vindkraft, med en kapacitet på 3 gigawatt, avslutades nyligen utan att ett enda bud lämnades in. Detta väcker frågor om regeringens strategi och marknadens villkor för att nå landets ambitiösa klimatmål."

https://www.energinyheter.se/202412...is-i-danmark-vindkraften-ar-ingen-pengamaskin

Sen de tjurskalliga tyskarna vet man inte hur de gör mer än nyval i Februari och det blir nog fossilt, kol och fossilgas i många år.

Oavsett det så har vi plats för en handfull SMR reaktorer i södra Sverige men nu har ju Ebba och några moderater låst sig vid "Ebba-monumet" dvs stora reaktorer.

Kärnkraft planeras vanligen till 100% hela tiden. Så det blir vilseledande att kalla den för planerbar.
Det är mest när den skall vara avstängd man kan planera. (Inte när den är trasig dock).

Inflexibel kraft borde man väl säga snarare.

Ja, i Frankrike med så mycket inflexibel kraft, som inte möter förbrukningen, är man så illa tvungna att köra lastföljning. De är då byggda för det. Och så kör man lastföljning på många för att minska ned de negativa konsekvenserna.

Jag skulle inte bli förvånad om det var pga lastföljningen katastrofen med rostskadorna uppstod. Den katastrofen blev ganska dyr för oss i Europa.

Mikael_L
Det är förvisso sant, även om Danmark åker snålskjuts och Tyskland bidrar (på det stora hela), så är Tyskland fortfarande en bjässe både vad gäller elproduktion och elkonsumtion, vilket gör att de påverkar hela elmarknaden (både prismässigt och flöden) mer än vad både Danmark och Sverige gör.

P paralun skrev:
Jo men de luriga/kluriga danskarna körde "huvet i väggen" före jul när de inte fick in ett ända anbud för ny vindkraft.
Blir väl så när elpriserna gått ned. Nu har jag i sig inte kollat vad man har över ett år i Danmark, men här i Sverige säger näringslivet att det är för låga elpriser för att få lönsamhet i att bygga någon elproduktion öht.
Tom landbaserad vindkraft som är billigast är man tveksam till.

Elpriserna måste upp om det skall bli mer elproduktion.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
P paralun skrev:

"Danmark, som länge setts som en global föregångare inom vindkraft, har hamnat i en oväntad kris. Landets största upphandling av havsbaserad vindkraft, med en kapacitet på 3 gigawatt, avslutades nyligen utan att ett enda bud lämnades in. Detta väcker frågor om regeringens strategi och marknadens villkor för att nå landets ambitiösa klimatmål."

[länk]

Sen de tjurskalliga tyskarna vet man inte hur de gör mer än nyval i Februari och det blir nog fossilt, kol och fossilgas i många år.

Oavsett det så har vi plats för en handfull SMR reaktorer i södra Sverige men nu har ju Ebba och några moderater låst sig vid "Ebba-monumet" dvs stora reaktorer.
Havsbaserad vindkraftverk är ju bara naivt. Det är extremt servicebehov på vindkraftverk. Hur har de tänkt att dessa ska servas till vettig penning. Bara ett av alla problem med havsbaserad vindkraft.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det är väl ungefär detta som sagts i forumet en tid. Men som en del förnekat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.