358 079 läst ·
9 472 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Skillnaden mellan vad?D Daniel 109 skrev:
Du berättar inte mellan vad.
Var inte jag tillräckligt tydlig när jag skrev: "Prisvariationerna som kan finnas kvar är omkostnaderna för att köpa+lagra+sälja."
Nog är väl det väldigt tydligt.
Det där var dålig timing.D Daniel 109 skrev:
https://tradingeconomics.com/commodity/coffee
Men råkaffe kan lagras i flera år. (Jag rostar själv så jag har erfarenhet). Fördelen man har i sydamerika och vietnam är att arbetskraftskostnaden och transaktionskostnaderna är låga. Lagerlokalerna också.
Men dom behvöer ju få inkomster så dom kan få sig mat också. Så dom säljer det mesta. Det lagras inte så mycket. Problemet är också att dom inte vet hur länge dom måste lagra.
Att det nu är högt pris beror på flera års dåliga skördar. Så det lagrade har redan sålt sidigare.
Att lagra i Sverige med våra kostnader är en dålig ide. Inte ens rosterierna göra det. Dom tolererar kapitalbindning för ca 3 månader. Man får ju låna till att köpa och lagra.
Samma sak med el men där har man omsättning av lagret och vinsthemtagning ca varannan dag.
Jo det finns.D Daniel 109 skrev:
Men du behöver förstå hur jag menar. Och det har jag också förklarat ett otal ggr.
Jag säger inte att det finns ett explicit förbud i brottsbalken.
Utan att regleringar är hindrande i ett ekonomiskt praktiskt perspektiv.
Det har jag förklarat flera ggr.D Daniel 109 skrev:
Vi befinner oss i följande loop:
10 daVinci says "det finns hindrande regleringar och skatter".
20 Daniel says "Nej, det finns inga hinder.
Vad är det du menar att hindras av nuvarande regelverk?"
30 daVinci redogör
40 hold 2 weeks
50 goto 10
Och jag tycker att jag redogjort så många ggr att jag kan slippa det nu.
December 2023 - november 2024 importerade Sverige brutto 503 GWh från Tyskland. Självklart hade vi klarat oss utan denna löjligt lilla skvätt el. Jag erkänner dock att jag inte har koll på exakt vilka timmar dessa 503 GWh importerades. Men eftersom vi importerade över 5000 GWh från Norge, Finland och Danmark tillsammans så verkar det orimligt att det skulle ha blivit några problem utan 503 GWh från Tyskland. 140 av de 503 GWh var dock under december 2023 och ytterligare 123 GWh var under jan - mars 2024, så visst kan det ha funnits några kritiska timmar då vi var rätt beroende av el från just Tyskland.Mikael_L skrev:
Så är det.
Vi exporterar förhållandevis lite till Tyskland, men vi importerar de tyska elpriserna vare sig det går noll kW i kabeln, eller om elen går till Tyskland eller kommer ifrån Tyskland.
Och Tyskland klarar sig verkligen helt utan importen från Sverige, det är dock inte lika säkert att Sverige klarar sin topplasttimme utan att få lite från Tyskland.
(OBS, Anders Malmgren, jag tycker inte att vi ska bygga en kärnreaktor i Sverige för att klara denna topplasttimme, det är som att slå ihjäl en mygga med en atombomb)
Allt fossilt bränsle behöver inte ersättas med el. Den fossila energi som används till uppvärmning kan ersättas med biobränslen, energisparande eller värmepump. Med värmepump krävs endast en tredjedel av den fossila energin. Den fossila energi som används i motorer kan också ersättas med en tredjedel så mycket el. Så de knappt 100 TWh fossil energi som vi använder kan ersättas med max 35 TWh el, d.v.s. ungefär lika mycket som vi exporterar.Mikael_L skrev:
Redigerat:
Ändringen av förnybart till fossilfritt var för tillåta kärnkraft förbi 2040. De insåg inte vad det kom överrens om 2016 uppenbarligen...B bjorn.abelsson skrev:
Hade vi förutsett pandemi och ryskt aggressionskrig och de därav följande konsekvenserna för Europas elpriser hade de svenska besluten 2015 troligen blivit annorlunda, kanske även de tyska. Kanske borde vi även efter Rysslands annektering av Krim 2014 ha varit mer förberedda på ytterligare aggression mot Ukraina. Inte minst mot bakgrund av Rysslands angrepp på Tjetjenien 1999 och Georgien 2008.Mikael_L skrev:
Men det är lätt att vara efterklok.
Det närmaste förklaring du kommit är att det ställs krav miljö och bygglov mm även på kraftproduktion. Det är knappast orimlig reglering. Även om man tog bort alla krav på kolkraft mm så skulle det knappast eliminera prisvariationerna.D daVinci skrev:Skillnaden mellan vad?
Du berättar inte mellan vad.
Var inte jag tillräckligt tydlig när jag skrev: "Prisvariationerna som kan finnas kvar är omkostnaderna för att köpa+lagra+sälja."
Nog är väl det väldigt tydligt.
Det där var dålig timing.
[länk]
Men råkaffe kan lagras i flera år. (Jag rostar själv så jag har erfarenhet). Fördelen man har i sydamerika och vietnam är att arbetskraftskostnaden och transaktionskostnaderna är låga. Lagerlokalerna också.
Men dom behvöer ju få inkomster så dom kan få sig mat också. Så dom säljer det mesta. Det lagras inte så mycket. Problemet är också att dom inte vet hur länge dom måste lagra.
Att det nu är högt pris beror på flera års dåliga skördar. Så det lagrade har redan sålt sidigare.
Att lagra i Sverige med våra kostnader är en dålig ide. Inte ens rosterierna göra det. Dom tolererar kapitalbindning för ca 3 månader. Man får ju låna till att köpa och lagra.
Samma sak med el men där har man omsättning av lagret och vinsthemtagning ca varannan dag.
Jo det finns.
Men du behöver förstå hur jag menar. Och det har jag också förklarat ett otal ggr.
Jag säger inte att det finns ett explicit förbud i brottsbalken.
Utan att regleringar är hindrande i ett ekonomiskt praktiskt perspektiv.
Det har jag förklarat flera ggr.
Vi befinner oss i följande loop:
10 daVinci says "det finns hindrande regleringar och skatter".
20 Daniel says "Nej, det finns inga hinder.
Vad är det du menar att hindras av nuvarande regelverk?"
30 daVinci redogör
40 hold 2 weeks
50 goto 10
Och jag tycker att jag redogjort så många ggr att jag kan slippa det nu.
Så Wikipedias narrativ är fel?B bjorn.abelsson skrev:Ja, både S och de borgerliga ville gärna slippa att kärnkraften blev en valfråga. Men det var faktiskt S som först förde fram kravet om folkomröstning. Den dåvarande folkpartiregeringen lade i början av 1979 fram en proposition om utbyggnad av kärnkraften, en proposition som stöddes av S. Men efter reaktorolyckan i Harrisburg i mars 1979 ansåg S inte längre att de kunde stödja FP:s förslag utan krävde i stället en folkomröstning. Opinionen mot kärnkraft inom S fanns redan före Harrisburg, men stärktes kraftigt av olyckan. S vågade därför inte fortsätta att stödja FP:s mer kärnkraftsvänliga linje. Sedan enades ändå S och FP bakom linje 2 i folkomröstningen.
Har själv inget minne av att det var (s) som initiativtagare/ hårdast drivande.
Har googlat + frågat runt lite men finner inget stöd för det.
Har du nån länk som styrker ditt claim?
Blir lätt så när man ärvt företaget. Hans far hade säkert bättre affärssinne. Nu försöker han komma ur sin felsatsning på vindkraft genom att hoppas på bidrag från staten. Lite pinsamt faktiskt.A ajn82 skrev:
Nej. Jag har inte talat om miljö och bygglov. Nu är du helt ute och cyklar.D Daniel 109 skrev:
Nej det är klart att det inte tar bort prisvariationerna.D Daniel 109 skrev:
Jag har förklarat hur man dämpar ned prisvariationerna. Du har inte brytt dig om att läsa det. Förstår du inte att du först måste läsa vad som står. Sedan kan du börja fundera på ett svar.
Finns det något oklart i det jag skriver så får du väl fråga om det då. Först.
Vad stämmer inte??D Daniel 109 skrev:
Vilka prisvariationer som är större är inköpskostnad+lagring+försäljningskostnad + kapitalkostnad +ev skatter och elände förekommer (när framtida priser är någorlunda kända)?
(Vet inte om du märker hur du gör. Men dina inlägg innehåller bara grundlösa påståenden och frågor där du sedan struntar i svaren. Inget förklaringsvärde i inläggen och inga repliker som visar att du läser svaren).
Jo nu är det en gåta hur du resonerar?D daVinci skrev:
Har man för stor andel väder samt årstidsberoende slumpkraft så blir givetvist elpriset volatilt.
Davinci: Då förekommer alltså prisvariationer, som du nyss sa att det inte skulle gjort om det inte var reglerat. Lagringskostnaden för el är rätt hög, så det blir betydande variationer även om all rimlig lagring vore utbyggd.
Redigerat:
Jo men nu har man ju insett att det inte går att få till en rimlig lagring till rimlig kostnad. (ref Tyskland)D Daniel 109 skrev:
Nej, nu har du inte läst vad jag skrivit. Eller så har du läst men fullkomligt struntat i vad det står. Det är väldigt oseriöst. I praktiken sitter du och producerar halmgubbar.D Daniel 109 skrev:
Sedan har du fått frågor på det du påstått, men som du inte visar på någon som helst förmåga att svara på.
Det är väl dags att du svarar på ställda frågor, och skippar att fantisera ihop halmgubbar.
Jag har på ett sätt som inte kan missförstås visat vilken prisvolatilitet som kan finnas kvar.
Det jag uttalat har varit i kontext av elpriser som på senare tid haft betydande prisvariationer. Och de är så stora att de kommer en fri marknad att platta till. Däremot inte ned till noll, vilket framgår tydligt av det jag skrivit.