D djac skrev:
Det kan hända med allt, tillverkade du asbest så blev du snuvad, DDT, ångbåtar, hästvagnar likaså.
Du kan int jämföra kärnkraft med någon av dessa. Fanns legitima skäl för marknaden att välja bort dessa då det fanns alternativ.

Finns inget alternativ till kärnkraft förutom fossil och vattenkraft

• Gilla
videopac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Angående finansiering så är det mycket intressant och kalkylen för sol/vind/batterier/vätgaslager blev då totalt sågad i Tyskland
Var väl när politiker skall avgöra.
Dvs sådana som menar att Trabanten är the shit vad gäller bilar och fnyser åt BMW och Audi. (De senare var det nämligen privat sektor som ordnade).

Det bästa vore att staten sa att det med energi lägger vi oss inte i. Det ordnar privat sektor.

RoTe
B bjorn.abelsson skrev:
Både S och de borgerliga har kompromissat bort kärnkraften för att få regera. S med MP och M med C. Kärnkraftsmotståndet i riksdagen inleddes dock av C, långt innan MP ens hade bildats. Om M och S hade gjort upp om kärnkraften redan efter valet 1976 hade situationen varit en helt annan. Men M valde att regera tillsammans med kärnkraftens fiende nummer 1 i riksdagen, Thorbjörn Fälldin. Och Palme ville inte förlora ett val till på kärnkraftsfrågan, så S gav upp sitt stöd till kärnkraften. Nästa gång de borgerliga fick chansen att regera sålde Carl Bildt bort kärnkraften för att få med de då kärnkraftskritiska liberalerna i sin regering. Fredrik Reinfeldt lyckades 2009 dock få med C på kärnkraftslinjen, men enbart genom att lova att inget statligt stöd skulle utgå till att bygga nya reaktorer.
Och ändå röstar svennebanan på dessa så jag hoppas det aldrig blir någon mer kärnkraft.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men det kräver nästan att vi hittar gas, eller att Frankrike snabbt som attan bygger ännu några fler reaktorer.
Njau, Macrons EPR2 "monument" går inte bra och hård intern fransk kritik

""The accumulation of risks and constraints could lead to a failure of the EPR2 programme."

https://world-nuclear-news.org/articles/french-auditor-warns-of-risks-to-epr2-programme

Sen nästan samtidigt så meddelades det att EDFs SMR reaktor, Nuward skulle omkonstrueras.

https://www.world-nuclear-news.org/articles/edf-simplifies-nuward-smr-design

Några Ebba-monument tror jag inte heller på.....

D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan int jämföra kärnkraft med någon av dessa. Fanns legitima skäl för marknaden att välja bort dessa då det fanns alternativ.

Finns inget alternativ till kärnkraft förutom fossil och vattenkraft
Så har man känt många gånger i historien, aldrig förr har vi bestämt oss för att en produkt är den slutgiltiga och lovat försvara den ekonomiskt mot alla eventuella bättre.

P paralun skrev:
Njau, Macrons EPR2 "monument" går inte bra och hård intern fransk kritik
Nej, det må så vara. Det var observationen att Tyskland löst sin nedskalning av kolkraft med att importera ännu mer el jag var ute efter.

De löser mao sina problem genom att (bland annat skall vi vara tydliga med) inte lösa dem...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, det må så vara. Det var observationen att Tyskland löst sin nedskalning av kolkraft med att importera ännu mer el jag var ute efter.

De löser mao sina problem genom att (bland annat skall vi vara tydliga med) inte lösa dem...
Nej frågan om kolet är ju mer olöslig som man ställt till det även om det minskat.

Frankrikes kärnkraft drar det stora lasset ihop med Norge och Sverige.

• Diagram som visar Tysklands elimport och export mellan 2011–2024 med märken vid koalitionsbildningar och kärnkraftssituationer. Importen når rekordnivåer 2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Så har man känt många gånger i historien, aldrig förr har vi bestämt oss för att en produkt är den slutgiltiga och lovat försvara den ekonomiskt mot alla eventuella bättre.
Det håller jag med, men samtliga av dina exempel har haft bättre alternativ. Det finns ingen baskraft förutom fossil och vattenkraft som kan ersätta kärnkraft

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är väl snarare så att EU har drivit upp pris på utsläppsrätter så till den milda grad att den elproduktion som kolkraftverken offererar inte köps. Utan det är annan elproduktion som är billigare som accepteras.

Du (och inte bara du) har någon slags Nordkoreanskt betraktelsesätt där staten styr allt. Därav att "Tyskland har löst ...". Medan det i verkligheten är prismekanismer som styr.

D djac skrev:
Det kan hända med allt, tillverkade du asbest så blev du snuvad, DDT, ångbåtar, hästvagnar likaså.
Ångbåtar och häst+vagn har väl inte politiker dödat?

Där har det handlat om att privatkapitalistiska profitjägare har investerat sitt sparkapital i arbete med innovationer och förbilligande och det har lett till effektivare fordon.

Så kan det i sig blir med kärnkraft också. Den mest kostnadseffektiva kärnreaktorn lär inte ha sett dagens ljus än.

(Det är ju inte riktigt staten som ordnar det. Även om en del bär på sådana föreställningar).

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är väl snarare så att EU har drivit upp pris på utsläppsrätter så till den milda grad att den elproduktion som kolkraftverken offererar inte köps. Utan det är annan elproduktion som är billigare som accepteras.

Du (och inte bara du) har någon slags Nordkoreanskt betraktelsesätt där staten styr allt. Därav att "Tyskland har löst ...". Medan det i verkligheten är prismekanismer som styr.
Vad du surrar igen.....

Mellan 15-22 Januari var Tyskland helt beroende av fossilgas och kol, ca 20000 MW vardera samt då import av främst fransk kärnkraft.

Nu blåser det igen över hycklarlandet

Källa
https://www.smard.de/home

• Diagram över Tysklands elproduktion 15-24 jan, visar blandning av biomassa, vattenkraft, kol, gas och vindkraft, med kärnkraftimport från Frankrike.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P paralun skrev:
Jo meningslöst historiskt ältande, imho.
I motsats då till alla som ältar att det var MP och S som förstörde det svenska elsystemet? När folk slutar med det ska jag sluta att tjata om hur det faktiskt har gått till.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
O
Q qvirre skrev:
Ja, precis, det är exakt det jag menar. Vi är bara precis lite bättre än Sovjet. All data pekar i den riktningen.

Nu hittade jag också det officiella citatet från EU-kommisonen där de säger "allt har gått åt helvete i 25 år, minst". Så jag får backa där också.

Hädanefter lovar jag att lyssna på alla olyckskorpar och helt enkelt bara ge upp, det kommer aldrig att gå.

Kärnkraften är den enda sanna kraften men ingen ser det och därför är vi dömda till ett liv i misär. Här i Europa alltså, i Kina kommer det bli åka av däremot.

Jag hittar ut själv... 😊
Fast här har @lars_stefan_axelsson en poäng. I veckan var toppmötet World Economic Forum i Davos.
Såhär låter det när chefen för europeiska centralbanken säger att allt går åt helvete, fast med lite finare ord:

"Christine Lagarde, chef för den europeiska centralbanken, beskriver situationen som ett existentiellt hot för Europa.
– Det handlar inte om pessimism utan om en realitet, säger Lagarde."

Vår egen finansminister fyller på:
"Svantesson pekar ut behovet av en fungerande kapitalmarknadsunion och förenklade regelverk som några kritiska områden där Europa halkar efter USA.
Elisabeth Svantesson betonar också vikten av att undvika överreglering, ett problem som ofta drabbar europeiska företag."

https://kvartal.se/artiklar/eu-eliten-deppar-i-davos-men-usa-ser-ljust-pa-framtiden/

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
I motsats då till alla som ältar att det var MP och S som förstörde det svenska elsystemet? När folk slutar med det ska jag sluta att tjata om hur det faktiskt har gått till.
Jo vi kommer nog att "älta" ihjäl oss i Sverige och Europa isf att gemensamt ta oss samman.

Men det finns ljuspunkter nu i Bryssel att man kan få till en lösning via det kommande konkurrenskraftsprogrammet.

Q
O och en till skrev:
Fast här har @lars_stefan_axelsson en poäng. I veckan var toppmötet World Economic Forum i Davos.
Såhär låter det när chefen för europeiska centralbanken säger att allt går åt helvete, fast med lite finare ord:

"Christine Lagarde, chef för den europeiska centralbanken, beskriver situationen som ett existentiellt hot för Europa.
– Det handlar inte om pessimism utan om en realitet, säger Lagarde."

Vår egen finansminister fyller på:
"Svantesson pekar ut behovet av en fungerande kapitalmarknadsunion och förenklade regelverk som några kritiska områden där Europa halkar efter USA.
Elisabeth Svantesson betonar också vikten av att undvika överreglering, ett problem som ofta drabbar europeiska företag."

[länk]
Jag håller helt med att Europa har saker vi behöver förbättra och ta tag i. Men inte att vi är på randen till misär.

Det som stör mig är den ensidiga bilden att det är kärnkraft som är den enda räddningen och att de gröna partierna skulle ha all skuld till allt ont som händer.

Har man en mer balanserad vy där kärnkraft är en del av lösningen har jag inga problem med det.

Att ha en så polariserande utpekad syndabock som "gröna muppar" är inte historiskt en bra väg framåt.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.