D daVinci skrev:
Och det är en kännbar kostnad. Tom mer än vad Flamanville 3 kostar).
EDF har speciella regler i Frankrike, eftersom de är en så stor leverantör. De har avtal med staten om att de är förpliktigade att sälja en viss del (100TWh - ungefär en fjärdedel) av sin normala elproduktion till ett fast pris även till andra bolag. Det verkar i det nuvande avtalet dessutom vara under produktionskostnaden - de får €42/MWh. Det kommer att ändras när avtalet går ut 2025. Då kommer EDF få €70/MWh för elen (mot ett beräknat kostnadsläge på €60/MWh).

Notera att det här alltså är en mekanism där EDF förlorar både på högt och lågt pris:
EDF CEO Jean-Bernard Lévy described the ARENH mechanism in 2019 as a real danger and EDF’s biggest handicap. For them, the mechanism is an option to their disadvantage. That is, if the market price exceeds the ARENH price then everyone wants ARENH and EDF will sell its product at the ARENH price. However, if the market price is below the ARENH price (which was the case between 2015 and 2017) then nobody asks for ARENH and EDF must sell its production on the market at a price lower than ARENH. According to them, they have the choice between losing or losing. This fact limits EDF to consider financing new reactors and maintaining existing ones.
Således är det din favorit "statliga regleringar", inte kärnkraft i sig.
D daVinci skrev:
En liten intressant notering jag snappade upp. 2015 så estimerades kärnkraftsel kosta mellan 53-83 Eur/MWh i Frankrike. Ungefär samma i öre. Samtidigt kostade elen i Sverige ca 20 öre (samplade några dagar. Sprider en hel del). Vet inte varför kärnkraftsel skulle ha varit så mycket billigare i Sverige.
Med effektskatten så gick inte svenska kärnkraftverk runt heller 2015. Dock skulle jag gissa att svenska kärnkraftsföretag hade relativt rimlig kostnadsbild för lån, medan EDF vid det laget redan hade haft problem med förseningar och fördyringar av Flamanville 3.
D daVinci skrev:
En annan intressant sak är att kk i Frankrike verkar göras för 30 års drift. Och så senare evaluerar man om man skall renovera upp de för 40 eller 50 års drift. (Ofta till stora kostnader). Stor skillnad mot kk-proponenterna i Sverige som talar som om det var att bara köra i 70 år. Där får jag ju säga att EDF är klart mer nykter. Var tom ett presidentbeslut att gå över 40 års driftstid.
Nyare reaktorer har längre planerad livslängd. EPR som Flamanville 3 är t.ex. designad för 60 års driftstid.

harka harka skrev:
är det dags att plocka fram popcornen igen?

lite röda ringar brukar vara populärt på BH:
[bild]

jag visade hur kolanvändningen minskat inom elproduktionen i EU under vintermånaderna (nov+dec, då årets vinter inte kommit så mycket längre än så)

du säger att minskningen beror på utflyttade industrier, och länkar till en artikel som avhandlar:
– den totala energiförbrukningen, alltså inklusive exempelvis bensin och diesel
– för Tyskland, inte EU
– för helåret 2023, inte vintermånaderna

och vad gäller "vinterperioden" så om jag kikar på preliminära uppgifter för januari och inkluderar även dessa så är det helt i linje med utseendet för nov+dec – kolanvändningen har sjunkit, trots att elanvändningen har ökat
Haha ok. Man får verkligen läsa det finstilta. Är för insnöad på Tyskland helt enkelt. Jag förstår inte syftet med att ha så snäv statistik och för hela EU dessutom. Men men…

D
P paralun skrev:
Jo nu beror väl det mesta på att tysk industri mår uselt och går på tomgång.
(och drar med sig svenska underleverantörer)

Men industri och välfärd är ju inte så viktigt i den gröna ekonomin....
Hur ska vi ta bort förväntan att industrin måste vara effektiv och modern för att kunna konkurrera, det stora problemet för Tysk industri. Ska vi börja betala mellanskillnaden på bilpriserna också, som föreslås för kärnkraft. Det är Sovjetunionen 2.0 folk vill ha alltså..

D djac skrev:
Hur ska vi ta bort förväntan att industrin måste vara effektiv och modern för att kunna konkurrera, det stora problemet för Tysk industri. Ska vi börja betala mellanskillnaden på bilpriserna också, som föreslås för kärnkraft. Det är Sovjetunionen 2.0 folk vill ha alltså..
Jo mycket kort så får vi väl se hur det går för "nationalklenoderna", VW, BMW, Mercedes samt Audi.
Börjar det se illa ut så är nog måttet rågat för den tyska befolkningen och man kastar ut Robert Habeck och de gröna.

P paralun skrev:
Jo nu beror väl det mesta på att tysk industri mår uselt och går på tomgång.
(och drar med sig svenska underleverantörer)
Dom har en bias mot fossil bilindustri som måste ställa om eller läggas ned pga omorientering mot elektriska fordon. Men det finns mer. Man har inte automatiserat och rationaliserat tillräckligt, och inte anpassat sig till globaliseringen, vilket vi nu ser konsekvenserna av. Tidigare tog sig även kineser för pannan över hur ineffektiv tyskt näringsliv var.

Detta har inget med elpris att göra. Det är bara ett sätt för dig att försöka skylla allt negativt på miljöpartister. Och helt ignorerar fakta från verkligheten och kausalitet.
Man kan hålla sig till fakta i stället. Det är fullt tillräckligt.
P paralun skrev:
Men industri och välfärd är ju inte så viktigt i den gröna ekonomin....
Samt för de som har preferenser för staten. Och de är nog värre än de gröna.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
harka harka skrev:
är det dags att plocka fram popcornen igen?

lite röda ringar brukar vara populärt på BH:
[bild]

jag visade hur kolanvändningen minskat inom elproduktionen i EU under vintermånaderna (nov+dec, då årets vinter inte kommit så mycket längre än så)

du säger att minskningen beror på utflyttade industrier, och länkar till en artikel som avhandlar:
– den totala energiförbrukningen, alltså inklusive exempelvis bensin och diesel
– för Tyskland, inte EU
– för helåret 2023, inte vintermånaderna

och vad gäller "vinterperioden" så om jag kikar på preliminära uppgifter för januari och inkluderar även dessa så är det helt i linje med utseendet för nov+dec – kolanvändningen har sjunkit, trots att elanvändningen har ökat
En hel del av det beror troligen på ökad sol- och vindkraft, men man ska inte underskatta betydelsen av ökad kärnkraftstillgänglighet.

Man kan notera att EDF ökade kärnkraftsproduktionen i Frankrike med 9,7 TWh under november+december jämfört med motsvarande period 2022. Vilket motsvarar ca halva minskningen i grafen.

Sedan testkörde OL3 under perioden 2022 och hade problem med bl.a. pumpar som behövde repareras. OL3:s maxkapacitet är ca 2,3 TWh för två månader, och producerade som synes i diagrammet nedan (från TVOs egen rapport) praktiskt taget inget förrän under slutet på december.
Graf över OL3-produktionens genomsnittliga output i MW, med underhållspausnoteringar, sträcker sig över ett år.
Jag skulle gissa på att ca 2 TWh har tillkommit via OL3.

edit: I det här UMM-meddelandet kan man se hur produktionen för OL3 ska ha varit under november-december, men det är mer jobb än jag orkar med just nu. Det är inte maxproduktion hela tiden, men lite knappt 2 TWh kanske?

Redigerat:
G OMathson skrev:
Nej ingen har lurat mej! Men kanske dej?
Var det medveten desinformation då.

Du skriver "får". Det är presens. Dvs nutid.

Hade du skrivit att det var så för länge sedan, hade det varit en annan sak. Men det var inte det du skrev. Ska vi betrakta dina skriverier som desinformation då?

https://app.electricitymaps.com/zone/AT
Denna länk kan vara intressant för den som vill se lite mer fakta om olika länders elproduktion.
Klickar man nere till vänster kan man se aggregerad produktion för hela år. Och här kan man se för Österrike vad dom producerar el med. Och då förstår man varför dom ohämmat köper gas av Gazprom.

Vidare kan man för Tyskland se att förvisso har solel ökat med åren, men det är inte speciellt mycket. Olika svängningar i t ex kolbaserad produktion lär bero på annat.

(Jag tror att man skall vara lite försiktig med siffran för 2023. Kan vara så att det inte är komplett än).

D daVinci skrev:
[länk]
Denna länk kan vara intressant för den som vill se lite mer fakta om olika länders elproduktion.
Klickar man nere till vänster kan man se aggregerad produktion för hela år. Och här kan man se för Österrike vad dom producerar el med. Och då förstår man varför dom ohämmat köper gas av Gazprom.

Vidare kan man för Tyskland se att förvisso har solel ökat med åren, men det är inte speciellt mycket. Olika svängningar i t ex kolbaserad produktion lär bero på annat.

(Jag tror att man skall vara lite försiktig med siffran för 2023. Kan vara så att det inte är komplett än).
Kollar man på Polen så verkar skillnaden mellan 2022 och 2023 (även om det kanske inte är komplett än) vara att kol ersatts med sol, vind och gas ungefär en tredjedel var. Och det är ju extremt positivt med tanke på att de har massor med kol kvar att bli av med.

Gillar man gas så är Italien the place to be. Nästan 50% för 2022!

• Gilla
djac
  • Laddar…
G
D daVinci skrev:
Var det medveten desinformation då.

Du skriver "får". Det är presens. Dvs nutid.

Hade du skrivit att det var så för länge sedan, hade det varit en annan sak. Men det var inte det du skrev. Ska vi betrakta dina skriverier som desinformation då?
Texten är känd sen länge av många men bevisligen inte av dig. Inget jag hittade på själv.

G
D daVinci skrev:
[länk]

Och? Det man kan se är att i de länder med mycket vindkraft ökar fossilt när det blåser mindre, eller import. Ganska självklart.
Har man gått om fossil effekt i grunden så kan man minska mängden fossilt per år mha vind och sol, men sen då?

G OMathson skrev:
Texten är känd sen länge av många men bevisligen inte av dig.
Här visar OMathson sin svaga läsförståelse eller sin vilja till desinformation.
Det var alltså jag som uppmärksammade att texten var obsolet sedan länge.
G OMathson skrev:
Och?
Länken var för de med preferens för fakta.

D daVinci skrev:
[länk]

En sak som förvånade mig lite var att det är Holland som har störst andel solel, med 21%. Hade nog gissat på Tyskland.
Tvåa kommer Grekland med 19%.
Spanien, och centrala Italien har 16%.
Ungern är på 14%. Dom är inte så konservativa här. En del måste kanske börja hata Ungern nu.
Tyskland och Litauen ligger på 12%.

Sedan är det väl så med solel att det är inte alla kWh som är med i statistiken. Troligen är detta mest kommersiella anläggningar. Det folk har på villataken och förbrukar själv kommer inte med. Det villaägarna säljer vidare är kanske med.

G
D daVinci skrev:
Här visar OMathson sin svaga läsförståelse eller sin vilja till desinformation.
Det var alltså jag som uppmärksammade att texten var obsolet sedan länge.

Länken var för de med preferens för fakta.
Här visar daVinci (har du någon koppling till namnet eller hur ser du på dig själv kan man undra då det är ett väldigt kraftfullt namn) att hen inte förstår att en sådan lag som sossarna skapade påverkade Sverige negativt. Om inte denna lag funnits så kanske läget varit annorlunda. Men visst kör gärna Sverige i botten.
Länken påvisar fortfarande att fossil effekt inte kan ersättas mha vind och sol, och?

D daVinci skrev:
Dom har en bias mot fossil bilindustri som måste ställa om eller läggas ned pga omorientering mot elektriska fordon. Men det finns mer. Man har inte automatiserat och rationaliserat tillräckligt, och inte anpassat sig till globaliseringen, vilket vi nu ser konsekvenserna av. Tidigare tog sig även kineser för pannan över hur ineffektiv tyskt näringsliv var.

Detta har inget med elpris att göra. Det är bara ett sätt för dig att försöka skylla allt negativt på miljöpartister. Och helt ignorerar fakta från verkligheten och kausalitet.
Man kan hålla sig till fakta i stället. Det är fullt tillräckligt.

Samt för de som har preferenser för staten. Och de är nog värre än de gröna.
Nej jag ger inte mycket för västs miljöreligiösa.... men vissa verkar ju nu ha sett sambandet med en fungerande elförsörjning, industri samt välfärd samt kanske viktigast för att klara CO2-målet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.