358 083 läst ·
9 472 svar
358k läst
9,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
En stor skillnad är att skador och utrymda områden pga utsläppt strålning är kvar för lång (oöverskådlig) framtid.Mikael_L skrev:
Det intressanta är att man brukar aldrig tala om elefanten i rummet, så fort det diskuteras risker, faror, olyckor vid kraftgenerering, det fokuseras som oftast på kärnkraften och kärnkraftsolyckor.
(Det är nästan så att jag misstänker att miljörörelsen och anti-kärnkraftsrörelsen är glada att Chernobyl-olyckan skedde, så de till sist fick rätt, och sen tyckte de att det var bra att Fukushima-olyckan också skedde)
Men som sagt, elefanten i rummet är alternativet, kol, olje och gas-kraft.
[länk]
T.ex denna.
300 döda barn och 18000 insjuknade i lunginflammation, bara under en månad, bara i en liten provins i hela världen.
När man läser detta, så är det inte längre så svårt att förstå de rapporterade siffrorna om att det dör hundratusentals om året p.g.a kolkraft, bara i Europa är det 23.000 om året.
Tjernobyl är ju ingenting i jämförelse.
Ja, men när det gäller staten har jag inte så mycket hämningar på den punkten.harka skrev:
Det var svårt att reparera korrosionsskadorna tydligen. Få svetsare klarade det. Därav körde man utbildning av svetsare. Och enligt mediauppgifter så menade EDF att det där kunde man inte hålla på med under corona. Därav min formulering som då kanske inte är så raljant som den kan se ut.
Dvs det hade varit möjligt, om viljan funnits, att ordna korrosionsskadorna tidigare.
(Kan ju finnas politiska motiv bakom. T ex att visa vad som händer ifall EDF inte får tillräckligt med anslag. Skulle inte förvåna mig en sekund ifall det var så. Även om det kostar.
Och det är en kännbar kostnad. Tom mer än vad Flamanville 3 kostar).
En liten intressant notering jag snappade upp. 2015 så estimerades kärnkraftsel kosta mellan 53-83 Eur/MWh i Frankrike. Ungefär samma i öre. Samtidigt kostade elen i Sverige ca 20 öre (samplade några dagar. Sprider en hel del). Vet inte varför kärnkraftsel skulle ha varit så mycket billigare i Sverige.
Ja, det är riktigt. Det var från minnet och det var inte så starkt för de här uppgifterna. Men det var bara för att göra ett grovt estimat så jag tyckte att ett sviktande minne var good enough för det ändamålet.harka skrev:
Nu när jag rotar lite i saken ser jag att man har planer på 14 nya kk. Troligen av Flamanville 3 kaliber.
En annan intressant sak är att kk i Frankrike verkar göras för 30 års drift. Och så senare evaluerar man om man skall renovera upp de för 40 eller 50 års drift. (Ofta till stora kostnader). Stor skillnad mot kk-proponenterna i Sverige som talar som om det var att bara köra i 70 år. Där får jag ju säga att EDF är klart mer nykter. Var tom ett presidentbeslut att gå över 40 års driftstid.
Din citering är fel. Detta har inte jag skrivit. Du kan lämpligen se till att rätta det om det går.K krfsm skrev:Jag tycker att extrapolering av data utifrån siffror för 2022 (där även Asien-priserna drogs med upp) är suspekt. De kan förvisso har extrapolerat korrekt, men man kan notera att exempelvis Dutch TTF har ungefär halverats sedan rapporten släpptes, medan Henry Hub ligger ungefär lika (den gick ner tidigare och till lägre nivåer).
Så är gas dyrare att köra? Ja, självklart. Men byggkostnad och kapitalkostnaderna det drar med sig spelar också roll och byggkostnaden är låg för gas i förhållande till vad det ger. Jag har inte hittat aktuella byggkostnader, men några år gamla (pre-pandemin) låg i häradet $1000/MW för vad jag antar är USA.
Vindkraft är nu på liknande siffror med $1274/MW för 2022, men då får man ha i minnet att vindkraftverk har kortare livslängd och lägre årsverkningsgrad.
För nyligen byggda kärnkraftverk ligger dessa förstås mycket högre - ca $7500/MW för OL3 om man räknar in Arevas kostnader, vilket förstås inte har en chans att slå gas i totalkostnader. I den här presentationen (också pre-pandemin) beskriver Christer Dahlgren från GE hur kärnkraft kan konkurrera med gas prismässigt vid en byggkostnad under $2500/MW, vilket stämmer någorlunda rimligt med USA-siffrorna i din graf.
Dvs gentemot gas kan kärnkraft konkurrera vid ungefär dubbla byggkostnaden, och då borde vindkraft kunna ha tre- till fyrdubbla byggkostnaden (sett med USA-siffrorna igen). Jag tror ingendera är där än. Däremot slår förstås vind gas i EU, även med lägre gaspriser.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor.
Mycket har sossarna ställt till med.
Mycket har sossarna ställt till med.
Vilken lag då? Länk tack.G OMathson skrev:
Tror att någon lurat dig. Och att Reinfeldt plockade bort den lagstiftningen för många år sedan. Men det gjorde inte skillnad. Ingen som kan räkna vill i alla fall bygga kärnkraftverk och riskera egna pengar.
Det verkar inte gå att justera inlägget längre, men Harka har identifierat felciteringen innan så det är hyggligt hanterat ändå.D daVinci skrev:
harka skrev:
Jo det har man ju lyckats förbise i den gröna ekonomin..... 🤔D daVinci skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nej ingen har lurat mej! Men kanske dej? Hade Sverige varit bättre eller sämre om det inte byggs några kärnkraftverk i Sverige från början? Skulle Sverige kört på med fossit i stället och har inte befintliga reaktorer gått med plus?D daVinci skrev:
Lagen/skrivning togs bort av sossarna 2006 men skadan hade redan skett.
Elpris i Indien https://www.statista.com/statistics/808201/india-cost-of-state-electricity-supply/P paralun skrev:
ca 80 öre/kWh 2022. Tvivlar på att det är pga elpris någon flyttar till Indien. I så fall behöver man nog gå om mattelektionerna i grundskolan. Däremot är arbetskraftskostnaden lägre i Indien. Det kan ju vara ett skäl.
är det dags att plocka fram popcornen igen?J JockeHX skrev:
lite röda ringar brukar vara populärt på BH:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag visade hur kolanvändningen minskat inom elproduktionen i EU under vintermånaderna (nov+dec, då årets vinter inte kommit så mycket längre än så)
du säger att minskningen beror på utflyttade industrier, och länkar till en artikel som avhandlar:
– den totala energiförbrukningen, alltså inklusive exempelvis bensin och diesel
– för Tyskland, inte EU
– för helåret 2023, inte vintermånaderna
och vad gäller "vinterperioden" så om jag kikar på preliminära uppgifter för januari och inkluderar även dessa så är det helt i linje med utseendet för nov+dec – kolanvändningen har sjunkit, trots att elanvändningen har ökat
Det har du nog hittat på.P paralun skrev:
Men det är en annan dignitet på konsekvenserna. Om ett par solpaneler slutar fungera pga sprickor är det ett omak. Men helt andra konsekvenser om det är en kärnreaktor (beroende på vad för materialfel).
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Brittiska oljebolaget Shells årliga vinst landade på 28 miljarder dollar, mycket tack vare stark handel med flytande naturgas, LNG, under fjärde kvartalet.
LNG-handeln beräknas ha stått för 3,5 miljarder dollar av bolagets vinst.
😡
LNG-handeln beräknas ha stått för 3,5 miljarder dollar av bolagets vinst.
😡
Det beror ju på hur man ser det... att ett vindkraftverk tänder eld på ödemarken eller ännu värre någon får ett rotorblad i huvet har ju sina konsekvenser. Men man kan ju bygga skrällena till havs och det har jag inte något emot men som läget är just nu så måste då SMR reaktorer prioriteras inkl då en rigörös materialkontroll.D daVinci skrev: