D daVinci skrev:
du tycker att man kan bortse från IEAs uppgifter? där jag tycker att det tydligt framgår att kol och gas är i huvudsak dyrare än förnybart, även utanför EU?
Jag tycker att extrapolering av data utifrån siffror för 2022 (där även Asien-priserna drogs med upp) är suspekt. De kan förvisso har extrapolerat korrekt, men man kan notera att exempelvis Dutch TTF har ungefär halverats sedan rapporten släpptes, medan Henry Hub ligger ungefär lika (den gick ner tidigare och till lägre nivåer).

Så är gas dyrare att köra? Ja, självklart. Men byggkostnad och kapitalkostnaderna det drar med sig spelar också roll och byggkostnaden är låg för gas i förhållande till vad det ger. Jag har inte hittat aktuella byggkostnader, men några år gamla (pre-pandemin) låg i häradet $1000/MW för vad jag antar är USA.

Vindkraft är nu på liknande siffror med $1274/MW för 2022, men då får man ha i minnet att vindkraftverk har kortare livslängd och lägre årsverkningsgrad.

För nyligen byggda kärnkraftverk ligger dessa förstås mycket högre - ca $7500/MW för OL3 om man räknar in Arevas kostnader, vilket förstås inte har en chans att slå gas i totalkostnader. I den här presentationen (också pre-pandemin) beskriver Christer Dahlgren från GE hur kärnkraft kan konkurrera med gas prismässigt vid en byggkostnad under $2500/MW, vilket stämmer någorlunda rimligt med USA-siffrorna i din graf.

Dvs gentemot gas kan kärnkraft konkurrera vid ungefär dubbla byggkostnaden, och då borde vindkraft kunna ha tre- till fyrdubbla byggkostnaden (sett med USA-siffrorna igen). Jag tror ingendera är där än. Däremot slår förstås vind gas i EU, även med lägre gaspriser.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Jo är vi smarta och gemensamt med andra smarta länder inom EU så bygger vi ett antal SMR reaktorer.

Sen om man läser på om Chernobyl så går det inte att jämföra med en SMR reaktor gen 3 med inbyggd säkerhet.
Men det är väl fortfarande människor som ska sköta anläggningen och människor gör felbedömningar då och då.

G
F frasen_36 skrev:
Men det är väl fortfarande människor som ska sköta anläggningen och människor gör felbedömningar då och då.
Kyler moderna reaktorer med grafit?
Har det hänt några olyckor vid moderna reaktorer i väst där människor dött pga strålning? gäller även väldigt stora vågor nära förkastingsklyftor.

J JockeHX skrev:
Lite synd bara att den sista dippen består av att en avindustrialisering sker och att de istället flyttar till länder utanför EU med billig energi i form av annan fossilkraft.
Har tyska företagsflyttar börjat? Skulle inte BASF flytta mer verksamhet till Indien pga elpriset, men de har ju redan ett upparbetat samarbete, så,det kanske går fort?

Lite mer offtopic kan ju var en kik på Indiens elproduktion och mix.
Mycket kol och brunkol (Lignite) men också mycket

Tabell över installerad kapacitet för kraftstationer i Indien, uppdelat efter energikällor och sektorer, daterad oktober 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabellen visar installerad effekt och alltså inte producerad energi, vilket får siffran 44% fossilfritt att se bra ut, men även i Indien går solen ner en gång om dagen. Hur det är med vind vet jag inte, men de har väl väder där också.

K krfsm skrev:
…gentemot gas kan kärnkraft konkurrera vid ungefär dubbla byggkostnaden, och då borde vindkraft kunna ha tre- till fyrdubbla byggkostnaden (sett med USA-siffrorna igen). Jag tror ingendera är där än. Däremot slår förstås vind gas i EU, även med lägre gaspriser.
Hur blir kostnaden för vind jämfört med kärnkraft om man nuvärdesberäknar ersättningsvindkraftverken som behövs för att motsvara kärnkraftsverkens livslängd?

Sen har man kraftverken som behövs när det inte blåser eller är lite extra kallt. Behöver man bygga nya får det ju väldigt dålig lönsamhet då de så sällan får köra, utan mest vara backup. Då får man jämföra ett kärnkraftverk med 2 - 3 stycken plus backupkraft när gamla kol/gaskraftverk eller vattenkraftverk inte räcker till längre.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Tabellen visar installerad effekt och alltså inte producerad energi, vilket får siffran 44% fossilfritt att se bra ut, men även i Indien går solen ner en gång om dagen. Hur det är med vind vet jag inte, men de har väl väder där också.
Jag kollade några olika indiska städer och de har mellan 2300 och 2900 soltimmar per år. Tillsammans med läget nära ekvatorn borde det vara utmärkta förutsättningar för solceller.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Lite synd bara att den sista dippen består av att en avindustrialisering sker och att de istället flyttar till länder utanför EU med billig energi i form av annan fossilkraft.
har du några belägg för det du skriver?
någon kvantifiering kring hur mycket flyttade industrier bidrog med?

för du menar att minskningen i koleldning beror på en minskad elförbrukning därför att industrier har flyttat...

lite märkligt då att elförbrukningen steg 2023 jämfört med 2022 – då borde ju koleldningen öka:
Graf som visar elproduktion, förbrukning, kol och förnybara källor i EU under nov-dec från 2015 till 2023.
Skapa konto

eller kan minskningen utav koleldning ha något att göra med utbyggnaden av sol- och vindkraft?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur blir kostnaden för vind jämfört med kärnkraft om man nuvärdesberäknar ersättningsvindkraftverken som behövs för att motsvara kärnkraftsverkens livslängd?

Sen har man kraftverken som behövs när det inte blåser eller är lite extra kallt. Behöver man bygga nya får det ju väldigt dålig lönsamhet då de så sällan får köra, utan mest vara backup. Då får man jämföra ett kärnkraftverk med 2 - 3 stycken plus backupkraft när gamla kol/gaskraftverk eller vattenkraftverk inte räcker till längre.
Jag orkade inte göra några mer avancerade beräkningar, så när jag sa att vindkraft troligen inte är där heller än så körde jag bara en enkel höftning på halva livslängden och 40% årsverkningsgrad. Så typ 1274 * 2 / 0,4 = 6370.

Dock tror jag kostnaden i Sverige är lite under världssnittet. Senast jag kollade priser så var prisuppgiften ca 75 miljoner SEK för att bygga ett verk på 6,5 MW. Det är ca $1100/MW.

Sen finns det en massa andra hänsyn som gör det komplicerat. Det är ju inte helt ovanligt att ha gasverk för elproduktion+fjärrvärme, och det förändrar ekonomin. Backup behövs ju i vilket fall, speciellt om man har verket för fjärrvärmeproduktion.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men jag kan utveckla mina tankar lite grann, även om jag bara höftade lite från början.

Vill man ha ett litet elsystem med stabil leveransförmåga (och man inte har tillgång till exempelvis vattenkraft) behöver man fossilkraft. Det går idag inte att bygga stabila system utan kärn- vatten- eller förbränningsverk, så man börjar rimligen med ett kol-, olje- eller gaskraftverk.

Vill man sen helst ha vind- eller solkraft får man bygga det också – det går inte att bara ha detta om kravet är kontinuerlig ström.

Så för fossilkraften behöver vi räkna på den fasta kostnaden för fossilverket, plus den rörliga. För vindkraft får msn räkna den fasta kostnaden för vindkraftverket och fossilkraftverket samt den rörliga för vindkraften (plus stödtjänster).

Skalar vi upp det här kommer det finnas många tillfällen då vindkraft kan tillföras billigt på marginalen, men den är då fortfarande beroende av den baskraft den emellanåt ersätter.

Jag vet att flera stör sig på när jag säger att fossilkraft är billig, men jag har ännu inte sett några övertygande argument emot, i synnerhet inte på systemnivå och/eller i fattiga länder där man bryr sig rätt lite om externaliteterna.
jahaja, jag uppfattade diskussionen som den gällde kostnaden för att köra fossilgas som spets "när det inte blåser"

sen behöver vi idag då stora generatorer för ett stabilt elnät – det behöver i och för sig inte vara fossilt (ca 60% av världens elproduktion) eller nukleärt (ca 10%), utan kan även vara vattenkraft eller biobränslen (sammanlagt 18%)

ska man skapa ett elsystem för ett helt oexploaterat land Utopia får man givetvis räkna på hela kalaset med alla ingående komponenter – men idag har vi 60% fossil produktion i världen som i huvudsak är en sunk cost och där ny, tillkommande förnybar elproduktion i EU, men även Kina (om vi litar på IEAs siffror) har en lägre kostnad (inklusive sina anläggningskostnader) än att elda kol och gas i redan avskriva fossilkraftverk

K krfsm skrev:
Jag tycker att extrapolering av data utifrån siffror för 2022 (där även Asien-priserna drogs med upp) är suspekt. De kan förvisso har extrapolerat korrekt, men man kan notera att exempelvis Dutch TTF har ungefär halverats sedan rapporten släpptes, medan Henry Hub ligger ungefär lika (den gick ner tidigare och till lägre nivåer).

Så är gas dyrare att köra? Ja, självklart. Men byggkostnad och kapitalkostnaderna det drar med sig spelar också roll och byggkostnaden är låg för gas i förhållande till vad det ger. Jag har inte hittat aktuella byggkostnader, men några år gamla (pre-pandemin) låg i häradet $1000/MW för vad jag antar är USA.

Vindkraft är nu på liknande siffror med $1274/MW för 2022, men då får man ha i minnet att vindkraftverk har kortare livslängd och lägre årsverkningsgrad.

För nyligen byggda kärnkraftverk ligger dessa förstås mycket högre - ca $7500/MW för OL3 om man räknar in Arevas kostnader, vilket förstås inte har en chans att slå gas i totalkostnader. I den här presentationen (också pre-pandemin) beskriver Christer Dahlgren från GE hur kärnkraft kan konkurrera med gas prismässigt vid en byggkostnad under $2500/MW, vilket stämmer någorlunda rimligt med USA-siffrorna i din graf.

Dvs gentemot gas kan kärnkraft konkurrera vid ungefär dubbla byggkostnaden, och då borde vindkraft kunna ha tre- till fyrdubbla byggkostnaden (sett med USA-siffrorna igen). Jag tror ingendera är där än. Däremot slår förstås vind gas i EU, även med lägre gaspriser.
jag utgår från att detta var avsett för mig även om citeringen blev lite sned

jo, IEAs siffror för 2022 kan man ju misstänka är lite knepiga då vi hade krig i Europa då, så jag tog och kikade i World Energy Outlook 2019, långt innan Putin hade dragit igång det storskaliga anfallskriget, och innan någon kunde stava till covid

samma graf som tidigare, men uppgifterna hämtade från 2019-rapporten som då satte värden på 2018 och 2040:
Stapeldiagram visar rörliga kostnader för kraftslag i EU, USA, Kina och Indien för 2018 och 2040.
Skapa konto

några år tillbaka i tiden var det överlag lägre prisnivåer på fossilt, men också högre på sol- och vind

för EU verkar de inte ha inkluderat kostnader för utsläppsrätter, så där är skillnaden extra stor

• Gilla
djac
  • Laddar…
harka harka skrev:
några år tillbaka i tiden var det överlag lägre prisnivåer på fossilt, men också högre på sol- och vind

för EU verkar de inte ha inkluderat kostnader för utsläppsrätter, så där är skillnaden extra stor
Utsläppsrätterna var riktigt billiga då - åtminstone i början på 2018. Ca €8/ton i början av året och ca €20/ton i slutet. Så det borde väl bli någonstans i häradet €7-8/MWh producerad el i utsläppsrätt. Jämfört med senaste noteringen €65/ton eller snittet runt €80/ton under 2022.

Gaspriset var rätt så spritt då också, med Asien tydligt över EU och så USA i botten som alltid. Så det ser rimligt ut med de siffrorna.
Graf som visar naturgaspriser i USA, EU och Asien över tid, toppar under 2022.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Kyler moderna reaktorer med grafit?
Har det hänt några olyckor vid moderna reaktorer i väst där människor dött pga strålning? gäller även väldigt stora vågor nära förkastingsklyftor.
Om reaktorer står i väst eller öst är ointressant - strålning vid eventuellt haveri följer inga gränser. Dödsfall pga utsläpp vid haveri vid Chernobyl var 2+ 28 av akut strålsjuka direkt samt ca 30 av cancer närmaste tiden efter. Hur många ytterligare döda pga strålningen i framtiden kommer sannorlikt aldrig kunna eller vilja fastslås.
Vid Fukoschima-haverierna dog en (1) av lungcancer orsakad av strålning. Dessutom uppges över 2000 döda efteråt av katastrofrelaterade andra orsaker som stress, självmord i samband med evakuering av omkringliggande områden.
Sen kan en anläggning anses vara hur dj..a "säker" som helst om som t.ex. idioter som ryssar börjar beskjuta dem i krig.

Dina siffror på folk som dött till följd av haverier på kärnkraftsanläggningar bör jämföras med folk som dött pga andra energislag.

Sedan bör man ha i minnet att Chernobyl-olyckan blev en smula exceptionell pga en osedvanligt korkad reaktorkonstruktion, en massa misstag varav en del betingade av kultur och styrning, mörkläggning. Dessa reaktorkonstruktioner har över tid avvecklats och finns i princip inte idag.

Fukushima, tragiskt förlopp av andra anledningar med främst miljömässiga konsekvenser, men det finns inte många reaktorer idag som ligger i jordbävningshotade områden och med den låga säkerhetsnivå som gällde för reservkraft osv.

Att skydda kraftanläggningar mot militära angrepp är extremt viktigt, detta oavsett om det handlar om kärnkraft eller andra energikällor. Vi har ju sett exempel från ryssarnas angrepp mot Ukraina där de har äventyrat säkerheten i en mycket stor kärnkraftsanläggning, extremt allvarligt givetvis. Det är tyvärr bara att konstatera att om en stormakt får för sig att ställa till med riktigt jävelskap så finns det många möjligheter, krascha kärnkraftverk, smälla av litet kärnvapen, etc.

Frågan är hur sannolikt detta är att någon stormakt typ Ryssland skulle gå denna väg, mot bakgrund av väntade konsekvenser av tilltagen. Min gissning: extremt låg sannolikhet.

Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
harka harka skrev:
har du några belägg för det du skriver?
någon kvantifiering kring hur mycket flyttade industrier bidrog med?

för du menar att minskningen i koleldning beror på en minskad elförbrukning därför att industrier har flyttat...

lite märkligt då att elförbrukningen steg 2023 jämfört med 2022 – då borde ju koleldningen öka:
[bild]

eller kan minskningen utav koleldning ha något att göra med utbyggnaden av sol- och vindkraft?
Elförbrukningen minskade 2023 jämfört med 2022.

https://www.cleanenergywire.org/news/german-energy-consumption-falls-2023-and-it-co2-emissions

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.