F fribygg skrev:
...eftersom den havsbaserade vindkraften icke förmår att bära sina egna kostnader...
om du inte tror på havsbaserad vindkraft därför att den visar röda siffror vid säg produktionskostnader på 80 öre/kWh – vilken färg tror du siffrorna har för anläggningar som producerar el till en kostnad av säg 130 öre/kWh? 🤔

harka harka skrev:
jag kikade på dansk havsvindkraft – år 2020 såg kapacitetsfaktorn ut att där ligga på 42 %, men en rätt stor andel är tio-tjugo år gamla kraftverk med lägre höjd och gissningsvis mer kustnära läge, än de parker som ligger på den svenska regeringens bord för avgörande
Är det då fel att säga att kapacitetsfaktorn är ungefär dubbelt så hög på kärnkraft som på vindkraft?

L Leif i Skåne skrev:
Lägger man in kostnaden för elnätet så är totalkostnaden 3 ggr högre för vindkraften jämfört med kärnkraft.
har du en referens på att det förhåller sig på det viset?

L Leif i Skåne skrev:
Det stora problemet är att vindkraften matar in effekt i lokalnäten med låg spänning...
vindkraften matar inte till lokalnätet (om vi tittar bortom enskilda lantbrukares vindsnurra på gården) – det normala är att parkerna matar in ström i regional- eller stamnätet, så varför ditt prat om om "strömmen går baklänges i transformatorn i loaklnätet"? hur kan det vara "det stora problemet"?

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
under många år hade Barsebäck verken världen högsta tillgänglighet samma som OL1-2 har idag!
så det säger du?
Diagram visar Barsebäck reaktorers kapacitetsfaktor mellan 1975 och 2005. Fluktuationer över tid; datakälla anges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det var knappast världsklass... men Skånerekord? jovisst

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den kostade ju 60 miljarder! Det var vad fransmännen sålde den för. Svårt att kalla det gör en reklamuppgift när det är vad kunden faktiskt betalade.
Nu var det då Siemens-Areva som levererade OL3.
https://svenska.yle.fi/a/7-10032901
samt
https://www.enerdata.net/publicatio...nuclear-project-completion-terms-finland.html
Måhända en olöslig kulturkrock att förena tyska och franska intressen?

Siemens drog sig ur kärnkraft när Energiewende på allvar satte igång och Areva finns väl inte längre och är franska Framatom numera.

F fribygg skrev:
Är det då fel att säga att kapacitetsfaktorn är ungefär dubbelt så hög på kärnkraft som på vindkraft?
nej, det är en hyfsad approximation – i jämförelsen havsvindkraft - kärnkraft – medan kapacitetsfaktorn för vindkraft på land är lägre

men kapacitetsfaktorn är bara en del i det hela – globalt är det solkraft som byggs ut snabbast av alla elproduktionsformer men har en kapacitetsfaktor på bara runt 10% (kanske upp mot 15% i mer gynnsamma länder), men är ändå oerhört eftertraktad och ekonomisk

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
blykalla tänker att deras ska kunna köras nonstop i 25 år
är det fortfarande så med Blykalla att de tänker sig att de aldrig ska göra något bränslebyte? utan att efter 25 år kasseras hela reaktorn med gammalt bränsle och allt

jag vill minnas att jag hörde honom förklara det så i någon intervju för några år sedan – men jag kan ha hört i syne, eller att konceptet har förändrats därefter

Kapacitetsfaktorn är intressant ur ett perspektiv av vad installerad kapacitet ger totalt för energi över året. Men när man planerar för revisioner och nertid för kärnkraft så görs det under perioder med låg last så att det inte finns någon risk för effektbrist, och så få reaktorer som möjligt är nere samtidigt.

Således är det fullt möjligt att få 100% kapacitet ur kärnkraften under de månader där vi är värst utsatta.

Jämför det med vind som kan ge ett fåtal % av dess kapacitet under flera dagar. när vi behöver det som mest Och sol som ger i princip 0 under hela vintern.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
harka harka skrev:
är det fortfarande så med Blykalla att de tänker sig att de aldrig ska göra något bränslebyte? utan att efter 25 år kasseras hela reaktorn med gammalt bränsle och allt

jag vill minnas att jag hörde honom förklara det så i någon intervju för några år sedan – men jag kan ha hört i syne, eller att konceptet har förändrats därefter
Ja, det verkar fortfarande vara designkonceptet.
Det är ibland 25år, ibland 30 år, ibland 25-30 år, men fortfarande 2023 kommer det nya artiklar om konceptet.

https://www.tn.se/naringsliv/34521/glom-elen-har-ar-framsta-fordelarna-med-sma-reaktorer/
https://www.energinyheter.se/20221027/27649/blykalla-vadrar-morgonluft
https://www.cowi.se/om-oss/nyheter-...amtidens-resurseffektiva-karnkraftsproduktion
https://www.energi.se/artiklar/2021/maj-2021/stora-forhoppningar-pa-smaskalig-karnkraft/

• Gilla
harka
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Kapacitetsfaktorn är intressant ur ett perspektiv av vad installerad kapacitet ger totalt för energi över året. Men när man planerar för revisioner och nertid för kärnkraft så görs det under perioder med låg last så att det inte finns någon risk för effektbrist, och så få reaktorer som möjligt är nere samtidigt.

Således är det fullt möjligt att få 100% kapacitet ur kärnkraften under de månader där vi är värst utsatta.

Jämför det med vind som kan ge ett fåtal % av dess kapacitet under flera dagar. när vi behöver det som mest Och sol som ger i princip 0 under hela vintern.
Vind ger fantastiskt mycket de timmar elpriset är negativt, vilket borde vara ett skäl att inte investera i ny vindkraft.

tommib
Ja, SEALER är intressant av många skäl. Om man kan göra som Wallenius säger och producera reaktorerna på löpande band är det något som kan driva ner kostnaderna rejält. Det är också lättare när man inte behöver bygga enorma reaktortankar, något som få tillverkare klarar idag om jag förstått det hela rätt. Konceptet med många reaktorer är också intressant apropå detta med bortfall. Tappar man en 55 MWe reaktor av 40 påverkar det inte så mycket. Samtidigt ökar eventuellt den mekaniska komplexiteten.

Reaktorer som körs i 25-30 år på en bränsleladdning är inget konstigt alls, det är standard på ubåtsreaktorer. Dessa körs dock vanligen på HEU (i ligan 95% i startladdning) vilket man sannolikt inte vill släppa ut på den civila marknaden. Även 12% är lite läskigt ur proliferationssynpunkt men jag kan för lite om urannitrid kontra UF6 och möjligheterna till att vidareanrika bränslet för att egentligen ha en åsikt i den frågan.

• Gilla
harka
  • Laddar…
tommib
harka harka skrev:
nej, det är en hyfsad approximation – i jämförelsen havsvindkraft - kärnkraft – medan kapacitetsfaktorn för vindkraft på land är lägre

men kapacitetsfaktorn är bara en del i det hela – globalt är det solkraft som byggs ut snabbast av alla elproduktionsformer men har en kapacitetsfaktor på bara runt 10% (kanske upp mot 15% i mer gynnsamma länder), men är ändå oerhört eftertraktad och ekonomisk
Kapacitetsfaktorn, som alltså inte säger allt, kan mycket väl vara 10-15% på solkraft men om man råkar bo i ett land där effektbehovet följer solen (t.ex. varma länder med mycket AC) så funkar det toppen.

Solpaneler är extremt tilltalande eftersom de är i stort sett underhållsfria. De behöver spolas av lite då och då. Invertern kanske måste bytas ut pga komponenter som säger upp sig (elektrolytkondensatorer, jag tittar på er) men i övrigt finns där inget att underhålla. Vind har stökiga turbiner med rörliga delar och sånt som kan gå sönder.

I ett land som Sverige, med störst energibehov på vintern när det är mörkt, är solpaneler i stor skala mest ett problem. Se t.ex. Danmark och deras nyupptäckta problem med att en producent på 100 MW tillkommer och faller ifrån beroende på var molnen för tillfället befinner sig. Någon effekt att tala om när vi behöver den producerar solpanelerna inte. I nischapplikationer har de så klart sin plats och om man kan få avsättning för slumpkraften på något sätt, t.ex. genom produktion av elektrobränslen eller något annat användbart, är solpaneler absolut ett alternativ även här men för ren elproduktion bör de absolut inte subventioneras i mitt tycke. Större parker borde även tvingas delta i balansmarknaden och inte bara förutsätta att de kan mata ut all el när de vill och inte alls nästa timme.

Min åsikt är alltså att ska svenska pengar bekosta solpaneler är det mer effektivt att bygga dem i t.ex. Afrika som bistånd.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Solpaneler är extremt tilltalande eftersom de är i stort sett underhållsfria. De behöver spolas av lite då och då. Invertern kanske måste bytas ut pga komponenter som säger upp sig (elektrolytkondensatorer, jag tittar på er) men i övrigt finns där inget att underhålla.
Och, de kan sättas på tak så knappt något ändras i landskapsbilden.
Skulle 1/4 av all takyta i Sverige täckas av solpaneler så skulle det kanske motsvara hela Sveriges elförbrukning (OBS, jag vet inte alls, men så många kvm borde ju bli en otrolig massa TWh. Men som vi redan sagt om solceller, väldigt varierande produktion, i ett för Sverige i stort sett ganska felaktig match mot förbrukning).

Men det är åtminstone en stor fördel med den tekniken, att den knappt behöver inverka på landskap och arkitektur osv.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vind ger fantastiskt mycket de timmar elpriset är negativt, vilket borde vara ett skäl att inte investera i ny vindkraft.
jo, det är ju ett samband som känns intuitivt – men jag ser verkligen inte så mycket utav den i utfallen

för några månader sedan gjorde jag denna grafik:

Fyra diagram visar vindkraftens värde för olika SE-zoner i Sverige.
Skapa konto

varje punkt i graferna motsvarar en timme – med elområdets vindkraftsproduktion på x-axeln och elproduktionens ekonomiska värde på y-axeln

tittar vi exempelvis på SE2 där den största produktionen ligger, och om vi antar att all den producerade elen säljs för Nordpool-priset under aktuell timme, så snittade intäkterna från produktionen cirka 570 kSEK i timmen i SE2 under perioden januari-september i fjol

vid riktigt hög vindkraftproduktion, säg en generatoreffekt på 4-5000 MW, så var inte intäkterna varken särdeles låga eller negativa – snarare att intäkterna låg typiskt tre gånger högre (1.5 MSEK/timme) än genomsnittet

(lågt pris) gånger (stor produktion) ger fortfarande en rejäl avkastning

• Gilla
djac
  • Laddar…
J JockeHX skrev:

Jämför det med vind som kan ge ett fåtal % av dess kapacitet under flera dagar. när vi behöver det som mest
nu är förvisso "när vi behöver det som mest" lite ospecat och kan tolkas betyda lite olika saker

men om vi tittar på elproduktionen när vi behöver den som allra mest, under topplasttimmen – timmen med årets högsta elförbrukning – så har det sett ut så här historiskt:
Graf som visar elproduktion från kärnkraft, vattenkraft, vindkraft under toppbelastningstimmarna i Sverige, 2004–2022.
Skapa konto

för årtalen/punkterna i grafen:
– vindkraften har legat på i genomsnitt 28% (ganska nära sitt årsgenomsnitt)
– vattenkraften har legat på i genomsnitt 67% (klart över sitt årsgenomsnitt, runt 50%)
– kärnkraften har legat på i genomsnitt 90% (över sitt årsgenomsnitt, men inte heller 100%)

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.