8 465 läst ·
83 svar
8k läst
83 svar
“Vi kollar inte Hemnet längre”
Allmän visning skulle jag gärna slippa, jag har bara handlat fastigheter så har sluppit vara i andra ändan.Intet skrev:
Mitt första hus var 2009 då det var "skralt" med pengar hos folk och utlånare, säljarna hade 5 visningar där jag var den enda som la bud och tog det för deras "lägsta underpris annars skulle de bo kvar pris".
Jag ser Booli som en bra tjänst. En fin service egentligen, att samla ihop länkar till alla otaliga mäklares annonser. Även till de bostäder där säljarna valt att inte betala för att synas på Hemnet.
Skulle gärna se fler sajter som Booli. Varför inte en "Biili" 😀 där bilannonser från landets alla bilförsäljares egna sajter samlas på ett ställe.
Skulle gärna se fler sajter som Booli. Varför inte en "Biili" 😀 där bilannonser från landets alla bilförsäljares egna sajter samlas på ett ställe.
Vad tror du hade hänt om ni haft med pris? Åtminstone jag skrollar förbi om det saknas prisindikation. Tror inte jag är ensam om det…13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Läser du inte svaren du får i trådarna eller har du redan hunnit glömma?Nissens skrev:
I din kommun verkar det vara vanligt med "snart till salu" utan pris, i min kommun har majoriteten pris redan från början, vilket även vi hade.
Det beror nog helt på mäklaren (och säljarens) strategi. Förekommer en hel del annonser utan begärt pris i vissa områden, i ett område i en annan del av landat ser jag det sällan. Antagligen därför att de båda marknaderna är olika. Det förstår mäklarna.Nissens skrev:
Låter rätt märkligt. Sannolikt missar man potentiella köpare när man inte ger någon dom helst prisindikation. Jag lär inte vara den enda potentiella köparen som skrollar vidare när prisindikation saknas.S Snurrespratt skrev:
Det förstår en kompetent mäklare. 😊
Man kan å andra sidan missa andra potentiella köpare genom att ge en prisindikation.Nissens skrev:
Det förstår en kompetent mäklare.
DN har en artikel om Hemnet, Booli etc. idag: https://www.dn.se/ekonomi/hemnet-tappar-mark-fler-bostader-saljs-utanfor-plattformen/
Ur artikeln:
– I dag säljer vi ungefär 35 procent av bostäderna utanför Hemnet. År 2023 var det mindre än 10 procent, säger Ulrica Hedman, vd på Fastighetsbyrån som är Sveriges största mäklarkedja.
Då skulle jag uppskatta att cirka 65 procent av Fastighetsbyråns bostäder finns på Hemnet och cirka 100 procent finns på Booli.
Ur artikeln:
– I dag säljer vi ungefär 35 procent av bostäderna utanför Hemnet. År 2023 var det mindre än 10 procent, säger Ulrica Hedman, vd på Fastighetsbyrån som är Sveriges största mäklarkedja.
Då skulle jag uppskatta att cirka 65 procent av Fastighetsbyråns bostäder finns på Hemnet och cirka 100 procent finns på Booli.
En inkompetent mäklare möjligen. 😂😂W Weimik skrev:
Annars är det en klassiker i butiker där man inte märker upp varorna med priser, då kan de uppge olika priser till varje kund efter hur betalningsförmågan ser ut att vara för den kunden. Detta är väl inte tillåtet i Sverige.
Tror dock inte att mäklare ägnar sig åt lurendrejeri som detta?
Redigerat:
Inte alls. Handlar mest om det dyrare segmentet . Bevisligen fungerar det för både säljare och spekulanterNissens skrev:
Hur menar du? Det finns bevisligen en massa mäklare som lägger ut objekt utan pris och det finns inget som tyder på att det är vare sig otillåtet eller otillåtet.Nissens skrev:
En inkompetent mäklare möjligen. 😂😂
Annars är det en klassiker i butiker där man inte märker upp varorna med priser, då kan de uppge olika priser till varje kund efter hur betalningsförmågan ser ut att vara för den kunden. Detta är väl inte tillåtet i Sverige.
Tror dock inte att mäklare ägnar sig åt lurendrejeri som detta?
Du som är insatt i marknadsföring i övrigt måste väl veta att det är vanligt att företag inte annonserar sina priser öppet?
Osäker på vad som gäller vanliga butiker. Är det lag på att butiker måste ha pris på sina varor?
Nja, knappast bevisligen. Att det blev sålt bevisar ingenting. Det behövs jämförelser.S Snurrespratt skrev:
Och varifrån har du fått att det handlar om ”det dyrare segmentet”? De jag får i mina bevakningar utan prisindikation ser sällan ut att vara i de dyrare segmenten…