Nissens Nissens skrev:
Fast det stämmer inte att priset står på objekten som är ”snart till salu” på Booli. Priset står aldrig med på dom, vilket är lite störande.

Mäklare blev tvingade att uppge priser på alla objekt för några år sedan, man undrar ju om det inte gäller längre?
Aldrig?

I Trelleborg saknar 3 av 27 villor som är "snart till salu" pris, dvs 24 av 27 har ett pris.

Edit: kollade lite snabbt på villor i Göteborgs kommun, där verkar det vara betydligt vanligare att det inte angivet pris.
Då förstår jag mer din frustration.

• Gilla
Victor Carlberg och 3 till
  • Laddar…
Nissens
W Weimik skrev:
Det är i och för sig likadant på Hemnet och deras ”Kommande”. Där finns det massor av objekt utan pris.

De var inte tvungna att uppge priser tidigare heller. Man kan ju konstatera att även uppgivna utgångspriser ofta har varit lite störande sett till de faktiska slutpiserna så den här utvecklingen kanske bara är en följd av att mäklarna helt enkelt inte vet vad priset kan tänkas bli.
Min poäng är att det står fel i artikeln om det.

Är rätt säker på att det kom krav på utgångspris för ett bra tag sedan, men det kan ju vara ändrat…

Nissens Nissens skrev:
Det som står i artikeln är ju bara en mäklares beskrivning av hur just den mäklaren och dennes kollegor gör.
Nissens Nissens skrev:
Är rätt säker på att det kom krav på utgångspris för ett bra tag sedan, men det kan ju vara ändrat…
Jag är skeptisk. Däremot har det väl kommit allt större krav på att eventuellt uppgivet pris ska vara på motsvarande nivå som slutpris och det har nog också bidragit till mäklarnas påfund att helt utelämna priset.

13th Marine 13th Marine skrev:
Har du hittat nått som bara fanns på Hemnet? 🤔
Näää

Fanns inte alls eller bara under fel kategori?
Fanns inte alls, det var i en liten kommun där man lika gärna kan söka alla kategorierna på en gång

Kalle B Kalle B skrev:
Fanns inte alls, det var i en liten kommun där man lika gärna kan söka alla kategorierna på en gång
Intressant, udda mäklare?
För Booli plockar ju normalt sett upp allt som finns på mäklarnas hemsida.

Intressant, udda mäklare?
För Booli plockar ju normalt sett upp allt som finns på mäklarnas hemsida.
Minns inte viljen mäklare det var. Jag letade efter den på booli för att det är lätt att se vad den såldes för sist där men den kom aldrig. Såldes och försvann från hemnet för ett par veckor sedan så krånglig att hitta fram igen nu

Jag är mer förvånad över att folk vill bo i Malmö än nått annat. Jag har fortfarande hemnet i muskelminnet sedan 00-talet 😚

• Gilla
  • Haha
RolfRolf och 2 till
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:

Det har aldrig funnits krav på det.

/Krille

Q
T tompaah7503 skrev:
Sålde två hus för runt 10-12 år sen, då var Hemnet-avgiften 600 kr.
Man kan ju undra vad i Hemnet blivit 25 gånger bättre eftersom det nu kostar 15.000 kr för en annons.
Appen har tydligen inte blivit 25 gånger bättre.
Men 10 gånger fler nerladdningar av Hemnets app än Boolis.

• Screenshot_20260526_205705_Google Play Store.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
På booli hamnar ju alla mäklares annonser, men lik förbaskat går jag in på hemnet för att försäkra mig om så man inte missar en fastighet
Jag tror att man kan ta påståendet i artikeln med en nypa salt. Min gissning är att merparten (även de intervjuade i artikeln) som är på jakt efter bostad tänker och gör precis som du.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
I artikeln står det att de bevakar samma områden, men bilden ser ut så här. Känns inte som siffrorna är jämförbara om bilden är de faktiska områdena.

1780146851757.png
Skapa konto

B
Redaktionen Redaktionen skrev:
Det är bara de svårsålda bostäderna som hamnar på Hemnet, menar Ludvig. När han och Amanda letar bostad i Malmö börjar de varje morgon på Booli, inte på Sveriges största bostadssajt.

Du kan läsa blogginlägget här: “Vi kollar inte Hemnet längre” - unga bostadsköparna hittar bostaden på Booli
Det var det dummaste jag hört! Booli är ju ingen sida som man själv lägger upp på, dom går ju in hos varje mäklare och delar de objekt som ligger på mäklarnas sidor vilket jag som husägare vid försäljning inte gillade alls. Om mitt hus ligger som kommande hos mäklaren, så är det också bara där jag vill ha den! Vill jag ha den nån annanstans så vill jag välja det själv! Inte att Booli snor från andra sidor utan medgivande och sen använder annonserna som om det vore deras egna!
Och svårssålt eller inte har inte ett jota med Hemnet att göra, däremot jobbar mäklarna på ett annat sätt idag med egna köpar- och säljarlistor för att själva matcha ihop rätt person med rätt objekt, mot hur dom gjorde förr

Redigerat:
A ajn82 skrev:
I artikeln står det att de bevakar samma områden, men bilden ser ut så här. Känns inte som siffrorna är jämförbara om bilden är de faktiska områdena.

[bild]
Det är möjligt att apparna inte sätter gränserna för de olika stadsdelarna exakt lika. Vi kan jämföra villor till salu i Lomma kommun just nu istället. 22 på Hemnet och 47 på Booli.

IMG_4107.png
Skapa konto

IMG_4106.png
Skapa konto

• Gilla
henke71
  • Laddar…
B Bexit skrev:
vilket jag som husägare vid försäljning inte gillade alls. Om mitt hus ligger som kommande hos mäklaren, så är det också bara där jag vill ha den!
Du vill alltså inte att annonsen når så många potentiella köpare som möjligt? Varför vill du inte det?

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.