16 881 läst ·
131 svar
17k läst
131 svar
Vi behöver en tv till nedre våningen. Hustrun rejält sjuk
Vi kanske pratar om olika saker?possum77 skrev:
En VHS-spelare har en tuner för analoga signaler. Det är mycket länge sedan de analoga TV-utsändningarna släcktes ned i Sverige. Alltså behöver man en digitalbox xom ansluts till VHS-spelaren. Förutom att detta innebär krångel med ytterligare en apparat och ytterligare en fjärr så är digitalboxar rätt svåra att få tag på i nuläget.
Om du bara vill kunna spela in så finns det ju digitalboxar för ca 500kr som kan spela in direkt till USB, om du vill skippa VHS.
Så digitalboxar är väl inget problem att köpa i dagsläget, eller missar jag något?
Vi får det inte att fungera med kommande anslutning av tv på nedanplanet.O skrev:
Tv uppe går via ANTENN FÖRSTÄRKARE PÅ OVANVÅNINGEN..FUNGERAR PERFEKT
Från samma antennförstärkare går kabel till ovansidan. kabeldosan nere.
Från samma kabeldosa nere så har vi testat koppla in en låne - TV från vänstra sidan av dosan.
Men det funkar inte.
Vi fattar inte .Det är också synd Trist att vi inte kan kolla utgående kabel från antennförstärkaren.
Vi skulle också vilja kolla in- och utgående kabel till från kabeldosan. Om det finns effekt, eller vad man nu skall kalla det.
Finns det verkligen inte någon metod att kolla det ?
Det kanske halt enkelt har blivit så att kabeln på utsidan mellan ovanvåning och nedanvåning är trasig internt .Om man kunde kolla det så är det ju lika bra att lägga ner..
KAN MAN INTE HELLER KOLLA LEDNINGEN UT FRÅN FÖRSTÄRKAREN TILL TV OVANVÅNINGEN
JAG BIFOGAR EN ENKEL SKISS PÅ HUR VÅRT SYSTEM SER UT.
Tacksam för tips
Axelman
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
Här kan du söka efter certifierade tv-tekniker som kan hjälpa dig. Sökning efter ort.axelman skrev:
Vi får det inte att fungera med kommande anslutning av tv på nedanplanet.
Tv uppe går via ANTENN FÖRSTÄRKARE PÅ OVANVÅNINGEN..FUNGERAR PERFEKT
Från samma antennförstärkare går kabel till ovansidan. kabeldosan nere.
Från samma kabeldosa nere så har vi testat koppla in en låne - TV från vänstra sidan av dosan.
Men det funkar inte.
Vi fattar inte .Det är också synd Trist att vi inte kan kolla utgående kabel från antennförstärkaren.
Vi skulle också vilja kolla in- och utgående kabel till från kabeldosan. Om det finns effekt, eller vad man nu skall kalla det.
Finns det verkligen inte någon metod att kolla det ?
Det kanske halt enkelt har blivit så att kabeln på utsidan mellan ovanvåning och nedanvåning är trasig internt .Om man kunde kolla det så är det ju lika bra att lägga ner..
KAN MAN INTE HELLER KOLLA LEDNINGEN UT FRÅN FÖRSTÄRKAREN TILL TV OVANVÅNINGEN
JAG BIFOGAR EN ENKEL SKISS PÅ HUR VÅRT SYSTEM SER UT.
Tacksam för tips
Axelman
https://cant.se/sök-installatör-42729139
Om man misstänker att kabeln mellan antennförstärkaren och uttaget på nedre våningen är felaktig går det att kontrollera ganska enkelt med hyfsad säkerhet. Jag skulle koppla loss kabeln i bägge ändar. Noga kontrollera att skärmen och mittledaren inte har kontakt i någon ände. Resistansmäta mellan skärm och mittledare i en ände av kabeln och då förvänta mig i det närmaste oändlig resistans. Sedan koppla ihop skärm och mittledare i den andra ändan och mäta på samma sätt. Då bör resistansen vara mycket låg.axelman skrev:
Får man resistansvärden enligt ovan skulle jag säga att kabeln med hög sannolikhet är OK.
Edit: Två på den bollen men jag uteslöt även råkortis i kabeln, vilket i och för sig knappast är så sannolikt men inte helt omöjligt om den exempelvis är genomspikad....
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Kabeldosan är egentligen en splitter som ska dela signaler åt två håll, prova att koppla samman mittledarna med varandra och skärmana med varandra
Funkar inte det så ta in en tekniker som kan utröna om det finns signal från förstärkaren i den kopplingen som Du beskriver
Funkar inte det så ta in en tekniker som kan utröna om det finns signal från förstärkaren i den kopplingen som Du beskriver
Funkar låne-TVn uppe?
Säkerställ att tv fungerar i uttaget på ovanvåningen. Koppla in tv på ovanvåningen, gör en kanalsökning och sparar kanallistan. Ta sedan ner tv till bottenvåningen och testa.
Att en antennkabel fysiskt går sönder är ovanligt skulle jag säga. Det är en rätt rejäl kabel med skärm och kraftig innerledare. Du kan inte mäta antennsignalen med något enkelt instrument, det kräver specialgrejor för att få ett vettigt och säkert resultat
Jag avråder från inomhusantenn i ditt område. Det kräver mycket pyssel med justering för att hitta en fungerande plats där signalen är tillräcklig. Det ger dig ännu mer problem och huvudbry. Utomhus funkar dom bättre.
I kabeldosan, lägg antennkablarna parallellt, innerledare till innerledare, ytterskärm till ytterskärm, testa.
Att en antennkabel fysiskt går sönder är ovanligt skulle jag säga. Det är en rätt rejäl kabel med skärm och kraftig innerledare. Du kan inte mäta antennsignalen med något enkelt instrument, det kräver specialgrejor för att få ett vettigt och säkert resultat
Jag avråder från inomhusantenn i ditt område. Det kräver mycket pyssel med justering för att hitta en fungerande plats där signalen är tillräcklig. Det ger dig ännu mer problem och huvudbry. Utomhus funkar dom bättre.
I kabeldosan, lägg antennkablarna parallellt, innerledare till innerledare, ytterskärm till ytterskärm, testa.