Jag köpte ett badkar av en firma i Borås. Två månader senare hör de av sig och säger att det gett mig fel pris, det ska vara 2500:- extra på priset, alltså 11.000 istället för 9500:-.
Jag kollade med min konsumentvägledare som säger att jag handlat i "ond tro" eftersom varan var vesäntligt mycket billigare.

Bara att slanta upp alltså.

I detta fallet när priset är 10% av det riktiga är det ju ännu mer ond tro.

Kave skrev:
Jag köpte ett badkar av en firma i Borås. Två månader senare hör de av sig och säger att det gett mig fel pris, det ska vara 2500:- extra på priset, alltså 11.000 istället för 9500:-.
Jag kollade med min konsumentvägledare som säger att jag handlat i "ond tro" eftersom varan var vesäntligt mycket billigare.

Då har din konsumentvägledare ett stort problem med LSD. Så länge att det inte är ett orealistiskt pris har du handlat i god tro. 1500 billigare är inte orealistiskt!

Redigerat:
screamin-daemon skrev:
Då har din konsumentvägledare ett stort problem med LSD. Så länge att det inte är ett orealistiskt pris har du handlat i god tro. 2500 billigare är inte orealistiskt!
Helt rätt screamin daemon. Fullkomligt löjligt att kan inte skulle kunna köpa något ca 20% billigare och därmed inte vara i god tro angående priset.

Inte för det spelar så stor roll kanske, men 11.000 minus 9.500 får jag till 1.500...

Det där lät mer som att det var firman som blåste dig. Prisskillnaden var helt inom felmarginalen, så din konsumentvägledare verkar också vara helt ute och resa.
Du kunde åtminstone avböjt köpet. Men det är ju goa pengar firman får in. 1500 extra bara. De kanske gör så med alla kunder.

Hørtes utrolig frekt ut å ringe to måneder etterpå at man har kjøpt det og si det var for billig.......

Når de ikke har bedre kontroll på prisene, og oppdager feilen først etter to måneder, da hadde jeg nekta å betalt uansett.

Etter to måneder er det vel montert, så da er det vel nesten vanskelig å si du ikke skal ha det når det koster så mye.

Visse foretag må ta innover seg at driter dem seg ut, får dem ta regninga.

jag köpte en nikon coolpix digitalkamera en gång, på websidan stod det i produktbeskrivningen att del levererades med laddare och laddbara batterier. när den kom så var det inte med. efter två påstötningar till företaget så lovade dom att fixa det, vilket dom åxå gjorde, men dom försökte slira på det.
en annan gång köpte jag en skrivare och en digitalkamera för tror det var 1500:-. kameran gick på drygt 3000:- och skrivaren på drygt 1000:-. dom (HP) hade räknat fel på rabattsatsen men jag fick det iaf för "fel" pris.

Snailman
Det konstiga är att den som skriver om sänksågen på det andra forumet, skriver att priset på sågen var 1500kr och att de sedan ringer och säger att rätt pris är 10000kr....

Kave skrev:

Eller menar du rent av att du fick punga ut med 1500:- extra två månader EFTER LEVERANSEN? Jag förutsatte att du beställt det och väntat i två månader på leverans, och när det var dags för att leverera märket firman att priset gått upp.
Kan säljaren höra priset med 15% retroaktivt så vi konsumenter verkligen illa ute.

andersmc skrev:
Eller menar du rent av att du fick punga ut med 1500:- extra två månader EFTER LEVERANSEN? Jag förutsatte att du beställt det och väntat i två månader på leverans, och när det var dags för att leverera märket firman att priset gått upp.
Kan säljaren höra priset med 15% retroaktivt så vi konsumenter verkligen illa ute.
Sorry, vi betalade 8500 när priset enligt säljaren skulle vara 11.000:, alltså 2500:- i skillnad.
Felet enligt säljaren var att man dragit handpenningen två gånger.
Alldeles oavsett anledning tycker jag inte man ska kunna göra så, särskilt inte tre fyra månader efter leverans och att allt ska vara betalat och färdigt.
Som sagt, det var kommunens konsumentvägledare som menat att jag handlat i ond tro som det heter.

Kave, en sak framgår inte... när ni beställde varan, begärde säljaren 11.000 eller 8.500 för badkaret vid det tillfället?

Kanske skulle ändra rubriken till

"Verktygsboden kom på mig när jag försökte blåsa dom"

;)

bygga_bo skrev:
Kave, en sak framgår inte... när ni beställde varan, begärde säljaren 11.000 eller 8.500 för badkaret vid det tillfället?
Jag fick inget pris där, jag gav säljaren ett pris från Sigro och sa att om han kan matcha det priset så är det bara att beställa.

Kave skrev:
Jag fick inget pris där, jag gav säljaren ett pris från Sigro och sa att om han kan matcha det priset så är det bara att beställa.
Så, om jag fattat rätt:
1: Du går till affären, visar säljaren ett pris och säger: kan du vara billigare än så här får du beställa hem ett sånt här.
2: Säljaren beställer hem produkten.
3: Du hämtar produkten och betalar den.
4: Efter 2 månader kontaktar säljaren dig och vill ha mera pengar för att han sålt det för billigt.
5: Konsumentvägledaren tycker att säljaren har rätt i sitt krav på ca25% till och råder dig att betala, för att du borde ha insett att du gjort en för bra affär.

Har jag fattat det hela rätt?

Gilbert skrev:
Så, om jag fattat rätt:
1: Du går till affären, visar säljaren ett pris och säger: kan du vara billigare än så här får du beställa hem ett sånt här.
2: Säljaren beställer hem produkten.
3: Du hämtar produkten och betalar den.
4: Efter 2 månader kontaktar säljaren dig och vill ha mera pengar för att han sålt det för billigt.
5: Konsumentvägledaren tycker att säljaren har rätt i sitt krav på ca25% till och råder dig att betala, för att du borde ha insett att du gjort en för bra affär.

Har jag fattat det hela rätt?
Det hoppas jag verkligen inte....i så fall är det hela helt sjukt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.