T twoody skrev:
[bild] Detta är bland det värsta skiten jag använt på bygget. 100kr för en penna som fungerade i två dagar, fick en ny den funkade inte mer än ett par dagar den heller.
Tål tydligen inte lite smuts och sågspån.
:surprised: Jag har haft min i ett par år nu, aldrig problem.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B bigfoot80 skrev:
:surprised: Jag har haft min i ett par år nu, aldrig problem.
Då jobbar du inte ;) på riktigt

PNO PNO skrev:
Kabelskotänger av denna typ:
[bild]
PNO PNO skrev:
Kabelskotänger av denna typ:
[bild]
[bild]Undrar hur många glappkontakter dessa orsakat?
väldigt bra att klippa skruv med
[bild]Undrar hur många glappkontakter dessa orsakat?

Jag har nu i samråd med TS flyttat sidodiskussionen om lyftpunkter på bilar till en egen tråd. Vidare har jag raderat allmänna surrinlägg och sågningar och hyllningar av varumärken generellt.

Regler för tråden:
Inlägg skall handla om vilket specifikt verktyg som aldrig skulle ha tillverkats och följdfrågor och kommentarer. Allt annat kommer att raderas. Lägg inte tid på Off Topic. Jag vill inte lägga tid på att radera OT-inlägg.

• Gilla
Ulf Peter och 17 till
  • Laddar…
Martin_B
BigR BigR skrev:
Julas Meec multiverktyg för några hundralappar är det sämsta skit jag köpt. Vibrerar och ylar som bara fn, men inte avverkar den något nämnvärt. Det blir mest en stinkande brännlukt och tjorvande med kabeln.
De som har köpt den har missuppfattat dess funktion.
Det är inte meningen att man skall fästa sågblad på en sådan och såga med. Det är meningen att man skall hålla den i vänsterhanden i ON-läge, medan man håller ett sågblad i högerhanden.
De kraftiga vibrationerna från maskinen fortplantar sig genom kroppen, från vänster till höger hand, och man kan på så vis såga i allt möjligt i alla möjliga vinklar, även på ställen som har varit oåtkomliga förut - och med valfria sågblad dessutom!

Den som med verktyget ej har fått med frikort till närmaste neuropatiklinik bör kontakta tillverkaren, så skickar de ut ett sådant utan extra kostnad.

• Haha
  • Gilla
Ulf Peter och 8 till
  • Laddar…
Meec-maskinen ovan tycks ju ändå ha någon typ av medbringarstift. Min original Fein saknar till och med dessa. I övrigt är den solid och hyfsat lågvibrerande. Patent och ensamrätt är ju bra i vissa fall, men de främjar ju inte direkt innovation och vidareutveckling. När Feins patentskydd upphörde blev allt bättre. Min Fein är numer vid sommarhusen och hemma surrar en batteridriven blå Bosch med stabilt snabbfäste och belysning.

500kr Makita vinkelslip från Harold Nyborg. Använt några gånger bara

Fulkemisten
Har den också. Har gått igenom 2 stycken och är inne på min tredje, samma rökutveckling och pajade lager. Mitt eget fel dock, stenkapning var nog inte det smartaste. Man får vara försiktig då den lilla maskinen inte alls orkar vid hög belastning och långvarig körning. Annars nöjd faktiskt.

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Har den också. Har gått igenom 2 stycken och är inne på min tredje, samma rökutveckling och pajade lager. Mitt eget fel dock, stenkapning var nog inte det smartaste. Man får vara försiktig då den lilla maskinen inte alls orkar vid hög belastning och långvarig körning. Annars nöjd faktiskt.
Tredje maskinen och du är nöjd? Vi har aldrig kört slut någon rondell på jobbet så detta måste vara skräp.

• Gilla
  • Älska
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Min Makita ser likadan ut tror jag, den har jag haft i 10+ år, riktigt trevlig i handen och har gjord det mesta med den

Fulkemisten
T twoody skrev:
Tredje maskinen och du är nöjd?
Ja, varför inte? Mitt eget fel som sagt. Pressade den för hårt. Annars blir det ju ungefär som att tycka att man ska kunna tappa porslin i marmorgolvet, skrika högt när det inte går och sedan för evigt äta på plasttallrikar? :-)

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
L lostinsweden skrev:
500kr Makita vinkelslip från Harold Nyborg. Använt några gånger bara
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Verkar ju inte allt för bra, måndagsex?

Har själv två stycken av samma modell tror jag? (Mina är av modellen: Makita GA5030 720w) Också köpt på Harald Nyborg (om jag inte minns fel, var det väl för 10 år sedan någonting?)
Jag har plågat bägge maskinerna något vansinnigt till alla möjliga material.
De har även fått ta emot ordentligt med sten-, betong- och tegeldamm. Jag har ibland plågat de i timmar i sträck.
Även utsatt de för ordentligt med axiell belastning. Kullagren håller, maskinerna håller. De låter jättefint än idag.
Ärligt talat fattar jag knappt varför de inte har gått sönder än... men ingen är gladare än mig.

Kan det vara så att man har börjat använda billigare komponenter på nyare maskiner?

Martin_B
Kan i och för sig tillägga att jag sköter mina maskiner ganska väl. Lämnar de inte ute i regn osv. Efter varje dammigt arbete blåser jag rent de ordentligt, inte minst medan maskinen körs, så den blåses igenom ordentligt och "allt" damm försvinner. Sedan torkar jag av de med en lätt fuktig trasa och de ser nästan nya ut. Låter också bra i maskineriet när där inte är stendamm i. Smörjer möjligen på något ställe vid behov, osv.

Egentligen borde man ju plocka isär dessa ibland och smörja upp växelhuset/vinkeldrevet. Skall jag nog banne med göra idag, för skojs skull :D ...känns lite bättre när man har tagit hand om sina verktyg - så tar de hand om en fint i gengäld :D

Ola C Ola C skrev:
Är det i denna tråden man ska tokdissa Makita 0700cx2j kitet? OK, en bild säger mer än 1000 ord.

[bild]
Oj! Är den så dålig? Tack för varningen hade tänkt köpa en sån.

T
Stiftet Stiftet skrev:
Oj! Är den så dålig? Tack för varningen hade tänkt köpa en sån.
Jag har den och är mycket nöjd. Håller inte alls med om Olas bild bortsett från 8mm-hylsan som är skräp, men så är jag inte möbelsnickare på heltid heller så vad vet jag.. :cool:

• Gilla
Mange_64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.