Hej!

Är ny på detta. Vilka märken och modeller ska man satsa på? Har kikat på Fromax, REMS och Ridgid. Betalar gärna för kvalitet men behöver inte vara det allra dyraste och profsigaste. Det jag behöver till kommande projekt är

Röravskärare för 12-22 mm
Sax till PEX RiR 16/25 mm
Bockverktyg 12 mm
Rörbrotsch

Tar gärna emot tips!

Dessa verktyg har jag använt när jag satte ihop mitt solfångarsystem samt drog om en del rör mellan panna och acktank. Båda är från Biltema och har fungerat hel ok. Sax och bockningsverktyg har jag inga och kan ej ge någon rekommendation där.

Röd röravskärare från Biltema använd för montering av solfångarsystem och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött avgradningsverktyg från Biltema, använt vid solfångarsystem och rördragning.
Skapa konto

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Rickard.
Biltemas röravskärare känns rätt rapplig men den skär ändå helt ok om man tar det försiktigt men annars är det ridgid nr 1 och rothenberger nr 2 enligt mig iallafall fall.

Dom "vanliga" pexsaxarna som också skalar skyddsrör brukar bara vara upp till 20mm så behöver du 25mm så kan du köpa t ex biltemas plaströrssax som är mycket mer mångsidig och skala skyddsröret försiktigt med en brytbladskniv eller köpa en enkom.

Bockverktyg fromax 1, bacho 2. Var försiktig med dom billigaste då flera inte har rätt radie för annat än glödgade rör.

Har du en avgradare typ noga i verkstaden kan du ta den till rören så slipper du köpa.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Biltemas röravskärare känns rätt rapplig men den skär ändå helt ok om man tar det försiktigt men annars är det ridgid nr 1 och rothenberger nr 2 enligt mig iallafall fall.

Dom "vanliga" pexsaxarna som också skalar skyddsrör brukar bara vara upp till 20mm så behöver du 25mm så kan du köpa t ex biltemas plaströrssax som är mycket mer mångsidig och skala skyddsröret försiktigt med en brytbladskniv eller köpa en enkom.

Bockverktyg fromax 1, bacho 2. Var försiktig med dom billigaste då flera inte har rätt radie för annat än glödgade rör.

Har du en avgradare typ noga i verkstaden kan du ta den till rören så slipper du köpa.
Tack!

Hittade en generisk LK universalsax till riktigt bra pris men som du skriver så är kapaciteten lite begränsad. Just nu är det bara 16 mm PEX men nästa år behöver jag klara grövre med. Så det blev en Knipex:
Knipex rörsax för kapning av PEX-rör, visas i arbete med att klippa ett grått plast- och metallrör, handtag i röd och blå färg.
Skapa konto

Och en brotsch KS som låg bättre i pris än Ridgid och REMS. Hoppas ok kvalitet.
Vit KS Tools brotsch för rörskapning, artikelnummer 105.3001, med räfflad yta och svart inre blad.
Skapa konto

Angående rör så är jag osäker. Lägger mig helst under 1000 kr. Kollar på Knipex och REMS.
Röd och blå röravskärare märkt Knipex, används för att kapa rör upp till 22 mm i diameter. Perfekt för PEX och kopparrör.
Skapa konto
Gul och grå REMS rörskärare, lämplig för att kapa kopparrör upp till 22 mm.
Skapa konto

Kommer sannolikt aldrig behöva kapa något svårare än 22 mm koppar, och inga mängder.
Kommer man undan med sådana här små?

En RIDGID-röravskärare används för att kapa en kopparledning, med justerbar kapacitet från 1/4-in. till 1 1/8-in.
Skapa konto
Handhållen röravskärare från Ridgid, konstruerad för kapning av kopparrör.
Skapa konto

Rickard.
Jag är inte så imponerad av dom små och tycker dom är mer ett komplement när man absolut måste men andra kanske tycker annat.

Jag har gjort ett tiotal snitt med min biltemaskärare i 28mm elförzinkat och klarar den av det så lär du klara av ditt med valfri avskärare av sånna märken/prisklass du tittar på men dom ser lite klumpiga ut på bild.
22mm koppar gör jag med min ridgid 150L och den kostar mindre än 1000kr, den kapar man inte gärna elförzinkat med men det går också, 😉

Redigerat:
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.